וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקי זה מזהם

יואב קווה

12.11.2007 / 9:06

המכונית החשמלית של אגסי: מומחים מפקפקים - "כל החישוב על עלות ייצור חשמל למכונית הוא בדיחת המאה"

ממשלת ישראל החליטה אתמול לאמץ את חזון המכונית החשמלית של שי אגסי ועידן עופר. בישיבת הממשלה סוכם על מינוי ועדת היגוי בין-משרדית שבראשה יעמוד הממונה על התקציבים במשרד האוצר. הוועדה תהיה אחראית על כמה צוותים שיעסקו בקידום הפרויקט, ובהם צוות בראשות סמנכ"ל כלכלה ברשות המסים שיגבש את הטבות המיסוי למכוניות הלא מזהמות. מסקנות הצוות יוגשו לוועדת ההיגוי כבר בתחילת דצמבר.

בנוסף, ימליץ המדען הראשי בתמ"ת על מדיניות ממשלתית לעידוד מהלכי מחקר ופיתוח של טכנולוגיות ידידותיות לסביבה בשיתוף עם יצרני רכב בינלאומיים. צוות נוסף יגבש דרכי פעולה בתחום הרישוי והתכנון לצורך הקמת רשת הטעינה בחשמל - אגסי מדבר על 500 אלף נקודות טעינה למכוניות החשמליות בערים הגדולות. בין השאר תיבחן השפעת רשת הטעינה על משק החשמל ויתואמו כללי הרגולציה להפעלתה. ועדת ההיגוי תגיש את המלצותיה לאישור הממשלה ב-15 במארס 2008.

בתוך כך נודע כי נשיא חברת רנו העולמית, קרלוס גוהן, צפוי להגיע לביקור בישראל בחודש הבא. מטרת הביקור היא לבחון שיתוף פעולה בין חברת רנו העולמית לממשלת ישראל וחברת project better place של אגסי ועופר. רנו סירבה לאשר את דבר הביקור: "עצם הפרסום מסכן את הביקור, מאחר שרנו מושקעת במילארדי יורו באיראן". לפני כמה שבועות ביקר בישראל מספר 2 בקונצרן רנו, פטריק פלטה, ונפגש עם שמעון פרס, אך הביקור נשמר בסוד.

כפי שפורסם אתמול ב-TheMarker, ממשלת ישראל מהמרת על אגסי. ויש כאלה הטוענים שההימור הזה מסוכן, ואפילו טיפשי. מומחה לאנרגיה: "הכשל בתוכנית של אגסי הוא ייצור חשמל מוזל ונקי. כל קילו-ואט חשמל שמייצרים כיום כרוך בפליטה של 830 גרם CO2. כל החישוב של אגסי, שלפיו עלות ייצור חשמל למכונית לשנה מסתכם ב-80 דולר בלבד, הוא בדיחת המאה".

יבואן רכב אמר אתמול: "זרקו לממשלה פתרון ירוק שנראה טוב על הנייר, והממשלה, שהריחה משהו עם ניחוח של איכות סביבה וגם שיתוף פעולה עם יצרני רכב בינלאומיים, בלעה את הפיתיון. אני בספק אם אגסי עצמו מודע לסיבוכים הטכנולוגיים הכרוכים ביישום תוכנית כזו".

"החשמל בפועל יקר פי 16 מהנתונים שמציג אגסי", מזהיר המהנדס דוד נמרי. "הקילומטראז' השנתי למכונית בישראל הוא כ-15 אלף קילומטר, כלומר הצריכה של מכונית חשמלית אמורה להיות כ-5,000 קילו-ואט בשנה. מחיר 5,000 קו"טש מגיע ל-2,500 שקל, ולא ל-80 דולר עליהם מדבר אגסי".

"אם חשמל חינם היה נוטף מבין העצים אז ניחא", אומר נמרי, "אבל בינתיים אין פטנט כזה. ייצור חשמל פירושו להעתיק את זיהום האוויר מהערים אל תחנות הכוח; ייצור חשמל מאנרגיה סולרית עולה הון תועפות ואינו ריאלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully