וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המלצות זליכה יגרמו לקריסת שוק הרכב בישראל"

22.2.2012 / 16:56

הגבלת משמעותית על כוחן של יבואניות הרכב, חניקת חברות הליסינג, פתיחת שוק הטעינה לרכב חשמלי וחיזוק היבוא האישי

האם במקום תחרותיות בשוק הרכב בישראל נקבל קריסה כללית? משרד התחבורה פרסם היום (רביעי) את המלצות וועדת זליכה ואת כוונת שר התחבורה לאשרן באירוע מיוחד שיערך מחר (חמישי). הקו שלפיו פעלה וועדת זליכה היה להגביר את התחרותיות במשק בין יבואני הרכב, אולם מקריאת עיקרי המלצותיו, מתקבלת תמונה עגומה ואף מסוכנת לשוק הרכב בישראל, כך מגיבים מנציגי יבואני הרכב.

בין ההמלצות בדוח זליכה נמצאת הכבדה משמעותית על פעילות היבואנים הישירים. כך למשל, יבואן רכב ישיר המחזיק במעל ל-8 אחוז נתח שוק, למשך שנתיים ברציפות או 4 שנים לא רצופות, יוכל להחזיק בהסכם יבוא מול תאגיד יצרני אחד בלבד. יבואן המחזיק בנתח שוק של בין 4 ל-8 אחוז בשנתיים רצופות או 4 שנים לא רצופות, יורשה להחזיק בשלושה חוזים ליבוא מתאגידים יצרניים. הדבר עלול לפרק יבואנים גדולים המחזיקים ביותר ממותג אחד לדוגמה: כלמוביל (מרצדס, יונדאי ומיצובישי), דלק מוטורס (פורד, מאזדה וב.מ.וו) ואחרים.

כמו כן, מבקש זליכה לאסור על יבואן רכב ישיר להחזיק במניות של חברת ליסינג או השכרה (בדומה לשלמה סיקסט, יבואנית אופל) וכן לא יוכל להיות בעל האחזקות ביותר ממוסך אחד. הנחיה זו עלולה גם לפרק את מערך השירות בכללותו של יבואני הרכב.

זליכה לא מסתפק בזאת ומוסיף את ההנחיות הבאות: יבואן המוכר בישראל מעל ל-1,000 מכוניות בשנה, יחויב להעביר דוחות כספיים מלאים ומפורטים אודות מכירות המכוניות, החלפים, כמויות, הנחות וכול נתון רלוונטי אחר. מחירי כלי הרכב החדשים יוגבלו וההפרש בין הגרסה הזולה (לציי הרכב) ליקרה (ללקוח הפרטי) לא יעלה על 5 אחוזים. כך גם יבואני הרכב יהיו חייבים להציע את הגרסאות הנמכרות לציי הרכב גם ללקוחות פרטיים ובאותו המחיר.

יבוא אישי ויבוא מקביל

על חשבון החלשת היבואנים הישירים, מבקש זליכה לחזק את היבואנים המקבילים והאישיים. את זאת הוא מתכנן לעשות על ידי פתיחת תקנות היבוא גם לכלי רכב בתקינה אמריקנית (מכל מקום בעולם), עלי ידי חיוב היבואנים הישירים להעניק אחריות לרכב המיובא לישראל מאותו המותג, אם לזה אחריות יצרן מקורית וחיוב אלה להעניק הכשרה, ציוד טכני וכו' לכל מוסך שיידרש, במחיר אחיד שיפוקח על ידי משרד התחבורה.

בהמלצותיו נמצא גם חיזוק היבוא האישי על ישי מתן היתר ל"יועצי" היבוא האישי להפוך ליבואנים בפועל על ידי היתר ליבוא עד 20 כלי רכב בשנה ללא בעלים מוגדרים, ומספר לא מוגבל של כלי רכב עם בעלים רשומים. במידה ויש קריאה לתיקון לרכב המיובא באופן אישי, אם מדובר ברכב המגיע לישראל ביבוא סדיר, הדבר יהיה באחריות היבואן הישיר. אם הרכב לא מיובא באופן סדיר, הדבר יהיה באחריות היבואן העקיף.

זליכה בדוחו מבקש גם לאשר מעתה יבוא של רכב מסחרי (שנאסר עד כה), הכולל מוניות ואופנועים בערוץ האישי או המקביל, גם עבור שימוש עסקי (שימוש פרטי בלבד עד כה).

ביטוח, תחזוקה וחלפים

ועדת זליכה מבקשת גם להגביר את התחרות בכל הקשור לתחזוקת הרכב בישראל. בהמלצותיה יש דרישה לבטל את דרישות הסף לקבלת היתר ליבוא חלפים שאינם קשורים לבטיחות הרכב. למעשה, כל גוף יוכל לייבא חלפים ויהיה די בשם חברה, בעלות, מספר מע"מ והתחייבות לעמוד בתקנים הרלוונטיים למוצר.

מוסכי השירות בכללותם יהיו חייבים להציע ללקוח חלק חליפי. אלה יקנסו בפי 50 משווי עלות החלף במידה וימנעו מלקוח לתקן את רכבו בחלק תחליפי או במידה והונה המוסך את בעל הרכב בטיפול באופן שונה בדרישת התשלום שהוצע ללקוח.

במסגרת זו, חברות הביטוח לא יורשו להפעיל או להפנות לקוחות אל מוסכי הסדר, חברת הביטוח לא תוכל להפנות שמאי מטעמה להערכת הנזק והתיקון ברכבו של לקוח ואלה, כולל קובעי המחירונים לא יוכלו להשתמש בקודים אחרים לרישום רכב שאינם אלו של משרד התחבורה.

רכב חשמלי וטעינה

גם חברת בטר פלייס, משוורק מערך הטעינה החשמלי בישראל למכונית החשמלית, לא יוצאת נקיה מדוח זה. וועדת זליכה מבקשת לקבוע כי הגישה אל עמדות הטעינה תהיה חופשית לכל רכב חשמלי והיא לא תוגבל בכל צורה ולא תידרש כל מחויבות או הסכמים עם ספקית השירות. בנוסף לכך, כל ספק חשמל יוכל להזרים חשמל אל עמדות אלה ללא שום אפליה. עוד בנושא זה ממליץ זליכה לאמץ את התקינה האירופית לרכב חשמלי, ובה גם היכולת לטעון את הרכב בבית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"משרד התחבורה יביא לקריסה בשוק הרכב בישראל"

המלצות וועדת זליכה התקבלו בזעם בקרב מספר בכירים מיבואני הרכב עמם שוחחנו ואלה מזהירים כי חלקן מהמלצות הוועדה עלולות להביא לקריסת שוק הרכב בישראל וכי "המלצות אלה נובעות מהכרה לוקה עד דלה מאוד של שוק הרכב ובסיסו הכלכלי".

חלק מנציגי היבואנים אף הודיע לנו כי אם שר התחבורה אכן מתכנן לקבל את המלצות אלה כלשונן, יהיה על אלה לעמוד בפני מבחן בג"צ.

עוד חדשות רכב בוואלה! רכב

מצטרפים אל הקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully