וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: ב.מ.וו 528i החדשה

22.5.2012 / 12:20

ב.מ.וו סדרה 5 מקבלת את סדרת המנועים החדשה של ב.מ.וו. במקום 6 צילינדרים יש רק 4 עם שני מגדשי טורבו. המומנט עלה, צריכת הדלק ירדה ומה עם הריגוש?

מנועי שישה צילינדרים בטור נעשו לשם דבר בקרב מכוניות ב.מ.וו. כל מי ששם רגלו על המצערת של אחד כזה ידע להעריך את הגמישות, הכוח וכמובן הצליל האופייני. מנועים אלה שירתו נאמנה את מכוניות החברה בשלל גרסאות, נפחים והספקים ולכן גם יצרו אחריהם עדת מעריצים רחבה. אולם, תקנות זיהום האוויר בעולם המתיירק שלנו שכנעו את ב.מ.וו לשנות גישה ולנשק לשלום את מרבית המנועים בסדרה.

יש תחליף לנפח? לא לפי האמרה הישנה, אבל כנראה שפעם פשוט שכחו שני דברים - שנפח גדול יהיה מאוד לא פוליטיקלי קורקטי בעשור השני של האלף השלישי ושיש דבר כזה מגדש טורבו. השבלול הקטן שזכה לחשיבה מחודשת ושינה את הכל.

אז לפני כחצי שנה ב.מ.וו בישרה על החלפת מערך המנועים במכוניותיה וזה כלל כמובן את החלפת גרסת ה-528 מכזו שמונעת על ידי מנוע שישה צילינדרים עם 2,996 סמ"ק במנוע 2.0 ליטר מוגדש חדש וידידותי יותר לסביבה. אז איך עברה ההשתלה והאם הפציינט חי? יצאנו עם ה-5 המחודשת כדי לענות על שאלה זו.

מבחן ב.מ.וו סדרה 5. קובי ליאני
מבחן ב.מ.וו סדרה 5/קובי ליאני

ניתוח לב פתוח

מנועי הטורבו כובשים די בזריזות את מרבית החלקות מתחת למכסים בחזיתות אצל מרבית יצרניות הרכב. מנועים אלה, בזכות הנדסה מתקדמת ובעיקר על ידי שימוש במגדשי טורבו קטנים, מצליחים מצד אחד לשמור על רמת ביצועים גבוהה, לעיתים אף גבוהה בהרבה ממקביליהם האטמוספריים גדולי הנפח, תוך שהם גם תורמים משמעותית לירידה בצריכת הדלק ופליטת המזהמים.

זה כמובן היה הקו שהנחה את מהנדסי ב.מ.וו בבחירה להתקין מנוע קטן כל כך בחזיתה של מכונית גדולה וחשובה כל כך. למנוע החדש כאמור יש רק ארבעה צילינדרים, אבל גם שני מגדשי טורבו. אז האם ניתן להניח ש-4 (צילינדרים) ועוד 2 (מגדשים) שווה 6 (צילינדרים)?

מנוע ה-3,0 ליטרים היוצא העמיד לרשות הנהג 258 כ"ס ב-6,600 סל"ד וכן 31.6 קג"מ בתחום שבין 2,600 ל-5,000 סל"ד, נתונים מרשימים למדי. לעומתו, המנוע החדש מחסיר מעט בהספק עם 245 כ"ס, אך משיג אותם בסל"ד נמוך יותר (5,000 סל"ד) ומעלה את המומנט לכדי 35.7 קג"מ וזה מושג מוקדם מאוד ב-1,250 סל"ד. ההבדלים ממשיכים גם בחישובי צריכת הדלק (לפי נתוני יצרן) עם 12.8 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת במנוע היוצא לעומת 15.3 קילומטרים לליטר במנוע החדש.

שקט, נוסעים

יש, אבל לפני זה יש שקט. המון שקט. התנעת ה-528i החדשה מלווה בשקט מופתי. רק נענוע קליל והתרוממות של מד הסל"ד מ-0 ל כ-700 סיבובים בדקה מעידים על כך שהמנוע פעיל. החרישיות של המנוע החדש אולי מעוררת געגוע לצליל הגרוני של מנוע השישה צילינדרים, אבל לא לזמן רב, כי גם את הנינוחות הזו לומדים לאהוב.

המנוע החדש הולם מאוד את הסדרה 5 החדשה של ב.מ.וו. עוד כשנהגנו בה לראשונה סיפרנו על שינוי האופי שעבר דגם זה, על תהליך ההתבגרות שהעדיף עדינות על פני אגרסיביות ספורטיבית, ריכוך על פני חדות דינאמית וגם שקט, המון שקט. גם תא הנוסעים ממחיש זאת עם אווירה שקטה ורגועה שמגיעה מהחומרים הרכים, מהמושבים המפנקים, מהמרחב האדיר והעיצוב הכללי. הכל כאילו אומר, "שקט, תן לנסוע בנחת".

המומנט הרב שהמנוע הזה מפיק מאפשר לסדרה 5 לגלוש ולרחף על הכביש כמעט ללא מאמץ. בין אם זה בנסיעה עירונית או בשיוט אוטוסטרדות מנומנם, דבר לא מצליח לפרוץ את מעטפת הבידוד שמסביב לנוסעים. לא שיבושים ולא צלילים. הכל נבלע ונבלם בחומרי הבידוד הרבים ובבולמי הזעזועים הרכים. ובכל זאת, רק כאשר מדביקים את רגל ימין לשטיח וממריצים את המנוע אל השליש העליון של סקאלת הסל"ד שומעים רחש מגרגר מלפנים אך לא יותר.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מבחן ב.מ.וו סדרה 5. קובי ליאני
מבחן ב.מ.וו סדרה 5/קובי ליאני

כוח, יש?

יש, כי למרות העדינות המלכותית הזו ואולי גם המלאכותיות הזו שבתחושה, למנוע החדש יש מיץ ויש דחף. לחיצה על מתג מצבי הנהיגה (ארבעה במספר: 'אקו' לחיסכון בדלק, 'קומפורט', ספורט וספורט פלוס) משנה את דריכות המנוע ותגובת הדוושה שלו והופכת אותו לקרבי יותר.

המעבר ממצב קומפורט למצב ספורט הופך את תגובות התיבה למהירות יותר ולכן היא מזפזפת מהר יותר בין שמונת הילוכיה וגם המנוע מסתער קדימה כשהוא נקרא אל הדגל. עדינות? לא במצב הספורט. התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ארכה 7 שניות לפי המדידות שלנו (6.3 לפי נתוני יצרן) והתאוצה בין 80 ל-120 קמ"ש עצרה את השעון על 5.2 שניות בלבד והמהירות המרבית מוגבלת אלקטרונית ל-250 קמ"ש (לא שבדקנו כמובן). אלו נתונים נאים ביחס למכונית שמשקלה מדגדג את ה-1.7 טון ואף טובים מאלה של מנוע ה-3.0 ליטר היוצא.

בכל הקשור לצריכת הדלק, המבחן שלנו הביא אותנו את משאבת התדלוק מוקדם יחסית וגילה צריכה של 8.5 קילומטרים לליטר, אך אלה הושגו תחת שימוש אינטנסיבי ואגרסיבי לעיתים במצערת. נהיגה רגועה וחסכונית יותר תשפר קרוב לוודאי את הצריכה לכדי מעל ל-10 קילומטרים לליטר.

אייפקס תרדוף

מבלי להעמיד את שתי הגרסאות, החדשה והישנה זו לצד זו, קשה לספר בדיוק רב על השפעת המנוע החדש על התנהגות הרכב והאם משקלו תרם לחידוד ההגה. אולם, לא צריך להשקיע מאמץ רב כדי לגלות שהסדרה 5 התבגרה עם השנים וזה אומר גם פגיעה מסוימת בחדוות הנהיגה.

הסדרה 5 נשארה מהנה לנהיגה, רבת יכולות ומדויקת, בטח כאשר מנתקים לגמרי את בקרות המשיכה והיציבות מאפשרים דרור לגלגלים האחוריים, אבל ביצוע פסים חוזרים על כביש נהיגה ראוי מגלה שהמכונה הגרמניה הזו יכולה עדיין להיות מהירה מאוד בכל קטע דרך, אבל עם הרבה פחות כיף. בסיס הגלגלים הענק (כמעט 3 מטרים), אורך של 490 ס"מ ומתלים רכים גורמים לה להעביר המון משקל מצד לצד תחת עומס פניות וקשה להסתיר את העובדה של נהיגה במכונית נדיבת ממדים.

גם הגה נעשה קליל והתחושה שעוברת לידיים אינה רציפה ועשירה. כאמור, אפשר לנהוג בה מהר, גם על גבול יכולות המעטפת והצמיגים בבטחה (גם ללא הפיקוח ההדוק של האלקטרוניקה), אולי מהר ממכוניות אחרות בקבוצה, אבל משהו שם אכן נשחק ואבד. הבלמים לעומת זאת ממשיכים להרגיש מצוין, להפגין נשיכה חזקה וגם עמידות בפני עומסים כבדים.

432,000 שקל

העברת הבעלות על יבוא ב.מ.וו לישראל מידי קמור לדלק מוטורס הכניס כאמור סדר לשני תחומים חשובים - אבזור הרכב ומחירו. בראשון, נספר לכם כי עיקרי הרשימה (הארוכה, כמצופה) של מכונית זו כוללים בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג גם לאחור, בקרת שיוט, חלון שמש, תאורת קסנון, מושבי עור מתכווננים חשמלית, מערכת שמע איכותית עם חיבורים לנגנים חיצוניים, מצלמת נסיעה לאחור מתקדמת, כוונון חשמלי להגה ועוד. ברשימת הבטיחות מוצאים 6 כריות אוויר ואת כל הבקרות האלקטרוניות, מה שסייע לה כמובן לזכות ב-5 כוכבים במבחני הריסוק.

בכל הקשור למחיר, עבור גרסת ה-528i החדשה תתבקשו לשלם 432 אלף שקל, כך שגם לאחר שתשימו V על צבע מטאלי (7,800 שקל) ותשלמו אגרת רישוי (4,549 שקל), עדיין יחזור לכם עודף לא קטן מחצי מיליון שקל. שווה או לא, זו שאלה שקשה לענות עליה ברמת מחירים אלו, שכן כאן האמוציה קובעת את הכדאיות ולא הרציו. יש לכם חצי מיליון שקל לזרוק על מכונית? אז כן, יש כאן אחלה אופציה.

עוד על ב.מ.וו בוואלה! רכב

ב.מ.וו 528i במדריך הרכב של וואלה!

כאן תמצאו מבחן למכונית הבאה שלכם

אל הקהילה המוטורית הגדולה בישראל כבר הצטרפתם?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully