וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר הייבוא המקביל

דניאל שמיל

15.2.2010 / 15:17

לאחר דיון סוער בין שר התחבורה ישראל כץ ונציגי יבואניות הרכב, אושרה רפורמת היבוא המקביל. כץ: "משרד התחבורה פועל למען הציבור"

שוק הרכב נפתח לתחרות. ועדת הכלכלה אישרה היום (שלישי) את רפורמת היבוא המקביל והצו התקבל ללא שינויים מהותיים מהצעת משרד התחבורה.

ההצעה קבעה כי בישראל לא נדרשת רציפות פעולה, קרי, מספר מינימלי של מכוניות מיובאות בשנה. תנאי האחריות יהיו שווים לאלה שנותן היצרן. עוד אושר כי היבואן המקביל יפעיל מוסך אחד, שלא בבעלותו בהכרח, באחד מכמה מחוזות. בנוסף, הוחלט לקבוע נוסח לפרסום הודעה על קריאה לתיקון בעיתונות. היבואנים לא יידרשו לפרסם דו"חות כספיים, אך יידרשו להציג "תוכנית פעולה לשמירה על העסק החי". כל היבואנים יוכלו להביא כל מכונית שיוצרה בארה"ב גם בתקינה אמריקנית, ולא רק בתקינה אירופית כמו היום.

אחרי כניסת הרפורמה לתוקף אפשר יהיה לייבא מכוניות מסוחרי רכב הפעילים באירופה או ארה"ב ולא ישירות מהיצרן. הדבר צפוי להכניס שחקנים חדשים לשוק וליצור תחרות מחירים על דגמים שונים. בסוף הדיון, נשאר רק חבר כנסת אחד בנוסף ליושב ראש.

שר התחבורה, ישראל כץ תקף בדיון את יבואני הרכב: "המטרה של המהלך היא הגברת התחרות. זהו אחד התחומים שעדיין אין בו תחרות אפקטיבית על אותו הדגם. גם בענף התקשורת אפשר היה לשמור על בזק כמונופול, אבל היום יש תחרות. ישראל היא אלופת העולם במספר הניידים לנפש וגם בזק לא נפגעה. עד לפני שנים היה מותר לייצא פירות רק מטעם מועצת הפירות, שהיתה ממשלתית וגם שם השוק נפתח לתחרות. אני רוצה שכל משפחה תוכל להחזיק בכלי רכב. אנו מצפים שהרפורמה תוזיל את המחירים ותצעיר את גיל הרכב. שום דבר שיבואני הרכב מעלים הוא לא במקרה - זה נועד לשפר את הרווחים שלהם".

צביקה פולק, מנכ"ל כלמוביל, השיב לשר התחבורה: "זה בניגוד למשרד התחבורה, שלא מונע על ידי אינטרסים?". "משרד התחבורה פועל למען הציבור, עד שלא יוכח אחרת", ענה כץ.

את ההתנגדות למהלך הוביל איגוד יבואני הרכב. זאת, למרות שלדברי יקי אנוך, נשיא האיגוד: "אנחנו (היבואנים) נהיה המרוויחים העיקריים מכך".

צביקה פולק, מנכ"ל כלמוביל, אמר: "כשאני עובר על נוסח התקנות, אני מוצא נקודות בעייתיות. רכב הוא הרכישה השניה בגודלה והבטיחות היא עניין חשוב מאוד. אם רוצים לשמור על ענף התחבורה, כל התנאים שהוצבו עד היום הורדו. הרפרומה מאפשרת כניסה של גורמים לא רציניים - שרוצים לייבא מכוניות ספורות בשנה. אפשר לפתוח מוסך בעיירה נידחת ולהפוך אותו למוסך מרכזי".

בועז סופר, סמנכ"ל רשות המיסים שעמד בראש ועדה בתחום, לא ביקר את פרטי התקנות (השונות מאוד מההצעות שלו) אלא הסתפק בדברים אלה: "רוח הדברים היא החשובה. הממשלה צריכה לפעול כדי להגדיל תחרות וזו פעולה בכיוון הנכון, ויש מספיק אנשים שידברו על הפרטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully