וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: סקודה סופרב

ירון אדרי, אוסטריה

25.5.2008 / 14:24

המשפחתית הגדולה של סקודה הגדירה מחדש מהו מרווח פנים. האם הסופרב החדשה תמשיך את המסורת למרות הקיצוץ בבסיס הגלגלים?

הנסיעה להשקת הסקודה סופרב באוסטריה, הכניסה להשהייה של מספר ימים את מרתון חיפושי הדירה אותו עורכים זוגתי ואני. קצת יותר מ-50 מטרים רבועים בגבעתיים, כבר לא כך כך מספיקים לזוג פלוס כלב והחיפושים אחר דירה שתתאים לנו בעיצומם. אתם יודעים, אחרי 3 שנים בדירה הנוכחית, צריכים לשפר את רמת החיים.

ואם חשבתי שהביקור הקצר בזלצבורג ישכיח ממני את החיפושים הקדחתניים, הסתבר שטעיתי. מכל המכוניות, דווקא הסופרב היא זאת שיותר מכל מחדדת עבורי את הסיבה העיקרית בגללה עוברים דירה – מרווח פנימי.

יותר ארוך

האגדה מספרת כי הדור הקודם לסופרב נולד כתוצאה מרצונה של סקודה לצייד את נשיא צ'כיה במכונית שרד מייצור מקומי - בשביל הגאווה הלאומית. לצורך המשימה תרמה בעלת הבית פולקסווגן את פלטפורמת הפאסאט שהוארכה ב-10 ס"מ בכדי לאפשר מרווח גדול לנשיא במושב האחורי. בסוף, הפכה הסופרב במעיין תרגיל עוקץ למכונית סדרתית. אגדות, אתם יודעים.

"הפעם לא לקחנו את הפלטפורמה של הפאסאט", ציין בגאווה ראש מחלקת הפיתוח הטכני בסקודה דר' אקהארד שולץ. "כמובן שאנחנו משתמשים בכמה מכלולים קיימים, אבל מדובר בפלטפורמה ייחודית לסופרב". האם בעלת הבית נוקמת או שמא סקודה מחדדת עוד יותר את הגאווה הלאומית?

בצעד חריג לעולם הרכב היום, בסיס הגלגלים של הסופרב החדשה לא צמח לעומת הדור הקודם, להיפך – הוא קטן ב-4 ס"מ לכדי 276.1 ס"מ. על כך אומר שולץ כי מדובר בפשרה הטובה ביותר בין מידות חיצוניות לחבילת החלל הפנימי אותו רצו להשיג. ובאמת, למרות הקיצוץ, מרווח הרגליים מקדימה ומאחור נדיב מאוד, אפילו יותר מכמה מכוניות סאלון גדולות.

יותר איכותי

לרושם ראשוני כבר למדנו, תפקיד חשוב וכאן לא מקבלת הסופרב נקודות זכות. למרות השימוש הנרחב בכרום והפנסים השונים (והגימיק בדמות שם הדגם בתוכם), דומה עיצוב החזית לזה של הפאביה והרומסטר אשר גורם למכונית לא להראות יוקרתית מספיק. נכון שמדובר על יצירת זהות אחת לכל מכוניות המותג, אך במקרה זה התוצאה מעט פושרת.

היטל הצד משנה במעט את התמונה. כאן העיצוב שומר על קווים נקיים ומעניק מראה מכובד. מאחור, הפרופורציות קצת משונות ולדברי אנשי החברה שנכחו בהשקה, מדובר בפשרה עיצובית הנובעת ממנגנון הדלת החמישית עליו נרחיב בהמשך. בשורה התחתונה, אין כל אמירה עיצובית פורצת דרך והסופרב שומרת על מראה בטוח - סולידי ומכובד.

עיצוב הפנים מכניס קצת יותר עניין לתמונה, למרות שישנה התחושה שכבר ישבנו במכונית בעבר. המראה, הצבעים, החומרים, האיכות – הכל מראה כי לסופרב יש אמא והיא גרמניה. פה ושם נתקלנו בפלסטיקה מהסוג הלא מזמין, אך זאת הגיעה רק למקומות הפחות בולטים.

יותר מקום

מרווח פנים גדול חייב לבוא על חשבון משהו, בעיקר תא המטען, אולם סקודה מראה שוב שאפשר גם אחרת. פתיחת תא המטען מגלה חלל גדול בנפח של 565 ליטרים או 1670 ליטרים עם קיפול שורת המושבים מאחור. וזה המון, בעיקר אם משווים למשפחתיות גדולות מקבילות, אפילו במרכב סטיישן.

בכדי לנצל את תא המטען בצורה הטובה ביותר, חשוב ליצור פתח הטענה מתאים וכאן מביאה סקודה פטנט ייחודי. לדלת תא המטען שני כפתורי פתיחה חשמליים אשר משנים את תצורת המרכב מ-4 ל-5 דלתות. לפתיחה הרגילה של תא המטען מצטרף מנגנון אשר הופך אותו ליחידה אחת עם החלון האחורי. זה מאפשר יעילות מרבית וניצול מקסימלי גם של מרווח הפנים בתא האחורי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

יותר תיבות ומנועים

לצורך המבחן, הכינו עבורנו המארחים שני מסלולי נסיעה באורך כולל של כ-200 ק"מ. זה לא מספיק בכדי להכיר את הרכב, בעיקר כשהמרחק מתחלק בין שני עיתונאים ושני דגמים.
הנסיעה מנמל התעופה של זלצבורג אל עבר המדינה השכנה גרמניה, חשפה מתלים קשיחים, אולם אלה הסתדרו מצוין עם איכות הסלילה המדהימה של האוסטרים. מאוחר יותר, כשכבר הצלחנו למצוא פיסות אספלט שמזכירות יותר את המוכר לנו מישראל (זה היה קשה כי אפילו דרכי גישה צדדיות היו איכותיות יותר מכביש 6), גילתה המכונית קופצנות קלה, אך זניחה. כבישים גליים? הצחקתם את האוסטרים, את זה נוכל לבדוק רק כשתגיע אלינו המכונית. כאן נציין גם את בידוד הרעשים המצויין מכיוון המנוע והרוח, אך פחות מכיוון הכביש.

גרסת ה-1.8 ליטר טורבו היתה הראשונה בה נהגנו. את המנוע אנו כבר מכירים – 160 כ"ס, 25.5 קג"מ - וגם כאן הוא עושה עבודה מצוינת, בעיקר כשזה משודך לתיבת ה-DSG החדשה לה 7 הילוכים. מספר זה של הילוכים נשמע גבוה ואולי מוגזם לעיתים, אבל כדאי לזכור שלקסוס מציעה כבר 8 הילוכים. בכל מקרה, חלוקה זו של ריבוי יחסי העברה מסייע מאוד למיצוי כוחו של המנוע. כמעט בכל רגע נתון המנוע נמצא בהילוך הנכון ובטווח הסל"ד היעיל. מחד, ריבוי ההילוכים מאפשר האצות מהירות יחסית מעמידה (קל יותר להתגבר על משקל הרכב) ומאידך, גם נתון צריכת הדלק מושפע מכך - שיוט ב-100 קמ"ש נעשה ב-2,000 סל"ד נמוכים, שקטים ובעיקר חסכוניים. כמו תיבת ה-DSG אותה אנו מכירים ואוהבים משאר מכוניות החברה, גם זו נעזרת בשני מצמדים כדי לדפדף במהירות בין ההילוכים. בן אם זה במצבה האוטומטי, הרגיל או בעזרת המנופים שמאחורי ההגה. אולם, למרות הזריזות שהופגנה בהורדת הילוכים, ישנה השהיה קלילה בהעלתם.

את 100 הק"מ הבאים עשינו עם יחידת הכוח הבכירה - מנוע בנזין V6 בנפח 3.6 ליטר המפיק 260 כ"ס ו-35.7 קג"מ. כאן משרתת תיבת ה-DSG הקודמת בעלת 6 ההילוכים, אליה משודכת הנעת ההאלדקס הכפולה מהדור הרביעי. בגרסה זו יוצר המנוע קצב התקדמות משכנע למרות תוספת של 200 ק"ג לעומת שאר הגרסאות (1665 ק"ג). עקיפות נעשות יותר בבטחה גם בעליות והסאונד בסל"ד גבוה נעים יחסית לאוזן.

עם עיצוב ומרווח מכובדים, אל תצפו שהגבירה תשנה עורה ותפתה אתכם למשחקים חפוזים ואסורים. ההתנהלות בין הפניות ובתוכן טובה, אך המכונית מגלה נטייה לתת היגוי בטוח אשר מציע לנהג לוותר. זו לא גרסת RS פראית, אלא מכונית מנהלים גדולה וכמעט סלונית שמעדיפה לנוע בנינוחות. למרות זאת, הסופרב החדשה עדיין מאפשרת התקדמות מהירה מאוד בכבישים מפותלים. פרט אחד הראוי לציון הוא דווקא ההגה, אשר הצליח להעביר מידה של תחושה לידי הנהג, דבר שכמעט נשכח בשנים האחרונות.

יותר בטוח

רק לפני שבוע הציגה אודי מערכת בטיחות אקטיבית המתייחסת לתנועה מלפנים. הסופרב לא קיבלה את מערכת הבטיחות הזאת וחבל, בעיקר לנוכח העובדה כי טכנולוגיה דומה החלה לחלחל יותר ויותר אל שאר התחרים. פרט לכך, תיוצר הסופרב עם בקרת יציבות סטנדרטית ואופציה ל-9 כריות אוויר.

עוד יש להוסיף לרשימת הבטיחות אופציה למערכת ה-AFS לפנסים הקדמיים(Adaptive Frontlight System), המשנה את אלומת האור בכל פנס בנפרד בהתאם למהירות המכונית ולתנאי הדרך. בכבישים מפותלים, גם עוקבת אלומת האור אחר הפניות. בסקודה מצפים כי הסופרב תהיה אחת הבטוחות בסגמנט אליה היא משתייכת ותוצאות מבחני הריסוק של ה-Euro NCAP צפויות להתפרסם בקרוב מאוד.

הגודל כן קובע

הסופרב החדשה תגיע אלינו רק לקראת סוף השנה. מתוך 6 המנועים המוצעים, לישראל יגיעו שני אלה שנבחנו יחד עם מנוע טורבו דיזל 2.0 ליטר עם תיבת DSG לו 6 הילוכים. בצ'מפיון מוטורס עדיין לא יודעים מה יהיה תג המחיר למכונית המרווחת ורק מספרים כי היא תהיה זולה מהפאסאט המקבילה וכי הם מקווים להציג את גרסת הבסיס (1.8 ליטר טורבו) בקבוצת רישוי 4 (עד 147 אלף שקלים).

בגמר נהיגות ההתרשמות בכבישי הנכר, אפשר לסכם ולומר שהסופרב מהווה חבילה איכותית מאוד המציגה יתרונות בולטים בדמות מרווח פנים נדיב ותא מטען גדול לעומת המתחרות. מבחן בתנאי ארצנו ולמספר רב יותר של ק"מ אולי יגלה לנו דברים נוספים, בעיקר אם נפגיש אותה עם פורד מונדאו, מובילת הסגמנט נכון לרגע זה בכל הקשור למרחב פנימי ותמורה למחיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully