וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכת המדבר: התאונה שלא אמורה הייתה לקרות

26.8.2012 / 12:33

התאונה בה נהרגה משתתפת מסעות נשים ברכבי שטח מסביב לעולם ממחישה - כל פעילות אתגרית, בייחוד בנהיגה ממושכת, מחייבת הכשרה, הדרכה ופיקוח

מסעות נשים או גברים מסביב לעולם ברכבי שטח, כחלק מפעילות אתגרית מגבשת ומחזקת אישית, הפכו לאטרקציה של ממש מאז החלו לפעול. מאז שנת 1999, הוצאו מספר רב של מסעות למגוון מוקדים מושכים בהצלחה יתרה. אולם, אסור לשכוח כי למרות השוני המובהק בין טיול הכל כלול כזה או אחר, עדיין מדובר באירוע תיירותי שבו למארגנים עדיין ישנה אחריות כלפי אורחיהם, רק שבו המשתתפים נוהגים בעצמם בכלי הרכב, מכינים את האוכל ועוד.

אולם עוד קודם ליציאה למסע, עורכות החברות המארגנות ימי מיונים. אלה שמשו בהתחלה לסינון משתתפים בעלי יכולות וניסיון בנהיגת שטח, אך במרוצת השנים הפכו בעיקר למסננת וירטואלית אותה עוברים בקלות המבקשים אשר בידם הממון הדרוש. הדבר גורם לכך שאל מסעות אלה מצטרפים גם אנשים בעלי ניסיון דל או ללא ניסיון כלל המתאים לתנאי המסע.

נהיגה בשטח אינה דומה לנהיגת כביש

חובבי טיולים רבים מעדיפים לנדוד אל מעבר למרחב הסלול גם מהסיבה הבטיחותית - בשטח אין רמזורים, תנועה נגדית (לרוב) ומצלמות מהירות, אך נהיגה בשטח מצריכה מיומנויות ייעודיות בניהן היכולת להתמודד עם נהיגה באחיזה נמוכה, שיפועים קיצוניים לצדדים או לאורך, שימוש מושכל בבלמים, חציית מעברי מים ושאר קטעים טכניים הכרוכים בנהיגת רכב שטח אמיתי. אולם לצד אלה, על המבלים בשטח להיות מסוגלים לסייע לעצמם בעת תקיעה כזו או אחרת - מהחלפת גלגל בתנאים קשים ועד חילוץ רכב תקוע או הפוך. הכשרה שכזו ככל הנראה לא ניתנה למשתתפות המסע.

אילנה בת 53 מדרום הארץ סיפרה לוואלה! חדשות "במסעות אליהן יצאתי בכלל לא היתה הכשרה לנהיגת שטח לפני המסע. הבנתי שלאחרונה הוחלט כן לקיים סדנת נהיגת שטח. בשני מסעות האחרונים הן פרסמו שמי שמעוניינת לבוא ליום ריענון מוזמנת להגיע. אני לא בטוחה שיום רענון מספיק, בהתחשב בדרכים התלולות והנהיגה האתגרית."

מארגני המסע מסבירים לרוב כי בטיולים מסוג זה אליו יצאו נשות מלכת המדבר, לא נתקלים באירועי עבירות קשים. אולם לא פעם מתפרסמות תמונות הנשים כשהן נתלות על צדו של רכב השטח כדי למנוע את התהפכותו במקום מורכב או מחלצות כלי רכב מתקיעות. בכך כמובן אין בעיה, להיפך, זה חלק נכבד מחוויית הנהיגה בשטח, רק שיש לעשות זאת בסיוע ובהדרכת אנשים מנוסים ומיומנים. אלה למשל יודעים להקפיד על כלי בטיחות רבים כמו למשל האיסור לעמוד בין שני רכלי רכב - המחלץ והמחולץ בעת שימוש בכבל גרירה או רצועת חילוץ, מאחר וקריעה של זו עלולה לגרום להצלפה קטלנית באלה העומדים בקרבתה.

בנוסף לכך, משתתפות המסע גם לא פעם סיפרו כי הנהיגה אמנם אינה קשה, אך תובענית מאוד מבחינת השעות הרבות שיש לבלות בתוך הרכב או מאחורי ההגה. את משמעויותיה של נהיגה בתנאי עייפות, בייחוד אלה הנמשכים על פני ימים רבים כולנו מכירים. על הכביש העייפות גורמת לתאונות וגם בשטח, אין בכך שום שוני.

לנדרובר דיפנדר דיזל. אתר יצרן
לנדרובר דיפנדר דיזל/אתר יצרן

להמתין לממצאי החקירה

אולם חשוב לזכור, תאונה זו שארעה במסגרת המסע הנה נדירה מאוד ואל לאיש לקפוץ למסקנות חפוזות באשר לכשלים שיתכן וארעו שם או שמה הביאו לפציעתה ומאוחר יותר גם למותה של משתתפת המסע. חקירה זו צריכה לכלול את כל ההיבטים כולל ההכנה למסע, הניסיון הנצבר של המשתתפות במסע, פעולותיהן של מדריכות המסע, מה ארע בדיוק ברגע התאונה והביא לקרותה וכן, אף לבדוק מה היה הלך הרוחות בתוך הרכב עצמו שהיה מעורב בתאונה. ויכוחים, יריבויות וקשיים אישיים בין חברי הקבוצה שאופייניים למסעות שכאלה יכלו ליצור מצב מסוכן בתוך המכונית בין אם ויכוח סוער שגרם לאי מתן תשומת לב לדרך או לכך שנהגת אחת בילתה זמן ממושך מהאחרות בנהיגה.

עוד סיפרה אילנה לוואלה! חדשות כי "במסעות עצמם, בגלל שאלו אזורי "עולם שלישי" לפעמים גם הרכבים ששוכרים שם הם לא בטיחותיים במיוחד, כי זה מה שיש. במסעות אליהן יצאתי, היו הרבה תקלות ברכבים, בגלל שכנראה זה מה שאפשר היה לשכור במקום הזה. למזלי היו איתי במסע הראשון בנות שהיו מנוסות בנהיגת שטח, בקטעים הקשים, הן נהגו. במסע עצמו קורה שהרכבים נתקעים בבוץ או בביצות. אבל זה עניין מקובל בנהיגת שטח."

גם לתקינות כלי הרכב יש משמעות עצומה בנהיגה בשטח. רכב תקול יכול במקרה הטוב להשאיר את נוסעיו ללא יכולת נסיעה ויצריך, במידת האפשר גרירה לתיקון במקום האפשרי, אך במקרה הרע, עלול לגרום לתאונה קשה. ליקוי בבלמים, במנוע או אפילו במתלי הרכב, יכול למנוע ממפעיליו לנווטו בהצלחה בין המכשולים או להתמודד כראוי עם ירידות חלקות ומסוכנות.

עוד שטח ופנאי בוואלה! רכב

"לייק" אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully