וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב ישתלם לבחור בתחבורה הציבורית?

7.1.2008 / 14:38

הרפורמה עליה הכריז היום מופז אמורה לגרום לנו לבחור באפשרות הציבורית. בין השינויים: מאגרי מידע ורשות לתחבורה ציבורית

קובי ליאני

הרפורמה להגברת השימוש בתחבורה הציבורית יצאה לדרך. במסיבת עיתונאים שערך משרד התחבורה, הודיע השר שאול מופז, שתהליך הרפורמה צפוי לעלות על סדר יום המשרד כבר בחודש הקרוב. הוא ציין עוד, שמאמצע השנה ועד שנת 2009, כבר יפעלו בארץ כל הגופים הנוגעים לרפורמה.

בתחילת הדרך, תוקם הראשות הארצית לתחבורה ציבורית שתאגד בתוכה תוכניות להפעלת כל גופי התחבורה הציבורית הקיימים: רשת האוטובוסים, רכבת ישראל, מוניות ובעתיד גם הרכבת הקלה, כשזו תוקם. מתחת לראשות הארצית יוקמו רשויות מטרופוליניות שיהיו אחראיות על מארג התחבורה הציבורית שבתחום שיפוטן. רשויות אלו יעסקו בפיתוח תוכניות לפריסת הרכבת הקלה ובניתוב מסלולי האוטובוסים והמוניות בהתאם. בתחילת הדרך וכבר בתחילת שנת 2009, יקומו שתי רשויות מטרופוליניות – בת"א ובחיפה ומאחור יותר גם בירושלים, בבאר שבע ושאר הערים הגדולות.

לטובת האזרח המשתמש יעמוד גם מאגר מידע מפורט ועדכני אשר יעניק לכל דורש מידע מפורט אודות דרכי ואמצעי ההגעה ממקום אחד לאחר וכן יסמכו מפקחים אשר יעמדו על טיב השירות המסופק על ידי רשויות התחבורה הציבורית ואלו יתוגמלו או יקנסו בהתאם לרמת השירות.

השר מופז ציין כי מדינת ישראל נמצאת בפער של כ-30 שנים מול מדינות המערב בכל מה שקשור בתחבורה בכלל ובתחבורה הציבורית בפרט. בשנים האחרונות היקף השימוש ברכב הפרטי הולך וגובר, מספר כלי הרכב הפרטיים הולך וגדל, והשימוש בתחבורה הציבורית הולך ופוחת. הרפורמה שאליה רוצה להגיע המשרד אמורה לגרום לכל אדם, במקרה של דילמה בין שימוש ברכב הפרטי לבין התחבורה הציבורית, לבחור בתחבורה הציבורית.

אולם, כדי שמהלך זה יצליח, ברור למופז ואנשיו שהתחבורה הציבורית חייבת להיות יעילה, זמינה, נגישה, בטוחה והכי חשוב, משתלמת לכל אזרח במדינה, כולל לאוכלוסיות מיוחדות כגון אוכלוסיית הנכים. בשלב מאוחר יותר של הרפורמה, כאשר לציבור תעמוד אלטרנטיבה ראויה של תחבורה ציבורית, תונהג גם אגרת הגודש, שיהיה על נהג ברכב לשלם בעת הכניסה למרכזי הערים הגדולות, כפי שמקובל במקומות רבים בעולם.

אולם, גם השר מופז וגם הפרופסור עזרא סדן, יו"ר הוועדה לבחינת הרפורמה בתחבורה הציבורית מוסרים כי טרם הוחלט דבר בנושא אגרה זו. אך חשוב לציין כי זו לא תשמש כעוד מקור הכנסה עבור המדינה, אלא תהיה כלי כלכלי אפקטיבי לשכנוע הנהגים לוותר על מכוניתם במרכזי הערים. בהמשך לכך אף נשקל הגדלת סבסוד עלות הנסיעה בפריפריה מ-20 ל-30 אחוזים במטרה לקרב את זו אל מרכז הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully