וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תופסת תחת

5.4.2011 / 7:04

לרנו מגאן קופה החדשה יש פוזה של דוגמנית-על ורוח תוקפנית של מכונית ספורט. בתרכיז כל-כך מדליק, לא תשארו אדישים כלפיה

עד לפני כמה שנים, נתח השוק של מכוניות קופה בישראל גירד את האפס: אין קונים, אין ביקוש, אין סגנון. היום, עומד הנתון על אפס נקודה משהו. אז התקדמנו קצת.

בזכות מכוניות כפולקסווגן שירוקו ורנו מגאן קופה, תהליך הגוויעה של כלי-הרכב האופנתיים הללו הואט בצורה הדרגתית. חלה התחדשות בהחייאתן והן צדות את עיני הקהל. אבל מי אלה אותם אנשים שרוכשים מכוניות קופה, במדינה שלקח לה 20 שנה לפלרטט עם מרכבים קומפקטיים עממים?

בארץ הם מסתכמים במיעוט. גרעין שפיתח פטיש למכוניות עם פוזה טהורה. אם יש ביצועים אז מה טוב, ואם לא, אפשר לחיות גם עם מינון דל. זה לא תמיד עובר חלק כמובן. גרסאות קופה נתלות ביכולתן לשרוד בתת קבוצה מפני שמהות הקופה הקלאסית ( פורד קוגר, פיאט קופה, אלפא GTV) חלפה מן העולם.

לקחנו אם כן את המגאן קופה החדשה למבחן דרכים כדי לאמוד מי הם המחזרים החדשים שלה, איפה היא מתברגת, וכיצד אם בכלל מצליחה לענות על דרישות חוג מעריציה.

מבחן רנו מגאן קופה. ניר בן טובים
מבחן רנו מגאן קופה/ניר בן טובים

הקופה של רנו

מכוניות קופה נוסקות או צוללות על נוסחה פשוטה: פרופורציות. בלי קווים זורמים, קימורים סקסיים והופעה מושכת, אפשר לאפסן את המצלמות וללכת הביתה. הדור הראשון (1995) של מגאן קופה היה נאה, מעניין וחד. האחרון של המגאן קופה חטא משל היה אקספרימנט שיכורים בין רנו אוונטיים (המיניוואן קצר החיים) לקרפדה. ברנו יכולים היו לפסול אותה אילולא גרסת ה-RS הקיצונית דרשה מבנה עצמאי. אבל ספורט על חמש דלתות זה לא מסתדר בצרפת כמו בגרמניה. אז אמרו נעשה, וכך היה.

היורשת החדשה מבטלת כליל את קודמתה. אפשר לעמוד בצד ולהביט בדמותה ממושכות מבלי להרגיש שארוחת הצהריים עולה חזרה למעלה. אין ספק - שיחקו אותה בענק עם העיצוב החיצוני. המעצבים מתחו את מגאן האצ'בק ואיירו פורמט קלאסי מעורבב עם מטילת כידון – 2 דלתות גדולות וכבדות מלפנים, תחת בולט ומותניים תפוחות. המגאן קופה היא מכונית עם קונטרסט חזק. היא מכונית שתכנס למסיבות הכי לוהטות בעיר, תבצע סאלטות באוויר ותסגור על רחבת הריקודים בריקוד סוחף. כל מחמאה מתקבלת כאן. כמה הצטערנו שמכונית המבחן לבנה ולא אדומה.

מבחן רנו מגאן קופה. ניר בן טובים
מבחן רנו מגאן קופה/ניר בן טובים

עיצוב פנים

קצת מאכזב היה לגלות שאותה השראה חיצונית נקלעה למשברון קטן בתא הנוסעים. זה לא שהקבינה משעממת או סתם שגרתית; המושבים לדוגמא ספורטיביים, תומכים חלקית, האיכות והביצוע גבוהים והחלונות החדים בחזית החלל אוטמים אווירה אינטימית. אולם, ציפינו ממכונית מהממת שכמותה לקצת יותר שאר-רוח בעיצוב הקונסולה, גלגל ההגה, והאביזרים שהגיעו מהמשפחתית. מה עם הדמיון והצבע? איפה אוצרים את הנועזות, בגג-השמש הפנוראמי?

המימדים של המכונית מושווים לגרסת ההצ'בק עם הבדל מספרי יבש, המקבל משמעות בגובה התקרה (1.42 מ'). השפיפה הזאת בפרוש משפיעה על מה שמתחולל במושבים האחוריים. אילוץ המבנה המכופף באיזור הנוסעים מתנה את הכניסה אליהם בקימוט העורף לרצפה (2 דלתות להזכירכם) ואפילו גבהים ממוצעים יקבלו זפטות לא נעימות מהתקרה. גם מרווח לברכיים חסר בין השורות ומצאנו כי דפנות תא המטען (375 ל') צרות ולא נוחות לטעינה.

ביתר הסעיפים נזקוף לזכותה של הצרפתייה תכונות חיוביות וחשובות, ביניהן הנדסת אנוש מסודרת ואבזור מאורגן בקפדנות. למגאן קופה יש הכול מהכול ובשפע: בקרת אקלים דיגיטאלית, מערכת ניווט מובנית (ראות בעייתית בשמש מסנוורת), כניסות לנגנים וכדומה, מצלמת ראייה לאחור, מערכת שמע עם שליטה מגלגל ההגה, בקרת שיוט, מערכות יציבות ובלימה ו-6 כריות אוויר.

מבחן רנו מגאן קופה. ניר בן טובים
מבחן רנו מגאן קופה/ניר בן טובים

מנוע, ביצועים

יומרות ספורטיביות מעולם לא מוזגו עם אופייה של מגאן קופה. בשביל אותה אוכלוסייה הכשירה החברה את חטיבת 'רנו-ספורט' על כל צדדיה הפראיים. אי לכך, בחזיתה של המכונית הנבחנת שוכנת אותה יחידת כוח המשרתת את אחותה המשפחתית ומובילת הנוסעים: ליבת בנזין בנפח 2.0 ל' אטמוספרית המפיקה 143 כ"ס ב-6,000 סל"ד. מנהלת את העוצמה שעוברת לגלגלים בחזית היא תיבה רציפה (CVT) מסורתית עם תפעול ידני מהבורר המחלקת שישה הילוכים קבועים מראש.

מומנט דווקא יש, ולא בקמצנות ולא רק על הנייר – 19.88 קג"מ מתחום של 3,750 סל"ד. לא מספרים מדהימים, אבל הנעיצה של הדוושה הימנית ברצפה מזמנת טיפוס חלק למהירות תלת ספרתית עם 0 ל-100 קמ"ש בפחות מ-10 שניות, 80-120 קמ"ש ב-7.4 ש' ומהירות מרבית של 195 קמ"ש. למרות שהאופי של התיבה הרציפה עצל משהו תחת עומסים (נעדרת תחושת שליטה במנוע), היא מצליחה להסתדר עם נסיעה מנהלתית ולהשרות על הנוסעים אווירה רגועה – בעיר או מחוצה לה. צריכת הדלק בתנאי המבחן נעצרה ב-9 ק"מ לליטר בממוצע.

בכבישים המהירים למגאן יש יתרון בסחיפה הלינארית של המנוע. התיבה הרציפה פועלת בתחום נציל יחסית ועקיפות מסתיימות בקלות. אולם, שאון המנוע פולש פנימה לתא הנוסעים יותר מכפי ששיערנו, שכן המגאן קופה שידרה לנו עוד בתחילת הנסיעה מוצקות מבנית שכעת הוטלה בספק. מתברר שישנם עוד כמה תחומים שדורשים ליטוש הפינות.

מבחן רנו מגאן קופה. ניר בן טובים
מבחן רנו מגאן קופה/ניר בן טובים

התנהגות, נוחות

בפעם האחרונה שצפיתי במגאן קופה מבצעת תרגילים לוליינים על הכביש קראו לה מקסי מגאן. הנהג התורן היה פיליפ בוגלסקי הצרפתי, והרכב בכלל השתתף במסגרת אליפות העולם בראלי בצרפת לפני למעלה מ-13 שנים. תקופות ענפות על המסלול חוותה המגאן קופה, אבל רק בנסיבות בהן היא עברה השבחות קיצוניות בידיים מיומנות. בלעדיהן, גרסת הכביש נותרה פושרת בצד עם מנוע 2.0 ל' ו-150 כ"ס. בסיס טוב לצעירים, קצת מסורס עבור חבר'ה משופשפים.

חלילה שהכול יוותר על כינו, המגאן קופה החדשה בכל זאת - ולמרות שלוותה, מקבלת תמיכה ספורטיבית ויוצאת לצוד נהגים שמחפשים מתח גבוה. בהשוואה למגאן המשפחתית או הפלואנס הספוגיות והנוחות, על קרביה של הקופה מושתל סט נוקשה עם כושר ריסון בכלל לא רע, ובולמים שמגיבים בחריצות לשינויים שמופנים מגלגל ההגה ומערך ההיגוי החשמלי. היא מעט נמוכה יותר על הסרנים שלה, מה שתורגם ישירות להסתערות אגרסיבית כשהיא מזנקת מעל מעברים בגבהים מתחלפים, בעוד מהלך הבולם נסגר בזריזות והשליטה חוזרת בביטחון.

האחיזה בסיבובים ופיתולים בינונית. הצמיגים מספקים אחיזה טובה, ההיגוי חד ומעביר מידע נכון אבל התחת כבד ומעדיף לפזול החוצה בהפניות רציניות. אפשר היה לתזמן רגעים תוססים אם המנוע היה חזק, אנרגטי ורעב בסל"ד נמוך יותר. ההתיישרות הייתה מתבצעת על ידי תיקון וזרימה של מומנטום בקו אחיד, אולם מתיבה רציפה שאופייה אינו מודרך על ידי ניהוג ספורטיבי מהמפעל, אין טעם לפתח ציפיות. בהמשך ניסינו לתבל עם התפעול הידני במטרה לבחון את השפעות העברת המשקל, אך מצאנו עצמנו מסתמכים על הבלימה בתדירות גבוהה, שגם היא הייתה סבירה מינוס.

אחרי שירדנו מההרים הגבוהים ושמנו פעמינו חזרנו לכביש המהיר, אפשרנו למגאן קופה להרשים אותנו בשיוט אלגנטי. זה משונה העניין הזה של מתלים שתוכננו בחידוד קל, איפיון וכיול ספציפי של מכונית משפחתית והותקנו בגרסה אחרת. זה שוב מזכיר לנו שמכוניות קופה משקפות תמהיל בין ספורט למכונת שיוט מסוגננת - בינונית או גדולה, ואינן מתוכננות להתמודד עם סלילה גרועה או אפילו סתם דפוקה. ולראייה מוחשית, עולה כי בעיר עמוסת הבורות והצלקות היא בועטת (לעתים) בישבנים שלנו, שעה שהמצב טוב בהרבה בשטחים בינעירוניים.

מבחן רנו מגאן קופה. ניר בן טובים
מבחן רנו מגאן קופה/ניר בן טובים

קופה רושמת

רנו מגאן קופה החדשה תהיה שלכם בתמורה לכ-156 אלף שקלים ברמת המפרט של רכב ההדגמה. בטרם תפתחו עליה במטח הבחנות וביקורות, שימו את הנתון הזה בצד לכמה רגעים ובואו נחזור להתחלה כדי לפתור את השאלה שעומדת במרכז המבחן – מי קונה מכוניות קופה בישראל?

התזה החברתית גורסת שאם רווק אתה, מצליח, צעיר ואין לך ילדים, נצרבת דמותך בזהותה. מכוניות קופה משדרות רעננות, ליברליות וסגנון חיים של פליבוייס; יזם מתחיל, עו"ד מבריק או סטארטאפיסט שאפתן. אם מצאת עצמך בקרבם, כנראה שרכשת את זוגתך לעתיד.

מאידך, לא נמליץ לך לרכוש מכונית קופה אם אתה א. לא עונה על הקריטריונים לעיל, ו-ב, אם הסקת שפוזה קרבית משמעותה חורכת אספלט מתגרזנת; עדיף שתמנע מכך כדי לא להתאכזב. ועכשיו, נחזור ונתמקד במכונית לשמה התכנסנו.

כמהדורת קופה מן המניין, המגאן היפהפייה קולעת למטרה לשמה היא נולדה – נוכחות. אי אפשר לחלוק על ייעודה. אל רגליה החטובות נופלים כולם ואת הביצועים עושה על הצד הטוב ביותר במסגרת העתקת המכללים מאחותה מחומשת הדלתות. בנוסף, ראוי להדגיש אחת ולתמיד כי על כתפיה לא רובצת אחריות להיות כגרסת הכניסה של ה-RS התחרותית. קבלו אותה כפי שהיא כדיוקן האופנה העכשווי של רנו. אפשר לומר בביטחון, כי תפיקו הנאה ממכונית לא שגרתית.

מבחן רנו מגאן קופה. ניר בן טובים
מבחן רנו מגאן קופה/ניר בן טובים

.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully