וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

'מיסוי ירוק' החל מאוגוסט הקרוב

8.6.2009 / 13:24

כך אישר היום משרד האוצר. מס הקנייה יעלה ל-92 אחוזים, ומחירם של כלי רכב מזהמים צפוי לעלות באלפי שקלים

שר האוצר יובל שטייניץ והשר להגנת הסביבה גלעד ארדן, הכריזו היום (שני) על שיטת המיסוי הירוק החדשה לכלי רכב. זו תשפיע על מחירן של מכוניות חדשות בישראל בהתאם לרמת המזהמים שלהן, שתחולק ל-15 דרגות במה שיכונה "מדד ירוק". החלת הרפורמה ב-1 לאוגוסט השנה, במידה וזו תקבל את את אישור הממשלה. על פי עיקרי התוכנית, רכב מזהם יעלה יותר ממקבילו המזהם פחות.

"אנחנו מתחילים ברפורמה מהפכנית בנושא המיסוי הירוק, שמטרתה לרתום את מערכת המס בישראל לטובת איכות הסביבה ואיכות החיים בישראל", כך לדברי שטייניץ. "כלכלה ואיכות סביבה הולכים יחד, וברור לנו שבאמצעות מדיניות המיסוי ניתן להשפיע על התנהגות האזרחים במדינה".

על פי תוכנית האוצר המקורית, היה אמור מס הקנייה על כלי רכב לרדת בינואר 2010 ל-72 אחוזים, במקום 75 אחוזים כנהוג כיום. אולם, על פי רפורמת המיסוי הירוק יעלה מס הקנייה המרבי כבר באוגוסט הקרוב ל-92 אחוזים. וכך, בהתאם לדרגות הזיהום, תחול הפחתה במס הקנייה עד לשיעור של 15 אלף שקלים כשרמת הזיהום הנמוכה ביותר (כלי רכב חשמליים) תחוייב ב-10 אחוזים בלבד. עוד תיתן התוכנית תמריץ לרכישת כלי רכב היברידיים. עם החלת התוכנית, תחוייבנה יבואניות הרכב לפרסם את דרגות הזיהום באולמות התצוגה וכן במודעות הפרסומת.

בדיקה מול מספר כלי רכב פופולאריים בישראל מגלה כי עבור טויוטה יאריס לה מנוע 1.5 ל', יעמוד מס הקנייה על 58 אחוזים – 17 אחוזים פחות מהמס עליה כיום. הונדה סיוויק לה מנוע 1.8 ל' תזכה להפחתה של 5 אחוזים במס הקנייה, ויונדאי i30 תהנה מהפחתה של 3 אחוזים. לעומתן, מס הקנייה עבור מלכת המכירות מאזדה 3 הנוכחית יעלה ל-80 אחוזים, והערכות הן כי המס על הדור החדש שיגיע החודש לישראל יהיה בין 72 ל-80 אחוזים. עבור פולקסווגן טוארג ודומיו, תידרש רמת המיסוי הגבוהה ביותר שתביא לעלייה של עשרות אלפי שקלים במחירו.

הצעה נוספת שהעלה משרד האוצר נוגעת למוניות ומשאיות, שאינן ממוסות כיום. על פי ההצעה, יוטל מס קנייה מקסימלי של 10 אחוזים עברו כלי רכב הנמצאים בדרגת הזיהום הגבוהה ביותר. בכדי לתמרץ רכישת כלי רכב נקיים יותר, על ידי הציבור שהנסועה השנתית שלו גבוהה בעשרות רבות של אחוזים מהממצוע, לא ייגבה מס עבור 8 דרגות הזיהום הראשונות. בתמורה, יעלה הפחת לזיכוי במס מ-20 ל-25 אחוזים.

שימוש בתמריצי מס בכדי להשפיע על הנזק הסביבתי שגורמים כלי רכב, היא מגמה ההולכת ותופסת תאוצה בעולם. את הדגש העיקרי שמות רובן של המדינות בגז החממה (CO2) לפיו נקבעות מדרגות המס, ואילו בישראל נקבעה נוסחה המתמחרת בעיקר את שאר המזהמים הנפלטים. הנפגעים העיקריים הם רכבי דיזל שפליטת ה-CO2 שלהם נמוכה ביחס למקביליהם הבנזיניים, אולם לאלה תעניק המדינה הטבה נוספת בסך 4,000 שקלים ללא קשר למדרגת הזיהום, ובתנאי שמערכת הפליטה שלהם כוללת מסנן חלקיקים. עוד תנסה המדינה לתמרץ שימוש בביו-דיזל על ידי הקלות נוספות במיסוי.

עוד בתוכנית האוצר, ניתן למצוא את ביטול 7 קבוצות הרישוי הנהוגות כיום לחישוב שווי מס. החל מינואר 2010, יהיה שווי השימוש אחיד ויעמוד על 2.35 אחוזים ממחיר הרכב ו-2.75 אחוזים החל מינואר 2011 . בכדי לעודד כלי רכב היברידיים, תוענק הטבה הנוספת שתעמוד על בין 100 ל-500 שקלים בחודש.

עיקרי התוכנית המוזכרים לעיל, יחולו גם על הייבוא האישי שיחייב הצגת נתוני זיהום מוכחים לפיהם יקבע מס הקנייה. אי הצגתם של אלה, תחייב ברמת המס הגבוהה ביותר של 92 אחוזים. בעתיד, יורחב המיסוי הירוק גם לתחומים אחרים כמו כלי רכב דו גלגליים.

גריטת כלי רכב ישנים, עוד השנה

מנתוני משרד האוצר, עולה כי 2 אחוזים מהתל"ג הלאומי של מדינת ישראל מתבזבז על נזקי זיהום האוויר מכלי רכב. בתוך כך ניתן למנות עלייה בתחלואה, נזק למבנים וכדומה. על כן, בנוסף לתוכנית המיסוי הירוק תחל המדינה לתמרץ גריטת מכוניות ישנות עוד השנה.

בישראל נעות כ-70 אלף מכוניות בנות 15 שנה ויותר, ולבעליהן תוצע האפשרות לגרוט אותן בתמורה לסכום חד פעמי של 3,000 שקלים. מטרת המהלך אינה רק לטובת עידוד רכישת כלי רכב חדשים, אלא בעיקר הורדתם של כלי רכב ישנים ומזהמים מהכביש, הנחשבים גם לבטיחותיים פחות.

כיצד ישפיע המיסוי?

לדברי בעז סופר, סמנכ"ל רשות המסים, ישנו צפי לעלייה של 400 מיליון שקלים בהכנסות המדינה מהחלת המיסוי הירוק. לדבריו, 80 אחוזים מסכום זה יגיעו מכלי הרכב הנמצאים בדרגה 15. ב-2008, עמדו הכנסות המדינה ממיסוי תחום הרכב על 8.425 מיליארד שקלים.

להערכתנו, השינוי בתחשיב המיסוי על פי השיטה הצפוייה להיכנס לתוקף ב-1 לאוגוסט תביא לעלייה משמעותית ברכישת כלי רכב שמחירם צפוי להתייקר, ובעיקר מכוניות פנאי, שטח ויוקרה. הלקוחות יבקשו "להרוויח" את פרק הזמן שנותר בטרם יעלה מחירם באלפי שקלים. כאמור, בקרוב תוגש התוכנית לאישור הממשלה לקראת כניסתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully