וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יבוא מקביל החל מנובמבר

ירון אדרי

1.9.2009 / 15:25

כך הנחה שר התחבורה ישראל כץ את אנשי משרדו. בנוסף, אישר שורה של המלצות שיאפשרו רפורמה בייבוא האישי

שר התחבורה ישראל כץ רוצה לראות יבוא מקביל ומסודר של מכוניות לישראל כבר בחודש נובמבר הקרוב, חודשיים מהיום. כץ הנחה היום (שלישי) את אנשי משרדו להקדים את פתיחת ענף הרכב לייבוא מקביל חודשיים לפני המועד המקורי, מה שיביא לביטול הבלעדיות של יבואניות הרכב בישראל מול היצרניות. כמו כן, יתאפשר יבוא כלי רכב אמריקניים אשר אינם מיוצרים בארה"ב.

עוד אישר היום כץ שורה של המלצות המסדירות את נושא הייבוא האישי, שיחד עם הייבוא המקביל תעודדנה התחרות בענף יבוא הרכב. לדבריו, הרפורמה החדשה תאפשר לצרכנים אופציות רכישה נוספות וזולות תוך הצבת תנאים מגבילים שיצמצמו את הפיכת הייבוא האישי לענף מסחרי האסור על פי החוק. את ההמלצות הציגה ועדה שמונתה על ידי משרד התחבורה ואשר בחנה את היבוא האישי מכל ההבטים וכץ אישר את רובן לאחר דיונים שנערכו עם כל הגורמים הרלוונטיים.

את ההמלצה הקוראת להגביל את הייבוא האישי לכלי רכב חדשים בלבד לא קיבל כץ, כך שהתקנה המאפשרת לייבא רכב עד שנתיים ממועד יצורו תישאר. לעומת זאת, אישר השר שורה של תיקונים ברשימת התקנות הנוכחית. כך למשל, בעקבות מחסור במידע אודות היסטורית כלי הרכב המגיעים לישראל, בזדון או שלא, יחוייב כל אחד מהם בבדיקה יסודית במכון הרישוי כפי שנעשה עם כלי רכב שעברו תאונה קשה (תקנה 309). עוד קודם לשחרור המכונית מהמכס, תיעשה בדיקה ראשונית על ידי מהנדסי משרד התחבורה. רק מעבר מלא של הבדיקה יזכה את בעל הרכב ברישיון קבוע.

עוד במסגרת התקנות החדשות, ניתן יהיה לייבא לישראל כל רכב ובתנאי שלזה תקינה אירופית. אולם, ברכב יורשה לנהוג האדם החתום על רישיון הייבוא או בני משפחתו מקירבה ראשונה בלבד. כמו כן, לא ניתן יהיה להעביר בעלות במשך שנתיים מרגע כניסת הרכב לישראל (שנה כיום) אלא במקרה ירושה או אובדן מוחלט (טוטאלוס). כך למעשה, מבקש המשרד להלחם בתופעה הקיימת כיום לפיה כלי רכב מיובאים באופן מסחרי במסווה של אנשי קש בניגוד חוק. כמו כן, תוחמר בדיקת המסמכים המצורפים לכל בקשת יבוא במטרה לעלות על נסיונות לזיופים. כל מסמך מזוייף שייתפס יפסול באופן אוטומטי את כניסת הרכב והפרטים יועברו לחקירה משטרתית.

מאיגוד יבואני הרכב נמסר בתגובה: "אנו מצרים על החלטת שר התחבורה שלא לאמץ במלואו את דוח ועדת בלנש. למרות כי בהחלטתו מבקש השר להסדיר את הייבוא האישי אנו חוששים כי בפועל הפעילות העבריינית בתחום הייבוא האישי תימשך ואף תורחב. בראש ובראשונה לא ברור כיצד יאכפו בדיקות הבטיחות שכן גם כיום נדרשים רכבים אלו להיתרי בטיחות. התוצאה עלולה להיות המשך נסיעתם של אלפי רכבים לא בטיחותיים בישראל."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully