וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש סיכוי לפיצוי?

ד"ר עו"ד אסף ורשה

14.1.2009 / 11:04

כולנו עלולים להקלע לתאונה בכל פעם בה אנו עולים לכביש. בכדי שגם נפוצה על ידי חברת הביטוח, יש להקפיד על כמה דברים

המציאות בת ימינו, בה רבים מנסים להערים על חברת הביטוח ולהונות אותה, גרמה לה לפתח דפוס מסוים של חשדנות באותם מקרים בהם נסיבות התאונה ועברו של המבוטח בעיתיים ומעלים חשד. מציאות בעייתית זו יצרה את הצורך להתבסס על עדויות חיצוניות ונוספות, מעבר לזו של התובע, זאת על מנת להבטיח כי תביעות שחסרות אחיזה במציאות יטופלו בהתאם. העניין הוא, כי לא רבים טורחים לגבות את עצמם באמצעות ראיות נוספות ולא פעם מערימה חברת הביטוח קשיים רבים על התובע בבואו לקבל פיצוי, ולא תסתפק בתיעוד הרפואי, ובאישור המשטרה (הניתן בדר"כ על פי דיווח הנפגע ולבקשתו, ללא בדיקה של ממש), ותדרוש ראיות נוספות כלשהן להתרחשות התאונה.

כך קרה, במקרה בו בחורה נפגעה בעת שנסעה על טרקטורון בטיול טרקטורונים.לאחר שנפגעה, שלחה לחברת הביטוח את מספר הרישוי של הטרקטורון בציפייה כי זו תפצה אותה. חברת הביטוח טענה כי היא נפצעה בעת שנסעה על טרקטורון אחר לו לא היה ביטוח. במקרה זה, אף על פי שזו המציאה עדים לתאונה, חברת הביטוח מתנערת מאחריות מאחר והעדים לא יכולים להעיד על הטרקטורון הספציפי. הבחורה נמצאת כרגע בבעיה משמעותית שכן היא נדרשת להמציא עדויות שאין לה, דבר אשר מציל צל כבד על סיכוייה לקבל את הפיצוי שמגיע לה.

להלן שורת עצות ברזל ודגשים בכל הנוגע לתיעוד אפקטיבי לאחר תאונת דרכים.

מסמכים רפואיים

קיימת עדיפות להמצאת מסמכים רפואיים מיום האירוע. כמובן שככל שהמרחק מיום קבלת הטיפול לבין יום האירוע גדול יותר, כך יהיה קשה יותר לקבל את המסמכים כראייה מהימנה. חשוב כי בטפסים הרפואיים יצוין, כי הטיפול נבע כתוצאה מפגיעה בתאונת דרכים. הגשת מסמכים רפואיים המעידים על טיפול סתם כך מבלי שמצוין כי המדובר בתאונת דרכים, לרוב, לא יהיו בעלי חשיבות רבה.

בכל מקרה, אסור לוותר על פנייה לבדיקה רפואית מיד לאחר התאונה, גם אם הכאבים קלים ביותר. לעיתים, בשעות הראשונות שלאחר התאונה, הגוף והנפש בסטרס ומנגנונים רפואיים שונים גורמים לנפגע לא להרגיש את הכאב, זאת למרות שיש נזק כגון דימום פנימי או חבלה אחרת הדורשים טיפול. מעבר לכך, מבחינה משפטית, חברות הביטוח ובתי המשפט עלולים להמעיט מחומרת הפגיעה כשהנפגע לא פנה מיד לקבלת טיפול רפואי. זה עלול אף לחזק טענה פופולרית אצל חברות ביטוח: "אין קשר בין הנזק לבין התאונה".

עדים לתאונה

עדי ראייה ישירים, אשר אינם בני משפחה, מהווים ראייה מהימנה ואיכותית. במקרה כזה חשוב לקחת את פרטיהם המלאים, לרבות ת"ז וכל פרט אחר שיסייע לאתר אותם. עם זאת, פעמים רבות, הבעיה היא שאין עדי ראייה לאירוע התאונה. במקרה כזה מוטב לידע את הסובבים באופן מידיי על קרות התאונה בעודה "טרייה".

יידוע הסובבים, בין אם משפחה ובין אם חברים, צריך להיעשות באמצעות שיחת טלפון מייד לאחר קרות התאונה.
יידוע של גורם נוסף כגון העירייה יכול בהחלט לסייע וכך, במידה והתאונה נגרמה בשל כתם שמן או כל מפגע אחר, יש להתקשר למוקד העירייה ולדווח על המפגע, תוך רישום של כל פרטי הדיווח. דיווח שכזה בהחלט יכול להוות עדות שתסייע לניהול התביעה.

אישור משטרה

אישור משטרה מונפק לבקשתו של כל אחד לפי הפרטים שהוא מציג, ולכן אישור זה אינו משמעותי כל כך כאשר הוא הראייה היחידה לעניין התאונה, אם כי עדיף מכלום, ובכל מקרה חלה חובה להזמין משטרה בכל תאונת דרכים עם פגיעה גופנית.

לא פעם, לנפגעים בתאונת דרכים יש נטייה שלא למסור את כל הפרטים אודות התאונה למשטרה ולפרט באופן חלקי את הנסיבות שהובילו להתרחשותה. ייתכן והם סוברים כי קצין המשטרה היה עימם בעת התאונה ויכול להעיד על נסיבותיה. יש להקפיד כי פרטי האירוע יובאו בפני המשטרה במלואם וכפי שנמסרו לשאר הגורמים להם דווחה התאונה, בין אם למד"א, בין אם לביטוח לאומי ואף לחברת הגרירה אם הוזמנה כזו. כך, עשויה חברת הביטוח לייחס ייתר מהימנות לעדות שנמסרה למשטרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

נזק רכוש כהוכחה

פעמים רבות, התאונה העצמית תהיה מלווה גם בנזק לרכוש (לרכב). תביעת נזקי רכוש לרוב, תהווה ראייה מחזקת לעצם קרות התאונה ופעמים רבות גם לנסיבותיה, טענה עימה לחברת הביטוח יהיה קשה להתמודד. לעניין זה, יצוין כי פעמים רבות בהם גובה הנזק נמוך, מעדיף התובע שלא להפעיל את פוליסת נזקי הרכוש שלו ובוחר לתקן זאת לבדו ועל חשבונו. במקרה כזה חשוב לשמור קבלות המעידות על התיקונים ועל עצם קרות הנזק לרכב.מעבר לכך, כדאי גם לצלם את הרכב הפגוע או את הרכב בעת התאונה (או אפילו את כתם השמן שגרם לאופנוע שלנו להחליק) – ולרובנו יש מצלמה בטלפון הנייד.

חקירה

כאשר מדובר באדם אשר לו עבר עשיר בתאונות ותביעות, חברת הביטוח לרוב תבחן יותר לעומק את החבות ויתכן ותוציא חקירה לבחינת הנסיבות. פעמים רבות, כאשר סיפור התאונה יראה לחברת הביטוח כלא אמין, היא תשלח חקירה בה ייחקר התובע לעניין הנסיבות ועל ידי כך תיבדק גם אמינותו. רצוי שהפגישה עם החוקר תיערך בנוכחות עו"ד מטעם המבוטח שתבטיח שקיפות מלאה ותימנע אי הבנות באשר לפרשנות של נסיבות התאונה.

לא פעם, יכולים החוקרים להקשות על התובע שאינו בקיא ברזי החקירה ואף יכול מפאת התרגשות, שלא לענות את התשובות כנדרש. נוכחות של עו"ד בהחלט יכולה לסייע למבוטח בעת החקירה.


* הכותב הנו ד"ר ועו"ד המומחה לדיני ביטוח ונזיקין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully