וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הליפט: פולקסווגן פולו (08-95)

18.3.2009 / 12:12

הפולקסווגן פולו הפכה בישראל לחביבת הפלח האופנתי. רוחה השובבית ואיכותה מבית, הקנו לה מעמד מבוקש בשוק המשומשות

יסודות ההצלחה של הפולו בישראל ארכו זמן רב להבנות. לא אמצנו בחיבה את דורותיה הראשוניים שנחתו בשערינו בשנות ה 80 והעדפנו, לעת ההיא, להדק היחסים עם מותגים מוכרים מהמזרח, ארה"ב ואפילו משוודיה. את ניצוצות ההצלחה, החלה היבואנית 'צ'מפיון מוטורס' לקצור כאשר העשור התשיעי למאה ה-20 הגיע לאמצע הדרך. הדור השלישי של הפולו שהוצג ב 1993 פרץ לקבוצת הסופר מיני בישראל באיחור מה, לאחר שזו התוודעה לתוצרת הצרפתית, והתרשמה כי נפער מקום להתחדשות חיונית.


בסיועה של פלטפורמת הגולף והסיאט איביזה, תא הנוסעים ייצג בגאווה את האיכות הגרמנית במיטבה: שפע חלל, איכות חומרים מוקפדת וסביבת נהיגה נוחה לתפעול ונגישה. כמו כן, מוניטין בטיחות מחוסן מפני ביקורת לצד קשת מנועים חכמה וגמישה, העניקה לפולו את המרשם הנכון לדבר לרציונל הלקוח הישראלי. כל מי שליבו נסער מהגולף אך הפרוטה איננה בכיסו, יכול היה להסתפק באלטרנטיבה זולה יותר שנרתמה להניע את החברים והמשפחה באווירה מיוחדת ושווה לכל נפש.

פולו-אפ

בהנחה שאתם מתלבטים בין הדורות, סביר ששנתוני 1999-2002 קורצים לכם ומחייכים אל העו"ש. פולקסווגן מעולם לא שיווקה מכוניות רזות באבזור או רכות במהותן. ולכן בכל דור מודרני, הפולו התעלקה על כל הבא ליד מאחותה המשפחתית וההשתלה עברה בהצלחה ללא קיפוח גלוי.

שוק התחלופה המשומש, הטמיע את הפולו במסירות ומינף אותה למעמד רם משארית הקבוצה. המנועים נעו בנפחים שבין 1.0 ל' 45 כ"ס, ועד 100 כ"ס בגרסאות 1.6 ל'. פצצות האנרגיה החמות – GTI והפולו V16 הופיעו לפרקים, והפכו אקזמפלר מבוקש בקרב בני העשרה. דגמי הדיזל SDi שווקו במקביל, אך לא זכו להצלחה בקרב הנהגים הפרטיים ורק מרכבי הקלאסיק ארוכי הישבן, מצאו את דרכם לזרועות התחבורה הציבורית והחוק.

הביצועים בפולו, היו ונשארו סולידיים פלוס. השלדה לא מבריקה, תת ההיגוי מורגש, ושילוב ההילוכים – נוקשה בתפעולו ולא שש אלי תקיפות. התיבות הידניות הן האופציה הפחות מומלצת (העדפות תשאירו לאופי), חמישה הילוכים בתמסורת, ארבעה עבור הגיר האוטומטי תוצרת יפן. צריכת הדלק תהיה בהתאם לאופי השימוש, אך דעת המשתמשים טוענת שלא מדובר בנתונים חריגים לכאן או לשם. חסכונית, אבל לא תערפל את דרכם בדרך לתחנת הדלק.

למחפשי הריגושים חסרי השקל ל-GTI, נמליץ לחבור לגרסאות ה-16V להן מנוע 1.4 ל' והספק של 100 כ"ס. המיאוץ למאה קמ"ש אורך פחות מ-10 שניות והמנוע מסרב להיחנק בהתקרבו ל-180 קמ"ש. הוסיפו לכך רמת בטיחות גבוהה, והנה אפשרתם להורים להשאיר עין אחת פקוחה בלילות, במקום שתיים.

עבור גרסה בסיסית לפולו המוצעת בנפח 1.3 ל' ומשודכת לגיר ידני, תשאירו אצל המוכר בין 11 ל-12.5 אלף שקלים. עבור כך תקבלו מכונית מבציר 1995 המשווקת עם כרית אוויר אחת, נעילה מרכזית, 2 חלונות חשמל והגה כוח. להק הדגמים הפופולרי יותר משווק עם מנוע 1.4 ל' או 1.6 ועבורו תאלצו לשלוף עוד 2,000 שקלים בממוצע. שנתונים מאוחרים יותר, עד להחלפת הדור בשנת ,2000 מסוגלים להגיע עד 30 אלף שקלים, תלוי באבזור והבטיחות הכלולה. מעבר לכך, הקפצת איכות הגימור מזניקה את מחיר המכונית; שנתוני 2001 מתחילים בטווח של 28 אלף שקלים וגרסאות בכירות ל-40 וזוכות לביקוש מוגבר.

בטיחות

שלוש פעמים בפרק זמן של חמש שנים נבחנה הפולו תחת איגוד הבטיחות האירופי 'Euro-Ncap'. ב-1997, הפולו גרפה שלושה כוכבים לזכותה בריסוקי הצד והחזית, ורשמה ציונים מרשימים בהגנה על הנוסעים ואפילו על הולכי הרגל. תא הנוסעים שמר על היושבים, זולת דיפורמציה שנמדדה בתחתית המרכב, ופגעה בפלג הגוף התחתון. עוד מהצד השלילי, דחיסת הדלתות מנעה את פתיחתן בצורה חלקה, ועל כך הופחתו נקודות חשובות.

בשנת 2000, עת מתיחת הפנים, הפולו תפחה במימדיה, ובסיוען של ארבע כריות אוויר, הצליחה להוסיף עוד כוכב אחד וצברה שבחים במבחני הריסוק: החזית ספגה אנרגיה בצורה מיטבית, וחילצה את הבובות בנזקים מינמליים בחלקי האגן ובאזור הברכיים כתוצאה מפגישה עם דיפוני הקונסולה. שנה מאוחר יותר, הציון נותר כשהיה אך לראשונה, הפולו הצליחה להוסיף כוכב גם בסעיף ההגנה על הולכי רגל שם צברה 6 נקודות

טיפולים

הפולו איננה שותפה למחלות הקשות של אחותה המשפחתית - פולקסווגן גולף. אולם חשוב לציין, כי הצהרה זו אינה שווה מאומה באם הפולו אינה מטופלת במוסך המתמחה בפולקסווגן המכיר את תקלות הרכב על כל תחלואיו. דהיינו, פרט לבלאי סביר ושכיח, תקלות חריגות עלולות לצוץ ולגרום לכם להוציא מכסכם אשראי שלא לצורך.

הפולו מפגינה אמינות טובה ואף מועצמת ביחס לסגמנט המשומשות. היא לא מצריכה ביקורים תכופים במוסך וגם לא תזעזע לכם את המעיים בניסיונות להבין מה השתבש ומאיפה לגרד כמה אלפיות לתיקון. בטיפולים, נדרשת היא להגיע למוסך כל 15 אלף ק"מ על פי הוראת יצרן. אלא שהנתון אופטימי עבורה, ולכן רצוי שתפנו לטיפול אחת ל-10,000 ק"מ מכוון שהוכח כי באגן השמן מצטברת בוצה, ונדרש טיפול מוקדם יותר על מנת למנוע את התופעה.

עלותו של טיפול קטן נאמד בכ-500 שקלים, גדול כ-800 ובאותה הזדמנות מחליפים גם את מסנן השמן והפלאגים. טיימינג (רצועת תזמון) הוא נושא רגיש בפולו, מפני שבתחומיה שתי רצועות שומרות על תפקוד המנוע ביחידת ה-16 שסתומים, וכך גם שני קאמפשטים. עלות החלפת רצועת התזמון הוא יקר באופן חריג ועלול לנשוק ל-1,800 שקלים אחרי כל ההוצאות הנלוות. כאן נמליץ בחום להיזהר משימוש ברצועות תזמון ומותחנים שאינם מקוריים, או מייצור סיני בשל האיכות הירודה.

חלקי החילוף של הפולו קצת יותר יקרים מהזרם הנפוץ. פגוש למשל עולה 1,000 שקלים, מכסה מנוע 1,200, ויחידות תאורה, כל אחת – 400 שקלים. מראות צד יגרעו מכם 650 שקלים – לא כולל צביעה הדורשת עוד 150 שקלים. בנוסף, בית הנתיכים סובל לעתים מקורוזיה ודורש החלפתו בעלות של 150 שקלים.

תקלות, אמינות

רגישותה של הפולו היא בעיקר לתיקונים לא מקצועיים. שלא תקבלו הרושם שהיא נטולת בעיות, אך מסתבר שהיא פחות נסערת מבין חברותיה האירופאיות מול האקלים הישראלי שלא מותיר שבויים על הכביש. הדוגמא הטובה מכולן היא איכותו של הגיר האוטומטי שמקור הולדתו ביפן. נדיר מאוד לשמוע על קריסתו ואם כן, מדובר בשימוש בלתי סביר. דווקא הגיר הידני, דורש טיפונת של תשומת לב בשל חשש מתקלות; נזילות שמן, בן היתר, עלולות לגרום להריסתו ולהחלפה בלתי נמנעת של כל המערך בעלות של 4,000 שקלים.

מערכות החשמל של הפולו לא סובלות אצלנו מגורמים מפתיעים. מה שמוכר וידוע – חלונות נופלים, או מחשב נעילה מרכזית משתולל, לא צריך לבוא כרעם בהיום בהיר. עם זאת, חרף הסוגיה המעצבנת של מנגנוני החלונות, נספר לכם כי בימינו ניתן לרכוש קיט שיפוץ ב-300 שקלים במקום להשאיר 1,500 שקלים על החלפה מלאה. דגש אחד כן צריך להיאמר והוא נוגע אך ורק למאוורר המנוע המסתובב כהרגלו 'אובר- טיים' מהחום המעיק, ויכול לעתים לפרוש ולעשות נזק למדחס.

המנועים לא ניזוקים בקלות יתרה. אמינות היחידות טובה מאוד, עם סתימות פה ושם במשאבת השמן (כתוצאה מהבוצה וכדאי להיזהר מזה), או בבית המצערת של המנוע. עלות האחרונה אגב, לא זולה: 1,800 שקלים למוצר מקורי ומינוס 800 לתחליפי. אך עדיף לדבוק, כמו תמיד, במוצר המקורי. בחלל הנוסעים, שימו לב למתגים קצת רופפים או ידיות איתות בדרך למטה שעלות תיקונם כ-300 שקלים בממוצע ליחידה.

בשנתונים קצת יותר מתקדמים (מעל 2002), קיימת רגישות לתותבי המשולשים, סלילי ההצתה וחיישני חמצן שאף פעם אינם זולים. להקפיד על כך שבית הנתיכים לא סובל מפריצות מים, להחליף מסנן מזגן בזמן, ולהימנע מהחלפת נורות בחלק האחורי – עלול לגרום לשיבוש איכות האטימה ולזליגת מים פנימה.

תארוז לי בבקשה?

הפולו היא בהחלט מכונית מובילה בקבוצת הסופר מיני. על פי נתונים וחוות דעת, הדגם המומלץ הוא 1.4 ל' בשידוך לתיבה אוטומטית. ולכן, כל מי שמתמוגג לחוש אופי אירופאי ורוצה להתנסות עם ובלי – כלומר גולף אבל בקטן, בהחלט כדאי שיערוך סיבוב התרשמות וינסה לברר מה בדיוק מדבר אליו ואיפה.

אל תשכחו, שלמעט המיני של רובר או הדה-שבו ההיסטוריות של סיטרואן, הפולו היא זו שחוללה את המהפך המודרני בסגמנט לפני שלושה עשורים וחצי כשלקחה מהגולף רכיבים חשובים. בזירת המשומשות בישראל, זוכה הפולו לביקוש מוצדק שהוכיח את עצמו גם על הליפט במוסך. לא תלכו שולל באם תבחרו בה כאופציה להנעת החברים או המשפחה הצומחת. אולם חשוב שתפקידו אותה בידיים הנכונות, ואל תחסכו ממנה טיפול הולם.

*תודה למוסך 'רון' בתל אביב המתמחה בכלי-רכב מקבוצת פולקסווגן על סיועו בהכנת הכתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully