וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: פסי ההאטה פוגעים בבטיחות

ירון אדרי

18.9.2007 / 14:23

אף אחד לא אוהב את פסי ההאטה בכביש ומחקר חדש גם מוכיח כי הם פוגעים בבטיחות הרכב ומזיקים לסביבה

אחרי שמיצו את הרמזורים והכיכרות, ישבו מומחי התחבורה בעולם וחשבו כיצד ניתן להאט את התנועה בדרכים חדשות, בעיקר בקטעי הכביש שבין אותם כיכרות ורמזורים. עיני חתול וחריצים באספלט נמצאו כלא יעילים מספיק מכיוון שהם לא גרמו לנהגים להפחית במהירות. לבסוף נפל הפור על 'פסי-האטה', כאלה שישכנעו את הנהג בצורה פיזית כי מוטב לו להאט. וכך, כפטריות אחרי הגשם, צצו להם באמפים ברחבי העולם וגם בישראל.

אם נשים לרגע בצד את ההיבט הבטיחותי, סמוך ובטוח אני כי היינו כולנו מוכנים לוותר על אותו מטרד תחבורתי. חיזוק לכך מתקבל בסקר שערך אתר האינטרנט הבריטי 'New Car Net' לפיו 87% מהנהגים הבריטיים היו שמחים לראות את הבאמפים נעלמים. עכשיו נחזור להיבט הבטיחותי. האם הבאמפים באמת תורמים לבטיחות? אותו אתר אינטרנט חיפש מחקרים בנושא ולאחר שנבר בספרות המקצועית גילה שבסופו של דבר, אין כל צידוק לקיומם של פסי ההאטה.

המימצא הראשון נגע לתקינות הרכב. שינויי הגובה הפתאומיים גורמים לנזקים ישירים ועקיפים, גם במהירות נמוכה. עיקר הנזק נגרם לבולמי הזעזועים ואי תקינותם מקטינה את בטיחות הרכב. פגיעות נוספות נגרמות לקארטר (אגן השמן), בעיקר כאשר בניית הבאמפ לא נעשתה בהתאם להמלצות התקן (שכיח מאוד בישראל) וטפטוף שמן על הכביש יוצר סכנה בפני עצמה. הפגיעה נמצאת גם בארנק. מדי שנה מוציא הנהג הבריטי בממוצע סכום של 235 פאונד (כ-2,000 ש"ח) על תיקון הנזקים.

גם איכות החיים נפגעת כתוצאה ישירה. האצה והאטה לסירוגין מעלות את רמות הרעש אך יותר מזה, מגדילות את צריכת הדלק ואת רמת הגזים הרעילים הנפלטים ממערכת הפליטה. נהגים המודעים למצב, בוחרים להימנע מהמפגש המרטיט ובוחרים לנסוע בדרכים וברחובות צדדיים בהם רמת הבטיחות מראש נמוכה יותר, כמו גם האפשרות להיקלע לתאונה עם ילד.

ולבסוף הנהג עצמו. המחקרים גילו כי פסי ההאטה מסיחים את דעתו של הנהג ופוגעים לו בריכוז. במקום להביט קדימה, דבר שעוזר בזיהוי מפגעים בטיחותיים בעיקר בשטח עירוני, הנהג מעביר את כל ריכוזו אל השינוי בכביש.

בניסוי שערכה אחת העיירות בבריטניה בשנת 2005, הוסרו כל פסי ההאטה הפזורים בה. בחצי השנה הראשונה של הניסוי נמדדה ירידה של 15% בתאונות הדרכים. האם זה מוכיח כי פסי האטה מיותרים? גם אם בעולם ישוכנעו ראשי ערים וממשלות, סביר כי בישראל הדבר לא ישכנע אף אחד. הרי חבל על הכסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully