וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פמיניזם בדרכים: הנשים בסעודיה הפרו החוק ונהגו

עשרות נשים מחו על החוק האוסר עליהן לנהוג, ונסעו בשיירת מכוניות בצירים המרכזיים בבירת סעודיה. "היום יצאתי לממש את הזכות שלי, כי ההחלטה אם לנהוג או לא תלויה אך ורק בי"

(מתוך הקמפיין שהושק באינטרנט לקראת יום המחאה, המעודד נשים לא לפחד ולצאת לנהוג)

הנשים הסעודיות כבשו את הכביש: כ-40 נשים סעודיות הפרו אתמול (שישי) את החוק שאוסר עליהן לנהוג, ונסעו בשיירה ברחבי הצירים המרכזיים בבירה ריאד. מחאה זו הינה יוזמה של ההתארגנות הכופרת בחוקי הדת האוסרים על נשים לאחוז בהגה, וגובתה בקמפיין ארוך ברשתות החברתיות העונה לשם "Women2Drive", שקרא לנשים לצאת יחדיו ולהפר את האיסור.

"החלטתי שהיום המכונית היא שלי", כתבה תושבת העיר, מאהא אל-קואנטני, בדף הטוויטר שלה. בשיחה עם סוכנות הידיעות הצרפתית הוסיפה כי "הזכות של נשים לנהוג היא זכות קיימת שאף חוק או דת לא יאסרו. היום יצאתי לממש את הזכות שלי, כי ההחלטה אם לנהוג או לא תלויה אך ורק בי". בעלה הוסיף בטוויטר כי היא "יצאה עם כל החפצים הדרושים לה והיא מוכנה ללכת לכלא ללא פחד". כוחות המשטרה הסעודיים לא התערבו באירוע, ואף אחת מהנהגות לא נעצרה או עוכבה לחקירה.

הנהיגה הפומבית הראשונה מאז 1990

ערב הסעודית היא המדינה היחידה בעולם שאוסרת על נשים לנהוג. חוקי התעבורה אמנם לא מתייחסים לעניין, אך זו פרשנות מקובלת לחוקי השריעה האיסלמית, הנחשבים לחלק מהחוק בממלכה. לפי הפרשנות המקובלת, רק לגברים מותר לנהוג, ועל הנשים אף אסור להשתמש בתחבורה ציבורית, למעט מוניות. הפעם האחרונה שבה יצאה קבוצת נשים לנהוג בפומבי הייתה ב-1990. הנשים נהגו אז כשעה ברחובות, נעצרו על ידי השלטונות ופוטרו מעבודתן לתקופה של שנתיים וחצי. לפני כשנתיים קראה הנסיכה הסעודית אמירה א-טוויל לאפשר לנשים לנהוג במכוניות. דבריה אמנם עוררו הד בעולם הערבי, אך עד כה לא הביאו לשינוי של ממש - גם לא בארצה.

בחודש מאי נעצרה למספר שעות אחת מיוזמות ההתארגנות, מנאל א-שריף, בידי משטרת התנועה ומשטרת הדת, משום שנהגה במכונית. א-שריף סיפרה אז לרשת CNN כיצד החליטה על ארגון המחאה. "הלכתי על המדרכה במשך חצי שעה וחיפשתי מונית. בגלל שהיה מאוחר בלילה והלכתי לבדי, כל נהג שעבר הטריד אותי. ניסיתי שוב ושוב להתקשר לאחי כדי שיבוא ויאסוף אותי, אבל הוא לא ענה. בכיתי ברחוב. אשה מבוגרת בת 32, אמא לילד, בוכה כמו ילדה בגלל שלא יכלה למצוא מישהו שייקח אותה הביתה".

עוד על מחאת הנהיגה:
ערב הסעודית: נעצרה כי נהגה במכונית

(עדכון ראשון: 23:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully