וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: קיה ספורטאז' מול מאזדה CX5 מול סובארו XV

24.5.2012 / 11:26

לקחנו שלושה מתמודדים חשובים וחדשים בפלח הקרוסאוברים, מי מהם יחזור הביתה כמנצח ומה מציע כל אחד?

אנו שוב חוזרים על המשפט - שוק הקרוסאוברים סוער וגועש. כלי רכב אלה, המנסים לשלב מראה של רכבי פנאי מגודלים עם יכולות כביש של מכוניות אספלט סטנדרטיות, ממשיכים להגדיל את נתח חלקם במצבת הרכב בישראל בפרט ובעולם בכלל. הם עושים זאת על ידי שינוי טעמו של הלקוח - הצעת חלופה 'קולית' למשפחתיות גדולות והפגיעה באלה האחרונות טרמינלית. בכל יום שחולף, פחות ופחות אנשים מתלבטים ברכישת מאזדה 6 מול מתחרותיה ופוזלים לעבר בעלי המרכב המוגבה.

השוק נשלט כיום על ידי ה-IX35 של יונדאי והוא זה שמחזיק במרב המכירות. אולם, אחיו התאום שהגיע למבחן שלנו, קיה ספורטאז', לא רק שמבטיח לעשות הכל טוב יותר מהיונדאי המקביל, אלא בא עם גב חזק ורשימה ארוכה של לקוחות הממתינים לקבלו, כך שניתן לחשוב שאין הוא צריך להוכיח לדבר על הכביש כדי להצדיק את קיומו.

אולם, שום דבר לא בטוח כשהתחרות בשיאה ומולו ניצבים השנה שני מתחרים חדשים וכישרוניים מבית מאזדה וסובארו. ה-CX5 של מאזדה מגיע אלינו כשחקן חיזוק למותג שאיבד מזוהרו בשנה האחרונה ולמעשה, מנסה לבסס עצמו מחדש מאחר ודרכו של קודמו, מאזדה טריביוט, לא הייתה סוגה כאן בשושנים.

גם סובארו עושים קאמבק מתוקשר מהחזרה אל שוק הקרוסאוברים, מאחר ובמשך שנים ארוכות מדי, לא היה למותג רכב ראוי לתחרות. ה-XV שהושק בשבועות האחרונים בישראל מנסה לתקוף את הקבוצה מכיוון מעט שונה שכולל ממדים צנועים יותר ויכולת שבילים של ממש.

אל שלושת המתחרים שלפנינו מוצמד תג מחיר שנע סביב 160 אלף שקלים, אז מבניהם הוא מועדף? יצאנו למבחן ממושך ומפרך כדי לענות על השאלה.

מבחן השוואתי קיה ספורטאז', סובארו XV, מאזדה CX5. קובי ליאני
מי הוא הקרוסאובר המשפחתי הטוב בישראל?/קובי ליאני

קיה ספורטאז'. הכי יפה

כן, קיה ספורטאז' הוא הרכב הכי יפה בקבוצה ולא רק לפי טעמם של הבוחנים במבחן זה. הקוריאני היחיד במבחן הזה, למרות שאינו חדש כלל על כבישי ישראל, הצליח למשוך את מרב תשומת הלב בכל מקום שאליו הגענו, אף יותר משני מתחריו החדשים. העיצוב המודרני והנקי שלו ממשיך בחלקו גם אל תא הנוסעים עם פיסול ייחודי לדשבורד ולארכיטקטורה מעניינת למושבים מלפנים ומאחור.

אולם, תא הנוסעים שלו בנוי מחומרים קשיחים פחות נעימים למראה ולמגע ביחס לאלה הרכים של הסובארו והמאזדה ובעיקר משאירים תחושה זולה מדי. גם אל מסך התצוגה שהותקן במרכז הדשבורד אין לנו המון מחמאות. למרות גודלו, תחת שמש היום (בייחוד בשעות הצהריים, לא ניתן לראות על גבו דבר ותפעולו מחייב הצללה עם יד אחת ותפעול עם היד השניה - כמובן שלא בנסיעה. אולם גם בשעות החשוכות של הלילה הוא מציק עם אור מסנוור שאותו לא ניתן לעמעום.

אולם מעבר לכך, הספורטאז' מציע תא נוסעים מרווח מאוד - הכי מרווח במבחן זה למרות הזהות במידת בסיס הגלגלים בינו לבין הסובארו XV. את נדיבות המרחב מרגישים מיד עם המעבר אל המושב האחורי (נוח מאוד) שבו יש שפע של מקום לברכי הנוסעים ולראש. רק דפנות הדלתות הגבוהות שמקטינות את שטח החלונות מכבידים מעט על התחושה. גם תא המטען מציע נפח גדול ושימושי עם 564 ליטרים.

גם הקיה הזה מצויד במנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר, אך כאן הוא כבר מפיק 163 כ"ס ב-6,200 סל"ד וכן 19.7 קג"מ ב-4,600 סל"ד. למנוע זה אופי נמרץ מאוד - הוא בשרני בסל"ד נמוך ובינוני, אך גם אוהב שמושכים אותו גבוה בסקאלת הסל"ד (אז הוא גם נעשה רועש מהאחרים). המנוע הזה משודך גם לתיבת הילוכים אוטומטית קונבנציונלית (6 הילוכים) שיודעת להיות זריזה באותה המידה - הורדות ההילוכים מהירות ומדויקות ואף חלקות גם תחת עומס כבד. במבחני התאוצות שלנו היה הספורטאז' מהיר מהסובארו, אך שני רק למאזדה CX5. אולם לכוח והנמרצות הזו יש מחיר כשמתקרבים אל משאבת הדלק, כשהספורטאז' מגלה צריכה ממוצעת של 7.6 קילומטרים לליטר - הגרוע ביותר במבחן שלנו.

בסעיף הניהוג וההתנהגות, הספורטאז' מאבד נקודות מול המאזדה והסובארו. גובהו בשילוב עם מתלים רכים יחסית והגה חשמלי נטול משקל ומלא קפיציות שלו תחושה מלאכותית ומנותקת, יוצרים רכב שמעדיף להתרחק מכבישים מפותלים ואם בכל זאת לוקחים אותו למחוזות אלה, מגלים רכב לא מהנה לנסיעה בתנאים מורכבים. נסיעה עירונית או שיוט נינוח, הולמים אותו יותר והוא מצליח להעביר תחושה רגועה מאוד. גם בזכות תנוחת הנהיגה שממצבת את הנהג גבוה מעל כלי הרכב מסביב והרחק מהכביש.

קיה ספורטאז'. קובי ליאני
קיה ספורטאז'/קובי ליאני

סובארו XV. הכי וורסטילי

סובארו XV הוא הרכב החדש ביותר להיכנס אל קטגורית הקרוסאוברים והוא עושה זאת בצורה מעט שונה מהמקובל. כבר כאשר מחנים אותו לצד מתחריו מגלים הבדל מובחן בממדים - ה-XV קטן מהם. במשחק הסנטימטרים שבו לפי התפישה המקומית, כמה שיותר - יותר טוב, ה-XV מאבד מעט נקודות עם 162 ס"מ לגובה (כולל הגגון הגבוה).

אולם על כך הוא מפצה עם עיצוב תוקפני וחריג שלא מנסה להתייפייף, אלא לבלוט ומה שיותר, בטח שבצבע הכתום וכן עם מרווח הגחון הנדיב ביותר בקבוצה (23 ס"מ). כזה שיאפשר לכם לגשת עמו אל העולם שמעבר לאספלט מבלי לחשוש יתר על המידה, כשלצדכם גם מערכת הנעה כפולה קבועה.

תא הנוסעים של ה-XV נראה טוב ומודרני מאוד ביחס למוכר מסובארו, במיוחד עם מסך התצוגה המתקדמת שבדשבורד. מבין שלושת רכבי המבחן שלפנינו, זה של הסובארו נראה ככזה שהצליח לשלב באופן היעיל ביותר בין מראה עדכני לתכנון שימושי ולזכותו של זה אפשר להוסיף גם את איכותם הגבוהה של החומרים מהם הדשבורד עשוי (רכים ונעימים) וגם את ההקפדה על דקויות ההרכבה. גם המרחב בו משאיר אותנו מרוצים, יותר מזה המוצע במאזדה אך פחות מזה של קיה - כשגם מלפנים ומאחור נהנים ממושבים רכים ותומכים עם שפע של מרחב להניח בו ארבעה נוסעים. אולם, דווקא תא המטען נותר מצומצם, המצומצם ביותר במבחן זה עם 380 ליטר בלבד (ברכב בו לא מוצע גלגל חלופי - חיסרון בפני עצמו).

בחזיתו של ה-XV נמצא מנוע ה-2.0 ליטר המוכר של סובארו (קיים גם בפורסטר) ולזה נתון זיהום אוויר נמוך במיוחד. מנוע זה מרגיש נמרץ וגמיש בכל סוג של שימוש כשלרשותו עומדים 150 כ"ס ב-6,200 סל"ד וכן 20.9 קג"מ ב-4,200 סל"ד וגם צריכת הדלק שלו שמרה על שפיות עם 9.1 קילומטרים לכל ליטר בתנאי הנהיגה הקשים של המבחן. אולם, למרות נתוני הכוח הטובים, הסובארו הזה לא הצליח להתגבר על המאזדה והקיה במבחני התאוצות שלנו (מעמידה ל-100 קמ"ש וכן מ-80 ל-120 קמ"ש). הגורם העיקרי לכך נמצא בתיבת ההילוכים הרציפה, שלמרות היותה חדשה ומודרנית, היא מסרסת את כוחו של המנוע בתגובותיה המושהות.

המבנה הגוף המזכיר מאוד מכונית פרטית וגם תנוחת הנהיגה מצדיקים מאוד גם את מאפייני ההתנהגות של ה-XV. הסובארו החדש נשען על מתלים קשיחים והדוקים שהופכים אותו למדויק ומהנה במיוחד בכבישים מפותלים בזכות מרכז הכובד הנמוך. ההגה המדויק והתחושתי שלו עוזר מאוד למשימה, כך שגם כשדוחקים בו לגבולות היכולת, הוא נשאר חד, מהנה וגם בטוח - הרבה בזכות מערכת ההנעה הכפולה שלו. אולם למרות הקשיחות היחסית של המתלים, ה-XV לא מפשל בכל הקשור לנוחות הנסיעה. מרבית המהמורות (מלבד חבטות נבזיות) נספגות במתלים ולא מציקות לנוסעים.

סובארו XV. קובי ליאני
סובארו XV/קובי ליאני

מאזדה CX5. הכי הרבה מכונית

גם ה-CX5 הגיע ממש לאחרונה לישראל, אחרי תקופה של יובש וחולשה במאזדה שהתבטאה בעיקר במספר מצומצם של דגמים מוצעים. מלבד מכונית קטנה וזולה, המותג היפני היה זקוק נואשות לקרוסאובר תחרותי, בעיקר משום שמאז הטריביוט מלפני כעשור, לא היה לחברה אף נציג בפלח שוק זה - אבל אז הגיע ה-CX5 והראה לנו שמאזדה לא שכחו איך בונים מכוניות.

יהיו כמה מכם שכמובן יעירו שמזוויות מסוימות, רכב זה נראה לא יותר מאשר מאזדה3 מוגבהת - ואכן הצדק עמכם. אבל חזיתו שונה מאוד וכאשר מציבים אותו ליד האחרים, ממדיו משחקים תפקיד וממקמים אותו מעל הסובארו ומתחת לקיה מבחינת הגודל הכללי. אולם הממדים הנדיבים של המאזדה לא באים לכדי ביטוי בכל הקשור למרחב בתא הנוסעים, לפחות לא באופן המצופה. למרות בסיס גלגלים גדול משל שני האחרים (270 ס"מ לעומת 264 ס"מ), המרחב במאזדה מוגבל יותר, בייחוד מאחור, שם ברכי הנוסעים המבוגרים כמעט ונושקות לגב המושבים הקדמיים. גם תא המטען של המאזדה, למרות שהוא נמוך ונגיש יותר משל הקיה, ניצב רק באמצע מבחינת נפחו עם 403 ליטרים.

עם זאת, מיד עם הכניסה אל הקבינה של ה-CX5 וגם לאחר שעות של נהיגה, לא ניתן להתעלם מתחושת האיכות שעולה מזו. מאזדה שדרגו מאוד את האווירה על ידי שימוש בחומרים איכותיים ורכים וכן על ידי גימור מוקפד שמעניק תחושה של מוצקות ואיכות שלא מצאנו אצל הקיה למשל. במאזדה גם מצאנו את בידוד הרעשים הטוב ביותר במבחן זה ואת המושב הקדמי הנוח ביותר. לחובתה של המאזדה נמצא עיצוב פנימי פחות מעניין מהאחרים (הדשבורד נראה כמו קיר אנכי), תחושה סגורה וחשוכה יותר וגם הנדסת אנוש פחות ידידותית (מיקום נמוך למתגי המזגן למשל).

כמו האחרים, גם ה-CX5 מצויד במנוע בנזין בנפח 2.0 ליטרים. זהו מנוע חדש לגמרי שמאזדה פיתחה עבור רכב זה והוא מתהדר ב-154 כ"ס שמושגים ב-6,000 סל"ד וכן 20.39 קג"מ ב-4,000 סל"ד. גם מנוע זה מתהדר בפליטת מזהמים נמוכה במיוחד, אך גם בעוד שלל תכונות אחרות כפי שחשף המבחן המשווה שלנו. ה-CX5 היה לרכב הזריז ביותר במבחן כשהוא מקדים את כל האחרים ובפער מוחשי בכל מבחני ההאצות, הוא היה המנוע השקט והחלק ביותר (בזכות בידוד הרעשים המצוין) וגם לא זללן גדול עם 8.4 ק"מ לליטר - כן, הוא בהחלט מצליח לאחוז את המקל משני קצותיו.

גם בסעיפי ההתנהגות, הנוחות וההנאה מהנהיגה הוא משאיר את מתחריו הרחק מאחור. ביחס לרכבי קרוסאובר הסובלים ממרכז כובד גבוה, את המאזדה כיף לאתגר בקטעים מסובכים. המתלים שלו מצליחים מחד לספוג את רוב המהמורות בכביש בשיעור טוב יותר משל המתחרים, אך מנגד גם להציע שליטה, ריסון ודיוק כשמפתיעים אותם עם עומסי צד כבדים בפניות הדוקות. גם ההגה של המאזדה, הגם שהוא מתוגבר חשמלית, היה למדויק ולנעים ביותר לתפעול. אין בו את תחושת הניתוק שאפיינה את הקיה ויש בו יותר חדות משל הסובארו. גם הבלמים שהותקנו בו מישרים קו עם הרמה הגבוהה ומגיבים היטב ללחיצות על הדוושה, גם תחת עומס וחימום מסיבי.

מאזדה CX5. קובי ליאני
מאזדה CX5/קובי ליאני

משלושה יוצא אחד

בתום המבחן הארוך לשלושת הקרוסאוברים, כמו בכל מבחן משווה, גם כאן יש לנו מנצחים ומנוצחים. אולם, למרות ההבדל הברור בין שלושת כלי הרכב, אפשר בביטחון לומר כי לכל אחד מהם רצף תכונות טובות שמבדל אותו מהאחרים, מציג אותו באור חיובי ומחזק את קיומו בישראל.

אל המקום השלישי מגיע הרכב היפה, הספורטאז'. אז אחרי שסיכמנו שאת ה'לוק' יש לו כבר, מצליחים ליהנות מהמרחב הנדיב בתא הנוסעים, התחושה הייחודית של העיצוב, תא המטען הגדול והשימושי, המנוע והתיבה הנמרצים ועוד. אולם מנגד, האיכות הפנימית אינה גבוהה מספיק והנדסת האנוש נפגמת בכל הקשור למסך בדשבורד והוא לא מצליח להעמיד שום איום על שני האחרים בכל סעיפי הנהיגה, הנוחות, החדות וההנאה ולכן הוא נשאר במקום השלישי.

אל המקום השני מגיע הסובארו XV החדש. הוא מעפיל אל המקום השני בזכות המחמאות הרבות שמצאנו לנכון לחלק לו, ורק מעט סעיפים בו מנעו ממנו מקום גבוה יותר. מחד, מדובר ברכב מהנה לנהיגה, שקט, חסכוני ואיכותי, שגם מוסיף לכל החבילה יכולת שטח אמיתית ובכך יש די כדי לעשותו לאטרקטיבי ביותר מבין השלושה עבור הסוג המתאים של הצרכנים. אולם, לחובתו נרשמים תא מטען קטן מאוד, נעדר גלגל חלופי (ברכב המבחן) ותיבה רציפה שאינה יעילה כמו התיבות האוטומטיות הקונבנציונאליות. אולם היתרונות עולים על החסרונות והוא ניצב מיד אחרי המאזדה בדירוג הסופי.

את המקום הראשון, ה-CX5 לוקח ולא רק בנקודות. ההבדל בינו לבין המתחרים בולט כבר רגעים לאחר התחלת הנהיגה בו. תא הנוסעים שלו איכותי ומוקפד בהרבה, הוא שקט ומבודד מכולם לרעשי הסביבה, הוא מהיר יותר, מהנה מאוד לנהיגה חסכוני וגם המושבים שלו נוחים וחובקים. למעשה, שתי הפשרות היחידות שנעשות בעת רכישתו הן מרחב פחות נדיב במושב האחורי ביחס לשני האחרים ותא מטען בינוני בנפחו. כן, המאזדה CX5 הוא המוביל העדכני לקטגורית הקרוסאוברים.

כאן תמצאו מבחן לרכב הבא שלכם

אל הקהילה המוטורית הגדולה בישראל כבר הצטרפתם?

מבחן השוואתי קיה ספורטאז', סובארו XV, מאזדה CX5. קובי ליאני
מבחן השוואתי קיה ספורטאז', סובארו XV, מאזדה CX5/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully