וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכל מקום ובחזרה

רני פלג

21.9.2007 / 9:30

לקחנו את רכב השטח העברי, תומקאר, למבחן מזרה אימה בהרי ירושלים וכרגיל נהנינו עד השמים. האם העובדה שמצאנו גם תרוץ הגיוני לרכוש אותו מלמדת על פגיעה בשיקול הדעת שלנו?

אתר השטח הישראלי

* צילום ועריכה: אתר השטח הישראלי 4X4

חיוך גדול על הפנים. זוהי התגובה האוטומטית, הבלתי רצונית והבלתי מתווכת, או נמנעת. מעין רפלקס ראשוני הטבוע בכל גבר, אישה, ילד וחתול, אשר פוגשים לראשונה תומקאר. אומרים שאין לשפוט לפי מראה עיניים וזו טעות, אבל מצד שני אומרים – וכאן אני חייב להסכים - כי דברים טובים באים באריזות קטנות. אז אחרי שמפסיקים לחייך בתגובה לבאגי החמוד, נכנסים לתוכו ומתחילים לנסוע ואז מתחילים לחייך באמת – חיוך גדול, רחב, כזה שרק גדל.

תומקאר נמצא עימנו כבר משהו כמו עשור וחצי, ולאחר שבילה בשנים האחרונות במרכזי הערים כרכב פינוק לילדים שיש להם הכל, הוא הפך כבר לנדוש. טוב, אז התרוץ הרשמי למפגש היה רצון לתת בראש לכמה מעמיתי (ועל כך תקראו בהזדמנות אחרת). אבל כאשר קפצתי לבקר במפעל תומקאר בגבעת השלושה, הבנתי שכרגיל האבולוציה המרשימה של הדגם נמשכת ושיש לי עוד 200 דברים לספר עליו, אז העמסתי צידנית עם בקבוקי מים קרים בארגז המטען, שמתי ידיים על ההגה ויצאתי למסלול הבא: מגבעת השלושה להרי ירושלים ובחזרה בשטח, מבלי לעלות על כל כביש.

מה זה תומקאר?

תומקאר הוא רכב שטח ישראלי, המשמש למטרות עבודה, פנאי וביטחון והוא כיף של מכונה. מבנה קשיח ופשוט, מרווח גחון של SUV וחצי, בולמי זעזועים ארוכי מהלך ומשקל קל, הופכים את תומקאר למכונת טיולים מוסמכת, שיכולה לקחת אתכם – כמאמר ססמת הפרסום האנגלית של תומקאר – לכל מקום ובחזרה.

בדגם שלקח אותי להרי ירושלים מצאתי כמה חידושים. מנוע הקוהלר (אחד משלושה מנועים המוצעים בתומקאר) קיבל הזרקת דלק ממוחשבת, אשר מכניסה אותו לשנות ה-2000 וגורמת למנוע לעבוד חלק ונקי גם בשיפועים חריפים, שהיו גורמים למנוע הקודם לגמגם. המנוע, שנמצא מאחורי הנוסעים מעביר כוח לגלגלים דרך תמסורת וריאטור ושרשראות טבולות בשמן. שני חידושים היכו בי כאן, יחס העברה נמוך לתנועה בשטח קשה ונעילה מכאנית לדיפרנציאל, אשר משדרגים את היכולת של תומקאר בשטח טכני עשרות מונים.

אמרנו אבולוציה ואכן כל המוכר מתומקאר עדיין איתנו, כלומר באגי חסון וצנום ממדים, עם הנעה אחורית וארבעה מתלים נפרדים ארוכי מהלך ומרווח גחון המספיק לשיוט בשדה בולדרים ברמת הגולן. החוסן גם הוא נשאר, כך שאם אתם ממצים את זוויות המרכב המעולות ואת מרווח הגחון, תומקאר לא יתרגש אם תחבטו אותו בסלע תורן, או אם תחליקו את הגחון החלק שלו על מכשול בלתי עביר לג'יפים עדינים.

תומקאר לא השתנה רבות, אך חוקי הרישוי והמיסוי דווקא כן. העיוות המקומי שהפך את תומקאר לקומבינה לילדי עשירים הסתיים וכעת ההגדרה טרקטור משא מרחיקה אותו מזרועות בני ה-16 (אלה, בעלי רישיון טרקטור יכולים לנהוג בו רק בשטח חקלאי). מי שהרוויח הם בעלי רישיון נהיגה לרכב פרטי, אשר יכולים לנוע בתומקאר בכל דרך שאינה מהירה, כלומר יכולים לרכוש אותו לצרכי תחבורה עירונית כרכב שני במשפחה. מחיר התענוג נע בין 81,000 שקלים לבין 104,000 שקלים שתשלמו עבור גרסה חזקה ורחבה יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

דברים טובים באים באריזות קטנות

באישון בוקר התיישבתי ליד ההגה המוכר של תומקאר. הכל מוכר, חביב וידוע, ההבדל היחיד הוא ידית ההילוכים שקיבלה מצב L חגיגי ומימינה ידית לנעילת הדיפרנציאל. בניגוד לכלי רכב בני זמננו, כל סביבת הנהג עשויה מתכת וכך את שתי הידיות לתפעול מערכת העברת הכוח מתפעלים ביד חזקה ובזרוע נטויה, מה שנותן לי לפחות הרגשה שיש לי עסק עם כלי רכב אמיתי ולא צעצוע מלופלף ומפלוסטק שיישבר ברגע שאכנס לשטח.

מעט מאוד פלסטיק אפשר למצוא בקבינה הפתוחה של תומקאר ומה שבכל זאת נמצא עושה רושם של חומר עמיד בפני ירי. בכלל, נראה כי אפשר להשליך את התומקאר מצוק ולאחר מכן לנגב את האבק מהכיסא, להתניע ולנסוע. המנוע שנמצא אמה וחצי מאחורי ראשי קיבל אמנם הזרקת דלק ומערכת ניהול ממוחשבת, אבל הרעש נותר מוחשי ביותר. אם המטרה היא סיבוב קניות בעיר, החן הטרקטורי של המנוע דווקא עובד טוב, אבל אם אתם רוצים לטייל יום שלם בשטח, מומלצים אטמי אזניים.

תנועת יד החלטית משלבת הילוך קדמי, לחיצה על המצערת ויאללה לדרך. מותר לתומקאר לנוע על כביש, אבל אנחנו בחרנו בדרך המהנה יותר להגיע מגבעת השלושה לשער הגיא – בשטח. התפתלנו קצת בתוך נחל שילה, עקבנו אחרי קו מתח 400, חלפנו על פני תל חדיד, שתינו קפה במצפה מודיעין, זגזגנו בין עבודות התשתית סביב מודיעין לעמק איילון, העפלנו לנווה שלום ומקץ שלוש שעות של טיול חביב (ופנצ'ר אחד) הצטרפנו אל מדריכי אתר השטח הישראלי, שטרם מיצו את פטפטת הבוקר בשער הגיא.

לשטח נולד

תומקאר הוא מכונה מופלאה לטיולים בשטח, עובדה זו ידועה לנו מכבר. נסיעה בקבינה פתוחה היא הדבר הטוב ביותר שאפשר לעשות למען הנשמה, כאשר צינת הבוקר מאווררת את המחשבות והריחות והטעמים של כל מה שסביבכם חודרים עמוק אל תוככם. המתלים ארוכי המהלך מגהצים היטב כל מכשול, או מפגע בדרך, מאפשרים לנוסעים להרגיש בנוח גם בטיסה בגובה נמוך, אשר הייתה מפרקת לגורמים כל SUV. לכך יש להוסיף את תא המטען מאחור ומקבלים את אחד מכלי הרכב הטובים ביותר לטיול בן כמה ימים במדבר.

אבל אנחנו היינו בדרך להרי ירושלים, כדי לבדוק מה יודע תומקאר לעשות בשטח טכני. טיפוס מעלות אינו זר לחלוטין לבאגי העברי, רק שבעבר, ללא הילוך כוח, טכניקת הנהיגה בו הסתמכה בעיקר על החוסן הכללי ועל יכולת הפרונט הקל לספוג חבטות (מה שלא הפריע לתומקאר שכזה לצלוח את מסלול הרוביקון המיתולוגי, מוכיח לאמריקנים נדהמים מה יודעת לעשות עגלת גולף עברייה). כיום, עם הילוך כוח ונעילת דיפרנציאל, אפשר לזחול על סלעים מבלי לשרוף את רצועת הווריאטור ומבלי לסחרר יותר מדי צמיגים.

צריך לזכור גם כי תומקאר הוא בעל משקל קל, מרכז כובד נמוך וחיבור נפלא של הנהג לקרקע, כך שהפוטנציאל בהחלט גבוה – נותרה רק הבדיקה המעשית. ואת זאת ערכנו כאשר מסביבנו ערב רב של רכבי שטח משופרים במידה זו או אחרת. קשה היה לקלף את הלסתות של עמיתי לאתר השטח הישראלי, אשר נשמטו בתדהמה, עת דילג לו החרגול הצהוב במעלה משל"ט 21. תומקאר לא הזיל אפילו אגל זיעה אחד במקומות בהם דרשו כלי הרכב המגודלים נעילות, בניית מדרגות וכיוון קרקעי מדויק.

כאשר תכננתי את המסלול לתומקאר, התרחיש היחיד ממנו פחדתי הוא המצב המסוכן ביותר בנהיגת שטח – עלייה שנכשלה. מצב זה מסוכן לכל כלי רכב, אך כאשר כל המשקל מרוכז מאחור מלכתחילה וללא אפשרות לבלימת מנוע (בגלל הווריאטור), הסיכון גובר. כאשר נקלענו למצב שכזה במעלה נורי האימתני (מסיבות מגוונות, אשר ישמשו בוודאי תחמושת לירידות הדדיות במפגשי המדריכים הבאים), תיקנו את המצב בקלילות מעוררת גיחוך: ארבעה גברים חסונים הרימו את חלקו הקדמי של התומקאר, סובבו אותו על צירו והוא דילג מעדנות לקרקע בטוחה.

תומקאר ובעיית הגרעין

תומקאר הוא כלי רכב מקסים ושובה לב. זהו ייעוד וזו תכליתו בחיים. בניגוד לקופסאות הלוקחות אתכם לעבודה, תומקאר אינו צריך להציע שימושיות, או לשרת איזשהו היגיון קר ותכליתי, אלא רק לגרות אתכם לאחוז בהגה ולצאת לבלות. וכאשר תא הנוסעים פתוח לכל רוח, אין צורך להרחיק נדוד כדי לבלות, כי האושר יכול להימצא מטר מעבר לאספלט. ולאחר תוספות הילוך הכוח ונעילת הדיפרנציאל אפשר להפליג הרבה מעבר לאספלט.

מדענים רבים מסכימים על הסברה כי לאחר הפצצה הגרעינית, בעלי החיים היחידים שישרדו יהיו המקקים. מבלי שמץ של רצון להעליב בהשוואה שכזו, נראה כי כלי הרכב הראשון שימעך מקק, עשוי להיות תומקאר, כי הוא מין סוג של חרק משוריין ועמיד בפני כל פגע. כך צריך להיות רכב שטח – חסין, עמיד ומהנה ולא נוצץ ופגיע. כיום, כאשר הגה התומקאר זמין גם לבעלי רישיון נהיגה לרכב פרטי, אפשר בהחלט לשקול רכישתו כרכב שני במשפחה, היכול לשמש לתנועה עירונית. עם בונוס של יכולת לתור כל פינה בארץ, הופך העסק גם למשהו שמעורב בו גם היגיון ולא רק אמוציה.

תומקאר TM25JH

מנוע: בנזין, V2, 725 סמ"ק
זינוק ל-100 קמ"ש: נשבעים שלא בדקנו
מהירות מרבית: על כורכר, או על בולדרים?
תיבת הילוכים: תמסורת רציפה
הנעה: אחורית !!!, נעילת דיפרנציאל, LOW, בקרת משיכה ויציבות (סתאאאם, בצחוק)
אורך: 282 ס"מ
רוחב: 165 ס"מ
גובה: 162.5 ס"מ
בסיס גלגלים: 205.2 ס"מ
משקל: 610 ק"ג
מרווח גחון: 31.7 ס"מ
מחיר: 90,910 שקלים

* הכותב הנו עורך אתר השטח הישראלי 4X4

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully