וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: וולוו C30 חשמלית

באיחור קל, וולוו השבדית מאפשרת לנו לטעום מהמכונית החשמלית הראשונה מתוצרתה, ה-C30 עם 150 ק"מ נסיעה על חשמל ביתי

כן, זה סופי. התחבורה הפרטית העולמית ובעקבותיה כל האחרות, עתידות להיות חשמליות לחלוטין בעתיד הלא ממש רחוק מאתנו. ללא בנזין, ללא דיזל. רק חשמל. גם יצרניות הרכב הבינו זאת ובהתאם לתקנות המחמירות של האיחוד האירופי שמידי פעימה מפחיתות משמעותית את הרף המקסימלי של פליטת גזי חממה, כמעט כולן פינו את לוחות השרטוט והחלו לתכנן, לנסות וגם למכור כלי רכב חשמליים לגמרי.

אחרי שכבר החלו מכירותיה של ניסאן ליף החשמלית בעולם (וגם הקריאות לתיקון שלה) ולאחר שכבר נחשפנו לניסויים שונים של שאר היצרניות, גם וולוו רוצה לקפוץ על העגלה החשמלית עם ה-C30 המחושמלת שלה. אבל למה מאוחר כל כך, במה היא שונה מהחשמליות האחרות ואיך היא מרגישה על הכביש?

כדי לענות על שאלות אלו ואחרות, קפצנו אל ארץ הבלונדיניות שרק החלה לקבל את קרני השמש הראשונות אחרי חורף מקפיא (בעיקר) כדי לטעום מהמכונית החשמלית הראשונה של וולוו. חבר לי ת'שטקר תומס!

מבחן וולוו C30 חשמלית. קובי ליאני
וולוו C30 החשמלית. קצת באיחור, אבל היה שווה לחכות/קובי ליאני

איחור אופנתי

ב.מ.וו החלה לפני שנים את הניסוי של המיני החשמלית ולאחרונה חשפה מותג שלם שיאגד תחתיו מכוניות חשמליות, קונצרן רנו-ניסאן מוכר כבר את ליף ובקרוב גם את פלואנס החשמלית שתככב בפרויקט של בטר פלייס והרשימה נמשכת. אבל מדוע רק עכשיו החשמלית מבית וולוו מתחילה לנוע?

גרסת הסוללות של ה-C30 נחשפה למעשה כבר לפני יותר משנה. בדצמבר 2009 לייתר דיוק וכבר אז השמיעה וולוו את ההצהרות אודות יכולותיה והניסוי הנרחב שיצא לדרך. אולם, העסק התעכב ונמתח. אנשי וולוו הסבירו כי הגורמים לעיכוב הם השקעה והקפדה בבטיחות המכונית השונה, המציאות מדברת על קשיים כלכליים שהכניסו את החברה לקיפאון עד השתלטות הסינים על החברה השבדית.

ועדיין, למרות האיחור הלא אופנתי, לפני ימים אחדים כבר הזדמן לנו לנהוג בגרסה המוגמרת (כמעט) של ה-C30 החשמלית והמעניינת בשבדיה.

מבחן וולוו C30 חשמלית. אתר יצרן
"אנשי וולוו הסבירו כי הגורמים לעיכוב הם השקעה והקפדה בבטיחות המכונית השונה, המציאות מדברת על קשיים כלכליים שהכניסו את החברה לקיפאון עד השתלטות הסינים על החברה השבדית"/אתר יצרן

טווח של 150 ק"מ ו-130 קמ"ש מרביים

מלבד עודף מדבקות, חישוקים משונים ו'בודי-קיט' של גרסת ה-R, המכונית החשמלית הזו נראית בדיוק אותו הדבר כמו כל C30 רגילה מבית וולוו. הדבר אינו מקרי שכן השימוש בפלטפורמה קיימת אפשר למתכננים לשמור על מסגרת תקציב (תכנון מכונית חדשה לגמרי היה מייקר מאוד את הפרויקט) וגם יקל בעתיד על קליטתה בקרב הצרכנים.

גם תא הנוסעים שלה אוחז במראה זהה לזה של גרסאותיה הקונבנציונליות וזה מצוין כי האיכות גם בה גבוהה, מושביה נוחים וארבעה מבוגרים ימצאו בה שפע של מקום גם לציודם. רק במבט מעמיק ניתן למצוא שני הבדלים קלים: ידית ההילוכים המוכרת הוחלפה באחרת קטנה ומעוצבת ולוח המחוונים שינה את תצוגתו לאחרת רלוונטית יותר שמכילה מידע על מהירות הנסיעה כמובן, אך גם על כמות החשמל בסוללות (בניגוד למפלס הדלק) וניצול החשמל.

אולם מתחת לפח, רב השונה על הדומה. מנוע הבערה הפנימית וכל רכיביו נבעטו החוצה ובמקומם נדחקו רכיבים חשמליים רבים. ממנוע חשמלי קטן מידות שמפיק 111 כ"ס ו-22.4 קג"מ בכל תחום הסל"ד ועד שלל ממירים וכבלי מתח גבוה ממלאים את החזית. את צמד הסוללות (ליתיום-יון 400 וולט) ששוקלות 280 קילוגרמים ומספקות 24 קוט"ש בחרו מהנדסי וולוו להתקין במקום מכל הדלק ובתעלת צנרת האגזוז שהתרוקנה מתוכנה. מיקום זה של הסוללות אפשר לדברי אנשי וולוו השגת בטיחות משופרת שכן הסוללות נמצאות מחוץ לאזורי ספיגת האנרגיה (בתאונה) ומיקומן הנמוך משפר במאוד את מרכז כובד הכללי.

החשמול הזה אמנם העלה את משקלה של הוולוו הקומפקטית לכדי 1,660 קילוגרמים, אך בזכות נתוני הכוח והגמישות המובנית של המנועים החשמליים, ביצועיה של השבדית הזו לא אמורים להיות שונים בהרבה מאלו של מכונית בנזין רגילה, על הנייר לפחות. ההאצה מעמידה קדימה תארך 6.5 שניות עד ל-70 קמ"ש או כ-12 שניות ל-100 קמ"ש, כשהמהירות המרבית מוגבלת ל-130 קמ"ש גם משום שהמנוע נעזר בהילוך אחד בלבד בתיבת ההילוכים וגם משום שככל שהמהירות עולה, מתקצר טווח הנסיעה. זה על פי ההצהרות עומד על 150 ק"מ. טעינת הסוללות של ה-C30 החשמלית לא תצטרך את עזרתן של עמדות הטעינה של אגסי, ובעזרת השקע הביתי ניתן למלאן ממצב ריק לגמרי למלא לגמרי בטווח שבין 6 ל-10 שעות, בהתאם לכוח החשמל שבקיר שלכם. הדבר מבטיח עלות תפעול נמוכה מאוד (בשבדיה) של יורו אחד (כ-5 שקלים) ל-100 ק"מ בלבד.

כדי להאריך את טווח הנסיעה שלה, בחרו אנשי וולוו להתקין בה מערכת מיזוג (חימום וקירור) המוזנות על ידי ביו-אתנול ידידותי לסביבה ומילוי המכל שנפחו 14.5 ליטר נעשה מפתח התדלוק המקורי של ה-C30 ולדבריהם, נפח זה אמור להספיק לשבועיים של שימוש.

מבחן וולוו C30 חשמלית. אתר יצרן
"טעינת הסוללות של ה-C30 החשמלית לא תצטרך את עזרתן של עמדות הטעינה של אגסי, ובעזרת השקע הביתי ניתן למלאן ממצב ריק לגמרי למלא לגמרי בטווח שבין 6 ל-10 שעות, בהתאם לכוח החשמל שבקיר שלכם"/אתר יצרן

לאן נעלם צליל המנוע?

בסיום ההרצאות, הרגע המכריע של הנהיגה בחשמלית הראשונה של וולוו הגיע, אך כמו שהעיצוב החיצוני של הגרסה הזו זהה כמעט לאלו הרגילות, כך גם הנהיגה בה מרגישה כאילו הייתה מכונית רגילה לגמרי. או לפחות, כמעט, וזה בהחלט מחמאה עבורה.

אמנם אין עוד צורך במפתח וגם צליל ההתנעה נשכח בבוידעם, אבל מיד עם שילוב ההילוך הקדמי, ה-C30 נעה בקלילות קדימה וכמובן, שבשקט מופתי. בסביבה העירונית של המפעלים, הוולוו הזו מתנהלת ללא שום קושי. מערכת השמע מנגנת, התנועה זורמת, השיבושים נבלעים בקלילות מתחתיה ורק זמזום המנוע החשמלי נשמע כשרמסנו את דוושת הפוטנציומטר... אהה.. דוושת התאוצה.

תחושת התאוצה בה, למרות המשקל הכללי הגבוה והעובדה ששהינו שלושה מבוגרים ברכב, טובה. המנוע החשמלי מגיב במידיות לדרישה לכוח ו-50 קמ"שים מושגים בקלילות. גם מעבר לכך הוולוו הזו מרגישה נעימה וזורמת, אך ככל שעולים במהירות ומתקרבים אל ה-100 קמ"ש, יכולת התאוצה מתמתנת ונחלשת ועקיפות אינן דבר של מה בכך, עד למפגש עם מגביל המהירות ב-130 קמ"ש.

אחד החסרונות של הסוללות הנוכחיות היום בשוק הרכב, הוא משקלן הגדול וגם הוולוו הזו נאצלת לשאת כמעט 300 קילוגרמים עודפים בבטנה. אולם, מיקומן של אלה ממש ברצפת הרכב (נמוך מהמקובל) לא רק שלא פגעו ביכולות ההיגוי וההתנהגות של ה-C30, אלא אף שיפרו אותה, כך שזו הרגישה לנו חדה, מדויקת ובעיקר יציבה בכבישים המפותלים, יציבה אולי אף יותר מגרסאותיה הקונבנציונליות.

חסרונן השני של הסוללות הללו הוא טווח הנסיעה המצומצם שהן מסוגלות להציע בין טעינות. וולוו כאמור טוענים ליכולת גמיאת מרחק של 150 קילומטרים, אך במציאות שמחוץ למעבדה, טווח של 100 קילומטרים נראה הגיוני יותר. כמובן, שככל שנוהגים בה בעדינות ומקפידים לשמור את בורר ה"הילוכים" על המצב שמאפשר את אגירת אנרגיית הבלימה לטעינת הסוללות, ניתן להאריך את טווח זה ולשאוף לזה המוצהר על ידי החברה.

פרק הנהיגה שהוקצה לנו היה קצר יחסית, אך עדיין מספיק היה כדי לסיים בתחושה חיובית - הנהיגה במכונית החשמלית של וולוו אינה רק ידידותית לסביבה, אלא גם מהנה יחסית ודומה ברוב תכונותיה לנהיגה במכונית קונבנציונלית שלה תיבת הילוכים אוטומטית, ללא פגיעה בשימושיות ובנוחות. יתכן ובעתיד עם השיפור ביכולות הסוללות תועלה המהירות המרבית, אך גם כעת, אין עם כך בעיה של ממש.

מבחן וולוו C30 חשמלית. אתר יצרן
"ככל שעולים במהירות ומתקרבים אל ה-100 קמ"ש, יכולת התאוצה מתמתנת ונחלשת ועקיפות אינן דבר של מה בכך, עד למפגש עם מגביל המהירות ב-130 קמ"ש"/אתר יצרן

היברידי לפני חשמלי

ה-C30 החשמלית של וולוו הצליחה למרות הקשיים להבשיל מרעיון מצויר למכונית שימושית ברת קימה של ממש, אך על ייצור המוני עדיין לא מדברים. בשלב זה, וולוו מתכננים ייצור סלקטיבי של 250 יחידות בסך הכל אשר ימסרו כולן בהסכמי חכירה וליסינג לגופים שונים כדי שאלה ישמשו בהן במגוון אופנים לצורכי ניסוי כלים. 250 המכוניות יחזירו למהנדסי וולוו די אינפורמציה כדי לבצע בזו את הליטושים האחרונים המתבקשים לפני שתזכו בשנים הקרובות לראותה באולם התצוגה בקרוב לביתכם. לדבריהם, בשנים 2020 ועד 2025, כלי הרכב החשמליים יתפסו נתח שוק של בין 3 ל-10 אחוזים באירופה.

אולם עד אז, וולוו מתכננת כבר בתחילת 2012 להשיק שתי מכוניות חדשות (הראשונה היא ה-V60 - גרסת הסטיישן של ה-S60) אשר יציעו טכנולוגיה היברידית המשלבת בין מנוע דיזל מתקדם (שמניע את הגלגלים הקדמיים) ומנוע חשמלי (שיניע את הגלגלים האחוריים וניתן יהיה להיטען מהשקע הביתי) כדי להשיג את הנתון המהפכני של 50 גרם CO2 לק"מ.

מבחן וולוו C30 חשמלית. אתר יצרן
"בשנים 2020 ועד 2025, כלי הרכב החשמליים יתפסו נתח שוק של בין 3 ל-10 אחוזים באירופה"/אתר יצרן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully