וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תהיי לארג'ית ותשתקי

26.2.2009 / 9:20

סקודה סופרב החדשה הגיעה בשקט לישראל. מיהרנו לטפס על הכרכרה הארוכה ולצאת לסיבוב במכונית הכי דיסקרטית בארץ

ל''צמפיון מוטורס', יבואנית פולקסווגן לישראל, היה לפני מספר שנים רעיון מעניין. להחדיר לזירת הרכב המקומית מכונית סופר - גדולה, מאובזרת למשעי וסולידית בחזותה. אבל המסקנה שהולידה את הייבוא, לא הכניסה למימדים הנכונים את עוצמת הקבוצה שאליה שאפה סקודה להשתייך. כיוון שבגבולות הפלח, המחירים לא האמירו מעבר ל 200 אלף שקלים, והמנועים נעו בשדות בורגניים ומשפחתיים שלא חצו את שני הליטרים בנפח.

אולם הסופרב, כנראה בשל הייחוס הפולקסווגני המזוהה, נחתה אצלנו עם מנוע טורבו דיזל גדול ותג מחיר המדגדג 300 אלף שקלים. מיותר לציין, שהעניין לא עלה יפה והדגם דעך לו לאיטו. אך הנה, חלף זמן לא רב, והסקודה שוב צצה בסוכנויות, הפעם עם מנועים קבוצתיים – 1.8 טורבו בנזין, ו-1.9 ל' טורבו דיזל. אלא שכמעין שידור חוזר, הסופרב התקשתה להתרומם, ולמעט נהגי המוניות שאיבדו את הדרך בתא המטען, הקהל הישראלי הסתפק באוקטביה ובמתחרות הנפוצות שמתחו את פרצופן.

בדור הנוכחי, הסופרב היא מכונית מאוד סקודאית בזהותה הנשענת ברכות על מכלולים של פולקסווגן פאסאט, אודי A6, ורכיבים משותפים לגולף וכל הפמליה המורחבת מגרמניה. כאשר פגשנו אותה בהשקה באוסטריה, התרשמנו שחל שינוי בעיצוב החיצוני שהיה עד כה ספוג גרמניה - ופחות מידי צ'כיה. משם גם למדנו, כי אף על פי אורכה הנדיב, דווקא בסיס הגלגלים התקצר ב-4 ס"מ והפלטפורמה לא ממש משדרת אותה תחושה כמו אחיותיה התאומות הנחשבות מהודרות ממנה. במילים אחרות, סקודה סופרב, עברה מודיפקציה חשובה שנמצאת מעבר לכל אותם סעיפי מטראז' מדוברים. ולכן, שלפנו מהיבואן את הגרסה העממית של הסופרב לה מנוע 1.8 ל' טורבו בנזין (TSI), ויצאנו לברור את טענותיה בכבישי ישראל.

סופרסייז מי

שעה שהמתנו למסירת מפתחות מכונית המבחן, חוצה בעצבנות את אולם המכירות חייל בשירות קבע בצה"ל תוך כדי הטחת ביקורת לעברה של נציגת המכירות המשתאה, בדבר חזותה של הסקודה הנפילית: "הסופרב לא יפה. יש לה פרצוף של סקודה פאביה ותחת של רנו מגאן". לכך השיבה הנציגה באומרה כי על טעם וריח... ההמשך ידוע.

כשבוחנים את העניין לעומקו, מגלים כי יש דברים בגו. כלומר, להוציא את השימוש בטפחי הבשר על מנת לתאר את העכוז, הצדק עם המקטר. הסופרב היא לא מכונית יפהפיה ומלכותית. האלגנטיות שבה מסתתרת במקום רחוק מהנראה, עד כדי כך, שנוצר הצורך לאתר את הזווית הנכונה כדי למשוך את המבט אחורנית ולומר "וואלה, אני רואה את זה".

מעברו האחד לשני, השבכה ואיזור תא המטען, מהווים את החידוש העיקרי בסופרב. מלפנים הוענקו אלומות תאורה רכות ומעוגלות במעט, אפילו כיתובי הדגם מעטרים את מחציתן העליון. אך הפרופיל עדיין רומז בלחש כי הסופרב היא בעצם פאסאט ארוכה, או מעין אוקטביה גרנדיוזית; מאופקת, סולידית, תכנו אותה איך שתראו לנכון - לדיסקרטיות כמו למוחצנות, יש יתרונות וגם חסרונות. אם אתם אנשים מופנמים ברוחכם, הסופרב היא הבחירה הראשונה שצריכה לקפוץ לחיקכם. את הצד השני של העניין, סביר להניח שהסקתם בעצמכם.

כן, סגן הנשיא

כל מי שיתנקז למרחבי הסופרב, ידמיין לעצמו תפקיד אחר. את הרכון מול ההגה תמיד תלווה תחושה של נהג לימוזינה, את היושב לצידו תאכלס תחושה של איש שירותי הביטחון, ואילו מאחור נשמרת האווירה למקומו של האזרח מספר אחד. ברם, במקרה הסופרב, מתקבל הרושם כי לכל היותר יתמקם לו שם בזחיחות שר בממשלה, או אחד מהיועצים הבכירים. תחושת היוקרה על פי סקודה, איננה מתיימרת להיות משהו שאינה.

האוחז בהגה מטיל את עיניו על דקורציה איכותית ואפקטיבית; מערך הקונסולה המרכזית הוא אמת מידה לפשטות ולגימור עמוק ומוקפד; תפעול מערכת השמע והמיזוג קל ונגיש, ואין צורך לחפש את המתגים כשהעיניים מופנות לכוון הרצוי. רמת החומרים - פולקסווגנית מוכרת ואדוקה, אפילו תזכורות לעשור הקודם בנמצא (מתגי החלונות) לא ממש מעיבים על התחושה הנכונה שהסופרב משדרת פנימה.

כשנזרקים לאחור, מתרגלים להבין כי ניתן למתוח איברים עד כדי התיישרות רגליים מוחלטת. המרווח הפנימי בסופרב עלול לדרבן את המשפחה להוליד עוד כמה צאצאים, רק בכדי להוכיח לחברים שהקנייה השתלמה. הפער בין הנוסעים במושבים האחוריים לשניים מלפנים, מחייב גדר הפרדה. מדובר בשני מקומות נפרדים, כשלכל בועה איכות חיים משל עצמה. גובה הפדחת למשל, כמעט ואינו מוגבל. להערכתנו, גם מעל 1.85 סנטימטרים נותר מספיק מקום להימנע מהתנגשות עם התקרה. זאת מבלי להזכיר את הרוחב הענק של 1.80 מ' ומרווח מרפקים גלקטי.

הבונוס של הסופרב, אגב, מגיח גם הוא מהחלק האחורי. 'טויין-דור' זה מושג שעוד תשמעו עליו בשנים הקרובות מרוב שהוא חכם כל כך. סקודה השתמשה בתרגיל מבריק ומאחז עיניים, של הכללת אופציה לפתיחת דלת תא המטען, עם או בלי השמשה האחורית, כלומר, גם 5 וגם 4 דלתות באותו זמן, בהתאם למתג עליו תלחצו. כל מי שרגיל למכוניות סדאן, מכיר את הדוחק שנוצר בדופן העליונה כאשר מנסים לתחוב עגלות או מטלטלים פנימה. בסופרב, הבעיה נעלמת בסיוע מנגנון המניף את השמשה יחד עם הדלת החמישית, וחושף את עומק 555 הליטרים של תא המטען במלואם. פטנט מבריק ושימושי.

כרכרה עם מגדש

כשקראה לנו הדרך, ספקנות זעירה החלה להתיישב במוחנו; טון וחצי המתגלגלים באדיבות מנוע 1.8 ל' 161 כ"ס FSI זה אולי טוב לגולף, אבל מה יהיה עם הקרון הארוך הזה? מבט שני אל דף הנתונים מגלה כי 100 קמ"ש מושגים כבר לאחר 8.5 שניות והמהירות המרבית מסוגלת לשאוף אל 220 קמ"ש. אז החלטנו שבשל הספקות, קודם כל נירה ואח"כ נשאל שאלות.

זה הסתמן כטוב מספיק בשלב המקדמי טרם תקיפת העיקולים, ובכלל, נאור מי שאמר שזו שיטה בטוחה לפגוע במשהו, גם במידה והתוצאה לא תעמוד בציפיות. יחד עם כך, נדלג לסוף ונסיר את ההשערות – הנתונים על הדף והנתונים שהושגו, כמעט וזהים. פרט לצריכת דלק ממוצעת שהחזירה לנו 8.4 ק"מ לליטר בתנאי מבחן - נתונים יותר מסבירים בהתחשב בשינויים הסכיזופרנים, הסופרב לא מגלה סימני מאמץ באף אחד מהסעיפים.

תנוחת הנהיגה בסופרב משרה על הנהג בטחון רב. הפרישה מול כל האמצעים נמצאת קרוב להתרחשות הדינמית, והיכולת האדפטיבית של פקדי הכוונון, מסגלת לסופרב מגוון אמצעים לאחוז בעכוז ולאפשר להתמקם בצורה משביעת רצון. המושבים עצמם אינם רכים והם סופגים את פלג הגוף בערבוב קל של נוחות וקשיחות, כמו גם התמיכה הצדית המוגבלת במעט. אבל בגדול – הטירוניות רחוקות מלהוות גורם בשיקול הכללי והנסיעה מתנהלת על הצד המרחף וחסר הדאגות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

משייטים הלאה

כשמשחקים על בטוח, לא צריך להשתגע. ומכאן, כי סקודה סופרב היא התגלות השמרניות בקצה האפקטיבי. כלומר החיבור בין תיבת ההילוכים מהסוג הרובוטי - 7 הילוכים DSG, וכן תפעולה הידני הזריז והחכם, חובר אל מנוע מוגדש טורבו וגמיש, ואת יתרונות השניים כצמד-חמד, קצרה היריעה מלתאר או לגולל את מעלותיהם. אך מספיק כי תדעו הסופרב ניחנת באותו תמהיל מדויק של ביצועים מהמעלה הראשונה בקבוצה, ורמת נסיעה נטולת הפרעות גם בסמוך לגבולות המעטפת.

את איכות נסיעתה של הסקודה, נתאר כנעימה, ובו בעת, נוטה היא להפגין רגישות עצבית בשל ספיגה קצרה של המתלה. השלדה נטועה היטב באספלט, משקל ההגה ועוביו מעבירים את האיכות הנכונה, אך האינפורמציה מהכביש חסרת הדגשה. הסופרב, אולי בשל אותו ישבן ארוך, מרגישה גדולה ומנותקת מהמתרחש מסביב, אך היא מונעת היטב את חדירת רעשי הסביבה אל תא הנוסעים, ורק בתי הגלגלים משמיעים את דברם בכבישים שרמת איכותם ממוצעת.

אקסטרה לארג'

קהל היעד של סקודה סופרב, כמו המכונית עצמה, מסתתר (עדיין) במקום הרחוק מן הגלוי. הסופרב החדשה היא מכונית מודרנית וחשובה, שמחביאה מאחרי החזות הסולידית עומקים רבי-רבדים. יש לה מנוע חזק - המוגדש הבודד בקבוצת המשפחתיות. תא הנוסעים מרווח לאין שיעור מכל מתחרה אחרת, האיכות הגרמנית נוזלת מכל מקום, וזאת מבלי להתעכב על תא המטען שמסוגל להכיל עוד סופר מיני קטנה מאחור.

ב-172 אלף שקלים (גרסת ה'אלגנס' הנבחנת) הסקודה סופרב מתחמשת באמצעי תקיפה והגנה שספק אם קיים דגם בקבוצה המסוגל לבלום אותם, או להכותה מהעבר השני בתנאי מבחן השוואתיים. בתחומיה עתירי הנפח, מצויים ריפודי אלקנטרה משולבי עור איכותיים, מערכת שמע נהדרת, חישוקי 17 אינטש, דיפונים בגוון וניל נעימים וכל שכלולי הבטיחות האפשריים. כל אלו, משלימים אווירה מופנמת אך עשירה.

המונדאו, אולי היחידה שמסוגלת להניף את ידיה בצעקות מול הסופרב, מצטיירת כעת כגורם מפריע ויחיד, בשל תא מטען לא פחות מרשים – 493 ליטרים, ואיכות הרכבה הקרובה ביותר להידוק הנאה החולש על תא הנוסעים של הסופרב. אולם, לא נשכח כי המונדאו עדיין שומרת על יכולתה הדינמית העדיפה, ולא במקרה איננה נדחקת הצידה ממקומה.

ההחלטה באם לבחור בסופרב או לא, מאלצת אתכם, קודם כל, להניח לסטיגמה שדבקה בה בביקוריה הקצרים ושייכה אותה לכת המוניות. קובץ המתמודדות על התואר 'המשפחתית הגדולה הטובה ביותר', זוכה אצלנו ליחס מועדף בשל הייחוס היפני והאמינות המופלגת כחלק מהשיקול שחותם על הצ'ק עת הקנייה. לטעמנו, הדור החדש של הסופרב מתברג בקבוצה בתג מחיר אטרקטיבי ומאיים על המלכות מכוון בלתי צפוי. יש לנו, וגם לכם, סיבה טובה מאוד להעריך את שובה של הסופרב לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully