וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי כלים למתחילים

ערן טננבאום

16.8.2008 / 9:01

יצאנו למבחן עם שני כלים המיועדים לרוכבים חדשים, או כאלו שמחפשים כלי ידידותי שאינו מאיים על הכיס או על הרוכב

מה יש לנו פה? - שני קטנועים קטנים, גלגלי 10 אינטש ותג מחיר סביר. לא בדיוק אקזוטיקה שהייתה גורמת לחובבי הדו-גלגל לרייר בהתלהבות ולרוץ לבנק לשבור את תוכניות החיסכון ללימודים האקדמאיים של הילדים. אז מה הקטע? פשוט למדי - יש מלא רוכבים חדשים, וחסרי ניסיון שמחפשים כלי ידידותי ולא מאיים, שיהפוך את המעבר שלהם לעולם האופנועים נעים ככל האפשר. אה כן, ואם אפשר, שיהיה כזה שלא יחייב לוותר על מותרות כמו משחת שיניים, או אוכל, בשביל שיהיה מספיק כסף לקנות אותו.

בואו נכיר את המתמודדים

בפינה הטיוואנית, במשקל 102 ק"ג, קבלו בתשואות את ה'ליגרו' (בספרדית, המשמעות של זה היא 'קליל'). מולו בפינה הקוראנית, במשקל 106 ק"ג, אני רוצה לשמוע מחיאות כפיים ל'ביבר' (באנגלית, זו חיה ממשפחת המכרסמים שבעברית נקראת 'בונה'. לעומת זאת, בסלנג חופשי, זה... אמממ... נו, איך לומר... בואו נסכם שאם הייתי מגלה, היו מצנזרים את זה ממילא).

גם אם אתם לא ממש בקיאים במשקל הממוצע של קטנועים השייכים למשפחת 125 הסמ"ק ולדרגת הרישוי הבסיסית 2A, בוודאי שמתם לב כי המשקלים המוזכרים לעיל נמוכים יחסית. אלו קטנועים קטני מידות, ומחוסרי כל יומרה להיות פורצי דרך מבחינה טכנולוגית, אבזור, מכלולים מכאניים, ולמעשה, כל תחום אחר העולה על דעתכם. התפקיד שלהם נורא ברור- הם צריכים להיות זולים, יעילים, נגישים, ידידותיים, פשוטים, וכמובן שהיה אפשר להכניס לרשימה הזו עוד כמה תיאורים שהיו נגמרים ב'Xים', אבל אני מניח שכבר שתפסתם את הרעיון.

היום, כשיש כל כך הרבה דגמים בנפח 125 סמ"ק, הקטנועיסט המתחיל, לא יכול שלא להשתהות נוכח המגוון. היות ולרוכבים בתחילת דרכם, אין עדיין את הכלים המתאימים להתמודד עם השפע הקיים בשוק, באנו לעזור ולהכריע בין שני המתמודדים שלפניכם, המתאימים כאמור, למתחילים, למפוחדים, למוגבלי תקציב, ולחובבי הגלגלים הקטנים.

מתחת לתחת

נתחיל עם הדומה. שני הכלים מצוידים במנוע בנפח 124 סמ"ק (ל'ליגרו' תוסיפו עוד 0.9 סמ"ק, ול'ביבר' עוד 0.6), שניהם מקוררי אויר, 4 פעימתיים ועם שני שסתומים. על מערכת התאוטה מופקד בלם דיסק מלפנים ותוף מאחור, ואת החיבור לקרקע עושים שני צמיגים במידות 3.50-10. לסיכום נספר כי לשניהם יש מתלה קדמי טלסקופי ובולם אחורי יחיד.

מבחינה ויזואלית, בעוד של'ביבר' יש לוק מכובד עם נוכחות נאה, ה'ליגרו' שומר על מראה צנום ואתלטי של מתעמלת קרקע בת 16 - אחת שלא אוכלת יותר מדי ואוהבת לרוץ על החוף בשקיעה. עד הבוקר. מתחת למושב של שני הכלים תגלו תאי אחסון קטנים יחסית, שידרשו מהקסדה להוציא את כל האוויר ולחשוב מחשבות קטנות בשביל שזה האחרון יוכל להסגר עליה. ב'ביבר' יש מצב שהוא לא יסגר עליה בכלל. תלוי בגודל הקסדה שלכם.

זה לא ד"ר גב

כמו ששני הכלים מציעים גישות שונות במראה, כך גם המושבים שלהם נבדלים אחד מהשני, וכפועל יוצא מכך גם שאר תנוחת הישיבה. ה'ליגרו' מגיע בעסקת חבילה עם תנוחה זקופה יחסית, ומושב נוקשה. נוקשה מדי. החלק הקדמי שלו, זה שעליו אמור התחת לשבת, לא מרופד די הצורך וממש אפשר להרגיש את התמיכות שבבסיסו של המושב. בשביל להתגבר על זה, אפשר לדחוף את התחת קצת אחורה לכיוון המושב של הנוסע הנוסף, או לחילופין, לקבוע טור בבית החולים המועדף עליכם לניתוח להסרת עצם הזנב, ויודעים מה, על הדרך שיעיפו גם את עצמות האגן. מה שבטוח.

המושב של ה'ביבר' הרבה יותר מפנק, אבל באופן מפתיע זה לא ממש משפר את תנוחת הרכיבה. השילוב של גובה המושב עם מדרס הרגליים והכידון, קצת גורם לרוכב להרגיש נמוך וצפוף, והזוית שנוצרת בברך נשארת חדה כל הזמן. הכידון ממוקם גבוה יחסית, אבל גם שם, כמו ב'ליגרו', סיבוב הכידון ידרוש את הזזת הברך מהדרך שלו.

שני הכלים מצוידים בסוג של סבל שיאפשר הוספה של ארגז, תאים (שאינם ננעלים) בחופה הקדמית, לוח שעונים עני למדי עם המידע המינימאלי הנדרש, רגלית אמצע ורגלית צד. אפרופו רגלית צד, נגלה למי שמעדיף את הקטנוע שלו כשהוא אכן נשען עליה ולא שכוב על צידו, שיזהר מאוד כשהוא משתמש בזו של ה'ביבר', שכן היא קפיצית וקצת קשה לשימוש. יותר מפעם אחת מצאתי את עצמי נלחם לייצב בחזרה את הכלי, כשאני מציל את עצמי ואותו מהסיטואציה בה אני שוכב על המדרכה כשהוא עלי ואני צועק לחלל האוויר - " ח ו ב ש . . . ! ! ! ".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

ווילי... לא!

מבחינת מנועים, יש עדיפות חד משמעית ל'ליגרו'. בעוד שיריבו שומר על שילוב ואריאטור עצל משהו, זינוקים לא ממש מרשימים ומהירות סופית שאינה חוצה בהלתהבות יתר את ה-100 קמ"ש, מאיץ ה'ליגרו' יפה ונהנה מתגובות מצערת מידיות. מכל מהירות יש לו עדיפות על ה'ביבר', וגם במהירות המרבית הוא נהנה מכ-10 קמ"ש נוספים, ששמים את מחט המהירות על 110 בשעון.

ברמת נוחות הנסיעה ונושא המתלים, שוב יש לנו שתי גישות מעט שונות. ה'ליגרו' שומר על קשיחות מסוימת, בעוד ה'ביבר' רך משמעותית ואף נוטה לסוג של נדנוד לא מרוסן בעבודת המתלים. כשתעברו עם ה'ליגרו' על מהמורה, אתם תרגישו אותה היטב. שילוב מהלך המתלה הקצר עם הגלגלים הקטנים, גורם לקטנוע ולרוכב להרגיש היטב כל בליטה ומהמורה. הוא אמנם לא נבהל או נזרק לצדדים מהקו הנבחר, אבל גם במהירות בינונית, כשתכנס לשדה הראיה של הרוכב התרשלות כזו או אחרת של מע"צ בסלילת הכביש, יבלעו הקטנוע ורוכבו את הרוק שיש להם בפה ויהדקו שיניים לפני מפגש הגלגל הקדמי איתו.

אצל ה'ביבר' המצב מעט שונה. הוא סובל מאותם הבעיות של מהלך מתלים קצר וגלגלים קטנים, אבל הוא מנסה לפצות על כך ברכות יתר. לא בהצלחה מרובה. המתלים אינם מרוסנים די הצורך, ובסוף מפגש עם משהו שדרש מהם ספיגה, ימצא את עצמו הרוכב בסיטואציה שקצת מזכירה את החזה של אורלי ויינרמן - גם כשכבר אין ממש סיבה נראית לעין, הוא עוד ממשיך לקפץ קצת עד שהוא נרגע לגמרי.

עוצרים בעיר

בכל הקשור למערכת הבלימה, היתרון שוב אצל ה'ליגרו'. אף אחד מהם לא מתהדר במערכות בלימה חדשנית או מתקדמת (בכל זאת, דיסק מלפנים ותוף מאחור), אבל את זו של ה'ביבר', אהבנו פחות. הבלם האחורי תורם אך במעט למאמץ התאוטה הכללי, ואופי פעולת הדיסק הקדמי ספוגי ורחוק מלהיות מדויק או משרה בטחון. ה'ליגרו' אמנם ל א ממש מככב בעצמו, אבל מרחקי הבלימה שהוא משיג אכן קצרים יותר, הרבה בזכות אופי פעולת הבלם הקדמי. הוא לא חזק מדי, ויש צורך בלפיתה איתנה בכדי לממש את מלא הפוטנציאל שלו, אבל זה עובד.

בהשתחלויות העירוניות, שני הכלים עושים עבודה מצוינת. שניהם זריזים, קלים לשליטה ותמרון. בכל זאת, בעיקר נוכח תגובות המנוע הזריזות, יצאה שה'ליגרו' מצא חן בעיננו יותר. דבר נוסף וחשוב אותו גילינו בנסיעות העירוניות - יש להימנע מלטפס או לרדת מדרכות במקומות שלא יועדו לכך.

הגלגלים הקטנים של שני הכלים מקרבים מאוד את הגחון לאספלט, וכשמנסים לדחוף מתחתם את שפת המדרכה זה לא תמיד עובד. אמנם אין חשש שתמצאו את עצמכם כשהקטנוע עושה את עצמו נדנדה ורק גלגל אחד נוגע בקרקע לסרוגין, אבל עדיין לא היינו ממליצים לאף אחד לקפוץ מדרכות שלא הונמכו מאוד.

מחירים, ומה קונים

המנצח שלנו במבחן הזה הוא ה'ליגרו' - באופן חד משמעי. זה לא שאני יכול בלב שלם לשלוח את כולכם לחנויות לקנות אחד, אבל מי שממש התלבט בין השניים הספציפיים הללו, מוזמן להיכנס לאולם התצוגה של חברת ד.ל.ב מוטורספורט (יבואנית קטנועי פי.ג'י.או לארץ), ואחרי שישאיר שם 11,990 ש"ח יוכל לקבל אחד. לעומתו, מי מכם שמעדיף לחסוך כ-1,500 ש"ח, יכול להגיע לאולם התצוגה של חברת 'מבט קדימה' כשהוא חמוש ב-10,480 ש"ח, וליהנות ממחיר ההשקה של ה'ביבר' (מחיר מלא - 11,484).

היות ושני הכלים האלו חדשים יחסית, ולמעשה זו הפעם הראשונה שאנחנו רוכבים עליהם, אני רוצה להגיד, שבסופו של דבר, אחרי שלושה ימים במחיצתם, אני ממליץ למי שיכול להרשות לעצמו כלי יקר יותר, שלא יתקמצן. מי שלא יכול - שיחסוך עוד קצת.

*בוחנים: ערן טננבאום וקובי ליאני

נתונים טכניים

ליגרו
אורך - 1780 מ"מ
רוחב - 645 מ"מ
גובה - 1060 מ"מ
בסיס גלגלים - 1210 מ"מ
משקל יבש - 102 ק"ג
נפח מיכל דלק - 6.7 ליטר
מתלה קדמי - טלסקופי
מתלה אחורי - בולם יחיד
בלם קדמי - דיסק
בלם אחורי - תוף
גלגל קדמי - 3.50 - 10
גלגל אחורי - 3.50 - 10
דגם מנוע - 4 פעימות חד בוכנה
נפח - 124.9 סמ"ק
מערכת קירור - אוויר
התנעה - חשמלית + רגלית גיבוי

ביבר
אורך - 1810 מ"מ
רוחב - 700 מ"מ
גובה - 1095 מ"מ
בסיס גלגלים - 1242 מ"מ
משקל יבש - 106 ק"ג
נפח מיכל דלק - 6.8 ליטר
מתלה קדמי - טלסקופי
מתלה אחורי - בולם יחיד
בלם קדמי - דיסק
בלם אחורי - תוף
גלגל קדמי - 3.50 - 10
גלגל אחורי - 3.50 - 10
דגם מנוע - 4 פעימות חד בוכנה
נפח - 124.6 סמ"ק
מערכת קירור - אוויר
התנעה - חשמלית + רגלית גיבוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully