וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפלה לתקנות זיהום האוויר

17.9.2008 / 11:55

דוחים את הבלתי נמנע? האיחוד האירופי חושב שכולם צריכים לעמוד בתקן ירוק ואחיד. היצרניות חושבות אחרת ומשיבות אש

אם תהיתם למה כל התעשיה נעה בקצב מטריד אל עבר עתיד ירוק יותר, יש לכך סיבה מונחית. האיחוד האירופי מטיל קנסות וגזירות כלכליות מעיקות על תאגידי ויצרני כלי רכב שאינם עומדים בסעיפי החוק הרלוונטיים עבור פליטות מזהמים. נכון לשנת 2008, שיעור פליטת ה-CO2 הממוצעת ממכוניות הנמכרות במדינות האיחוד האירופי עומד על כ-158 גק"מ. עד שנת 2012, כך על פי סעיפי החוק, מחויבות היצרניות להגיע אל נתון ממוצע של כ-130 גק"מ, כך שישנה עוד כברת דרך רבת מכשולים לקו המטרה.

בינתיים, ועדת הפרלמנט העוסקת בחקיקת חוקים שונים, קבעה כי הנוסח המנסה לאחד תחת סעיף אחד (95) את כל הסנקציות ההיטליות בדבר עבירה על חוק זה אינו מידתי, ופוגע בצורה לא שיווניות במדינות שונות. בפועל, מנסה האיחוד לגרום לכל היצרניות לסטות מסעיף 175, המאפשר גמישות רבה בדבר תקנות הזיהום עבור כל מדינה.

בעקבות הפיצולים, משני צידי השולחן נוצרים עימותים על בסיס קבוע. הלוביסטים של התאגידים מנסים לדחות ככל האפשר את מועד כניסת החוק, בעוד שראשי הוועדות מנסים לקרב את המועד בכדי שאחוז ההכנסות יצטבר בקופת האיחוד בגין הקנסות. הסוגיה העיקרית עליה נסובה המחלוקת נעה בשל השוני המסחרי.

לא כוחות

קיימות יצרניות אשר ברשותן כלי רכב כבדים ומזהמים שהסיכוי להעמידם במדד הפליטה הנדרש עד 2012, דורש שינויים דרסטיים שאינם קבילים בפרק הזמן המוצהר. היצרניות מנסות לעכב את כניסת החוק משום שהיערכות טכנולוגית אורכת מספר שנים. את הוועדה כמובן, אין זה מעניין במיוחד משום שמטרתה להגביר את המודעות ולהכניס תוכן שלשמה נציגיה מאיישים את הכיסאות.

באופן עקרוני, החוק הוא מהחשובים בשנים האחרונות ויש בו מטרה נעלה. אך חוסר השוויון העולה מסעיפיו דוחק את כניסתו ומצריך ניסוח מחודש שיגרום לדחייה נוספת. למי זה עוזר? לא בטוח שליצרניות. האיחוד מבין כעת את הצורך בפירוט חוקים דקדקניים יותר. יתכן מצב בו יגואר או מרצדס לשם הדוגמה, להן מכוניות פאר כבדות ומזהמות, יאלצו לעמוד בסעיפי חוק ספציפים בו דגש על מכוניות פרימיום עם הגבלות קשות יותר. ומה יעשו ראשי האיחוד? יעברו להוביל את הפוליטיקאים בפורד פיאסטה?

הוועדה תתכנס שוב להצביע בנושא זה ב-25 בספטמבר. עד אז סביר להניח שמערכת השיווק משני צידי המתרס תעשה את עבודתה במרץ. אבל בפוליטיקה כמו בפוליטיקה, הכול רצוף אינטרסים כלכליים ורצונות שאין להם דבר אחד משותף עם שלום הציבור. העתיד הירוק כך זה נראה, יהיה שופע בעיקר בחשבונות הבנק של מקבלי ההחלטות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully