וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הגריד: עונת 2009 מתחילה

ירון אדרי

3.4.2009 / 15:09

פורמולה 1: מלזיה בפתח, ומעמדו של המילטון בסכנה; WRC: גרונהולם הוא האיום של לואב בפורטוגל; IRL: בצל המשבר, עונת 2009 מתחילה

פורמולה 1: לקראת מלזיה

עם החלטת ה-FIA לפסול את המקום השלישי שהשיג לואיס המילטון (מקלארן) בשבוע שעבר באוסטרליה, אנו מגיעים אל הגרנד פרי של מלזיה. ואם לפני שבוע היינו במתח, כעת גם ציפורניים לא נשארו לכסוס. אל החום והלחות הגבוהים שמאפיינים את המירוץ כאן, מתווספים גשמים עזים שקיבלו את פני הקבוצות. על פי התחזית, אלה מאיימים לרדת גם ביום המירוץ בליווי סופות ברקים, וכל זה כשהטמפרטורה מעל 30 מעלות. בנוסף, יתקיים המירוץ בשעות בין הערביים, זמן בו השמש מפריעה לשדה הראייה של הנהגים.

גשם, כפי שנועדנו לגלות, עלול לטרוף את כל הקלפים עבור הקבוצות החזקות ובראון בראשן. בשנה שעברה ניצח סבסטיאן ווטל עם הטורו רוסו את הגרנד פרי האיטלקי, וג'נסון באטון בעצמו ניצח במדי הונדה את מירוץ הונגריה לפני 3 שנים. המשותף לשניים – מכונית שאינה תחרותית. אולי זה הסיכוי היחיד של המילטון לסיים במקום הראשון?

למסלול 'ספאנג' שבקואלה לומפור 15 פניות, וכל הקפה נמתחת על פני 5.543 ק"מ. למסלול שתי ישורות ארוכות שיכולות לעזור מאוד לקבוצות המשתמשות ב-KERS. הנהגים יקיפו 56 פעמים את המסלול, ובסך הכל יגמאו 310.408 ק"מ. בשנה שעברה ניצח כאן קימי רייקונן (פרארי). המירוץ, כמו גם מקצה הדירוג, יחל בשעה 17:00 שעון מקומי. אצלנו יועבר הדירוג בשידור חי בשבת החל מהשעה 11:50 בערוץ 'ספורט 5', והמירוץ באותה השעה ישודר ביום ראשון ב'ספורט 5 +'.

פורמולה 1: באטון ריאלי, בקבוצה פיטורים

למרות הנצחון המשכנע בשבוע שעבר, באטון נשאר ריאלי ולא יוצא בהצהרות מפוצצות. הבריטי משוכנע כי הפעם יהיה לו קשה יותר, גם אם תנאי מזג האוויר ישארו רגילים. אלא שעל כל האופוריה מעיבה העובדה כי צעדי התייעלות בקבוצה הביאו השבוע לפיטורם של 270 עובדים. אם וכיצד זה ישפיע, נוכל לדעת רק במירוצים הקרובים.

מי שיעזור לבראון הוא ריצ'ארד בראנסון, שלוגו קונצרן 'וירג'ן' שבבעלותו התנוסס על המכונית הלבנה. מגזין 'ספורטספרו' מדווח כי חוזה האימוץ שנחתם, יזרים לקבוצה 250 אלף דולרים בכל מירוץ ובסך הכל ארבעה מיליון דולרים עד סוף העונה. שינוי בעיצוב המכונית לא צפוי, וזו תמשיך לשאת את לוגו החברה באופן מוצנע יחסית. חליפות המירוץ ישארו גם הן נקיות.

ב-2010 יקבל שיתוף הפעולה בוסט רציני, כשהסכום יקפוץ ל-30 מיליון דולר שיעבירו לבראנסון את הזכויות על כל שטחי הפרסום שעל המכונית. זה לבדו יכול להחזיר את ההשקעה בצירוף דיבידנדים גדולים, אם ימכור בראנסון שטחי פרסום לצד שלישי. בראון מצידם לא יהנו מההכנסה הנוספת, ואולי זו הסיבה מדוע החוזה הנו לעונה אחת בלבד.

והנה עוד חדשה מרעישה מכיוון בראון. ביום רביעי פורסמה הידיעה כי אלוף העולם אשר לבטח רוצה לשמור הכתר, החליט לעבור מיידית לקבוצה החדשה. זה מסתדר עם ידיעה אותה הבאנו לכם ב'על הגריד' של השבוע שעבר, לפיה קיבל המילטון פנייה רשמית מקבוצה ששמה לא פורסם. ואם חשבתם שהבוס של מקלארן רון דניס מאוכזב, אתם טועים. "גידלנו אותו שיהיה אלוף עולם, וזאת הדרך להשיג את המטרה", הוא אומר. אז מי יפנה אם כן את מקומו עבור האלוף, באטון או רובנס באריקלו? זוכרים מה היה התאריך ביום רביעי?

פורמולה 1: המילטון יורחק לשארית העונה?

העבירה החמורה בגינה פסל ה-FIA את המיקום השלישי של המילטון באוסטרליה, עלול להניב התפתחויות חדשות. בהתאחדות מחזיקים בדעה כי המילטון ומקלארן ביצעו הטעייה מכווונת בכדי להביא לפסילתו של נהג אחר, מה שעומד כנגד כל קוד אתי וספורטיבי. חומרת העניין עלולה עוד לגרום ל-FIA להפעיל את מלוא כוחה, ואף להרחיק את המילטון ממספר מירוצים או מהעונה כולה.

במקלארן מצאו בינתיים את מי להאשים בכל הפארסה המביכה - דייב ראיין, המנהל הספורטיבי של הקבוצה שבין השאר אמון על ההתנהלות מול שופטי המירוצים. ראיין אשר נמצא בשורות מקלארן מאז 1974, הוא לטענת הקבוצה מי שאחראי לכל הסיפור, אולם לא נראה כי הוא לבדו עשה זאת ונראה שהפכו אותו לשעיר לעזאזל למען השתקת ה-FIA.

אם בכל זאת יחליטו להשהות את המילטון, יהיו לכך השלכות לגבי העתיד. איסור האימונים ירחיק אותו למשך מספר רב של חודשים ממושב מכונית פורמולה 1, והאופציה היחידה לשמור אותו בכושר היא הכנסתו לאחת מקבוצות המירוצים הבכירות של מרצדס כמו ה-DTM למשל. המחליף הפוטנציאלי הוא נהג המבחן פדרו דה לה רוסה שב-2006 מילא את מקומו של חואן פאבלו מונטויה שעזב באמצע אותה עונה. אולם החיבור למרצדס עוד עלול להניב הפתעה בדמות הבאתו של ברונו סנה לקבוצה.

עוד בעניין הפסילה, אסור לשכוח כי זו אינה הפעם הראשונה בה עוברת מקלארן על החוקים בצורה כל כך בוטה. ב-2007 הואשמה הקבוצה בפרשת ריגול כנגד היריבה פרארי, ועונשה היה קנס של 100 מיליון דולר ופסילת כל תוצאות הקבוצה לעונה.

פורמולה 1: אולי בכל זאת סנה

אם המילטון לא יפנה מקומו לסנה, אולי יהיה זה ג'יאנקרלו פיסיקלה? ויג'אי מאליה, הבוס של פורס אינדיה, מתעניין בברזילאי שהיה המועמד של בראון עד לרגע בו הועדף באריקלו על פניו. בראיון שנתן ל'גרדיאן', ציין מאליה כי המטרה העיקרית של קבוצתו כרגע היא לשמור על יציבות ולשם כך דרוש דם צעיר. שמו של סנה נאמר בנשימה אחת עם "פיסיקלה נמצא בשלהי קריירת המירוצים שלו", כלומר מאליה לא בונה על המשך שירותיו של האיטלקי בן ה-36 בתום העונה.

הבחירה דווקא בסנה אינה מקרית. בשבועות האחרונים אנו עדים להתערבות גדולה יותר של מרצדס בנעשה בפורס אינדיה, וסנה הוא כרגע יקירו של מנהל חטיבת המירוץ של היצרנית הגרמנית נורברט האוג. הכנסתו של סנה, ולמעשה כל נהג אחר הזוכה לחסותה של מרצדס, יהיה צעד נוסף בדרך להפיכתה של ההודית לקבוצת בת באופן רשמי.

פורמולה 1: רוצים דיפיוזר כפול

הערעור על הדיפיוזרים הסוררים יהיה אמנם רק ב-14 לחודש, אבל הקבוצות שהגישו אותו (פרארי, רד בול ורנו) רוצות לראות גם את שאר המתחרות מצטרפות אליהן ולא רק ב.מ.וו. מבט לתוצאות המירוץ האחרון מסבירות על מה המהומה, כשאת ארבעת המקומות הראשונים תופסות בראון וטויוטה להן אותו דיפיוזר "בעייתי".

אולם המתלוננות אינן יושבות בחיבוק ידיים. ה-'F1 לייב' מדווח כי ב.מ.וו, פרארי, מקלארן, רנו ורד בול (ומכאן שגם טורו רוסו), כבר עמלות על פיתוח דיפיוזר זהה למקרה שהערעור לא יתקבל. "אנחנו לא מחכים לרגע שבוא מישהו יגיד אם זה מותר או לא", אומר הבוס של ב.מ.וו מריו טייסן; "אתה מתכונן למקרה ויחליטו שזה חוקי", אומר מקבילו במרצדס. אם להסתמך על מידע שהתקבל מפרארי, מדובר על תכנון כמעט מחדש של כל המכונית, בעלות של 20 מיליון אירו. מזל שה-FOTA הביא לצמצום ההוצאות.

פורמולה 1: מירוץ סוף העונה בסימן שאלה

עונת 2009 אמורה להסתיים ב-1 לנובמבר באבו דהבי. למה אמורה? כי שמועות מכיוון המפרץ מדברות על כך שהמסלול לא יהיה מוכן בזמן לזינוק. אלא שהממונים עליו מרגיעים את כולם, ומודיעים כי אין שחר לדבר. אך גם אם המסלול אכן לא יהיה מוכן בזמן, ניתן לסמוך על ברני אקלסטון שימצא מקום חליפי. השם החם הוא המסלול הקנדי שנעדר מהסבב העונה, כשאת זה מגלה ראש העיר מונטריאול בעצמו.

WRC: גרונהולם חוזר לפורטוגל

סבסטיאן לואב לא נתקל עד כה באופוזיציה חזקה, ונראה כי גם בפורטוגל הוא ייתן את הטון ובעיקר לנוכח העובדה כי הוא מקבל את הסיטרואן C4 לאחר שעברה מקצה שיפורים. מיקו הירבונן (פורד) למרות מנוע חדש, לא נראה כמי שיכול באמת לאיים עליו. אלא שהאיום עלול להגיע דווקא מכיוון לא צפוי.

אלוף העולם פעמיים בעבר מרקוס גרונהולם אמנם פרש לפני שנתיים, אך זה לא מונע ממנו לחזור ולהתחרות בכל הכוח כשהוא רכוב על הסובארו אימפרזה ששימשה בשנה שעברה את פטר סולברג. גרונהולם חוזר לפורטוגל בעיקר בשביל הכיף, אבל לא נהג ברמתו יוותר בקלות. מעניין כמה זמן יקח לו להוריד את החלודה, ואיך זה מסתדר עם העובדה שלואב מאמין שהוא יכול לנצח את כל המירוצים העונה. אחר המירוץ ניתן לעקוב באתר הסבב הרשמי, או מדיי לילה בערוץ 'יורוספורט'.

ואם הזכרנו את סולברג, אלוף ה-WRC בעבר מחפש אתגרים נוספים. לאחרונה ניסה הנורווגי כוחו במכונית 'לה מאן', מתוך מטרה להשתתף מתי שהוא בעתיד במירוץ 24 השעות. בתום האימון הוא נשמע מבסוט מעצמו, אך קבע כי זה לא יהיה בקרוב.

IRL: הפורמולה 1 של ארה"ב יוצאת לדרך

תחת צילו הכבד של המשבר הכלכלי, יצא ביום ראשון לדרך המירוץ הראשון לעונת 2009 של ה-IRL. הנהגים אמנם ירצו לשדר "עסקים כרגיל", אך העובדה כי לא מעט חוזים נחתמו ממש ממש ברגע האחרון מגלה שההיפך הוא הנכון. עיקר העיניים נשואות כרגע אל ספקית המנועים היחידה בסבב הונדה, שממשיכה לספק חדשות עצובות לגבי מצבה הכלכלי. העונה תכלול 17 מירוצים (לו"ז מצורף בקישור).

אלוף עונת 2008 הוא סקוט דיקסון, שיזכה למעט חופש פעולה מצד יריבו העיקרי הליו קסטרונבס שייעדר בעקבות משפט פלילי העומד נגדו. הרשויות בארה"ב טוענות כי הברזילאי מעורב בשורה של עבירות מס שהעונש המרבי עליהן הוא מאסר של 35 שנה. עוד תיעדר מהסבב מילקה דונו, כששתי הנהגות האחרות, שרה פישר ודניקה פטריק, כן תמשכנה לעוד עונה.

את 2008 סיימה פטריק במקום השישי, כולל נצחון אחד (יפן), כך שלא מעט מטרות עומדות בפניה ובראשן אליפות. פטריק תרצה גם להיות האישה הראשונה בהיסטוריה לנצח את ה'אינדי 500' שיערך ב-24 למאי. פטריק אגב, מועמדת להיכנס לרשימת 100 האנשים המשפיעים בעולם של ה'טיים' ואם גם אתם חושבים כך, ליחצו על הקישור המצורף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully