וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובארו B3 במבחן ראשון

25.9.2007 / 9:32

המשפחתית החדשה של סובארו שהחליפה את שמה ל-B3 הגיעה אלינו למבחן. האם היא באמת מיועדת למשפחה?

מי מכם לא שמע את המשפט הזה בעבר – "לילד שלכם יש המון פוטנציאל, אבל משהו מונע ממנו לנצל אותו. הוא יכול להיות הרבה יותר מוצלח". בילדותי, הפך משפט זה למנטרה הקבועה של המחנכות שלי, בסביבות כיתה ח' וצפונה. מה לעשות, בחומר האפור שבין האוזניים שלי באותו זמן היו עוד דברים חוץ מלימודים ולא, לא רק מכוניות, אלא בעיקר ההתפתחות הפיזית המהירה של בנות השכבה.

ונחזור לענייננו. גם הסובארו שלנו תצטרך לשמוע את המשפט המרגיז מתנגן שוב ושוב במהלך המבחן הזה, משום שה-B3 (זה שמה בישראל, בשאר העולם היא עדיין אימפרזה) שודרגה כמעט בכל היבט ובכל זאת היא עדיין לא מצליחה לפסוע את המרחק הנדרש כדי ליישר קו עם הסטנדרט החדש. ומאכזב יותר, היא אף לא מצליחה לתת מענה ראוי לצרכן המשפחתי.

עיצוב חוץ

הבחירה של סובארו בתצורת ה-5 דלתות וודאי גרמה לאכזבה מסויימת בקרב הצרכנים הישראליים המסורתיים חובבי הסדאן ולדעתנו גם גרמה ליבואן לבלוע מידה נכבדת של רוק. למה? משום שפלח השוק של משפחתיות ה-5 דלתות מצומצם בהרבה בישראל לעומת מקבילותיהן הסדאניות, בעיקר בשוק המוסדי הענף בישראל. אנחנו מעדיפים דווקא האצ'בקיות עגלגלות, אבל כבר הבנו שאנו עיתונאי הרכב נחשבים לחריגים מאוד בטעמנו.

על כל פנים, אפשר לומר שדי הצליח לסובארו בסעיף העיצוב החיצוני. ה-B3 נראית לא רע בכלל לטעמנו, בייחוד אם משווים לאימפרזה היוצאת, אשר, איך לומר זאת בעדינות, אף פעם לא הייתה הילדה הכי יפה בגן. מאחור ניתן לשים לב ליחידות תאורה מעוצבות חדשות בעלות מראה תאורת 'לד' ולראשונה במשפחתיות של סובארו, מקבלים החלונות מסגרת מלאה ואפילו צליל טריקה כמעט גרמני במקום הצליל החלול הקודם.

קיצוץ הזנב, הגבהת הגג ואפילו החרטום המשונה, מצליחים להתחבר לכדי מראה מגובש וזורם ברובו ובימי המבחן שמנו לב כי היא גם מצליחה למשוך מידה לא מבוטלת של תשומת לב מהסביבה.

תא נוסעים

כאן הכל חדש, ממש הכל, אבל לא בהכרח לטובה אז נתחיל דווקא עם הסעיפים האופטימיים. ראשית, כאשר מתבוננים על הדשבורד, אפשר לראות שנעשה כאן לפחות ניסיון להעניק לו מראה חדש ורענן עם שילוב חומרים וצבעים, מה שהיה בולט בחסרונו בדור הקודם. שנית, בזכות מספר שינויים שנערכו בתא הנוסעים, המרווח המוצע שם מצליח להתקרב לתואר "נדיב".

בסיס הגלגלים נמתח לכדי 262 ס"מ וסנטימטרים לא מבוטלים קוצצו מעומקו של הדשבורד ואף מתא המטען כדי לאפשר זאת. שלישית, גם תנוחת הנהיגה מתגלה כטובה יותר והכל הודות לאפשרות להגביה את גובה המושב, בניגוד לישיבה "על הרצפה" בדור הקודם.

אולם, גם ביקורת יש: למרות הניסיון העיצובי, החומרים שמהם עשוי תא הנוסעים מרגישים פשוטים מדי – דונמים של פלסטיק קשיח ולא נעים למראה ולמגע פזורים מסביב וגם צבעו האפור-שחור לא מוסיף במאום לשיפור האווירה. למרות זאת, התא מורכב היטב ולא נשמעו שום רשרושים בכל שלב של הנסיעה.

גם נוחות המושבים יכלה להיות טובה יותר. אלו סובלים מתמיכה לא מספקת לירכיים, למותניים ולגב התחתון ואלו נותנים את אותותיהם בנסיעות שאורכות יותר משעה. ב-B3 שנמסרה לידינו הותקנה מערכת שמע אופציונלית המשלבת מסך DVD וכן ניווט לוויני. אולם, גם כאן חוסר השלמות בולט – לדוגמה, בעת צפייה והאזנה להכוונות במצב ה-GPS, לא ניתן לשמוע רדיו או מוסיקה מכל מקור שמע אחר. כך שאם עומדת לפניכם נסיעה ממושכת ובה אתם מבקשים להשתמש בהכוונת ה-GPS, כדאי שתיקחו עמכם בן שיחה טוב, או שתיאלצו לעבוד על כישורי השירה שלכם.

אולם, המכשלה העיקרית של ה-B3 מגיעה דווקא מהקצה האחורי, מתא המטען. העדפה הישראלית לתא מטען עצמאי כבגרסאות הסדאן מקבל צידוק במקרה שלפנינו. תא המטען של ה-B3 מציע 300 ליטרים בלבד בנפח ההטענה ולמרות הקלות שבהטענתו בזכות הדלת החמישית, נפחו עלול שלא להספיק גם למשפחה קטנה של זוג הורים ועולל צעיר. רק כדי לתת פרספקטיבה, הפולקסווגן גולף שקצרה מה-B3 ב-21 ס"מ שלמים, מציעה 50 ליטר יותר בנפח והטויוטה יאריס, אף ששייכת לקטגוריית הסופר מיני, מציעה רק 18 ליטרים פחות מה-B3. כמו כן, קיפול המושבים האחוריים לא יוצר משטח הטענה שטוח ואחיד כפי שמקובל כיום במרבית כלי הרכב.

למה להחליף 105 סוסים בינוניים?

דווקא כאן, בסעיף המנוע והביצועים נורא רצינו לספר לכם על התחדשות, על התקדמות ועל שיפור בביצועים לעומת האימפרזה היוצאת, אבל לא נותר לנו אלא להצטער. מהנדסי סובארו בחרו להמשיך ולהשתמש במנוע ה-1.5 ליטר (שוב לא קולעת לטעם הישראלי חובב האלף-שש-מאות סמ"ק) המפיק 105 סוסים ב-6,400 סל"ד ו-14.5 קג"מ ב-3,200 סל"ד.

נכון, זה לא נשמע המון, אבל גם לא מרגיש כך. מצד אחד, אין ל-B3 שום בעיה לשייט במהירויות לא חוקיות (167 קמ"ש מרביים), אבל כדי להגיע לשם בזמן סביר בלבד, צריך ממש לנעוץ בצלעותיה את הדורבנות ולשמור את הסל"ד מעל ל-4,000. את האשם, כמו ברוב המקרים, אנו תולים בתיבת ההילוכים. זו אומנם מציעה רק 4 הילוכים, אבל זה לא חריג בנוף המקומי, אלא יחסי ההעברה בה הם כאלו שלא מאפשרים למנוע להגיע לכדי מיצוי ראוי. יחסי העברה אלו נראו ארוכים מדי והמרווחים בניהם גדולים מדי. תחת עומס, העברות ההילוכים בתיבה גם היו ברוטליות מדי.

ל-B3 ישנה גם גרסה נוספת המציעה מנוע 2.0 ליטר המפיק 150 כ"ס (15 כ"ס פחות מבעבר) ויתכן והוא משפר את תחושת הכבדות שאופפת את הנהיגה בה.

אחת התכונות אליהן שמים לב מייד עם התחלת הנהיגה ב-B3, מלבד רפיון הביצועים, היא איכות בידוד תא הנוסעים. זו ממש מרשימה, במיוחד למכונית בקבוצתה. כמעט בכל מהירות, כמעט ללא קשר לאיכות האספלט עליו היא חולפת וכמעט בכל תחום הסל"ד, תא הנוסעים שלה נותר שקט ומבודד היטב לרעשי הסביבה. את זאת הצליחו מהנדסי סובארו להשיג באמצעות שימוש נרחב בחומרי בידוד וכן איטום טוב יותר לדלתות הרכב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

יש לה אחות ספורטיבית

ה-B3 הגיעה אלינו למבחן, רק מעט אחרי שסובארו היפנית חשפה לראשונה את גרסת ה-STI הכסחיסטית. זו כצפוי בנויה על אותה שלדה ולכן ציפינו למצוא גם בגרסה העממית הבסיסית ביותר איזשהו ניצוץ של הנאה ושל חדות בנהיגה. ובכן, יש שם משהו, ניצוץ קטן, שמץ של יכולות ניהוג, אבל הן לא ממש באות לידי ביטוי בגרסה רכה וחלושה זו. ההגה אמנם מרגיש יותר 'חי' מזה של הדור הקודם, אבל הוא מפתיע בכבדותו בנסיעה איטית או תמרוני חניה. ממש כאילו מדובר בהגה לא מתוגבר בכלל. כשעולה מהירות הנסיעה משקלו מרגיש נכון יותר.

לא ניתן לומר שהכביש המסולסל שהתווסף למפת הנסיעה ב-B3 גרם לנו לחייך מהנאה. ה-B3 התגלתה כבעלת התנהגות ניטרלית ברוב המקרים ורק כאשר דוחקים בה מעבר לגבולות ההיגיון, היא נוטה להרחיב את קו הפניה בתת היגוי. זה לא רע ולמען האמת, גם לא ממש מזיק, שכן ברוב המקרים די בהרפיה מדוושת הדלק כדי להעביר משקל לפנים ולמנוע את איבוד האחיזה.

גם דוושת הבלמים בולטת בכבדותה – כדי להפיק נשיכה ראויה בבלימה, יש להפעיל עליה כוח לא מבוטל, אך יש לציין כי בכביש המבחן בלמיה של ה-B3 נטו להתחמם מעט מוקדם מהצפוי ולאבד רבות מיכולתם להאט את ההתקדמות תוך פיזור עשן סמיך וריחני.

השתפרה אבל...

בסוף ימי המבחן ניתן לסכם כי ה-B3 השתפרה כמעט בכל סעיף ביחס לקודמתה, בייחוד בכל הקשור למרחב המוצע בתא הנוסעים והניסיון להעניק לה אופי הן מהמראה החיצוני והן מהפנימי. אולם כפי שהבנתם מהכתוב, קצת קשה לנו להסתיר את האכזבה ממספר לא מבוטל של סעיפים כמו איכות חומרי הפנים, הביצועים וכמובן השימושיות בשל תא המטען הקטן.

למרות הכל, עומס המבקרים באולם התצוגה של סובארו ומספר ההזמנות הגדל בהתמדה, מעיד אולי על סלחנות מצד הלקוח. אותו לקוח שאהב לסמוך על מוניטין האמינות ועל התמורה למחיר (החל מ-113 אלף שקל). אז האם ימי הזוהר של סובארו כמכונית העממית הנפוצה של ישראל עוד לפנינו? יתכן, אך סביר שההתמודדות מול המאזדה 3 תהיה זו מלאכה קשה מדי עבור ה-B3.

לטובה יש לציין את יבואן סובארו אשר נמנה בין היחידים אשר מציעים גם גרסאות ידניות, עבור מי שנשאר נאמן לבחישה עצמאית בין ההילוכים. נציג המכירות מסר כי גרסאות אלו חביבות במיוחד על מורי הנהיגה.

  • עוד באותו נושא:
  • סובארו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully