וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הקשר בין אופנוע לכביש?

דני אליקים

18.6.2011 / 14:53

כלי דו גלגלי בטיחותי מתחיל בצמיגים תקינים ובהם לחץ אוויר בהתאם להמלצות היצרן. שלל עצות והמלצות לשמור אתכם על שני הגלגלים

רוכבים יקרים, אל תחכו לטיפולים השוטפים בכדי לבדוק את צמיגי האופנוע שלכם. כרוכבים, האחריות לתחזוקה שתבטיח את הבטיחות שלנו היא אך ורק עלינו והצמיג כידוע הוא חוליית הקשר היחידה בין האופנוע לכביש ולכן גם מקדם בטיחות מספר אחד. צמיג טוב יספק לנו אחיזת כביש טובה בתנאי דרך שונים, יעביר את מאמצי התאוצה, הבלימה וההיגוי, יספוג חלק ממהמורות הדרך וישפר את איכות הנסיעה.

אם אתם רוכשים אופנוע או אם אתם מחליפים צמיגים לאופנוע שלכם, כדאי לבדוק שהצמיגים מתאימים ומיועדים לשימוש באופנוע והמידות שלהם הם אלו המצוינות ברישיון הרכב.

אז מה מומלץ לבדוק בצמיגים?

ראשית, כאשר הצמיגים קרים, בדקו את לחצי האוויר והשוו אותם מול נתוני היצרן בעזרת מד לחץ תקין ומכויל. שימו לב גם לעומק חריצי סוליית הצמיג, המינימום המותר הוא לא פחות משני מ"מ ובדקו סדקים, חתכים ונפיחויות בדפנות הצמיג ובסוליה. גם אם זה קשה, במיוחד לרוכבי השטח שבנינו, כדאי לנסות ולשמור על ניקיון הצמיגים. בשום מקרה אין להשתמש בחומרים "משמרים" או "מחדשים", חומרים אלה מגבירים את התבלות הצמיג ומוסיפים שכבת בידוד שומנית בין הצמיג לכביש.

לא נמוך מידי ולא גבוה מידי

במידה ואתם רוכבים עם צמיגים בעלי לחץ אוויר לא נכון, אתם מקטינים משמעותית את אחיזת הכביש והתנהגות האופנוע ואף פוגעים ברובדי הצמיג ומקצרים את חייו. לחץ האוויר בצמיגים הוא זה שמשמר את צורת חתך הצמיג בתנאי דרך שונים ובעומסים משתנים. כשהצמיגים שלכם עם לחץ אוויר נכון, שטח המגע עם הכביש הוא הגדול ביותר, הצמיג קשיח מספיק בכדי לעמוד בעיוותים הנגרמים כתוצאה מכוחות צד או תאוצה ובלימה ומצד שני גמיש מספיק בכדי לספוג את מהמורות הדרך.

בלחץ אוויר נמוך, סוליית הצמיג "נמרחת" על פני הכביש, מה שגורם להרגשת היגוי כבד, לא מדויק ותחושת חוסר שליטה על האופנוע. מה גם ששטח המגע של הצמיג קטן בשל עוות הצמיג מה שמקטין את אחיזת הכביש, מחמם מאד את הצמיג וגורם להפרדות הרבדים הפנימיים. לחץ אוויר נמוך הוא הגורם העיקרי לבלאי מואץ של הצמיגים.

בלחץ אוויר גבוה, הצמיג נוקשה מאד ושטח המגע עם הכביש מתבצע בחלקו האמצעי של הצמיג מה שמביא לאחיזת כביש מוגבלת מאד. בלחץ גבוה יכולת ספיגת המהמורות על ידי הצמיג קטנה ותחושת הנהיגה נוקשה ולא נוחה, ההיגוי קל מידי ומרחף והאפשרות לרעידות בנסיעה מהירה גדלה. קחו בחשבון גם שבשל התחממות הטבעית של הצמיג במהלך הנסיעה, לחץ האוויר גדל עוד יותר ויכול לגרום לפיצוץ הצמיג במקרים קיצוניים.

לחץ האוויר הנכון בצמיגים הוא לחץ האוויר שיצרן הרכב קבע ובטווחים שנקבעו על ידו. הטווח מכסה את העומס המשתנה בין רוכב לרוכב, תנאי דרך שונים, סוגי צמיגים שונים ואופנוע אשר מרכיב נוסע נוסף.

מה חשוב בתעודת הזהות של הצמיג?

בכל צמיג מוטבעים על דפנותיו סימנים מוסכמים שהם תעודת הזהות של הצמיג ומתארים את מידותיו, העומס והמהירות המותרים ואת מבנהו. אין צורך שתדעו כל סימן שמוטבע על הצמיג, אך יש מספר דברים שכן מומלץ לשים אליהם לב:

קוד התאריך
על כל צמיג מוטבע תאריך הייצור בקוד בן 4 ספרות שמציינות את מספר השבוע בשנה ואת השנה. כך למשל צמיג שנושא את הקוד 2703 יוצר בשבוע ה-27 של שנת 2003. ההטבעה מצויה בדופן הצמיג, קרוב למקום בו מתקבע הצמיג בחישוק. ולמה זה חשוב? כי אורך חיי הצמיג הוא 5 שנים ויש להקפיד להחליפו בתום תקופה זו.

יחס גובה החתך
גובה החתך הוא הגובה בין עקב הצמיג לקצה הסוליה. יחס החתך מציין כמה אחוז מרוחב הסוליה הוא גובה החתך. במילים אחרות, בהנחה ורוחב הסוליה הוא 180 מ"מ והחתך הוא 55, אז גובה החתך יהיה 180*0.55 = 99. ולמה אתם צריכים לדעת את זה? כי ככל שחתך הצמיג נמוך יותר יורדת נוחות הנסיעה כיוון שיש פחות אוויר המשכך את הזעזועים. עם זאת, מכיוון שהקיר הנמוך של הצמיג פחות מתעוות מתקבלת אחיזה טובה יותר המורגשת למשל בפניות.

גם רוחב גדול של צמיג תורם לאחיזה עקב חיכוך גדול יותר עם הכביש, אך משפיע לרעה על ההתנגדות לגלגול כיוון שיותר שטח של הצמיג מתעוות בכל תזוזה של הצמיג ולכן צריך יותר כוח כדי לסובב אותו. יש לכם אופנוע ספורטיבי? השתמשו בצמיגים רחבים וחתך נמוך על מנת לשפר את האחיזה. לעומת זאת אם אתם מסתפקים באופנוע רגיל, השתמשו בצמיגים צרים ובעלי חתך גבוה יותר לטובת נוחות נסיעה וצריכת דלק משופרת.

קוד אינדקס
קוד זה מציין את המשקל והמהירות המקסימאליים המותרים בצמיג זה. קיימים אופנועים רבים בעלי מידות צמיגים זהות אך בעלי משקל גבוה יותר ומסוגלים להגיע למהירויות גבוהות יותר, לכן חשוב מאד לבדוק את קוד העומס והמשקל ולהשוות לדרישות היצרן.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

תיקון תקרים

כרוכבים וכמי שבוודאי חווה או יחווה תיקון של תקר באופנועו, יש להפנים מה מותר ומה אסור בתיקון התקרים ואילו הם הכללים החשובים:

לעולם אין להתקין פנימית בצמיג טיובלס (צמיג ללא "פנימית" אטום לדליפת אוויר מחללו באמצעות מבנה מיוחד וחומרים המונעים יציאת אוויר)

תיקון תקר ייעשה בצורה תקנית על ידי פטרייה בחלקו הפנימי של הצמיג.

תקר הנגרם כתוצאה מחתך, לא ניתן לתיקון.

חל איסור על תיקון תקר הנמצא בסמוך לתקר ישן מתוקן.

אין להשתמש באמצעים חיצוניים לתיקון תקר (כנראה בתמונה).

תקר אלכסוני לא ניתן לתיקון ומחייב החלפת הצמיג.

תקר בצמיג שחוק, מומלץ לשקול את החלפתו.

תיקון תקר יבוצע באזור מרכז הסוליה בלבד ולעולם לא בדפנות.

יצרני צמיגים רבים אוסרים על תיקון צמיגים או מגבילים את המהירות המרבית על הצמיג המתוקן.

לאחר שני תיקוני תקר יש להחליף את הצמיג.

ניתן להשתמש בקצף תיקון זמני, אך יש להגיע בהקדם למוסך על מנת לבצע תיקון קבוע.

שימרו על איזון

רוצים להיות יציבים על הכלי שלכם? הקפידו על איזון גלגלים. הגלגל, כאובייקט בעל משקל המסתובב במהירות גבוהה, יכול לגרום לרעד הנגרם כתוצאה ממשקל לא שווה בהיקף הגלגל. המשקל הזה בעצם מנסה לדחוף את הגלגל הצידה או החוצה בכיוון בו יש משקל עודף ובתדר השווה למהירות של הסיבוב. חוסר איזון בצמיג משפיע לרעה על יציבות האופנוע ובטיחות הנסיעה, כמו גם לבלאי מואץ בצמיג. במהירויות סיבוב גבוהות חוסר איזון של גרמים בודדים יכול לגרום לרעידה מורגשת ומסוכנת.

יש לאזן את הגלגלים בכל החלפת צמיגים ו/או כשיש בעיה של רעידות באופנוע.

גלגלים לא מאוזנים יגרמו לרעידות האופנוע בכל מהירות, אך במהירויות גבוהות חוסר האיזון יתבטא באחיזה מוגבלת, שליטה מוגבלת ואי נוחות וביטחון בנהיגה.

איזון הגלגלים יבוצע במכשיר המיועד לאופנועים.

במידה ויש פגיעות בחישוק (מכות, מעיכות), לא ניתן להגיע לאיזון מושלם.

בגלגלים בעלי חישורים (שפיצים), לא ניתן לאזן על ידי מכשיר אלקטרוני.

ישנם למעשה שני סוגי איזון, איזון סטטי שבמהלכו מתקינים את הגלגל על מכשיר בעל שני עוקצים ומסובבים קלות. הגלגל יישאף להיעצר כאשר הנקודה הכבדה ביותר תהיה למטה. בכדי לוודא כי זו נקודת חוסר האיזון, מסמנים את המקום וחוזרים על הפעולה שנית. אם מקום העצירה זהה, מתקינים משקולת במרכז החישוק בנקודה הגבוהה ביותר (ממול המקום המסומן) ובודקים שוב. כשהגלגל לא מאוזן סטטית, תחושו כאילו הגלגל קופץ במהירות גבוהה.

הסוג השני הוא איזון דינאמי, שבמהלכו בודקים את זריקת הצמיג והחישוק לצדדים על ידי התקנת הגלגל על מכשיר איזון אלקטרוני המסובב את הגלגל ומודד את מידת הזריקה ואת המיקום המדויק של חוסר האיזון. איזון הגלגל מתבצע על ידי הצמדת משקולות בצדי החישוק. במידה והגלגל שלכם סובל מחוסר איזון דינאמי, תרגישו ברעד חזק בכידון השואף להיטלטל לצדדים במהירות וגורם לאי יציבות ובמהירויות בינוניות תחושו סכנה לאובדן שליטה.


* הכותב הינו מדריך קורס 'יסודות המכאניקה באופנוע', המכללה הטכנולוגית לרכב מבית איגוד המוסכים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully