וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: סקודה פאביה קומבי

ירון אדרי, קרואטיה

25.11.2007 / 11:54

סקודה משיקה את גירסת הסטיישן לפאביה החדשה. האם תצליח בישראל או שמא תישאר בגדר אופציה לנהגי המוניות?

"סקודה? סטיישן?!", זאת בערך התשובה שקיבלתי מחבריי כשסיפרתי להם על הנסיעה להשקת הפאביה קומבי החדשה. האמת, לא הופתעתי. הרי התרבות המוטורית כאן בישראל בנויה בעיקר מסטיגמות עתיקות ולא מעובדות קיימות. רבים עדיין חושבים כי סקודה היא אותה 'פייבוריט' מלפני 15 שנים וכי סטיישן שמורה רק לשיפוצניקים או למשפחות מרובות ילדים. מצד שני, אני יכול מאוד להבין אותם, כי הרי את הפאביה קומבי מכירים בעיקר בגרסת המונית.

מה שבישראל לא כל כך יודעים זה כי 2007 הייתה השנה הטובה ביותר של סקודה. במהלך השנה עלה היקף הייצור של החברה מצ'כיה ב-12.9% ומעל ל-600 אלף מכונית מתוצרתה נמכרו ב-100 שווקים בדיוק ברחבי העולם. גם בישראל ציינה היבואנית, צ'מפיון מוטורס, שיא מכירות של כל הזמנים. פילוח הנתונים למספרים מגלה כי הצלחה הייתה לכל הדגמים פרט לפאביה הוותיקה והנה מגיעה התשובה. אז מה מצפה לסקודה ולפאביה בשנה הקרובה?

קומבינזון

את הסופר מיני הראשונה תחת מטה פולקסווגן, הציגה סקודה בשנת 1999. הפאביה הציגה סקודה אחרת, זאת שזנחה סופית את הסטנדרטים המזרח אירופאים הפרימיטיביים לטובת האיכות והכללים של המערב. 1.6 מיליון מכוניות מדגם זה נמכרו בתצורת האצ'בק, סדאן וסטיישן (בשם קומבי) וכעת רוצים בסקודה לשחזר את ההצלחה עם הדור השני. מייד לאחר חשיפת דגם ההאצ'בק בתערוכת ז'נבה השנה, החלה המכונית להימכר וכ-58 אלף ממנה כבר נעות בכבישי אירופה. לפני כחודשיים, נחשף דגם הקומבי בתערוכת פרנקפורט וכעת משיקה אותו סקודה באופן רשמי.

שיפור נוסף לעומת הדגם היוצא נמצא בבידוד רעשי הכביש והשקט בתא הנוסעים נשמר באופן יחסי גם במהירות גבוהה ובכבישים משובשים. לא כך בבידוד רעשי הרוח שהיו מאוד נוכחים כבר במהירות נמוכה וגברו ככל שזאת עלתה.
עיקר השוני בין שני הדורות נמצא בעיצוב החיצוני שהפך מודרני יותר ובסיסו נמצא בגריל הכרום ובסמל החזית המשולב אינטגרלית עם תפיחה קלה לאורך מרכז מכסה המנוע. מצידי הגריל נמשכים קווים שמתחילים בפגוש ומסתיימים בקצה מכסה המנוע משני צדדיו. הקו האופקי של הגריל, יוצר קו אורכי הממשיך דרך הפנסים הקדמיים ועד לדלת האחורית. גגון אינטגרלי מעוצב (אופציה) מעטר את הגג. התוצאה בהחלט נעימה למראה ויוצרת תחושה כי מדובר במכונית צעירה, כל עוד מסתכלים על חלקה הקדמי. החל מקורה B והלאה, המכונית אינה מראה חידוש משמעותי ודי דומה לקודמתה ועל כך חבל, בעיקר לנוכח השיפור הגדול שחל בשנים האחרונות בעיצוב גרסאות סטיישן.

בתוך תא הנוסעים נעשה גם כן עדכון מקיף אותו כבר פגשנו בסקודה רומסטר. למעשה, חלקה הקדמי של הפאביה הן מבחוץ והן מבפנים (כולל השלדה ומכלוליה), משמש את שני הדגמים. העיצוב הפנימי בהחלט עשה קפיצת מדרגה משמעותית לעומת הדגם היוצא ובדגמים המאובזרים אף עושה שימוש בגוון כפול לשיפור האווירה יחד עם מושבי עור בגוונים זהים. חלוקת הקונסולה הראשית לשני חלקים נעימה לעין ופרט לכך מפרידה באופן מוצלח בין תפעול בקרת האקלים למחשב הדרך ומערכת השמע. איכות ההרכבה והחומרים טובים אף הם אולם השוואה לשאר מותגי הקונצרן מעלה את השאלה האם פולקסווגן עושה מאמץ להשאיר את סקודה כמותג היותר זול תוך ויתור על חומרים איכותיים שאצל חלק מהמתחרות כבר הפכו לסטנדרט.

קומבינטוריקה

כבכל דגם חדש, גם הקומבי זוכה לצמיחה במנתוני מידותיה כשהעיקר נמצא מאחור, אך על כך עוד מעט. הצגת דגם חדש מלווה לרוב בפלטפורמה חדשה ועל כן הופתענו לגלות כי בסיס הגלגלים נותר זהה לזה של הדגם היוצא (246.2 ס"מ). זה לא מפריע לה להיות מרווחת כל עוד לא דוחסים יותר משני מבוגרים במושב האחורי. מרווחי הראש והרגליים טובים גם הם.

סרח עודף של 92.6 ס"מ בין הסרן האחורי לפגוש וגג בגובה של כמעט 150 ס"מ הנמתח עד לדלת האחורית, מעניק לפאביה את היתרונות שבתצורת הסטיישן. תא המטען הוא למעשה היתרון הבולט של הקומבי אשר מעניק לה שימושיות משופרת אל מול גרסת ההאצ'בק שבשאר הנתונים זהה לה לחלוטין.

פתיחת הדלת האחורית חושפת תא מטען גדול בעל סף הטענה נמוך ונוח בנפח של 480 ליטרים. קיפול שורת המושבים מאחור יוצרת רצפה שטוחה ונפח של 1,460 ליטרים אשר מאפשרים גם את הובלתם של 2 זוגות אופניים (במתקן ייעודי) בתוך המכונית. למי זה טוב? בעיקר לזוגות צעירים עם מקסימום שני ילדים או נהגי מוניות בקו נתב"ג.

קומבינציה

בעולם תוצע הקומבי בלא פחות מ-7 גירסאות מנועים, דיזל ובנזין. לישראל תגענה 3 מהן, 1.4 (70 כוחות סוס, 15.8 קג"מ) ו-1.9 טורבו דיזל (105 כוחות סוס, 24.5 קג"מ) ידניות ו-1.6 (105 כוחות סוס, 15.6 קג"מ) בנזין אוטומטית 6 הילוכים. במהלך ההשקה שמנו ידנו על גרסת הבנזין וגרסת הדיזל הבכירה. את השידוך בין גיר 6 ההילוכים האוטומטי ומנוע הבנזין בחנו כבר עם הרומסטר וגם כאן הוא נמצא כמוצלח ויעיל בתנאי הדרך המגוונים בהם נערך המבחן. הורדות הילוך נעשו ברצון עם לחיצה על דוושת התאוצה ובסה"כ, התקדמה הפאביה באופן משביע רצון.

לעומת גרסת הבנזין, מנוע הטורבו בשילוב הגיר הידני הרגיש פחות נעים. בידודו מתא הנוסעים אינו מוצלח ופעולתו מורגשת ונשמעת בכל עת. המנוע עצמו גמיש וצבירת כוחו מתאפשרת כבר מסל"ד נמוך, מה שמפחית את הבחישה בידית ההילוכים. למרות שצוידה בצמיגי מישלן ספורטיביים (פיילוט אקסלטו במידה 205/45/16), התקשתה לעתים הפאביה להחזיק את המומנט שמפיק המנוע כבר ב-1,800 סל"ד ולא אחת נכנסה בקרת היציבות לפעולה כשהרגל על הגז הייתה מעט כבדה.

הבדל נוסף בין הגרסאות נמצא בנוחות הנסיעה. נראה כי גרסת הדיזל עושה שימוש בכיול מתלים קשיח יותר ובכבישים משובשים הורגשה בתא הנוסעים קופצניות לא נעימה. גרסת הבנזין ריסנה טוב יותר את השיבושים באותו הכביש. גם ההגה הרגיש קל יותר בגירסת הבנזין.

בכל הקשור להתנהגות, שתי הגרסאות שמרו כל עת על נימוסי כביש בטוחים. ההגה הקליל, למרות התחושה החסרה, נענה ברצון לפקודות הנהג ומכניס את המכונית אל הפניה בדיוק רב. אין כאן שום יומרות ספורטיביות ולא לכך היא נועדה, אולם טוב לדעת כי ישנו גיבוי מסויים למחסור בתחושה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

קומבינה

למרות שהשיגה רק 4 כוכבים במבחני הריסוק של ה-Euro NCAP (גירסת ההאצ'בק), רשימת אבזור הבטיחות של הפאביה לא מאכזבת. פרט למערכת בקרת יציבות שתוצע כסטנדרט בכל הדגמים, תצוייד הקומבי ב-6 כריות אוויר, מערכת ABS עם תגבור בלימה, מערכת לניטור לחץ האוויר בצמיגים ועוד. מערכת תאורה אקטיבית תוצע כאופציה בשילוב עם גימיק נחמד. יחד עם הפניית אלומת אור הדרך לכיוון הפנייה, יידלק פנס הערפל בצד אליו פונה המכונית. תרומת האור הנוסף אומנם אינה גדולה, אך היא בהחלט יכולה להוסיף לבטיחות, בעיקר בכבישים ללא תאורה.

כל גירסאות המבחן צוידו בחישוקי 16 אינטש וצמיגים ספורטיביים כאמור. נכון, צמיגים אלה מתאימים יותר למכוניות חמות מזג אולם אין כל פסול בשימוש בהם גם במכונית שכזאת. חשוב לזכור כי צמיג ספורטיבי משפר מאוד את הבטיחות בכל תנאי נהיגה ובלימה וכעת נותר לקוות כי גם לישראל תגיע הפאביה מצויידת כך.

קומבי מה?

בסקודה מקווים מאוד כי הפאביה תעזור לה להמשיך בקצב הצמיחה של השנים האחרונות. סקרי שוק מצאו כי רק 10% מכלל המכירות של הדור היוצא היו מדגם הסדאן ועל כן החליטו לוותר עליו וכי הפעם יתמקדו רק בשני דגמים. חלוקת הייצור תעמוד על 55% לטובת ההאצ'בק ו-45% לקומבי. האם זה ישנה לציבור בישראל?

אלינו תגענה שתי גרסאות הפאביה בינואר 2008 והעובדה כי לא תשווק בגרסת סדאן עלולה להיות בעוכריה. שוק הסופר מיני התחרותי עלול להקשות על גרסת ההאצ'בק מלהימכר במספרים גבוהים וכאן כבר מוטלת המשימה על מחלקות המכירות והשיווק. דווקא הקומבי יכולה להוות אופציה מצויינת, אך כאן כאמור מדובר בשינוי של תפישה בקרב הציבור.

מי שבאופן מפתיע יכולה גם היא להשפיע לרעה על הקומבי היא דווקא הרומסטר מבית שעדיפה עליה כמעט בכל פרמטר אפשרי וזוכה לפופולאריות גדולה מששיער היבואן. מחירה של הרומסטר מתחיל ב-114 אלף ש"ח ותמחור זהה לפאביה עלול להקשות לא מעט. אז איפה כן תצליח הקומבי? סביר להניח שזאת תמשיך להימכר היטב בשוק המוניות.

  • עוד באותו נושא:
  • סקודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully