וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה בפולקסווגן פולו החדשה

פולקסווגן משיקה את הדור החמישי לפולו, עם מנועים קטנים וידידותיים לסביבה, איכות גבוהה ומראה מסורתי. בינואר בישראל

"תראה, אנחנו נמצאים תחת כללים מחמירים מאוד. וולטר דה-סילבה (המעצב הראשי של פולקסווגן - ק.ל) נתן הוראות מדויקות אודות המראה של הפולו החדשה. היא ממש צריכה להראות כמו אחותה הקטנה של הגולף ועליה לעמוד בכל כללי הבטיחות ולכן מרחב הפעולה שלנו כמעצבים היה מצומצם מאוד במתן פרשנות עיצובית להנחיות אלה" כך הסביר לי המעצב הברזילאי של פולקסווגן שעיצובו היה זה שניצח ונבחר לפולו החדשה.

ובאמת, כאשר פגשנו בפולו החדשה בפעם הראשונה בתערוכת ז'נבה שנערכה בחודש מרץ השנה, היחידים שניסו להראות התלהבות היו אנשי פולקסווגן. כל שאר באי התערוכה התקשו להתמוגג לנוכח המראה שלה משום שזו כצפוי, היה – צפוי. בכך למעשה, אפשר לומר שהמעצבים הצליחו במשימתם – הם בהחלט יצרו גולף קטנה.

אולם, רק כעת, בהשקתה באי האיטלקי שטוף השמש סרדיניה והרחק מזרקורי התערוכה, יכולנו לעמוד בשקט ולהפנות מבטים לכל קמט ובליטה, למשש את תא הנוסעים שלה, ללמוד על הקפיצה הטכנולוגית שבה ולשמוע את דבריה על האספלט בשלל גרסאותיה. האם הפולו החדשה תצליח שוב לקבוע רף חדש בקבוצת הסופר מיני? מייד נגלה.

העיצוב שמרני. גם הלקוחות?

הדור החמישי לפולו כאמור, רחוק מלהציג מהפכה בתחום העיצוב וכחלק מהמאמץ לשמור על הזהות המשפחתית הקרובה בין הדגמים, הפולו החדשה מקבלת את תווי הפנים של השירוקו והגולף. זה כולל כמובן את יחידות התאורה, הגריל הרוחבי והפגוש הנמוך, ובמבט בוחן, אפשר למצוא מספר קמטי אופי חדשים, על מכסה המנוע, בחלקן העליון של הכנפיים, בדפנות הדלתות ולרוחבה של דלת תא המטען.

בהמשך לכך, מתוך המטרה לחדד את המראה הספורטיבי, הגג הונמך ב-4 ס"מ ביחס לפולו היוצאת, רוחבה צמח לכדי 168 ס"מ והגלגלים נדחקו עוד יותר לעבר קצוות המרכב. מאחור משלימים את המראה ספויילר קטנטן בראש הדלת החמישית ואגזוז בולט ויחסית עב קוטר בתחתית הפגוש.

התוצאה אינה חד משמעית ולחלוטין נתונה לפרשנות שלכם. לטעמנו, הפולו החדשה בהחלט נראית חדשה ביחס לדור היוצא, אך שמרנית ולא מעיזה. כזו שלא לוקחת סיכון שמישהו לא יאהב אותה. לעומת זאת, היא לא צפויה להפוך לאף אחד את הבטן במבט או להכאיב באישונים.

תא נוסעים ושימושיות

הפילוסופיה הזו מוצאת את דרכה גם אל תא הנוסעים, עם דשבורד שנראה כמו עוד גרסה מוקטנת לזה של הגולף, ללא אלמנטים מיוחדים או ייחודיים. לזכותו של זה, אפשר לומר כי פולקסווגן לא התפשרו עם נושא האיכות והגימור המוקפד, עם שימוש בחומרים רכים ונעימים, ותחושת מוצקות שאין טובה ממנה בקבוצה. אולם בגרסת הדיזל הזולה ובגרסת ה'בלו-מושן', הותקנו חומרים קשיחים ולא נעימים, מתוך המטרה לחסוך משקל וכמובן, כסף.

לזכות הנדסת האנוש אפשר לציין את מספרם של תאי האחסון ואת המיקום לפתחי המזגן שלא גורם לקפיאת כפות הידיים. אולם, על פישולים אחרים התקשינו לסלוח – אופן פעולתו של מתג כוונון המראות מבלבל, משענת היד בין המושבים מפריעה לתפעול בלם היד וידית ההילוכים בגרסאות הידניות ומתגי המיזוג ובקרת האקלים ממוקמים נמוך מדי על הדשבורד ומאלצים הסטה ארוכה של המבט מהכביש לצורך תפעולם.

ההכרח לשמור על אורך כללי שאינו עולה על 4 מטרים (397 ס"מ לדקדקנים), גרם לכך שתא הנוסעים של הפולו החדשה נעים משמעותית מזה של הדורות הקודמים, אך עדיין צנוע במרחב המוצע בו. מלבד להתחככות תמידית ומעט מעיקה בין ברך הנהג לבסיס הדשבורד, אין לנו תלונות לתנוחת הנהיגה. המושב מתכוון בקלות גם לגובה, ההגה מתכוונן גם לעומק, וגם הנוחות של המושבים טובה. המושב האחורי יכול לאכלס בקלות שני מבוגרים שגובהם 180 ס"מ, אך יתאים יותר לשימושם של ילדים. תא המטען מציע נפח של 280 ליטר עם יכולת חלוקה לשני שלבי הטענה, או 952 ליטר כאשר המושב האחורי מקופל.

מנועים וביצועים

פולקסווגן טרחו להביא להשקתה של הפולו כמעט את כל גרסאותיה ואלה כוללות מגוון מנועי בנזין ודיזל בטווח הספקים רחב. אולם מבין כל אלה, שני מנועים מיועדים בעיקר אל השוק הישראלי ושניהם לוגמים בנזין למחייתם. הראשון מגיע בנפח 1.2 ליטר והשני בנפח 1.4 ליטר.

כן מנוע בנפח 1.2 ליטר בלבד, אבל לפני שאתם מקמטים את הפרצוף, נספר לכם שבניגוד למה שניתן לשער, דווקא מנוע זה הוא זה הבכיר בהיצע. הוא שייך למשפחת ה-TSI החדשה של פולקסווגן, כך שבעזרת מגדש טורבו הוא מפיק 105 כ"ס ב-5,000 סל"ד ו-17.8 קג"מ בטווח שבין 1,500 סל"ד ל-3,000 סל"ד. מנוע זה יגיע אלינו כשהוא משודך לתיבת ה-DSG כפולת המצמדים שבה לא פחות משבעה הילוכים.

על כבישי סרדיניה, המנוע הקטן הרגיש גמיש וחזק, והעובדה שהוא מקבל את כוחו כבר מסל"ד נמוך ביותר, מסייעת לפולו החמושה בו להרגיש זריזה וערנית עם 9.7 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 190 קמ"ש – זהו מנוע 1.2 ליטר להזכירכם. תגובת הדוושה מיידית ואין בו כל תחושה של השהיית טורבו ואין גם צורך להמריצו אל התחום הגבוה של הסל"ד כדי לקבל התקדמות נאותה.

פעולתו חרישית וגם מבלי להשתדל יתר על המידה בנהיגה, הוא הציג נתוני צריכת דלק מעולים של כ-15 קילומטרים לכל ליטר בנזין. ואם גם מתמידים ללטף מעדנות את הדוושה הימנית, צריכת הדלק תמשיך להשתפר הרבה מעבר לכך. אולם, אם תעמיקו בהצמדת הדוושה לשטיח, תקבלו ביצועים נאים, אך גם צריכת דלק של 8 קילומטרים לכל ליטר דלק. בנסיעה רגועה, תיבת ה-DSG תפקדה ללא דופי עם העברות הילוכים מהירות וחלקות כפי שאנו מכירים מבעבר, אך אלה הפכו לנוקשות וחובטות תחת עומס כבד.

דווקא המנוע השני והגדול יותר בנפחו, היה למרשים פחות כאן. זה כאמור מציע 1,400 סמ"ק, אך נתונים חלושים יותר של 85 כ"ס ב-5,000 סל"ד ומומנט של 13.4 קג"מ ב-3,800 סל"ד, משום שזה נושם אוויר בכוחות עצמו ואינו נעזר במגדש טורבו. וכצפוי, כדי להוציא ממנו את המיץ, יש לדרוך חזק על דוושת הדלק, לבחוש בנחישות בידית ההילוכים, לשומרו מעל ל-3,500 סל"ד ולקוות לטוב. 100 קמ"ש תראו על המחוון אחרי כ-12 שניות ואם תעיזו תגיעו ל-177 קמ"ש. אולם, אחרי שמבינים כי לא על הביצועים עומד מנוע זה ועוברים למוד נהיגה שפוי, הוא מתגלה כיעיל מאוד, שקט וחסכוני כמעט כמו אחיו הקטן והמוגדש.
עדיין, ביצועי גרסה זו נחשבים לטובים ביחס לקבוצה שכוללת את הפיאסטה החדשה, מאזדה2, סקודה פאביה וכמובן סיאט איביזה.

אולם, אם יש משהו שהשקה זו גרמה לנו להצטער עליו הוא החוסר חיבה שלכם למנועי דיזל. בהשקה זו זכינו לטעום מבציר מנועי ה-TDI החדשים ובכולם התאהבנו עד מעל לאוזניים, מחלש ועד חזק. אלה מגיעים בנפח של 1.6 ליטר ומנפקים החל מ-75 כ"ס, דרך 90 כ"ס וכלה ב-105 כ"ס, כמעט כמו המקבילים הבנזיניים, אך מעניקים הרבה יותר מומנט שהופך את השימוש בהם לחביב בהרבה.

כוחם זמין מאוד, של כולם ובייחוד של זה עם ה-105 כ"ס ו-25.8 קג"מ והוא היה למנוע החביב ביותר עלינו מבין היצע מנועי הפולו החדשה. מנוע זה מוסיף אמנם עשיריות שניה בודדות במבחן ההאצה מול מקבילו הבנזיני עם 105 הסוסים, אבל נעים בהרבה ממנו לשימוש וכן חסכוני יותר בצריכת הדלק שלו.

גם בגרסת ה'בלו-מושן' הידידותית יותר לסביבה של הפולו, זו שממעטת בפליטת המזהמים, הצלחנו לנהוג וגם היא השאירה עלינו רושם חיובי בסך הכל. מנוע הדיזל שלה מפיק 90 סוסים והוא אינו גורם לה להרגיש איטית יתר על המידה, אך כדי ליהנות מיתרונותיו לסביבה, יש לנהוג בה בעדינות וברגיעה, וכך אפשר להגיע גם לנתוני צריכה של יותר מ-20 קילומטרים לכל ליטר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

נוחות והתנהגות

המאפיין העיקרי של הפולו החדשה הוא זה גם שמרגישים בו מייד, כבר במטרים הראשונים לנהיגה וזה אופי הנסיעה החלק שלה. מחד, כבישיה של סרדינה לא העמידו אתגר של ממש עבורה עם סגנון שיבושים דמויי ארץ ישראל, אך גם בפעמים הבודדות שפגשנו חוסר שלמות מסויים, הפולו ספגה אותו בקלילות.

בהתאם למוצאה הגרמני, מתליה קשיחים יחסית, אך מתעלים את קשיחות זו לשיפור ההתנהגות תוך שמירה על רמה גבוהה של נוחות נסיעה. הפולו אמנם רוכנת מעט בפניות, אך רק במצבי קיצון וכן אינה מתנדנדת כלל וכלל באספלט גלי. ההגה שלה מתוגבר חשמלית ולכן הוא גם חסר תחושה, אבל הוא מדויק, מהיר יחסית, קל להפעלה ומסייע לאוחז בו להכניס את האף של הגרמניה הזו לתוך פניות בחדות ובנחישות.

אבדני אחיזה בה יופיעו רק בנהיגה סופר אגרסיבית ומתעללת, אך על זאת קשה לעמוד משום שגרסאות המבחן שהועמדו לרשותנו נעלו גומי דביק במיוחד וגם רמת הסלילה, כפי שהבנתם, טובה לאין שיעור מזו שלנו. בכל מקרה, בקרת היציבות מפקחת תמיד על הנעשה מתחת ולא תאפשר לכם לאבד את הראש לרגע (אינה ניתנת לביטול).

גם בלמיה של הפולו עושים עבודה טובה. נתיבי המבחן במסלול ההשקה כללו רצף של פיתולים חדים וטכניים, עליות ומורדות, מה שאפשר לנו להעמיד את הבלמים במבחן תחת עומס רב. אולם, אלה עמדו בו בכבוד כשהפגינו יכולת עוצמת עצירה וגם עמידה טובה בעומס מתמשך, גם כאשר ריח הרפידות המטוגנות עלה באוויר.

בסיכומו של סעיף זה נסכם כי הפולו התגלתה כחבילת נסיעה ונהיגה טובה מאוד, עם נוחות טובה, התנהגות בטוחה וצפויה, בלמים שאפשר לסמוך עליהם וכן בידוד מעולה מפני רעשי הסביבה. אלה, רובם ככולם נשארו בחוץ ולא הפריעו לשלווה בתא הנוסעים – לא רעשי הרוח, לא רעשי הכביש ולא רעשי המנוע.

אהבה ממבט שני?

פלח מכוניות הסופר מיני עבר התחדשות מקיפה בשנה האחרונה בעולם וגם בישראל עם הופעתן של לא מעט מכוניות. כל אחת מאלה מנסה לכבוש את הלקוחות המצומצמים ממילא אצלנו מכיוון אחר עם אלמנט אחד בולט. יונדאי i20 עושה זאת עם המחיר הנמוך, סקודה פאביה צובעת את הגג בלבן, האיביזה לובשת שמלה סקסית, הפיאסטה עם תא נוסעים מקסים וה-207 עם המנועים של ב.מ.וו. אבל הפולו בחרה בגישה קצת שונה כאמור.

היא מגיעה לתחרות בשוק הסופר מיני עם יותר מסעיף אחד משובח וזה כולל תא נוסעים איכותי לעילא ולעילא, בידוד מעולה מהסביבה, סדרה של מנועים חדישים ומתקדמים, תיבת DSG עם שבעה הילוכים התנהגות כביש טובה ועוד, כך שעושה רושם שהפולו החדשה קובעת רף חדש בקבוצה זו, רף שלמתחרותיה יהיה קשה לעמוד בו.

והעיצוב? מי שהייתה ברשותו פולקסווגן פולו או אף גולף בעבר, עשוי למצוא חן במראה החדש שלה שגם לטעמנו לפחות, נראה די טוב בצבע אדום או הלבן שמשלב ניגודיות מעניינת עם חלקי הפלסטיק השחורים. אחרים עשויים פשוט לחשוב ובצדק שלמרות הפרופורציות הטובות שלה, היא אינה חדשנית או שוברת מוסכמות מספיק בהופעתה. למען האמת, אפילו אנשי פולקסווגן יסכימו איתכם. אלה שומרים את כשרונם והיכולת להתפרע מעט יותר עם המכחול, בעיצובן של השירוקו וכן של החיפושית החדשה שתופיע בקרוב.

הפולו החדשה תגיע לישראל רק בחודש ינואר 2010 ומחירה נכון לרגע זה טרם נקבע סופית, אך כבר כעת ניתן לצפות שזה יהיה בסביבות הקבוצה הבכירה של מכוניות הסופר מיני עם הערכות שנעות בין 100 ל-112 אלף שקל.

על הצד הטכני

מידות ומשקולות:
אורך: 397 ס"מ
רוחב: 168 ס"מ
גובה: 146 ס"מ
בסיס גלגלים: 247
תא מטען: 280 ל'
מכל דלק: 45 ליטר
משקל: 996 - 1,083 ק"ג

מנוע: 1.2 ליטר בנזין:
הספק: 105 כ"ס ב-5,000 סל"ד
מומנט: 17.8 קג"מ ב-1,500-3,000
תיבה: DSG 7 הילוכים
100-0: 9.7 שניות
מהירות מרבית: 190 קמ"ש
צריכת דלק מממוצעת: 18.8 ק"מ לליטר
פליטת CO2: 129 גרם לקילומטר

מנוע 1.4 בנזין:
הספק: 85 כ"ס ב-5,000 סל"ד
מומנט: 13.4 קג"מ ב-3,800 סל"ד
תיבה: ידנית, 5 הילוכים
100-0: 12.1 שניות
מהירות מרבית: 177 קמ"ש
צריכת דלק מממוצעת: 16.9 ק"מ לליטר
פליטת CO2: 139 גרם לקילומטר

מנוע: 1.6 ליטר דיזל:
הספק: 105 כ"ס
מומנט: 25.8 קג"מ ב-1,500-2,500
תיבה: ידנית, 5 הילוכים
100-0: 10.4 שניות
מהירות מרבית: 189 קמ"ש
צריכת דלק מממוצעת: 23.8 ק"מ לליטר
פליטת CO2: 109 גרם לקילומטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully