וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: סיטרואן DS3 החדשה

עם ה-DS3 מנסה סיטרואן להוכיח שזמנים מודרנים לא מחללים מיתולוגיה. זה כמעט הצליח, עד שהגגות התחילו להחליף צבעים

הדיאלוג הפורה עם מיסייה פרי, נציג סיטרואן למזרח-התיכון, נכנס להארכה במסגרת סדרת השאלות בארוחת הערב. DS3 הוא אומר, אינה יורשת ל-DS המיתולוגית כי אם היווצרות המותג מחדש - 'אנטי-רטרו'. אין ספק שזו בחירת מילים נועזת לסלוגן מוביל בהתחשב בעובדה שסיטרואן השתדלה מרבית חייה לנצל קווים נוסטלגים כדי לגבש יסודות לכלי-רכב חדשים. אלא שהפעם, היא עושה את זה תוך נטישה מעקרונות המותג DS כמעט לחלוטין ולא מסתמכת יותר על עיצובי העבר.

כשמתייחסים להתחלה מתרפקים על DS אחת ויחידה - הסאלונית המענגת משנות ה-50. מכונית שהפכה כל שברון בכביש לגרגר חול נידף ברוח. אני לא יודע מה באמת חושבים בקונצרן PSA על ה-DS כפי שהיא כעת ואם צופים לה אכלוס מייידי בארכיון הקלאסיקות, אבל נראה כי הדברים שאמר לי פרייה בערב ההשקה מחזקים את הקונצנזוס הצרפתי על הפיצול בין שני הדורות.

DS3 היא רק אחת מתוך סדרת מכוניות פרמיום וממוצבת לא מעל אלא במקביל ל-C3. הפרזנטציה שהוקרנה לנו באירוע ההשקה ממחישה את סדר הדברים כפי שידענו אותם במועד החשיפה, כאשר לכל מכונית בקבוצה העממית תהה מקבילה במשפחת ה-DS; כך למשל ל-C4 תהיה DS4 ול-C5 תהיה ה-DS5. ה-C6 מתופקדת כמכונית הדגל של היצרן, ולכן תסתדר בגפה.

מחד, לקחה סיטרואן החלטה לא פשוטה בכלל. מהלך שטומן בחובו תרגום למותג ערכי כמו DS למכונית קומפקטית עכשווית, אינו דבר טריוואלי. מאידך, הם לא נראים מוטרדים או קפוצים מהצעד הזה, ואולי זה בגלל שהם סבורים שאם יש עודף יורו בקופת הקונצרן, מותר לפזול כמה מטרים מחוץ לטריטוריה העממית. כל שנותר לבדוק אם כך, הוא מה נותר מ-DS ב-DS3 מלבד האותיות, למורת רוחם כמובן.

השקה לסיטרואן DS3. ניר בן טובים
השקה לסיטרואן DS3/ניר בן טובים

זה שקוראים לה DS זה לא אומר...

מפגש מול ה-DS3 לא מותיר מקום לברירות; חייבים לנטוש לנצח את התפיסה התודעתית ש-DS הייתה מכונית משונה ואצילית, ולעכל מבנה קומפקטי, בעל גישה ליברלית לשינויים מהפכניים. עיצובה החיצוני הוא המשיך ישיר ל-C3 החדשה בהקצנה אגרסיבית של כל הפינות המכסות את גופה. היא נראית דרוכה, שרירית ונמוכה, ושוב כמו במקרה ה-C5 נשלח לסדנה צו רשמי להתקרב להגמוניה הגרמנית תוך שימת דגש על הבלטת קו המותניים ואיזור השבכה.

החלק האחורי המעוגל קל לזיהוי אצל כל חובב סיטרואן, ומשווה לה נוכחות מקוצצת וספורטיבית. הפרופיל מרגש ומסעיר בעיצובו, כתוצאה של חיתוך בקו החלון בזוג הדלתות המתחבר אל הקורה האחורית. (יש האומרים שקווי האורך מזכירים להם רנו 5 טורבו). את דופן תא המטען מכבד סימול אמנותי מייצג המשלב בין הסמל החדש והמעובה של סיטרואן, לקו ה-DS להבדלת הסדרות.

כאן אנו זולגים ל'פייס-דה-רזיסטאנס' של ה-DS3 ורכיב בלתי-נפרד מהיצע המכוניות; סיטרואן תעמיד לבחירת הנהגים (גם בישראל) כ-38 הכלאות של צבעים ו-12 גווני חישוקים בקטרים שבין 16 ל-17 אינטש והתאמה תפורה לתא הנוסעים. הכול בתוספת תשלום כמובן, וניתן יהיה לערוך את החבילות על גבי מסך מגע ותוכנה בסיסית וקלה לשימוש במרכז השירות.

כשמנסים לקלוט כמה דוגמאות כאלה מכונסים בתוך פריים אחד, נשארים עם צלקות ברשתית העין. כתת העיתונאים הסרבית שליוותה אותנו למשל, לא הצליחה להחליט איזה מכונית לקחת למבחן - אחת מצוידת בגג שחור, או אולי עדיף לצאת לנסיעה במכונית לובשת פסי זברה על התקרה? מה נאמר, החלטות שלא נתקלים בהן על בסיס שגרתי.

השקה לסיטרואן DS3. ניר בן טובים
השקה לסיטרואן DS3/ניר בן טובים

בפרטים הקטנים

תא הנוסעים ב-DS3 הוא יוצא-דופן רק במובן הרעיוני. איכות החומרים היא מהטובות בנמצא אך מוכרת, ופה ושם גם קצת מאכזבת, מפני שחלקים ממנה מיששנו ב-C3. מכונית פרמיום כמו ה-DS3 מחויבת להראות קפיצת מדרגה לעומת האחיות מהקו המקביל, ועושה רושם שבגרסה הנבחנת שהיא הספורטיבית והעמוסה מכולן, היא עומדת בזה היטב כולל הקפדה על חסימת מרווחי הרכבה שנבצרו מכלי-הרכב של קונצרן PSA בשנים האחרונות.

הקנוסולה האישית ממורכזת על משטח יפה מאוד ובוהק. ליטוש דיפונים בקצה העליון מקנה לקבינה סגירה הרמטית עשירה במרקם אוסף פונקציונאלי של פקדים מעוצבים בצורה בולטת. התוכן המרכזי נשלט על ידי בקרת האקלים הדיגיטאלית המפוצלת, מערך הניווט ומערכת השמע, כולל חריץ לקריאת כרטיסי זיכרון מסוג SD באמצע הדשבורד. לוח המחוונים קלאסי ומחדד אף יותר את האווירה המסוגננת.

אורזת את היושבים חבילת הספורט של המותג. הטמעה מחממת עיניים של גוון בורדו אלגנטי, ידית הילוכים מצופה עור ודוושות אלומיניום. את הישבנים ודפנות הגוף שלנו אחזו מושבי ספורט מעולים, רמז שגרסה כזאת כנראה מקבלת יותר פלפל על פני החבילות הסטנדרטיות שתהיינה פשוטות יותר למראה וכן מבחינת הגימור הכללי המשודך למנוע.

בהיבט המימדים, ה-DS3 די דומה ל-C3, אולם כאן ההבחנה וההשוואה הישירה היא בינה לבין כלי-רכב כמו האלפא-מיטו או המיני קופר. לעומת השתיים האחרות, היא גדולה מהן בכמה פרמטרים, לרבות בתא המטען שאצל אחרות סמלי בעוד אצלה פוער 285 ל' של נפח. המושבים האחוריים כמו בכל מרכב 3 דל' לא הכי נוחים לגישה, אולם כשיושבים מאחורנית מגלים מקום לאדם בוגר בגובה ממוצע. אנחנו על כל פנים, הרגשנו נשאבים בחיוך אל החלל הפנימי ויש לנו תחושה שבניגוד להיסטוריה, הקרקושים לא יתפסו אתכם גם לאחר שימוש של שנים.

השקה לסיטרואן DS3. ניר בן טובים
השקה לסיטרואן DS3/ניר בן טובים

מנוע, תיבות

הרומן הדינאמי עם ה-DS3 היה קצר אפילו במונחי השקה, אולם ממנו יצאנו רעבים לעוד קילומטרים, עוד הרבה יותר ממה שניתן לתאר בפרק המזדמן על הכביש. סיטרואן תצייד את ה-DS3 בחמש יחידות הנעה מהקונצרן מוזנות סולר ובנזין ואלה תכלולנה סדרות המייצרות בין 90 כ"ס בגרסאות הדיזל וכלה ב- 150 כ"ס במנועי ה-THP טורבו-בנזין המשותפים לב.מ.וו בשידוך לתיבות ידניות 6 הילוכים, או אוטומטיות 4 הילוכים. (אין כרגע השמת תיבות ה-6 הילוכים החדשות).

נסיעת המבחן נעשתה באופן גורף, לכל העיתונאים, רק על גרסת הקרם דה לה-קרם -THP עם 150 כ"ס המתקבלים ב-6,000 סל"ד ותיבה ידנית. זהו מנוע נפלא שפורט על רצועת כוח גמישה בנוכחותו של מגדש טורבו נמרץ, שדוחק במכונית להגיע הלאה והלאה עד ל-7,000 סל"ד במהירות ובנחישות. מטבע הדברים חסר לו את האון הווקאלי (המוצנע) שקיים ב-207 GTI לדוגמא, אולם בכל זאת מפגין סאונד רועם שתורם לחווית הנסיעה במידה הנכונה.


התאוצה ל-100 קמ"ש לא אורכת יותר מ-7.5 שניות, ושיא מומנט של 24 קג"מ שמוזנק בדהירה כבר ב-1,400 סל"ד מאפשר לחוש בעוצמה כמעט בכל הילוך נתון, גם בגבוה ביותר שמעביר אותנו למוד של שיוט. אין לה שום בעיה להעפיל למהירויות מעל 160 קמ"ש וגם בתחומים אלה תמיד נדמה שיש לה עוד כוח ברזרוו למשוך הלאה בקצב התקדמות מרשים. צריכת הדלק תנוע בסביבות ה-10 ק"מ לליטר ממה שהספקנו להתרשם.

התנהגות, נוחות

על האספלט חושפת ה-DS3 תכונות ספורטיביות פשרניות. היא מצליחה להפגין יכולת אחיזה גבוהה ובטוחה גם על כבישים רטובים וקפואים למחצה, ובנוסף ההגה מדויק בהפניית החרטום פנימה אל הפיתולים. עם זאת, השילוב במערך החשמלי המתוגבר של ההיגוי משבש מעט את ההרמוניה כשמנסים לשגר אותה החוצה מהעיקול, ולהבין מה בדיוק קורה שם מתחת לגלגלים (ברידג'סטון פוטנזה).

התיבה הידנית, כהרגלה, היא תענוג שראוי לחיקוי - הוכרה ממותגי הספורט. 6 ההילוכים חולפים בזריזות וביעילות, והשלדה תואמת את העברות המשקל היטב, וזאת למרות ניסיונות חוזרים להוציא אותה מאיזון. ברוב המקרים הקיצוניים, פשוט תגלו שהיא נוטה להכנס לתת היגוי קליל, ומקפידה שלא להוציא את הישבן בפראות. כלומר עם קצת יותר פרובוקציות זה אפשרי, אבל זה בהחלט קורה במינון מתון ביחס למכונית עם יומרות ספורטיביות.

נוחות ורחיפה זה לא בדיוק האסקרגו שלה. היא יותר מרוסנת מאשר נוחה או סופגת ורכה לשיוטים ארוכים. זה לא גורס חלילה שהיא לא מעודנת - להפך. סיטרואן השקיעה רבות בבידוד הנהג מהסביבה החיצונית וחיבור קוקפיט מחוסם לרעשים (זכוכית מחוסמת). אך בגלל הנטייה לזרועות הקבוצה הספורטיבית הטרנדית, אל תצפו פה לנפלאות ממערכת מתלים קונבנציונלית שמתקשה ללטף את הישבנים בדומה למכוניות המשפחתיות של החברה.

השקה לסיטרואן DS3. ניר בן טובים
השקה לסיטרואן DS3/ניר בן טובים

אנחנו נסתפק במועט

אחת השאלות הראשונות שעלו בהשקה היא כיצד מחיים מותג כמו DS, דווקא כמכונית קטנה? התשובה היא שברוח הגלובוס האקולוגי שמצמצם כל דבר להוציא מחלות ותקריות דיפלומטיות, אין שום סיבה לפרוץ לנישה קיימת עם מכונית גדולה שברוב התרחישים לא תהיה פופולארית כמו דגם קטן, וכן תכשל בפנייה למכנה הרחב ביותר.

למרות הזמן הקצר, הנהיגה ב-DS3 הייתה החלק הקל של ההשקה, מפני שהמכונית הייתה כיפית ושובבה ודרבנה אותנו להמשיך ולמצוא בה את התכונות הנוספות. על רקע הדברים, התגנב מחסום פסיכולוגי שאין מנוס מלהתגבר עליו כדי לקרב את משפחת ה-DS אל גרעין המותג. זה יאלץ להתאזר בסובלנות עד שתגענה ה-DS4 וה-DS5 שתושקנה ב-2011 וב-2012 בהתאמה, או אז נראה מה מסוגלת החטיבה הסאלונית של סיטרואן להוציא מ-DS משפחתית.


קל יהיה להגדיר את ה-DS3 כפריט משלים. עוד מוצר שיפאר את השדרות וחצרות הבתים הבורגניים ויימכר פה למשוגעים לדבר, או סתם חסידי 'איב-סאן-לורן', לדוגמא. אולם ה-DS3, היא לא עוד אבזם בחגורה או אייטם בארון; זאת מכונית בעלת עצמאות אישית שלא צמאה לצאת מגדרה כדי להרשים ומסתדרת מצוין גם בלי פילוסופיה פורצת-דרך.

היות והיבואן צופה מסירות של כ-40 עד 45 כלי-רכב מדגם ה-DS3 בשנה, ההיצע יהיה מוגבל בישראל לדגם אחד בלבד, החמוש במנוע המפיק 120 כ"ס בשידוך לתיבה אוטומטית (AL4 משופרת). המפרט אמנם פחות נדיב מחבילת הספורט, אך בכל הקשור למנעד הצבעים והאפשרויות, הבטיחו לנו שכל 38 הצבעים יעמדו לרשותכם, ובכפוף לזמן ביצוע של 4 חודשים מרגע ההזמנה.

מחיר? הצפי הוא ל-145-160 אלף שקלים כשמועד הנחיתה יהיה בחודש אפריל, יחד עם ה-C3. רק תשתדלו לא להשתולל עם הגוונים.

השקה לסיטרואן DS3. ניר בן טובים
השקה לסיטרואן DS3/ניר בן טובים

.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully