וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע מתעכב יישום תקן גדרות בטיחות מודרניים?

4.11.2012 / 13:40

ועדה בין משרדית של משרד התחבורה הגדירה דרישות לבחינת גדרות מגן ידידותיות לרוכבים, אך שלב ההתקנה מתעכב

תאונת הדרכים בה קיפחו את חייהם אביקם וליאת גור ביום שבת, שממחישה שוב את הצורך והדחיפות שבשינוי ההתייחסות התחבורתית ולכלול בזו גם חשיבה על הגנה על רוכבים במקרה של תאונה. אביקם וליאת מצאו את מותם על הכביש לאחר שהחליקו עם האופנוע עליו רכבו וגופם נפגע מעמודי מעקה הבטיחות שבצד הכביש - מעקה מיושן שאינו נבנה לפי התקן החדש שמחייב שימוש בעזרי מיגון לרוכבי אופנועים.

ממסמך שהגיע לוואלה! רכב עולה כי משרד התחבורה בחן לא מכבר את סוגיית שינוי מעקות הבטיחות ואף הוציא דרישה לבחון, בהתאם לתקינה האירופית את השימוש, ההתקנה וההגנה של מעקות אלה בישראל. הועדה הבינמשרדית של משרד התחבורה לבחינת התקני תנועה ובטיחות כללה את בכירי המשרד כמו יעקב פרלשטיין (המפקח על התעבורה במחוז תל אביב והמרכז), סלים והבי (נתיבי איילון), מריה כהן אתגר (מנהלת היבשה במשרד התחבורה), נחלה שאקר (החברה הלאומית לדרכים) ורבים אחרים.

בדוח שהפיצה הוועדה, מצוין במפורש "אחד הגורמים לחומרת הפגיעה בתאונות רוכבי אופנועים הוא בתכנון הלא-סלחני עבורם של צדי הדרך, לרבות שימוש במעקות הבטיחות, שתוכננו מבלי להתחשב בפגיעה אפשרית של רוכבי אופנועים. בחלק ניכר מדגמי המעקות הנמצאים בשטח ישנם חלקים בדידים שלעתים חדים (כגון: עמודים של מעקות פלדה) אשר עשויים לגרום לפגיעה חמורה בחלקי הגוף של רוכב אופנוע המתנגש במעקה, במהלך תאונה או בעקבותיה."

פגיעה במעקה הבטיחות גורמת ל-8-16 אחוז מהרוגי תאונות האופנועים

לא פעם עולים הנתונים במחקרים השנתיים המציינים את פגיעותם של רוכבי הדו-גלגלי על הכבישים. באירופה, מספר ההרוגים בתאונות האופנועים לא ירד בשנים האחרונות בדומה לשיעור הירידה של נוסעי כלי הרכב שנעשים בטיחותיים יותר. זאת כאשר בישראל בין השנים 1997 ל-2006 אף נרשמה עליה של 1 אחוז במספר ההרוגים.

על פי נתוני האיחוד האירופי, רוכבי אופנועים מהווים כ-16 אחוזים מכלל ההרוגים בדרכים, לעומת חלקם היחסי בנסועה שעומד על 2 אחוזים בלבד. מכאן שהסיכוי להיות מעורב בתאונה קטלנית על דו-גלגלי באירופה עומד על פי 30.

בישראל המספר קטן יותר ועומד על פי 16.9 לעומת נהג רכב, אך עדיין מדובר ביחס גבוה במיוחד לרעת הרוכבים. דוח הוועדה הבינמשרדית מונה מספר דרכים לצמצום היפגעותם של רוכבים בתאונות דרכים ואלה כוללות כמובן שיפור בכלים הנמכרים עצמם עם מערכות יציבות, הכשרת הרוכבים, שיפור אמצעי המיגון לרוכבים ועוד, אך גם מצביעים על ההכרח ביצירת תנאי דרך ידידותיים יותר לרוכבים ושיפור תחזוקת הכבישים.

כאמור, אחד הגורמים המצריכים התייחסות אישית הם מעקות הבטיחות. על פי הנתונים של האיחוד האירופי, "פגיעה במעקה בטיחות מהווה גורם תורם ב-8 ועד 16 אחוזים ממקרי ההרוגים בקרב רוכבים, כאשר הסיכוי להיהרג גבוה פי 15 לרוכב אופנוע מאשר לנוסע ברכב פרטי (בעת פגיעה במעקה הבטיחות, ק.ל). מכאן עולה הצורך בשימוש במערכות בטיחות אשר י ידידותיות יותר לרוכבי דו-גלגלי בעת הפגיעה בהן. מטרה זו מושגת על ידי הוספת קורה נוספת (secondary rail) למערכת המעקה, שינוי תקן של עמודי המעקה, או הוספת אלמנט ייעודי למיגון רוכבי אופנועים - פס מגן לרכב דו-גלגלי (EuroRAP 2008).

הוועדה הבינמשרדית אף ציינה כי כל דרישות התקן האירופי והמלצותיו לשימוש בכבישים לצורך הגנה על רוכבים, עתידים להיות בשימוש גם בישראל, לאחר שכל התקן יעבור בחינה פרטנית.

עלות המיגון, כ-260 שקל למטר

על פי תנאי השימוש, המיגון הנוסף למעקות הבטיחות נועד לדרכים לא עירוניות בתנאים הבאים: כאשר רדיוס הפניות קטן מ-270 מעלות (פניות חדות), בפניות בהן מהירות הנסיעה המומלצת קטנה רק ב-20 קמ"ש מהמהירות החוקית בדרך הישרה, ברמפת מחלפים בהם מהירות הנסיעה הנה 60 קמ"ש או פחות וכדומה. התקנת המיגון צריכה לפי התקן להחל כ-50 מטרים לפני התחלת העקומה ועליה להסתיים כ-100 מטרים אחרי העקומה.

בעקבות אימוץ התקנות האירופיות מספר חברות החלו ביבוא אמצעי מיגון אלו, אך בשל מחירם, התקנתם מתעכבת ונעשית במקומות בודדים. כך למשל ניתן למצוא מיגונים שכאלה בכביש 471 (כביש מכבית), בכביש עוקף קריות החדש ובמספר קטעי כביש המחברים את כבישי הרוחב אל כביש 6. אולם, מדובר רק בחלק זעום מקטעי הכביש העונים להגדרת התקנה לשימוש באמצעי מיגון אלה.

תגובת משרד התחבורה:
משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הקימו צוות שיבדוק את נסיבות התאונה. בתחילת שנת 2012 נערכה באירופה טיוטה לתקן מיגון מעקות בטיחות לאופנועים ישראל מיהרה לאמץ את טיוטת התקן למיגון מעקות הבטיחות וכבר כיום ישנם שני יצרנים שאושרו על ידי משרד התחבורה. עם זאת יש לזכור כי במהירויות גבוהות ובעקומות חדות במיוחד, מעקות בטיחות אלה נותנים פתרון מוגבל לרוכבי האופנוע.

דעה: מעקות ה"בטיחות" רוצחים אופנוענים

עוד בטיחות בכבישים בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully