וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להזריק חומר ממכר

רני פלג

13.8.2007 / 14:52

מהי הזרקת דלק ולמה זה טוב? טיפ טכני על הדרכים השונות להחדיר למנוע שלכם את חומר הבעירה אשר אהבה נפשו

גם הנהגים הקונפורמיסטיים והנורמטיבים ביותר צריכים להודות שבאורח שגרתי ויומיומי אנו מזריקים לחבר הטוב ביותר שלנו חומר ממכר. הסתכלו היטב במראה ותודו: אני, XXX (וכאן צריך להופיע שמכם), סוחר בסמים מסוכנים. הרי אם נזריק למנוע קצת דלק הוא יבקש עוד וכאשר נגמר החומר הטוב הזה המנוע מתחיל לרעוד מתוך קריז אמיתי. והחומר שאנו מזריקין הרי גורם למנוע לפלוט גזים רעילים ומפחמים. סוחרי סמים, התביישו לעצמכם.

היו זמנים

בראשית היה בחור בשם ניקולס אוטו, אשר לפני 140 שנים בנה את מנוע הבעירה הפנימית בעל ארבע הפעימות – מה שאנחנו מכנים בשם "מנוע". ובמנוע של אוטו שימשה תערובת של אוויר ובנזין כתחילתו של תהליך התמרת אנרגיה לכוח סיבובי. וכדי להפוך סיפור ארוך לקצר נסביר רק כי כדי שתוכלו להגיע לעבודה צריך המנוע שלכם לשאוף אוויר צח ולקבל אספקה תואמת של דלק, ואין זה משנה אם אתם שורפים בנזין, או סולר.

שנים רבות עשו מנועי המכוניות שימוש בעקרונות פיזיקליים פשוטים ביותר (למשל עקרון ונטורי) כדי להחדיר דלק ואוויר למנוע, עד שבשנות ה-70 של המאה הקודמת חל המהפך והשיטה המתחרה החלה לתפוס פיקוד. כך זה בעולם מנועי הבעירה הפנימית, העניינים זורמים ממש לאט, שכן נושא הזרקת הדלק עלה לראשונה במחקרים בשנת 1889, החל מיושם במנועי דיזל בשנות ה-20 של המאה ה-20 והוצג בדגם בנזין סדרתי במרצדס 300SL עוד בשנת 1955.

משבר האנרגיה של שנות ה-70, שיקולי איכות סביבה והתפתחות האלקטרוניקה והמחשבים, אפשרו להוציא לשוק מערכות הזרקת דלק אמינות, חכמות ומהירות תגובה. בשנת 1982 הציגה חברת בוש את מערכת LH-Jetronic, אשר הייתה מערכת הזרקת הדלק הדיגיטלית הראשונה. הרעיון מאחורי המערכת היה פשוט ביותר: הבה וניתן למנוע בדיוק – אבל בדיוק – את כמות הדלק לה הוא זקוק ומתי שהוא זקוק. כי כל העסק של ונטורי והקרבורטור לא היה ממש יעיל. לעומת זאת, מערכת הזרקת דלק, אשר נעזרת בחיישנים המספרים למחשב מה בדיוק עובר על המנוע בכל שבריר שניה, מסוגלת לספק למנוע כמות מדויקת של מזון בתזמון מושלם ובכך להגיע לביצועים טובים, לזיהום מופחת ולצריכת דלק טובה יותר.

ומה קורה היום?

30 שנים חלפו מאז החל עולם הרכב לעסוק בהזרקה בקצב מסחרי. בשנות דור הללו התפתחה הטכנולוגיה המשמשת את מערכות ההזרקה בקצב מסחרר, כוח המיחשוב הכפיל עוצמתו אלפי מונים וטכנולוגיית ההזרקה עצמה שוכללה רבות. כל מכונית ליסינג עלובה מציעה היום יותר הספק ממנוע 1.6 ליטר, מאשר הוציאה בשנת 1977 גולף GTI, אשר הייתה ממובילות טכנולוגיית ההזרקה ואם רוחנית לדור שלם של מכוניות ונהגים.

תעשיית הרכב נמצאת היום באחת הצמתים היותר עמוסים ומבלבלים בתולדותיה, עם מספר עצום של טכנולוגיות קיימות ומספר עצום יותר של כיווני התפתחות עתידיים. בכתבות הבאות בסדרה נסקור את טכנולוגיות הזרקת הבנזין והדיזל הקיימות וננסה לחזות לאן השימוש בסמים הקשים הללו יוביל את תעשיית הרכב. הזרקה נעימה.

* הכותב הנו עורך 'אתר השטח הישראלי 4X4'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully