וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: פיאט לינאה - קו המשווה

ירון אדרי, טורקיה

4.5.2007 / 22:44

פיאט משיקים משפחתית חדשה וזולה המכוונת גבוה. יצאנו לבדוק אם מדובר בראש לשועלים או זנב לאריות

אי שם בדרום אמריקה, עובר לו קו המשווה אשר חוצה מספר מדינות כמו אקוודור אשר הקימה במיוחד עבורו מוזיאון. כל מי שביקר אי פעם במוזיאון קו המשווה יכול לספר לכם על "ניסוי הביצה". הניסוי הוא פשוט. ביצה המונחת על קודקודה בדיוק על הקו, תישאר לעמוד בגלל הכוחות הפועלים עליה משני הכיוונים. סטייה קלה מהקו המדוייק תגרום לגילגולה.

השקת המשפחתית החדשה של פיאט לא נערכה בדרום הרחוק אלא במרחק שעתיים טיסה בלבד באיסטנבול. פרט לעובדה כי הלינאה (Linea – 'קו' באיטלקית) היא פרי שיתוף פעולה של פיאט עם מפעל הרכב הטורקי טופאש, בחרו לערוך את אירוע ההשקה דווקא במרכזו של מיצר הבוספורוס אשר משמש כקו הגבול בין יבשת אירופה לאסיה אשר יהיה השווקים העיקריים בהם תימכר.

כמו הביצה האקוודורית, גם הלינאה עומדת על קו דק מאוד. מצד אחד, הצלחתה תמשיך להעלות את גרף המכירות של היצרן האיטלקי ומצד שני, כישלונה יחזיר את פיאט לימי המשבר ממנו יצאה אך לא מזמן. האם הלינאה איכותית מספיק?

במגרש החנייה

המפגש הראשון עם הלינאה מעלה לא מעט סימני שאלה לגבי עיצובה. נראה כי בפיאט החליטו ללכת על מתכון מוכח ובמקום להמר עם עיצוב איטלקי סקסי, בחרו לפזול אל עבר מכוניות הפרימיום של הסגמנט. קשה להתעלם מהגריל הגדול ומקווי האורך שתורגמו מאודי לאיטלקית ופרופיל הצד שמזכיר את הוולוו S40. בסך הכל מדובר על עיצוב נאה, אלא שלמרות הפזילה אל עבר היוקרתיות שבסגמנט, החיבור הסופי מתקשה לייצר אמירה יוקרתית.

בשונה מהעיצוב החיצוני המושאל משדות זרים, פנים תא הנוסעים קיבל את המראה של האחות הקטנה-גדולה, הגרנד פונטו אלא שרגע לפני שהונח הדשבורד במקומו, הוחלקו האלמנטים העיצוביים המקוריים שלו. התוצאה אמנם משווה מראה סולידי יוקרתי יותר, אך איכות ההרכבה והחומרים פוגמים בתוצאה הסופית.

את ההרגשה הכללית בתוך תא הנוסעים ניתן לסכם במילה אחת - פלסטיק. נגיעה בכל אחד מחלקי הפנים אינה משרה הרגשה איכותית ופה ושם גילינו חלקים שנראים כאילו הונחו במקומם כלאחר יד. נקודת האור היחידה מגיעה משני כיוונים, עמדת הנהג עם גלגל הגה איכותי הניתן לכיוון גובה ועומק ומושבים קדמיים נוחים.

המרחב בתא הנוסעים גדול תודות לבסיס גלגלים של 260 ס"מ שלא מקפחים את רגלי היושבים מאחור, גם לא את אלה שזכו להיתמר לגובה מעל הממוצע. נתון הרוחב קצת פחות ידידותי ומאפשר הושבתם של 3 עוללים בלבד או שני מבוגרים ובתנאי שלא יהיו גבוהים יתר על המידה היות ופדחתם עלולה לפתח יחסי קירבה עם הגג. המושבים מאחור גם הם נוחים.

בכביש

מבחן ההשקה הציב למבחן 2 דגמים. גרסת ה-T-JET טורבו בנזין בנפח 1.4 ליטר (120 כוחות סוס/5,000 סל"ד, 21 קג"מ/2,500 סל"ד) וה-MULTIJET טורבו דיזל בנפח 1.3 ליטר (90 כוח סוס/4,000 סל"ד, 20.3 קג"מ/1750 סל"ד). 2 הגרסאות אינן רלוונטיות לשוק הישראלי אשר ייאלץ לחכות עד לרבעון הראשון של 2008 עת יוצג מנוע 1.6 (ואולי אף מנוע 1.8) בליווי גיר אוטומטי שלא ידוע עדיין אם יהיה רובוטי או קונבנציונלי.

לעומת מנוע הדיזל שהרגיש חלש מאוד בעיקר בסל"ד נמוך, נמצאה גרסת הבנזין כיעילה וחזקה יחסית תודות למגדש הטורבו. נתוני המנוע מציבים אותו מעל כל מנועי ה-1.6 המוכרים ולזכותו עומד מומנט הגבוה בכ-30% בממוצע. פחות מוצלח הוא הגיר הארוך והחורים שבין ההילוכים. בסך הכל מדובר במנוע מצויין שכשלונו הצפוי בישראל לא יביאו אלינו וחבל שכך.

מהנדסי פיאט החליטו לצייד את הלינאה במתלים רכים למען שיפור נוחות הנסיעה והיא אכן כזאת אלא שגם כאן לא הכל ורוד. בכביש משובש, סופגים המתלים היטב את המהמורות העומדות בדרכם אולם המרכב משלם מס נדנוד מוחשי. רכות המתלים גובה מחיר נוסף בדמות זוויות גלגול גדולות מהמקובל.

עבור השוק הישראלי תהווה רכות המתלים יתרון ומספיק לשאול כל עובד היי-טק אקראי על העדפותיו. כיולם הנוקשה של מכוניות כמו המאזדה 3 והפוקוס אמנם מוסיפות רבות להתניידות הדינמית, אך לא מעט תלונות נשמעות בגלל חוסר התאמתם לאספלט הישראלי. שוב, הלינאה אינה מגהצת טלאים משובחת, אך היא בהחלט תקסום לדרישתם של המקומיים.

כל התוספות

כאן עושה הלינאה צעד גדול המקרב אותה אל עבר מובילות הקטגוריה הן בתוספות האבזור והן ובתוספות הבטיחות. ארבע רמות אבזור שונות יוצגו כשהבכירה בהן תעשה שימוש ב-6 כריות אוויר, ABS, EBD, מערכת תגבור בלימה, ניתוק כרית נוסע, מחברי איזופיקס וכמובן ESP. בתחום הפינוק תצויד הלינאה בבקרת אקלים, בקרת שיוט, נגן MP3 מובנה, חישוקי 15 אינטש (אופציה ל-16), כיוון חשמלי למושב הנהג ועוד.

דובדבן האבזור הטכנולוגי עונה לשם 'Blue&Me'. מדובר על ממשק בלוטות' שפותח על ידי 'מיקרוסופט'. הממשק מזהה רכיבי בלוטות' כמו נגני מוזיקה וטלפונים סלולריים ותפעולם מתאפשר מלחצנים הממוקמים על ההגה. צג המידע הממוקם בלוח השעונים מחליף את צג המכשיר וניתן באמצעותו לקבל שיחות ו-SMSים למשל.

לדבריו של אורן חסון, מנהל השיווק של פיאט, לישראל יגיעו 2 גרסאות אבזור, הגבוהה ביותר ואחת מגרסאות הביניים כשהדגש העיקרי יהיה לשמור על אבזור בטיחותי גבוה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

אז מה יהיה לנו שם?

במהלך מסיבת העיתונאים נשאל לוקה דה-מאו, מנכ"ל פיאט, מיהן המתחרות הישירות ללינאה. תשובתו העלתה פליאה מסויימת כיוון שתוכניתה השיווקית של הלינאה מכוונת בעיקר אל 6.5 מיליון לקוחות פוטנצילאליים בשווקים המתפתחים בעולם, בהם הדרישה למכוניות זולות היא העיקרית. לאחר פתיחת קו הייצור בטורקיה (1,300 יחידות ליום), יפתחו קווי ייצור נוספים גם בסין, הודו, ברזיל ורוסיה. הלינאה אמנם מציגה יתרונות לא מעטים כמו מרחב פנים נדיב וכמובן מחיר, אך לכוונה אל מול המגאן, הקורולה והג'טה זה מעט יומרני. המתחרות העיקריות מולה תיאלץ הלינאה להתמודד הן הקאיה סראטו, השברולט אופטרה והדאצ'יה לוגאן.

בפיאט תולים תיקוות רבות בלינאה החדשה ואם נצטט את סרג'יו מרצ'יונה, מנכ"ל קבוצת פיאט, מדובר ברכב השני בחשיבותו אחרי הגרנד-פונטו. הלינאה היא חלק מתוכנית ההתייעלות הארבע שנתית של הקונצרן והעמידה בתחזיות תלויה רבות בהצלחתה. המספרים מדברים על היקף מכירות כלל עולמי של 2.8 מיליון יחידות מכל דגמי הקונצרן בשנת 2008 (כולל אלפא-רומיאו, לנצ'יה, פרארי ומזארטי) וב-2010 מדברים על 3.5 מיליון.

עוד מוקדם לדבר על מועד הגעה מדוייק של הלינאה לישראל כמו גם על רמות האבזור הצפויות. מחירה של הלינאה בעולם צפוי להיות זול בכ-20% בממצוצע ממובילות הקטגוריה, מה שמבטיח כי גם אצלנו היא תזכה לתמחור תחרותי. קשה לנבא את הצלחתה בישראל כיוון שבניגוד להצלחת הפונטו, המשפחתיות של פיאט לא זכו ליחס מלבב מהלקוח בישראל.

ראש לשועלים או זנב לאריות? ימים יגידו.

* הכתב היה אורח חברת פיאט בטורקיה

  • עוד באותו נושא:
  • פיאט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully