וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חכמה ונקיה

ירון אדרי

8.6.2007 / 11:23

המרדף אחר הקטנת צריכת הדלק ממשיכה לשבור שיאים. הפעם זאת הסמארט שמסוגלת לצרוך ליטר דלק לכל 30 ק"מ

נכון, כל החדשות על עוד ועוד מנועים נקיים מתחיל לשעמם אותנו, אבל אין מה לעשות. עד ליום בו נפסיק להיות תלויים בדלקים הקונבנציאונליים, ימשיכו היצרנים לשפר ולייעל את המנועים הקיימים. הפעם נספר לכם על המכונית הסדרתית החסכונית והנקייה ביותר בעולם, הסמארט cdi.

הדור השני לסמארט הוצג לפני מספר חודשים. מידותיה של הפורטו צמחו במעט וגם מנועיה קיבלו חיזוק קל. למנוע הטורבו- דיזל cdi רק 799 סמ"ק ו-45 כוחות סוס המופקדים על הובלתם של 780 ק"ג. למנוע 3 בוכנות והוא הקטן ביותר בעולם שעושה שימוש בטכנולוגיות הזרקה ישירה ומסילה משותפת. גם מגדש הטורבו נימנה על הקטנים מסוגם כשקוטרה של הטורבינה 31 מ"מ בלבד. זה לא מפריע לה להסתובב 290 פעם בדקה וליצור גדישה של 1.15 באר. יתרונו של המגדש הקטן הוא בבניית המומנט כבר מסל"ד נמוך מאוד. 8.7 קג"מ מתוך 11.2, זמינים כבר ב-1,500 סל"ד. משקלו של המנוע כל-אלומיניום עומד על 86 ק"ג בלבד.

התרומה הגדולה לשיפור בצריכת הדלק טמונה בטכנולוגית הבעירה של המנוע. בעזרת מזרקים עם שישה חרירים, מוזרמת תערבות מזערית אל חלל הבוכנה מעט לפני תהליך היניקה. התערובת מוצתת ויוצרת חום שמשפר את בעירת התערובת המלאה שנכנסת עם תחילת היניקה. שיפור תהליך הבעירה תורם לעלייה בניצולת המנוע ובירידה בבזבוז אנרגיה. נוסף על כך, 60% מגזי הפליטה חוזרים אל המנוע דרך מגדש הטורבו לשריפה חוזרת.

פרט לחיסכון בדלק, פליטת ה-CO יורדת גם היא תודות לכל הנ"ל. בנוסף, הגזים שבסופו של דבר מגיעים אל מערכת הפליטה, עוברים דרך שני פילטרים, ממיר קטליטי ו'לוכד חלקיקים', לפני שיחרורם לאטמוספירה. התוצאה הסופית עומדת על 30.3 ק"מ נסיעה לכל ליטר סולר ופליטת CO של 88 גק"מ (גרם לק"מ). רק לצורך השוואה, מחקר בריטי שפורסם השבוע מצא כי המכוניות הנקיות ביותר כיום הן האחיות טויוטה אייגו, סיטרואן C1 ופיג'ו 107 שפולטות בממוצע 109 גק"מ.

אז אל תתנו למגדש הטורבו לבלבל אתכם. תאוצתה של הסמארט ל-100 קמ"ש אורכת 19.2 שניות ארוכות מאוד והמהירות הסופית נושקת ל-135 קמ"ש. טוב שיש מספיק דלק להגיע לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully