וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שברולט, הקוריאנית שהביסה את ב.מ.וו

ירון אדרי, דונינגטון אנגליה

25.7.2011 / 14:09

וולוו, סיאט וב.מ.וו לא עומדות בקצב שמכתיבה שברולט קרוז בסבב מירוצי ה-WTCC. ירון אדרי ביקר במטה הקבוצה וגילה שלא הכל כפי שזה נראה

הפעם הראשונה בא חזיתי בנצחון של שברולט בסבב אליפות העולם למירוצי מכוניות סלון WTCC, הייתה הזויה. בכל זאת, הלאצטי (אופטרה אצלנו) הייתה יותר דייהו משברולט והיא הצליחה להשאיר מאחור מכוניות כמו ב.מ.וו, אלפא רומיאו וסיאט. הלעג המשיך גם בפורומים השונים בעולם אליהם מתקבצים חובבי ספורט מוטורי אך כמו שאומרים, צוחק מי שצוחק אחרון.

זה היה במאי 2006. אלאן מניו חצה ראשון את קו הסיום במירוץ השני (מירוצי ה-WTCC מתקיימים בשיטת Double Header, שני מירוצים בסוף שבוע אחד) במסלול הבית של הקבוצה - ברנדס האץ' בריטניה. אבל רגע, שברולט בכלל אמריקניים לא? נכון, אך בסיס הקבוצה שוכן בממלכה המאוחדת והקשר האמיתי לענקית הרכב מסתכם בסמל על הגריל ותקציב לא קטן כפי שנספר עוד מעט.

שברולט קרוז מירוץ WTCC דונינגטון 2011. אתר יצרן
שברולט קרוז מירוץ WTCC דונינגטון 2011/אתר יצרן

מהירות היא לא הכל בחיים

אני עומד בפתח הפיטס של שברולט במסלול דונינגטון פארק בריטניה, לבוש בחליפת מירוץ וקסדה לראשי. עוד מעט יגיע התור שלי להתיישב לצד מניו בקרוז מירוץ. לא כנהג, כטרמפיסט שזה קצת מבאס אבל גם זה משהו שלא מקבלים אצלנו כל יום. מניו אמנם הנהג השלישי בקבוצה, זה שצריך לעשות את כל העבודה השחורה ולפנות דרך תרתי משמע לחבריו, אך זה לא אמור להפחית מהחוויה כי איך שלא תהפכו את זה, הוא נהג מירוץ מנוסה ברמות הגבוהות ביותר.

ביציאה מהפיטס בו מוגבלת המהירות ל-100 קמ"ש, מניו מדביק את הדוושה לרצפה. "OK, זה הכל?!" אני מהרהר ותוהה אם זאת קרוז מירוץ או קרוז ליסינג 1,600 עם אגזוז פתוח על כביש 6? ואז מגיעה הפנייה הראשונה שמזכירה לי שמהירות היא רק חלק מהמכלול המורכב שנקרא נהיגה, בטח נהיגת מירוץ. והוא אפילו לא היה צריך לבלום.

כבר בפנייה הראשונה מבינים קצת מהיכולות של קרוז המירוץ. האחיזה שלה כל כך גבוהה שהדבר היחיד שנכנע לפיזיקה הם האיברים שלי שלא מעוגנים למושב עם רתמות המירוץ. הראש, הצוואר, אפילו הכליות מובסות על ידי האפקט הצנטריפוגלי. אל רצף הפניות הבאות אנחנו מגיעים במהירות גבוהה בהרבה וגם הפעם מניו מסרב לבלום. אני מבין את זה כי א'. לא הרגשתי את הגוף רוצה לעוף קדימה מהמושב והעיניים מארובותיהן; ב'. הווליום ממערכת הפליטה המשיך להתגבר. מהירות בקו ישר זה לאמריקנים כרסתנים שלא יודעים לפנות.

פנייה שמאלית בירידה ולאחריה פנייה ימנית בעליה במהירות תלת ספרתית. אני מרגיש דרך התחת את חדות השלדה שהחלה דרכה בדרום קוריאה כמו כל מכונית רגילה. תעצור רגע בצד, אני רוצה לראות שוב שזו שברולט קרוז. המכונית שבמבחנים שלנו הייתה רחוקה מלהצטיין בסעיפי ההתנהגות וההנאה מהנהיגה. לעזאזל, מה אכפת לי שעדיין מכנים אותה דייהו אני רוצה אחת כזו לעצמי. ולחשוב שבמירוץ הקצב גבוה הרבה יותר.

ההקפה נגמרה מהר מידי ובסופה גאים אנשי הקבוצה להפיג את התהיות של "מה גורם לקופסת הפח הזו לנוע מהר כל כך בפניות" ולספר לך על אחד מהסודות של הקרוז הזו - מערכת מתלים שפותחה על ידי סדנת המירוצים RML המריצה את שברולט ב-WTCC ויוצרה במשותף עם 'אוהלינס', החברה המובילה בעולם בתחום. "יש לנו את המכונית הכי מהירה בפניות. חסרה לנו קצת מהירות בישורת, אבל בפניות אף אחד לא יכול עלינו", כך אומר לי איבן מולר אלוף עונת 2010 בשחצנות צרפתית טיפוסית. בת'כלס הוא צודק, אף אחד לא יכול על שברולט, אבל יש לכך עוד סיבות. אגב, אפשר אולי עוד סיבוב?

שברולט קרוז מירוץ WTCC דונינגטון 2011. ירון אדרי
שברולט קרוז מירוץ WTCC דונינגטון 2011/ירון אדרי

עם הנצחונות באות המכירות

מחשבות הכיבוש של שברולט על אירופה החלו בשנות התשעים. לאחר השתלטות האמריקנים על דייהו הדרום קוריאנית, החליטה החברה כחלק אסטרטגי מפעילותה לחזק מעמדה בשוק האירופי שלא ממש אהב את מכוניותיה האמריקניות. עם לוגו שברולט מלפנים, החלו אט אט מכוניות דייהו בתחפושת לנוע בכבישי מדינות האיחוד (וגם אצלנו) אבל משהו בכל זאת היה חסר. אם אירופה לא אוהבת מכוניות אמריקניות, אין ממש ערך לשם שברולט. מה אירופה כן אוהבת? מירוצי מכוניות.

לביצוע המשימה נבחרה RML, אחת הסדנאות המצליחות בבריטניה לה כבר היו קשרים עם בעלת הבית ג'נרל מוטורס בזכות ווקסהול (אופל). בשנת 2005 ניתן האות ופרויקט לאצטי WTCC יצא לדרך במטרה להעצים את התדמית בעזרת הסבב בו מתחרות ב.מ.וו ואלפא רומיאו. הנצחון הראשון הגיע כאמור ב-2006 ונצחון נוסף הושג בספטמבר אותה שנה על ידי רוב האף במירוץ ברנו צ'כיה. ב-2007 השיגה שברולט שבעה נצחונות ויצרה לעצמה שם של פייבוריטית בכל מסלולי הרחובות. עונת 2008 הייתה האחרונה של לאצטי ובתום ארבע שנים עמד הרזומה שלה על 14 נצחונות, 38 פודיומים. המטרה הושגה. חלקית.

שברולט לאצטי (אופטרה) WTCC. אתר יצרן
שברולט לאצטי (אופטרה) WTCC/אתר יצרן

ושהרכב הטוב ינצח?

מירוצים כאמור הם רק תירוץ למערכת שיווק ומכירות כך שהחלפת דגם סדרתי מחייבת גם את הקבוצה התחרותית. לקראת השקתה של שברולט קרוז קיבלה RML תקציב (שהיקפו נשמר בסוד) כדי להכינה עבור ה-WTCC וזו החלה את שירותה הקרבי ב-2009, מצויידת במנוע בנפח 2.0 ל'. למזלה, באותה העונה התחרתה גם לאדה כך שנחסכו ממנה הבדיחות. שברולט סיימה את העונה במקום השלישי בפער של 99 נקודות מהאלופה סיאט ו-96 נקודות מסגניתה ב.מ.וו.

עם מלוא המוטיבציה ועם הרכש החדש מולר (אלוף העולם ב-2008), התייצבה שברולט לעונת 2010 אותה פתחה בשיא הכוח עם פודיום מלא במירוץ הראשון. במשך העונה רשמה שברולט שבעה נצחונות וסך של 33 פודיומים שהעניקו לה אליפות ראשונה (שנייה למולר). אלא שיותר מש-2010 סימנה את תחילת השליטה של שברולט ב-WTCC, היא סימנה את תחילת צלילתו של הסבב. סיאט וב.מ.וו אמנם התחרו, אך אלה היו קבוצות פרטיות עם תמיכה חלקית של היצרניות.

שברולט ו-RML הכינו עצמן לתקנות ה-FIA החדשות לעונת 2011 בראשן המעבר למנוע 1.6 ל' טורבו-בנזין. יחידת הכוח פותחה בלעדית על ידי הסדנה ולמרות הספק מירבי מותר של 300 כ"ס הנגזר מהתקנות, היא החזקה ביותר על המסלול. לב.מ.וו אמנם יש על המדף מנוע מוכן המשרת גם את מכונית הראלי מיני WRC (תקנות המנועים זהות בשני הסבבים), אך את עיקר תקציבה היא מפנה לחזרתה ל-DTM והקבוצות שעל המסלול לא ממש מצליחות לנפק קבלות לשם המפואר. בסיאט המצב מעט סבוך יותר היות ועד כה השתמשה במנוע טורבו דיזל וגם כאן אין תמיכה כלכלית גדולה של היצרנית.

עונת 2011 קיימה עד כה 14 מירוצים. ב-13 מהם ניצחה שברולט שמובילה את טבלת האליפות עם 577 נקודות, 249 יותר מב.מ.וו שבמקום השני. "אנחנו התכוננו הכי טוב מכולם, אז ברור שנוביל בפער כזה", אומר לי מולר. האף לעומתו צנוע יותר בגישתו ולדבריו "הלוואי והתחרות האמיתית הייתה בין קבוצות ולא בין נהגים של קבוצה אחת".

אנדי פריאו נהג מירוץ WTCC קבוצת ב.מ.וו. אתר יצרן
אנדי פריאו נהג מירוץ WTCC קבוצת ב.מ.וו/אתר יצרן

ללא תחרות

באין תחרות אמיתית, מופנה כל יצר הנצחון לתוך הקבוצה. האף מוביל נכון לרגע זה את טבלת האליפות על פני הצרפתי והיריבות (ואפשר לומר גם שנאה) בין השניים גדולה למרות שכלפי חוץ הם מנסים ולא ממש מצליחים לשדר עניינים כרגיל. כפי שקרה לא מעט העונה, גם במירוץ הזה התנגשו השניים כשהפעם זה מולר שכמעט ומוציא את האף מהמשוואה בדרך לנצחון.

"אין לי בעייה עם רוב, יש לי בעייה עם השופטים", כך אומר לי מולר על תקרית בין השניים במירוץ הקודם שהתקיים ברחובותיה של פורטו פורטוגל. הפעם הוא זה שדוחף וזוכה לענישה מהשופטים, לא משהו שיפריע לו להגיע לפודיום במירוץ הבא. "יש ביננו הסכם שאם מישהו מאיתנו עוקף בעקבות יתרון בלתי ספורטיבי אפילו אם הוא חוקי מבחינת התקנות, הוא מחזיר את המקום. הוא (מולר - י.א) פשוט לא עמד בהסכם הזה", אומר האף שמסכם את העניינים בינהם. לא פלא אם כך שגם במתחם האירוח של הקבוצה יושבות משפחותיהם רחוק אחת מהשניה.

מירוץ דונינגטון סימן את תחילת המחצית השנייה של העונה. שברולט כאמור מובילה בפער ניכר שרק ילך וייגדל והקרב האמיתי על המסלול ומחוצה לו יהיה בין מולר להאף. הצרפתי אמנם ניצח בשני המירוצים שהתקיימו כאן בסוף השבוע בעוד האף מסיים את שניהם שני, אך נראה כי הבריטי הוא זה שיסיים את העונה כמספר 1. אלא שנכון לכעת באין תחרות אמיתית, התקוות מופנות דווקא לקבוצת וולוו, המצטרפת הטרייה לסבב, שמראה התקדמות משביעת רצון. יחד עם שמועות על הצטרפותה של פורד בעונה הבאה, אסור לשברולט להיות שאננים. התחרות האמיתית עוד תחזור ל-WTCC ואז נדע מה באמת היא שווה. ואני? אני רק רוצה עוד סיבוב על המסלול.


שברולט קרוז האצ'בק במבחן דרכים ראשון

ספורט מוטורי בוואלה! רכב

וואלה! רכב אצלכם גם בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully