וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טכנולוגיה פוקחת עיניים

28.8.2007 / 14:31

וולוו מצידת את מכוניותיה במערכות בטיחות חדשות שמפקחות על שמירת מרחק, על ערנות הנהג ועוד

"בזמן שיצרניות רכב אחרות מתכננות אל מכוניותיהן להשיג ציוינם גבוהים במבחני הריסוק, אנחנו מתכננים את מכוניותינו להעניק בטיחות במקרים אמיתיים בחיים האמיתיים", כך מצהירים אנשי וולוו כבר שנים רבות, ולא בכדי הם נחשבים לחלוצים בענף הבטיחות בדרכים. כעת, מציגה וולוו מספר מערכות בטיחות חדשות אותן ניתן יהיה לשלב במכוניותיה מהדגמים S80, V70 וה-XC70 כבר מסוף שנת 2007.

על פי מחקרים שערכה וולוו השוודית, כ-90 אחוזים מתאונות הדרכים נגרמות בשל חוסר תשומת לב מצד הנהג למתרחש סביבו. בהסתמך על נתונים אלה, בקשה וולוו לתכנן מערכות אשר יסייעו לנהגים להימנע ממערבות בתאונות, או לכל הפחות, יקטינו את הנזק והסכנה שבתאונות אלה.

DAC - מערכת לשמירת ערנות הנהג

עייפות ונהיגה לא ממש הולכים ביחד ונתוני תאונות בדרכים מאוששות את סברה זו: ארגון הבטיחות האמריקני NHTSA מציין כי מדי שנה מתרחשות מאה אלף תאונות דרכים בארה"ב כתוצאה מהרדמות נהגים והן גורמות ל-1,500 הרוגים ו-70 אלף פצועים ברמות פציעה שונות. גם בגרמניה, בה תרבות הנהיגה והמודעות לנהיגה גבוהות מאוד, המצב לא שונה בהרבה. איגוד הביטוח הגרמני מעריך כי רבע מתאונות הדרכים הקטלניות על כבישי האוטובאן נגרמות בשל עייפות נהגים.

כאן בדיוק נכנסות מערכות הבטיחות החדשות של וולוו לפעולה. בניגוד לנסיונות העבר, בהן ניסו המערכות לעקוב אחר פניו של הנהג, בוולוו מאמינים כי דווקא המערכת החדשה מתוצרתם, אשר עוקבת אחר מאפייני הנהיגה ולא אחרי הנהג, היא זו היעילה ביותר. הסיבה לכך לטענתם היא שהמערכות הקודמות אינן בשלות מספיק, בנוסף לעובדה שסימני עייפות עשויים להיות שונים מנהג לנהג, אך את חוסר השליטה שלהם קל יהיה יותר לגלות בעזרת המערכות החדשות.

המערכת החדשה מורכבת ממצלמה המותקנת מאחורי המראה המרכזית מחישינם שונים ומיחידת בקרה. המצלמה מודדת כל העת את מרחקו של הרכב מסימוני הנתיבים, החישנים עוקבים אחר תנועת הרכב ויחידת הבקרה היא זו שמחברת בין הנתונים ומחליטה האם הנהג נמצא בשליטה (ערני) או שאינו בשליטה (מנקר או רדום). במידה והסכנה מוערכת כגבוהה, תישמע התראה קולית וכן יופיע חיווי בצורת כוס קפה שאמור לסמל לנהג שהגיע הזמן לעשות הפסקת התרעננות. מערכת התראה זו נדרכת החל ממהירות נסיעה של 65 קמ"ש ומפסיקה את פעולתה כאשר המהירות יורדת מ-60 קמ"ש.

בנוסף לכך, יכולה המערכת לתת לנהג ציונים אודות רמת ערנותו בסולם של 1 עד 5, כאשר 5 הוא המצב הערני ביותר. כך הנהג יכול להעריך את כשירותו להמשך הנסיעה.

פונקציה נוספת של המערכת קשורה למניעת סטיה מנתיב הנסיעה. באמצעות אותם חישנים, מסוגלת המערכת להתריע בפני הנהג על ביצוע סטיה מנתיב הנסיעה, ללא סיבה ברורה - ככל הנראה כתוצאה מהרדמות. מצב זה של סטיה מנתיב גורם לרבע מתאונות הדרכים בארה"ב ולכשליש מהרוגי תאונות הדרכים

המערכת שתמנע את ההתנגשות

צרה נוספת על האספלט היא כמובן תאונות החזית-אחור הנפוצות כל כך. תאונות אלו מהוות כשליש מכלל התאונות ובמחצית מהמקרים, הנהגים גם לא מספיקים לבלום כלל. במשך שנים ניסו יצרניות המכוניות לסייע במניעת המגפה על ידי התקנת מערכות כמו מקדים אור בלם, מגביר בלם וכדומה, אשר ניסו להתריע בפני הנהג מאחור על הבלימה הקרבה וכן להעצים את הלחיצה על הבלמים במקרה חירום בו מרבית הנהגים נוטים שלא ללחוץ חזק מספיק על דוושת הבלמים.

הפיתוח החדש של וולוו לוקח בעצם את הפיקוד על הבלמים במקרה חירום מהנהג המהוסס, שאינו שם לב לסביבה או חלילה מהנהג הרדום.

המערכת שקיימת בוולוו S80 כיום הנה מבוססת רדאר, אולם המערכת החדשה, משלבת את אותו רדאר עם מצלמה: בזמן שהרדאר מצליח לחוש את הנמצא במרחק של על 150 מטר ממול המכונית, המצלמה "רואה" את המצוי לפני הרכב במרחק של 55 מטרים.

בזמן הנסיעה, אוספת יחידת הבקרה נתונים משני האמצעים וכאשר זו מגלה כי הרכב נמצא במצב קריטי בו הוא עלול לפגוע באחוריו של רכב שהאט או עצר או עומד מלפנים, היא מפעילה את הבלמים עצמאית ובעצמה חזקה כדי למנוע את ההתנגשות, או לפחות להקטין את מהירות הפגיעה שברכב ממול.

במהלך הנסיעה, יכול הנהג להעזר במערכת זו להתראה בפני כצמים אשר עומדים בנתיב הנסיעה או בסמוך אליו כמו למשל כלי רכב חונים בצד הדרך או כאלה שמתכוונים לחצות אותה ועלולים לסכן את הרכב ויושביו.

במקרה שבו הופעלה בקרת השיוט, מופעל הרדאר שבחזית ובעזרת יחידת הבקרה, הוא מאפשר למרכב לשמור על מהירות נסיעה בהתאם למהירות נסיעת כלי הרכב האחרים, ובמקרה שרכב הנוסע מלפנים מאט, יודעת המערכת להתאים את מהירות הרכב - להאט או להאיץ מהירות הנסיעה, תוך שמירה על מרחק בטוח מהרכב ממול. פונקציית התראת המרחק ניתנת להפעלה גם בנסיעה ללא בקרת השיוט.

בסיום, וולוו מציינים כי גם לטכנולוגיה מתקדמת זו עדיין יש מגבלות. במקרים בהם סימוני הכבישים אינם ברורים, מחוקים או חסרים, ישנה חשכה, ערפל, שלג על הכביש או גשם כבד, חלק ממערכות הבטיחות עשויות שלא להיות זמינות. עכשיו רק נשאר לבקש מאנשי מע"צ שיקפידו על צביעה איכותית של נתיבי הנסיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully