וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תזכורת השבוע: שימרו מרחק

ירון אדרי

16.5.2010 / 16:46

אחוז ניכר מתאונות הדרכים הקלות והקטלניות ניתן היה למנוע באמצעות השארת מרווח מספיק מהרכב שמלפנים. 21... 22...

במרוצת השנים נחשפנו לשלל ססמאות ושיטות הנוגעות לשמירת מרחק בין כלי רכב נוסעים. אפילו הופץ סטיקר אדום זוהר ועליו המילים "שמור מרחק" שהודבק על פגוש כל מכונית כמעט ולוחית שהודבקה לשמשה האחורית ואומרת שאם אתה מסוגל לקרוא מה כתוב עליה, אתה קרוב מידי. האם שמירת מרחק היא באמת דבר חשוב?

תאונות רבות, החל בפגיעות פח ועד לכאלה בהן נרשמים הרוגים, ניתן היה למנוע באמצעות הוספת מספר מטרים לרווח מהמכונית שמלפנים. פרמטרים נוספים משפיעים על חומרת התאונה באם קרתה כמו תקינות מערכת הבלימה, מצב הצמיגים וכו', אולם אלה יכולים להתבטל כליל באמצעות שמירת מרחק ראויה. קחו כמקרה בוחן את כל הפעמים בהן ראיתם שני כלי רכב מעורבים בתאונת חזית-אחור, וסביר להניח שהפעם האחרונה לא הייתה לפני זמן רב.

זמן התגובה הממוצע כידוע לכל נהג עוד משלב לימודי התיאוריה, הוא שלושת רבעי השנייה. במהירות של 100 קמ"ש, בזמן זה עובר הרכב כ-21 מטרים עוד לפני שרגלו של הנהג כלל נוגעת בדוושת הבלם. תוסיפו לכך את המרחק הגדול אף יותר שיידרש למכונית כדי להגיע לעצירה מלאה ותגלו שלרוב, אינכם שומרים על מרחק ראוי מהרכב הנוסע לפניכם. כל פעולה פתאומית שלו תחייב אתכם לבצע פעולת חירום אינסטינקטיבית ולא פעולה מבוקרת ובטוחה והמפגש הוא כמעט בלתי נמנע.

אי שמירת מרחק משפיעה גם על האופן בו נוהג הנהג העוקב. הרכב מלפנים תופס שטח ניכר משדה ראייתו והמוח גורם להתמקד בו יותר מאשר בשאר הכביש והנהגים ולהיות דרוך מבלי שישים לב לכך. תופעות אלה גורמות לחוסר שקט ועצבנות (גם מבלי שהרכב מלפנים יבלום כדי שתתרחק) והסכנה כמובן ברורה. נסו לשמור על מרחק רב יותר לאורך זמן ותגלו שאתם רגועים יותר, בדיוק כפי שאתם רגועים כשאדם זר מקפיד שלא להתקרב אליכם יתר על המידה.

לשמירת מרחק יש עוד מגוון רב של סיבות חשובות. רכב שלישי עשוי להדחק בינכם ועל כן כדאי שיהיה לו קצת מקום שיאפשר לכם להוריד מהירות ולהתרחק ממנו באופן מבוקר. שמירת מרחק גם תמנע מהנהג שמלפנים להסתכל במראות כל הזמן רק מפני שאתם קרובים אליו ומלחיצים אותו. בעת עקיפה, מרחק מהרכב שלפניכם יאפשר לכם להאיץ בביטחה טרם מעבר לנתיב השמאלי.

שמירת מרחק יכולה לבוא גם מצד הנהג שמלפנים. הרכב שמאחור נצמד, נסו להגביר מעט מהירות במסגרת המותר או לעבור נתיב אם צריך ואפשרו לו לעבור אתכם. ואם זה לא עוזר, לעולם אל תפתיעו על ידי שימוש בבלמים. הדלקה של ארבעת המאותתים לרוב תעשה את העבודה אם כל דבר אחר לא עזר לשכנע אותו להתרחק.

לא תתפלאו לשמוע שכדי לשמור מרחק מספיק, השיטות המוכרות עדיין עובדות. אלא שקחו לעצמכם עוד קצת מרווח בטיחות ואל תספרו רק 21,22. תנו לעצמכם עוד שניה מלאה לפחות, ב-100 קמ"ש היא שווה לכמעט 28 מטרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully