וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרכים: פולקסווגן ג'טה

ירון אדרי

3.11.2011 / 19:05

פולקסווגן ג'טה תמיד סומנה כמכונית משפחתית איכותית. האם הדור השישי מצליח לעמוד בשיפור המתמיד של המזרח?

עם ישראל אוהב אותן אסיתיות ועם תא מטען. אירופיות לא ממש עושות לו את זה, מה גם שהן לרוב באות בלי אותה בליטה מאחור. על הנייר לפחות, האחרונות נחשבות לאיכותיות ומודרניות יותר, אבל המכוניות היפניות והקוריאניות נחשבות לסחירות ואמינות יותר, גם אם פשוטות יותר מבחינה טכנולוגית ואיכותית.

היצע המכוניות במשבצת ב'משפחתית סדאן' כולל שלל מותגים ודגמים וזהו פלח השוק הגדול בישראל ואת זה מובילות המתחרות מיפן ודרום קוריאה. אירופה בתמונה עם מכוניות כמו רנו פלואנס, סקודה אוקטביה, פורד פוקוס למשל וכעת עם הגעת הדור החדש של פולקסווגן ג'טה לישראל נשאלת השאלה, האם הפער בין אירופה לאסיה עדיין גדול כל כך ומה מהם מתאים יותר לישראל?

מבחן דרכים פולקסווגן ג'טה. ירון אדרי
מבחן דרכים פולקסווגן ג'טה/ירון אדרי

התחיל בארה"ב

הופעת הבכורה של ג'טה דור שישי הייתה בארה"ב, שוק משמעותי עבור קונצרן הרכב השני בגודלו בעולם. אלא שמה שטוב לאמריקה לא ממש מתאים לאירופה - שם מלכתחילה לא ממש נוטים לרכוש מכוניות ארבע דלתות עם בגאז'. מספר הבדלים נרשמים פה ושם בין היבשות (מתלה אחורי, תגבור הגה) ומה שבכל זאת נשאר כמעט ללא כל שינוי הוא העיצוב החיצוני שלקח את הקו העכשווי במותג צעד אחד קדימה תוך פזילה לאחות היוקרתית אודי.

על עיצוב מוצלח מעידה כמות תשומת הלב שמושכת מכונית ברחוב ופולקסווגן ג'טה אכן משכה לא מעט מבטים במבחן שנערך לה. החזית אימצה גופי תאורה מלוכסנים, צרים משמעותית מהעיניים הגדולות שהורגלנו אליהן בדור היוצא (או במתחרות) המתחברים ביניהן עם הגריל המוכר של גולף. למטה, עוצב הפגוש מחדש כך שנראה כמו של מכונית ספורטיביות טהורות. גופי התאורה מאחור כבר ממש צועקים "הצצנו לאודי", ובסך הכל ג'טה אכן מעניקה חזות יוקרתית לבעליה.

מבחן דרכים פולקסווגן ג'טה. ירון אדרי
מבחן דרכים פולקסווגן ג'טה/ירון אדרי

בואו לבקר

אם נתעלם מריפודי הבד בגסרת הבסיס (טרנדליין) הנבחנת, תא הנוסעים מעניק תחושה מכובדת מיד כשנכנסים אליו. למעשה, העיצוב כבר נראה בעבר בכל מכוניות פולקסווגן (וכנראה גם בעתיד) - אין שום יומרה עיצובית וכל חוגה ומתג נמצאים בדיוק היכן שצריך בייקיות גרמנית מובהקת. את מה שעושה העיצוב אצל כל שאר יצרניות הרכב, כאן עושה הסידור ההגיוני על הקונסולה שנראית מרשימה.

איכות ההרכבה כנהוג בפולקסווגן גבוהה אף היא וכך גם איכות החומרים. אלא שכאן נרשמת אכזבה מסויימת - הדלתות למשל דופנו בפלסטיק פשוט ודק. דוגמה נוספת לכך שגם גרמנים כנראה מעגלים פינות היא ידית אחיזה בגג שבצד הנהג שפרט להיותה מיותרת, מפריעה להצמיד את סך השמש לחלון הדלת והוא נוגע בראש. עניין מטריד נוסף שלא מתאים למותג כמו פולקסווגן, הוא בידוד רעשים לקוי. כמעט בכל סוג של אספלט, החל ממהירות של 80 קמ"ש לערך חודרים רעשי הדרך אל תא הנוסעים. כנגד רעשי רוח, מצליחה ג'טה לבודד קצת יותר טוב.

כמו כן, מסעד מושב הנהג אינו תומך מספיק בירכיים, אך פרט לכך, לא התקשנו למצוא את תנוחת הנהיגה המתאימה, המושב תומך היטב בעת עומסי צד ובסופו של יום ארוך לא נשמעה על כל תלונה מהגב או הישבן. מאחור, המושב נוח ומרווח ומתאים להסעת שלושה עם מרווח מספק לרגליים ולפדחת.

המרווח הנדיב למכונית המשפחתית לא מפתיע כשמסתכלים על מידותיה. אורכה 4.66 מ', רוחבה 1.78 מ', גובהה 1.45 מ' ובסיס גלגליה 2.65 מ'. ולמרות זאת, היא לא קטנה בהרבה ממובילת הסגמנט רנו פלואנס (בממד האורך היא אף ארוכה במעט מהרנו). תא המטען מציע 510 ליטרים מכובדים (שני לפלואנס) ורק פתח הטענה צר יחסית עלול לפגוע בשימושיותו.

מבחן דרכים פולקסווגן ג'טה. ירון אדרי
מבחן דרכים פולקסווגן ג'טה/ירון אדרי

איזה TSI זה?

ג'טה מגיעה לישראל בשתי גרסאות בנזין וגרסת דיזל אחת, כולן נעזרות במגדש טורבו. אל מבחן וואלה! רכב התייצבה גרסת הבסיס המצויידת במנוע ה-TSI לו 122 כ"ס ב-5,000 סל"ד ו-20.3 בין 1,500 ל-4,000 סל"ד, בשידוך לתיבת DSG רובוטית כפול מצמדים עם שבעה הילוכים. גרסת ה-160 כ"ס לאותו המנוע (מגדש על ומגדש טורבו) עם אותה התיבה גם היא בהיצע אצלנו. מנוע ה-TDI בנפח 1.6 ל' מפיק 105 כ"ס והוא מוצע עם אותה תיבת DSG או תיבת חמישה הילוכים ידנית.

את מנוע ה-1.4 ל' TSI פגשנו במספר הזדמנויות בעבר, ובכל אחת מהן ציינו אותו לטובה גם בזכות השידוך המוצלח לתיבת ה-DSG 7. על כן, אין הרבה חדש תחת השמש הסתווית וגם עם ג'טה, ששוקלת 1,365 קילוגרמים יבשים (כעשרה אחוזים יותר מגולף למשל), היחידה הזאת מתגלה כיעילה בעיקר בזכות מלוא המומנט שמתקבל בסל"ד נמוך מאוד (1,500 כאמור) ונשאר לאורך זמן.

גמישות המנוע מאפשרת תאוצות מכובדות, אבל רק לאחר כשניה, הזמן שנדרש למוח האלקטרוני לתרגם מה עושה רגל ימין. יחסי ההעברה בתיבה ארוכים במקצת, אולם גם זה לא ממש מפריע לסיים עקיפות בביטחה בכביש ההררי מה ששוב מוכיח כי מדובר באחד המנועים הטובים הקיימים כיום. שיוט על 100 קמ"ש מתורגם ל-2,000 סל"ד שקטים (פרט לרעשים המתמרים מהכביש) ובעת הצורך, אין כל בעייה לטפס מעלה מעלה תוך הורדת מספר הילוכים.

השילוב המוצלח בין המנוע והתיבה התגלה גם בעת נהיגה מטה מפסגת ההר. מבלי להתערב בפעולת התיבה באופן יזום, היא מורידה לבדה הילוכים בעת בלימה ושומרת על סל"ד אפקטיבי בכל שלב כך שאין כל צורך לרדת "על הברקסים". אתה רק תגיד מה אתה רוצה, והתיבה תעשה זאת לבד. העברה למצב ידני כמעט מיותרת, אלא אם כן רוצים לנסות ולהפיק מג'טה קצת הנאה.

בתום מאות קילומטרים של מבחן, מצאנו כי צריכת הדלק בפולקסווגן ג'טה החדשה עמדה בממוצע על ליטר דלק לכל 11.8 ק"מ.

מבחן דרכים פולקסווגן ג'טה. ירון אדרי
מבחן דרכים פולקסווגן ג'טה/ירון אדרי

אומרים שבאירופה נהיגה זה דבר כיפי

אז אומרים. את מה שאולי תמצאו במכונית האצ'בק קומפקטית, לא תמצאו בג'טה. אמנם המתלה האחורי בגרסה האירופית הוחלף (רב-חיבורי) כדי לענות לטעמם של תושבי היבשת הישנה, והיא מציעה אחיזת כביש גבוהה מאוד וששה להכנס לכל פניה שרק תבקש ממנה ועושה זאת ללא זוויות גלגול מורגשות, ללא דרמות מיותרות וכן, גם ללא כל משוב משובב נפש. אפילו ההגה המתוגבר שלה שמציע קשיחות חיובית מסויימת בעידן של הגאים אילמים ורופסים, מרגיש מאוד מלאכותי ויש שטח מת קטן במרכזו.

אבל לא לשם כך מציעה פולקסווגן מכונית סדאן בשוק ששמונים אחוזים ממנו הם מכוניות האצ'בק. ג'טה רוצה ומצליחה להציע נוחות נסיעה טובה בכבישי ארצנו בכל מהירות, גם בקטעים המטולאים וגם ברחובות הערים. היא לא מעלימה לגמרי את מחדלי הסלילה, אך עושה זאת טוב. ויש לה גם חסרונות, כפי שציינו, ושוב נזכיר את רעשי הכביש שלא הולמים את התוצרת הגרמנית.

מבחן דרכים פולקסווגן ג'טה. ירון אדרי
מבחן דרכים פולקסווגן ג'טה/ירון אדרי

המשפחתית הטובה בישראל?

מאז ומעולם, לפחות בתפישה, נחשבה פולקסווגן למותג האיכותי ביותר בקרב המותגים העממיים. אלא שלצד ההתקדמות שלה, מותגים אחרים גם כן השתפרו פלאים ובעיקר מי שמגיעות אלינו מאסיה. המאבק הראוי על הקהל הפרטי יהיה, אולי, מול פורד פוקוס החדשה או הונדה סיוויק החדשה שתגיע אלינו בשנה הבאה, אך אסור לשכוח מכוניות כמו יונדאי i35 ואחרות ששולטות בעיקר בשוק המוסדי אך כן מציעות גרסאות מאובזרות למי שבוחר לקנות את ריכבו בכספו שלו.

כאן השאלה הגדולה. האם פולקסווגן ג'טה החדשה שווה 139 אלף שקלים עבור גרסת הבסיס כמו זו שנבחנה, ועד 170 אלף שקלים לגרסת ה-160 כ"ס המאובזרת? התשובה לכך היא כמובן אינדיבידואלית. מי שבכיסו מצויות המעות ישאף אולי לרכוש את המותג היוקרתי יותר, אולם בפועל, רק מבחן השוואתי יגלה לנו אם היא באמת טובה ממתחרותיה ולא רק יקרה מהן.

מעבר לאותו לקוח אמיד, פער של 20 אלף שקלים בין גרסת הבסיס לבין משפחתיות פופולריות אחרות מבטיח דבר אחד - היא לא צפויה להדיח את יונדאי i35 בקרוב. לפחות לא עד השנה הבאה שבה תגיע פולקסווגן ג'טה החדשה בגרסת ה-1.2 TSI המוחלשת (105 כ"ס). וכן, אולי בכלל כדאי לחשוב על האחות סקודה אוקטביה? היא גם אירופית וגם יש לה תחת.

השקת פולקסווגן ג'טה החדשה בישראל. ניר בן טובים
השקת פולקסווגן ג'טה החדשה בישראל/ניר בן טובים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully