וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הולדת 90 לב.מ.וו

22.7.2007 / 12:17

ב-21 ביולי 1917 נוסדה רשמית ה'בוואריאן מוטור וורקס', או בקיצור, ב.מ.וו וכעת היא חוגגת 90 שנים. מזל טוב

כמו כל סיפור אגדות ישן, גם הסיפור ההיסטורי של ב.מ.וו מתחיל במילים "לפני שנים רבות". ובכן, בשנת 1913, אדם בשם קארל ראפ הקים מפעל לייצור מנועי מטוסים בצפון מינכן עבור הצבא האוסטרי לקבוצת אוסטרו-דיימלר. אולם, בשנת 1916 פרש ראפ מניהול החברה ואת מקומו תפסו מקס פריץ ופרנץ יוזף פופ והחליטו להקים את החברה הבווארית לייצור מנועים, ובגרמנית - Bayerische Motoren Werke – BMW בתאריך ה-21 ביולי 1917.

למקס פריץ היה רעיון חדש לייצור מנועי מטוסים בעלי נפח גדול ויחס דחיסה גבוה יחסית, אך הוא לא יכול היה לממשו במקום עבודתו הקודם כמהנדס בחברת דיימלר. כעת, משעבר לניהול ב.מ.וו העצמאית, הוא החל לייצר את מנוע זה ובזכותו נשברו מספר שיאי תעופה כמו מהירות וטיסה לגבהים מדהימים לאותם שנים (כ-3 ק"מ). הפיתוח הזה נתן לחיל האוויר הגרמני שליטה בשמיים במשך זמן רב על פני שאר מעצמות אירופה בזמן מלחמת העולם הראשונה.

סוף עידן התעופה

בסופה של המלחמה, אשר הסתיימה כידוע בתבוסה לגרמנים, אסר חוזה וורסאי על גרמניה לייצר מטוסים ולכן נעלם הביקוש למנועי המטוסים של ב.מ.וו. במטרה למנוע את קריסת החברה, החלו השניים לחפש שווקים חדשים אליהם יכלו להיכנס וכך הם הסבו את ייצור מנועי המטוסים לייצור מנועים לטרקטורים, סירות ומשאיות.

בינתיים, בגרמניה שלאחר המלחמה, התפתח ביקוש ער לכלי רכב דו גלגליים ולכן החלו ב.מ.וו לייצר מנועי בוקסר אופקיים בעלי 2 צילינדרים בנפח 500 סמ"ק עבור חברות שונות לייצור אופנועים. אך כבר ב-1922 החליטו כי יש בידם את היכול ליצר אופנוע משלהם וכך בשנת 1923 נולד ה-R32, אופנוע בעל 8.5 כ"ס ותג מחיר אסטרונומי באותן שנים של 2,200 מארק גרמני.

אולם, למרות המחיר הגבוה, האופנוע זכה להצלחה רבה בגרמניה ולא הרבה אחר כך כבר הופיעו דגמים משופרים וחזקים יותר.

יורדים על ארבע

בשנת 1928 החליט פופ לרכוש את מפעל המכוניות של אייזנך, שבו יוצרה עד אותם שנים האוסטין 7. בתחילת הדרך ייצרה ב.מ.וו את מכוניותיה על מרכבה של האוסטין, אך 4 שנים אחר כך, מהנדסי ב.מ.וו החליטו שבידם יש מספיק ידע כדי לבנות מכונית חדשה בעצמם הב.מ.וו 3-20 כ"ס. מכונית זו הציעה מתלים עצמאיים וחידושים נוספים כמו שסתומים בראש המנוע.

בשנת 1933 ב.מ.וו העלתה את הרף שוב עם ייצור ה-303 אשר בחזיתה שכן מנוע 6 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר והוא הפיק 30 כ"ס. אחרי ה-303 הגיעו ה-315 וכן ה-326. האחרונה כבר הציעה בלמים הידראוליים ואפילו גלגל חלופי. בחזיתה שכן מנוע שישה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר ושני קרבורטורים והפיק 50 כ"ס. המהירות המרבית שלה עמדה על 115 קמ"ש.

הנתונים המרשימים של מכוניות ב.מ.וו הביאו את החברה מהר מאוד אל מסלולי המירוצים, בעיקר עם ה-328 אשר הביסה את מתחרותיה פעם אחר פעם על המסלול.

מלחמת העולם שפרצה חייבה את ב.מ.וו להפסיק את ייצור המכוניות ולהסב את כושרה לייצור כלי מלחמה וכן מנועים רקטיים לטילים הגרמניים. בעלות הברית ידעו זאת ולכן כתשו עד עפר בהפצצות את מפעלי החברה. בסוף המלחמה, הם דאגו להחרים את כל אשר נותר מפסי הייצור של ב.מ.וו.

פריחה אחרי המלחמה

ב.מ.וו התקשו לחזור לפעילות אחרי שמפעלי החברה נמחקו כליל ולכן רק בשנת 1951 הציגה ב.מ.וו בתערוכת פרנקפורט את מכוניתה הראשונה שלאחר המלחמה – ה-501. בחזיתה שכן מנוע שישה צילינדרים שהפיק 65 כ"ס ואליו שודכה תיבה עם ארבעה הילוכים מסונכרנים.

מאוחר יותר, הצטרפו גרסאות בעלות 8 צילינדרים למכונית זו אשר העלו מאוד את רף הביצועים באותה תקופה, עם לא פחות מ-100 כ"ס.

בשנת 1956, ב.מ.וו נקלעה לקשיים כלכליים – דגמי מכוניותיה היו יקרים למדי וחסרה לה מכונית עממית שתימכר במספרים גדולים. לשם כך היא חברה אל חברה איטלקית ויחד הן יצרו את האיזטה המפורסמת. זו אמנם הציעה מנוע זעיר ודלת יחידה שנפתחת מלפנים, אבל היא נמכרה בעשרות אלפי יחידות, מה שהכניס מספיק מזומנים לכיסה של ב.מ.וו כדי למנוע קריסה.

החיפוש אחר מכונית המונית לא פסק ובשנת 1961 הציגה ב.מ.וו בתערוכת פרנקפורט את ה-1500. זו שיקפה את הדור החדש של מכוניות ב.מ.וו ובעקבותיה הופיעו מספר גרסאות חזקות יותר ששיפרו את התחרות המחריפה מול מרצדס.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

בית חדש לב.מ.וו

בשנת 1972 סיימה ב.מ.וו את הקמת המרכז החדש המשרת אותה עד היום: מבנה זכוכית ענק שהכיל את כל משרדי ההנהלה, בצמוד למרכז הפיתוח והייצור של ב.מ.וו. באותה שנה, חשפה ב.מ.וו את הסדרה 5 ובשנת 1977 את הסדרה 7 כדי להתחרות ישירות בדגמים המובילים של מרצדס.

כיום נחשבת ב.מ.וו לאחת מיצרניות הרכב המובילות בגרמניה ובעולם כולו והיצע דגמי החברה נפרש כמעט לכל אורך קשת הקטגוריות, כולל מכוניות מיני, קומפקטיות, רכבי שטח ופאר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully