וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה שווים החיים שלכם?

26.6.2008 / 18:33

תלוי את מי שואלים. בעקבות אי העברת כספים מחברות הביטוח, ב-1 ביולי יופסקו הפינויים הרפואיים המוסקים לנפגעי תאונות הדרכים

באמצע שנת 2007 סיפרנו לכם על הקמתו של מערך פינוי רפואי מוסק חדש בישראל, שעיקר שירותיו מופנים אל נפגעי תאונות דרכים, במצבי פציעה קשים. ב-5 בנובמבר 2007 החל השירות לפעול בצפון הארץ ממנחת בית החולים פוריה וכמעט מידית נכנס המסוק הרפואי לפעילות בלתי פוסקת.

על פי תוכנית "שעת הזהב" שקובעת כי סיכוייו של נפגע קשה בתאונות דרכים לשרוד עולים משמעותית כאשר זה מקבל טיפול רפואי באחת ממחלקות הטראומה תוך שעה מרגע קרות התאונה, חולקה המדינה לשלושה אזורים (צפון, מרכז ודרום) ובשלושתם אמורים לפעול שלושה מסוקי הצלה.

בשל ריבוי התאונות ומיעוט המרכזים הרפואיים בצפון הארץ, המסוק הראשון החל לפעול שם, כאשר המסוק הרפואי השני פעל במרכז הארץ בין ה-1 בפברואר ל-1 באפריל, ובדרום הארץ (במנחת ירוחם) החל מה-1 באפריל. אולם, פעילותו של זה הדרומי הופסקה ב-11 ביוני בשל אי העברת כספים מצד חברות הביטוח. בנוסף אליהן, גם קופות החולים לא מוכנות לפתוח את הארנק ולשלם על פינויי חירום מוסקים של בני אדם אשר נפגעו בתאונות אישיות. עד כה פונו 40 נפגעים בתאונות אישיות אל מרכזי הטארומה.

רק 9 מתוך 180 פינויים שולמו

בעיית התשלומים, למרות החובה החוקית לשלם על כל פינוי רפואי מתבקש, הנה קיצונית עד רמת הגיחוך. מתוך 180 פינויים מוסקים בחודשי הפעילות הספורים, העבירו חברות הביטוח כספים עבור 9 פינויים בלבד.

כעת, לאחר שצברה החברה חובות גדולים (מעל מליון שקל) למגן דוד אדום (מפעילי השירותים הרפואיים), הפינוי המוסק שמציל חיים עלול להפסיק לפעול כליל בישראל כבר ב-1 ביולי. דבר זה יחזיר אותנו שוב אחורה בזמן אל הפרימיטיביות האופיינית לנו בישראל. מה שככל הנראה יבטיח כי רשימת השמות של בני האדם שקיפחו את חייהם בתאונות דרכים ותאונות אשיות אחרות ימשיכו להתרבות.

מול הסרבנות העיקשת של כמה מחברות הביטוח, נמצאות חברות הביטוח החקלאי וחברת מנורה, אשר משתפות פעולה באופן כמעט חופשי עם להק תעופה, מפעילת המסוקים הרפואיים. כמו כן, גם צה"ל החל להשתמש בשירותי הפינוי הרפואיים האזרחיים לפינוי חיילים פצועים בעיקר בצפון הארץ.

הבעיה העיקרית בגיוס הכספים נובעת מהכללים שקבע משרד הבריאות בנושא זה. מחד, לחברה שמפעילה את המסוקים אין שיקול דעת בבחירת הפינויים הרפואיים ואלו נקבעים על ידי מד"א, ומאידך, החברה לא רשאית להפעיל אמצעי גביה מחברות הביטוח של המפונים.

הפינוי אינו הכרחי

אחת הטענות המרכזיות של חברות הביטוח הסרבניות היא כי הפינויים הרפואיים המוסקים אינם הכרחיים. אולם, את טענה זו מבטל שרון שילה, מנכ"ל להק תעופה בהחלטיות. "רק רופא או פרמדיק של מד"א רשאים לקבוע ולדרוש הזנקת מסוק לצורך פינוי רפואי. מאחורי כל הזנקת מסוק רפואי עומדת החלטה רפואית בלתי תלויה שיש נחיצות בפינוי מהיר למרכז טראומה, כלומר לנו כחברה מפעילה אין שיקול דעת רפואי בנושא. אבל ההתעקשות של חברות הביטוח לא מאפשרות לנו לפעול. אנחנו לא מבקשים שהמדינה תממן אותנו, אלא לפחות תדאג לשני תחומים: הראשון הוא התשלום הקבוע על הוצאות מד"א שעומדות על 5 מיליון שקלים בשנה, והשני, שתכניס לסל הבריאות את הפינוי המוסק, כדי שנוכל לפנות פצועים שאינם מתאונות דרכים."

נחיצותו של פינוי רפואי מהיר אינה מוטלת בספק מבחינת כל גורם רפואי, במקרים בהם יש חשש לפגיעות קשות, טראומה או אפילו אירועים מוחיים. במקרים אלה, לפינוי המהיר יש חשיבות מכרעת על שיקומם של החולים ואיכות חייהם. אולם, בנוסף לבעיות המדוברות, שילה העלה עניין חשוב לא פחות – בעקבות החלטה ניהולית של בית החולים בנהריה, המסוק הרפואי אינו רשאי לנחות בבית החולים ולהטיס משם חולים למרכזי טראומה גדולים כמו רמב"ם או הדסה ובכך למעשה תיתכן פגיעה משמעותית בתושבי הפריפריה.

מקרה אחד מתוך רבים

כדי להמחיש טוב יותר את נחיצות הפינוי המהיר, שוחחנו עם הלן בדר ממושב מכורה, אחות ביחידת טיפול נמרץ ואימו של עמרי בדר אשר נפגע באורח אנוש בתאונת דרכים בכביש הבקעה. "עמרי סבל משבר בבסיס הגולגולת, חבלה בריאות, קרע בכבד, ריסוק של צלעות רבות, פרכוסים ואבדן נשימה. הצוות הרפואי שהגיע למקום הנשים אותו והטסת הילד היא מה שהצילה את חייו. אם חייו היו תלויים באמבולנס שהנסיעה שלו אל מקום התאונה ובית החולים הייתה אורכת זמן רב, מצבו לא היה כמו שהיום ויתכן שבכלל לא היה נשאר בחיים. בבקעת הירדן אין רופאים ומרכזים רפואיים והנחיצות של פינוי מהיר היא קריטית. המשמעות היא חיים ומוות או נזק משמעותי לטווח ארוך.

"זהו רק מקרה אחד מתוך רבים" ציין אבישי וולף, סמנכ"ל המבצעים בחברת "להק תעופה". "עד היום הצלנו למעלה מ-30 בני אדם שנפגעו באורח קריטי ונזקקו לטיפול רפואי דחוף במרכז טראומה. אם לפי דו"ח וועדת שינין אדם הרוג עולה למשק כ-4 מיליון שקלים, הרי שחסכנו לפחות 120 מיליון שקלים למשק, עוד לפני שדיברנו על חיי האדם שנחסכו, אבל חלק מחברות הביטוח עדיין מערימות קשיים ומסרבות לשלם כמחויב בחוק עבור הפינוי המהיר שעלותו כאחוז אחד בלבד מעלותו של אותו הרוג."

כאמור, אם לא ימצא פיתרון מימוני לחוב הנצבר של 'להק תעופה' מפעילת האמבולנסים המעופפים למד"א ובמידה וחברות הביטוח ימשיכו בסרובן לשלם על השירות הרפואי, תאלץ החברה לקרקע את המסוקים הרפואיים ואנו עלולים לשלם מחיר כבד בבטיחותנו במקרה הצורך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully