וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: רנו קאפטצ'ור

זרם של קרוסאוברים קומפקטיים עומד להציף את הענף בעקבות הצלחת ניסאן ג'וק ורנו משגרת את קאפטצ'ור לתפוס מקום בשורה הראשונה. האם נכונה לו הצלחה?

קרוסאובר, צריך או לא צריך? את השאלה הזו לא תשמעו באף מסדרון או חדר ישיבות שבמרכזו יושבים בכירים מעונבים, טרוטי עיניים החרדים למראה צניחת הכנסות החברה באירופה. כל פקיד זוטר בחברת רכב, קטנה כגדולה, יודע שרכבי פנאי הם סוג של מניה בטוחה, ואם יש רק דגם אחד בארסנל מוטב שיהיו שניים ובעצם, עדיף שלושה עם אופציה לרכב היברידי - העיקר שלא ימצאו עצמם מחוץ לתמונה נבוכים ומובסים. נדמה כי יצרניות הרכב שקצת אחרו את הרכבת אמצו לבסוף את גישת הגשש: "שמה עוד לא היינו".

דפדוף אחורה בהרפתקאותיה של רנו מחוץ לכביש הסלול, מעלה כמובן שרנו וחטיבת מכוניות הנוסעים הניחו צמיגים על כורכר וחולות לפחות בשתי הזדמנויות שונות: ראשית עם ה-RX4 סניק המבולבל (2000) ואחריו קולאוס, רכב פנאי שבשל תמחור גבוה בישראל נמכר בכ-800 עותקים בשלוש-ארבע שנות פעילות; אף אחד לא יביט עליכם בעין ביקורתית אם שכחתם מקיומם – גם ברנו מעדיפים שלא לעלעל יותר מידי בהיסטוריה טרום הקרוסאוברים המודרניים, אלא לטחון איזו חתיכת דג ולטהר את האווירה: "איט וואז אה גוד טריי פור אס".

השקת רנו קאפטצ'ור. ניר בן טובים
השקת רנו קאפטצ'ור/ניר בן טובים

תפוס את החיים, קאפטצ'ור

מאז כאמור זרמו הרבה מים בנהר הסיין, ורנו מסתכלת היום בחמדנות משותפת לכל שאר היצרניות אל נישה המתפקדת כמנוע צמיחה מרכזי: קרוסאוברים קומפקטיים. אין ספק - כל המעורבים בפיתוח כלי רכב הניחו את הישבן על הכסא במשרד לשעות ממושכות וניסו להבין ולנתח מה סוד קסמו והצלחתו של הג'וק – איך קורה שרכב פנאי עם עיצוב של קונספט שלא הבשיל עד הסוף, הוסב לרכב סדרתי שנמכר בערימות?

מאחר ורנו-ניסאן שותפות כמעט לכל החלטה, הקפיצה של רנו לפלח זה עם קאפטצ'ור (captur) התנהלה בצורה רגועה. אחרי הצגת קליאו דור שלוש לפני כשנה תחת הכותר "LOVE", החברה נמצאת כעת בשלב נוסף של מחזור חיי הרכב כפי שהוגדר על ידי המעצב לורן ואן דן אקר שעוטף את השקת קאפטצ'ור במילה "אקספלור" – רמיזה עדינה לשימושיות של רכבי הפנאי.

חוויה של צבעים

רנו קאפצ'טור מבוסס על הקליאו החדשה, עם הבדלים כאלה ואחרים במידות והעיצוב. דימוי הוא היבט משמעותי בג'יפונים מסוגו, ולכן ההתמסרות הוויזואלית לקליאו בולטת מאוד כדי לשמור על התחושה שהרכב נועד לתפקד בעיקר בעיר ולהציע את הערך המוסף בטיפוס על המדרכה, או בשבילי הכפרים הצרפתיים.

נוכחות בכל אופן, בהחלט יש לו. לא מסוג כלי הרכב שתסירו את המבט ממנו אחרי דקה או אפילו שתיים. רנו נתנה לו את המידה הנכונה שמצליבה סופר מיני עם קרוסאובר אורבני והתוצאה מחמיאה וחצופה: החלק הקדמי ספורטיבי ודומיננטי עם מרכוז הלוגו המסורתי, המותניים אינן גבוהות מידי ונעות על פרופיל חלק והישבן קצת גבוה אבל משלים חבילה סקסית למראה שתותיר הרבה רושם על מי שזה חשוב לו (ולפי כל המחקרים העדכניים, אנשים עדיין בוחרים רכב קודם כל בזכות העיצוב).

לרשות הנהגים אפשרות בחירה בין 9 צבעים שונים – כולל שילוב שני גוונים לתקרה ולקורות, במסגרת חבילת "אישיות" לפיה תרכיבו את מראה הרכב הסופי בהתאם לגובה התשלום. לזכות רנו יאמר, שכל הגוונים הולמים את הקאפטצ'ור, החל מהתכלת שמיים והלבן ועד התפוז שחרחר עם חישוקי 17 אינטש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מרחבים נדיבים, איכות לוקה בחסר

תא הנוסעים של הקאפטצ'ור שואב מהקליאו את רוב הרכיבים והנדסת האנוש. העיצוב הכללי מסודר היטב וקל לתפעול, אבל המרקמים אינם מהמשובחים ביותר שכפות הידיים שלנו מיששו בשנים האחרונות: הפלסטיקה – 17% ממנה עשויה חומרי מחזור, חלולה מידי ומעט נחותה – אפילו ביחס לג'וק, וגם הניסיון למזג צבעים מסביב לבקרת הבידור ופתחי המיזוג הוא לא יותר מגימיק שנועד לקשט את האווירה, אבל בעצם משתדל להסיח דעת היושבים מהעובדה שהעסק קצת רופף בכמה מקומות ועלול להתקשות מול מבחן הזמן.

מצד שני, קאפצ'טור מצטיין בתחומי המרווח והמרחבים וכן ברשימה האופציונאלית. הוא ארוך מהקליאו ב-6 ס"מ, רחב יותר עם 1.78 מ', וגבוה ממנו מטבע שימושו ב-12 ס"מ ומתייצב על 1.56 מ'. תנוחת הישיבה הגבוהה מאפשרת ניהול יעיל של הרכב, עם שדה ראייה נרחב לשני הקצוות ולא תתקשו לתמרן אותו בסמטאות.

בחלק הקדמי של הקבינה יש הרבה מקום לזוז – לרבות מרווח מרפקים לא רע ורק חסרון של משענת יד מרכזית מחסיר ממנו כמה נקודות קריטיות אצל הישראלי. אולם, פטנט של מגירה עם 11 ל' נפח במקום תא כפפות הוא יותר מרעיון, כי בכל זאת יש כאן מידה של חדשנות עם שימושיות של ממש (אפשר לתחוב בו שפע אביזרים). זאת ועוד, לרכב אפשרות להסרת הריפוד מהמושבים בחבילת ZIP שניתן לכבסם ועשויים חומר עמיד. שוב, מדובר בתוספת בתמורה לתשלום על חבילת הבסיס.

מאחור, אין אפשרות אמיתית לשלושה אנשים, שניים הם די והותר וניתן להניע את המושבים על מסילה כדי להגדיל את נפח תא המטען: 377 ל' במצב רגיל או 455 ל' עם ניצול של שתי הקומות (אחת נסתרת), ועד 1,235 ל' בקיפול השורה השנייה.

השקת רנו קאפטצ'ור. ניר בן טובים
מגירה במקום תא כפפות/ניר בן טובים

מיישרים קו עם התחרות הגרמנית

במסגרת ההשקה הוזנק הקאפטצ'ור אל מסלולי הנהיגה עם שני מנועים: בנזין TCE בנפח 1.2 ל' טורבו ומנוע דיזל DCI 1.5 ל' המשרת את החברה שנים ארוכות. בהמשך, תעדכן רנו את קו המנועים עם מנוע 900 סמ"ק טורבו לו 90 כ"ס, אם כי זה כנראה יגיע רק בעוד כמה חודשים.

מנוע הטורבו הקומפקטי הוא התשובה הישירה של רנו למנועי ה-TSI של פולקסווגן - אמנם באיחור, אבל מהמשוב המוקדם ממנו עושה רושם שההמתנה הייתה שווה בסך הכול ומשתלמת. במספרים פשוטים, היחידה מפיקה 120 כ"ס ב-4,900 סל"ד והמומנט הוא כ-20 קג"מ החל מטווח של 2,000 סל"ד. החיבור הוא לתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים עם ששה יחסי העברה – משותפת לפלואנס דיזל ולגרנד סניק בישראל.

למנוע, שיהיה המרכזי בהשקת המכונית בישראל, אופי דומה לפעולת היחידות של פולקסווגן. משמע, תגובה ראשונית מעט מהוססת מהמקום אך גמישות מרבית בתחום הנמוך וצבירת תאוצה שלא תאכזב אתכם באף שלב שבו המחט מתחילה לטפס בשעון הטורים. הכוח של היחידה מורגש היטב, קצת יותר מידי ואף מפלס דרכו לקבינה באופן מוגזם כשהרגל נעוצה ברצפה. כלומר המאמץ ניכר על הגוף, אבל את התאוצה ל-100 קמ"ש הרכב מסיים בסביבות 10 שניות ועד 192 קמ"ש מרביים.

התיבה הרובוטית של רנו רהוטה ומאורגנת, וזה אות לכך שהמנוע הקטן נכון לגחמות הנהג ומסייע לשמור על בטחון עצמי גבוה בעת עקיפות. פה ושם, היא מתעתעת בתפקודה ובטכנולוגיה – לעתים תכופות מרגישה כאוטומטית פלנטרית וזה כאמור לזכותה. יותר מכך: לא מצאנו בה שום פגם משמעותי המשבש את תנועת המכונית, להוציא כאמור אותו שיהוי קל ביציאה מהמקום שמייד מתפוגג ומאפשר לקאפטצ'ור לנוע קדימה במהירות.

על מנוע ה-DCI לא נרחיב מעבר למידה ונסכם בכך שהוא הולם את הקאפטצ'ור היטב. משקלו של המנוע בשוק הישראלי יהיה צנוע ביחס ליחידת הבנזין, מה גם שבישראל מקווים לשווקו עם תיבה רובוטית ולא ידנית כפי שהופקד לצרכי ההשקה.

השקת רנו קאפטצ'ור. ניר בן טובים
השקת רנו קאפטצ'ור/ניר בן טובים

אפשר גם לנהוג

קרוסאוברים לא נולדו לשעשע את הנהג והנוסעים בפיתולים – לא עם מרווח גחון שמגרד 20 ס"מ וגם לא על מרכזי כובד שהופכים חווית הנהיגה למבחילה ובלתי מאוזנת. מאידך, קרוסאוברים צרפתיים מתוקף מוצאם יכולים להפריך זאת בקלות, ועם רכב כמו הקאפטצ'ור מוכיחים שוב ברנו שאפשר לחבר שורה של תכונות שונות עם מעט התפשרות, ולחסוך בשקיות הקאה ולהמנע מהכתמת מושבים (ודווקא במקרה שלו ניתן להסיר אותם ולכבס).

אז כן, אפשר להנות בנהיגה תובענית עם הקאפטצ'ור ולחלק חיוכים פה ושם, במיוחד עם מנוע הבנזין החדש, אפילו שצריכת הדלק שלו נעה בגזרת ה-7 ק"מ לליטר במבחן כאשר הדוושה הימנית מוברגת לרצפה (14 ק"מ לליטר בנתוני יצרן).

הוא מסוגל לצלול עם החרטום עמוק לפנייה, להמנע מתת היגוי מופרע, בקרת היציבות לא מתערבת בנעשה בהעברות משקל חדות, וגם ההיגוי החשמלי עשה עבודתו נאמנה ולא מזייף באופן מזעזע. השלדה של הקליאו, למרות הגובה שהתווסף מרגישה נטועה על הכביש, שכן קאפטצ'ור אינו כבד או מגושם (1.2 טון עם נוסעים) והמתלים מכוילים נכון כדי להשיב ריסון מהיר למרכב, ובו בעת מקפידים שזווית הגלגול תהיה מינימאלית. הוא באמת מפתיע לטובה בחלק הדינאמי, כל עוד לא מתנסים בכך מהמושב האחורי.

כי בזנב איפוא, ישנן כמה בעיות. תחת עומסים כבדים למשל, החלק האחורי רוטט ומתרגש, והופך תנועה ישרה לגלית ולקופצנית ולא נעימה. הנהג מצידו מייד מרגיש את העבודה הקשה שהמתלה האחורי נאלץ לבצע, בעוד הנוסעים עלולים למצוא את הפדחת קרוב מידי לתקרה לרגעים.

נוחות הנסיעה של הקאפטצ'ור הייתה נושא עליו דנו הרבה במהלך ההשקה; היו שהעירו שהספיגה אינה טובה מספיק על מהמורות, שהמושבים אינם נוחים, ומנגד היו שהעידו בתום מקטעי הנהיגה שהוא רך מידי וחובט והתמיכה מהמושבים הייתה טובה מאוד. לטעמנו בכל אופן, רנו הייתה יכולה לבצע עבודה טובה מזו הקיימת, ולספק חווית נסיעה הדוקה יותר בשני הסעיפים שאוזכרו.

השקת רנו קאפטצ'ור. ניר בן טובים
השקת רנו קאפטצ'ור/ניר בן טובים

בקצב מסחרר הופכים קרוסאוברים מחלופה למכונית פרטית לסוג של התמכרות; הנהגים לא מוותרים על תנוחת הישיבה הגבוהה, הפוזה, הכאילו וורסטיליות שבאה עם מכונית לה מרווח גחון גבוה - אבל לרוב אין לה בכלל הנעה כפולה, והעיצוב האטרקטיבי שכובש בעיקר את המין היפה בשכונות הקניון. על כל הדרישות הללו, עונה הקאפטצ'ור בצורה ראויה על פי צו האופנה.

לישראל, יגיע קאפטצ'ור בעוד כארבעה חודשים בתג מחיר שיחל ב-126 אלף שקלים ברמת בסיס עם מנוע TCE בנזין טורבו ותיבה רובוטית, כלומר זול בכמה אלפים מניסאן ג'וק. זו מחסירה ממנו בקרת אקלים דיגיטאלית, אבל כוללת את הצג המרכזי ומערכת ניווט מובנית. מהדורות בכירות, תמכרנה בתמורה ל-138 אלף שקלים עם שילוב גוונים כפול בתא הנוסעים, מושבים עם ריפודי ZIP וכסטנדרט בכל הדגמים קיט בטיחותי מלא. בהקשר זה, נציין כי הרכב מגיע עם 4 כריות אוויר (אחת כפולה בצד החלון במקום 6 כריות).

במבט רחב יותר, רנו קאפטצ'ור הוא שלב ב' של קרוסאובר מגזע חדש – מבוססי סופר מיני. זו קבוצה צעירה שעל חבריה נמנים הוא וניסאן ג'וק, אבל היא תשמין בקרוב עם הופעת פיג'ו 2008, שברולט טראקס ואופל מוקה. אי לכך, קצת קשה להכריז איפה בדיוק מדורג הקרוסאובר הקומפקטי של רנו בשלב כה מוקדם, בטרם חווינו דגמים נוספים בסגמנט המכין את הקרקע לעימות בין כלי הרכב המבוקשים ביותר בתעשייה.

עוד מבחני דרכים בוואלה! רכב
עוד הרבה על רנו בוואלה! רכב
לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully