וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענקיות הרכב ג'נרל מוטורס וקרייזלר על סף קריסה

ירון הופמן

27.10.2008 / 9:42

בארה"ב חוששים שאם השתיים לא יתמזגו, הן יקרסו ויפגעו קשות בתעשיית הרכב האמריקאית. יתרות המזומנים שלהן יאזלו בתוך שנה

ג'נרל מוטורס וקרייזלר עלולות לפשוט רגל, אם שיחות המיזוג ביניהן לא ייסתיימו בהצלחה, כך דיווח העיתון וול סטריט ג'ורנל. שתי ענקיות הרכב האמריקאיות זקוקות גם לסיוע של הממשל, מכיוון שיתרות המזומנים שלהן עלולות לאזול תוך שנה, לפי הערכה שפירסם דויטשה בנק.

שתי החברות דחו את הטענות, אך אנליסטים ומשקיעים חוששים מפני התמוטטות של אחת מהחברות, שעלולה להצית תגובת שרשרת בתעשיית הרכב האמריקאית, להעביר לקוחות ליצרניות רכב באירופה ובאסיה ולהוציא אלפי סוכני רכב אל מחוץ לעסק. פשיטת רגל אפשרית של קרייזלר או ג'נרל מוטורס עלולה להכביד על הממשל האמריקאי, שייאלץ להתמודד עם תוספת של תשלומי פנסיה למאות אלפי גמלאים חדשים.

ג'נרל מוטורס וקרייזלר העריכו שהמיזוג ביניהן צפוי לעלות כ-10 מיליארד דולר, שיופנו לתשלומי פיצוים לעובדים שיפוטרו, לסגירת מפעלים, לתהליכי אינטגרציה בין החברות ולהגברת הנזילות. היקף המכירות השנתי בארה"ב של שתי החברות, המעסיקות כעשרת אלפים סוחרי רכב, נע בין 110 ל-130 מיליארד דולר בשנה, כ-1% מהתמ"ג האמריקאי.

"שתי החברות מחכות לממשל", אמר אחד האנשים המקורבים לשיחות המיזוג. ישנן שלוש אפשרויות: פשיטת רגל, התערבות רצינית של הממשלה או עסקה שתכלול קיצוץ נרחב בעלויות, שגם היא תזדקק ככל הנראה לעזרה ממשלתית".

בסוף מאי החליטו מנהלים בכירים בג'נרל מוטורס להפסיק את פיתוח הדור הבא של אחד המוצרים המצליחים בהיסטוריה בת 100 השנים של החברה - רכב השטח הספורטיווי (SUV). הפרויקט, שמוערך ב-2 מיליארד דולר, היה ספינת הדגל של ג'נרל מוטורס, וכלל דגמים פופולריים כמו אסקלייד, יוקון וסברבן - שמיצבו את תדמית החברה במשך למעלה מ-15 שנה.

המנהלים חיסלו את הפרויקט פה אחד, ובכך קבעו כי התקופה של רכבי השטח הגדולים נפלה חלל למחירי הדלק שהאמירו ולצרכנים שברחו למכוניות קטנות וחסכוניות. "המציאות טפחה על פנינו", אמר רוברט לוץ, סגן יו"ר ג'נרל מוטורס. החברה הפסידה 18.8 מיליארד דולר במחצית הראשונה של השנה מתחילת השנה ועד יום שישי האחרון צנחו מניות ג'נרל מוטורס ב-76% בוול סטריט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully