וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קונים רכב משומש? אל תפלו בפח

עו"ד אינגריד הר-אבן

17.2.2009 / 14:05

היצע "יד שנייה" בישראל מורכב בעיקר מרכבי ליסינג והשכרה שיעשו הכל כדי להסתיר את זהותם האמתית. אל תקנו "חתול בשק"

רכישת רכב משומש הפכה בשנים האחרונות למבוך דמוי לונה פארק - שום דבר אינו כפי שנחזה להיות, ובלתי אפשרי כבר לדעת במה ולמי להאמין. זה מתחיל בזהות מוכר הרכב - אם בעבר עסקאות רבות צמחו מתוך "פתקים" על מכוניות שראינו בצומת, כיום כ-70 אחוזים מכל הרכב החדשים נרכש על ידי חברות ליסינג והשכרה ומכאן כי הם גם קבוצת מוכרים עיקרית לרכב משומש. כלי רכב אלו לרוב מתוחזקים באופן ירוד יחסית לכלי רכב בבעלות פרטית ויש לפיכך לבדוק היטב את טיבו של הרכב. בנוסף, אין מתאם בין מצבו של הרכב לבין מחירו. קבוצה גדולה נוספת של מוכרים אשר מפניה יש להיזהר הינה של סוחרי רכב אשר רבות מהמכוניות במגרשיהן הינן כאלו שעברו תאונות קשות בעברן ("אובדן להלכה" או קרוב לכך), ואשר תוקנו באופן לא מספק ולפיכך הרכב במצב בטיחותי ירוד ומסוכן.

גורמים אלו מנסים לשכנע אתכם לרכוש מהם מכוניות באמצעות פיתויים ומתנות: חברות הליסינג וההשכרה מציעות למשל הנחות בביטוחים ומתנות אחרות ואילו הסוחרים מציעים לרכוש את ריכביכם הקודמים כביכול במחיר גבוה משהציעו לכם אחרים. זיכרו: אין מתנות חינם, ועליכם לבדוק היטב את הסחורה אותה אתם רוכשים.

וכאן אתם מגיעים למהמורה השניה - הבדיקה שטרם הקניה. המכונים העוסקים בבדיקות קניה ומכירה באו לעולם לכאורה על מנת להיות "שסתום בטחון" מפני רכישת כלי רכב קלוקלים, אך בפועל פושה השרלטנות גם עליהם, עד שכיום נכון לשאול: "מי ישמור על השומרים"?. אנו נתקלים גם ב"בודקים ניידים" משוללי הסמכה וציוד אשר "יבואו לבית המוכר"; אנו נתקלים במכוני בדיקה או בוחנים אשר עושים יד אחת עם סוחרים; ובעיקר אנו נתקלים בבדיקות רשלניות אשר אינן חושפות את מצבו האמתי של הרכב. בעיה נוספת אשר עמדה עד לאחרונה למכשול בפני הרוכשים היתה היעדר הנגישות למידע בדבר עברו הביטוחי (תאונות) והתחזוקתי (מוסכים) של הרכב.

'גילוי נאות': הפיתרון להפקרות?

בקיצור, כולנו אמורים להפוך לפרופסורים, מכונאים, וחוקרים פרטיים גם יחד כדי לרכוש רכב משומש במצב טוב ובמחיר הולם. תביעות רבות מוגשות לבתי המשפט בגין הונאות ברכב משומש בגין ההונאות הנפוצות כמו זיוף קילומטרז', עבר תאונתי שלא גולה, רכב במצב גרוע בהרבה ממה שנחזה ועוד. כמובן אין גבול לכמות ולמגוון ההונאות - רכב משומש תמיד היווה "פירצה הקוראת לגנב". בעיה זו נפתרה ברובה בחקיקתו של חוק ה'גילוי הנאות' שנכנס לתוקפו לאחרונה.

המחוקק היה ער להפקרות בתחום, וביום 06.12.2008 נכנס לתוקפו חוק 'גילוי נאות במכירת רכב משומש', אשר תכליתו היתה להכניס סטנדרטים נוקשים וגבוהים יותר בתחום, וכן לאפשר קבלת מידע אודות עברו הביטוחי והתחזוקתי של הרכב. על פי החוק, מוכר הרכב (סוחר, מגרש מכוניות וכל אדם אחר שהרכב אינו בבעלותו הישירה או בבעלות קרוב משפחה מדרגה ראשונה - בתנאי שלא מכר יותר מ-4 רכבים בשנה) מחויב למסור לקונה עד למועד ביצוע העסקה 'טופס גילוי' בו יפורטו פרטי המוכר, מספר הבעלים הקודמים של כלי הרכב ופרטיהם, פגיעות קודמות שעבר וקילומטראז' מדוייק. אי מתן הטופס מאפשר לרוכש הרכב לבטל את העסקה וחושף את המוכר לקנס בגובה של כ- 200,000 ¤. 'איגוד המוסכים בישראל', שהיה שותף פעיל לחקיקה, אף מציע כשירות לציבור את טופס הגילוי הנאות, עליו מומלץ להחתים כל מוכר רכב (גם פרטי) טרם הרכישה. החוק עדיין טרי מכדי שנוכל לסכם את תוצאות החלתו, ובינתיים בתי המשפט ממשיכים להתעסק בסחר ברכב משומש ורוכשים תמימים עדיין נופלים בפח.

בחרנו להביא בפניכם היום פסק דין אשר מדגים את אחת התוצאות האבסורדיות והעצובות של המרמה בתחום הסחר ברכב - אובדן מוחלט של האמון בין אנשים ובין עוסקים, גם כאשר מדובר במוכר פרטי וברוכש פרטי, וגם כאשר אין למעשה כל מרמה. החשש ממרמה - שהיא אכן כה נפוצה - מכתיב את הפעולות והתגובות, פוגע במסחר ובעסקים גם של ההגונים מבינינו.

אובדן האמון ברכישת רכב משומש

במקרה זה, הגישה רוכשת רכב משומש תביעה כנגד זה שממנו רכשה את הרכב. הרכב נרכש לאחר בדיקתו במכון בדיקה, וכחודשיים לאחר הרכישה התגלו תקלות ברכב. הרכב הוכנס לתיקון כארבעה חודשים לאחר הרכישה, אך גם אז לא פסקו התקלות. התובעת טענה כי מוכר הרכב לא טיפל ברכב כיאות ולא גילה לה את מצבו האמתי. התובעת ביקשה להחזיר את הרכב ולקבל חזרה את תמורתו אך משלא נענתה, הגישה את התביעה אשר בה תבעה לא את תמורת הרכב אלא דווקא את עלות תיקון התקלות שנגרמו מהתחזוקה הלקויה על ידי המוכר, לשיטתה, וכן הפסד בגין אובדן השתכרות.

במהלך המשפט, התברר כי הרכב לא רק שנבדק במכון בדיקה אלא שלאחר הבדיקה פנו הצדדים למוסך מורשה בו קיבלה הרוכשת הסבר על מצבו של הרכב וכן קיבלה הצעת מחיר לתיקון. בית המשפט קבע כי התובעת ידעה שהיא רוכשת רכב ישן עם קילומטרז' גבוה ובהתאם לכך נקבע מחיר הרכב, ובנוסף - התובעת היא שבחרה להמתין עם התיקונים ולא לבצע אותם מיידית. בצעד נדיר יחסית, הורה בית המשפט על דחיית התביעה מחמת היעדר עילה כבר בדיון הראשון, על מנת לא להוסיף הוצאות לצדדים ולא להוסיף נטל על מערכת המשפט.

לטעמנו, צדק בית המשפט לחלוטין. ודווקא העסקה נשוא פסק דין זה התבצעה בדיוק כפי שהיתה צריכה להתבצע: גילוי מלא, בדיקת הרכב במכון בדיקה, פניה למוסך על מנת שיתן הצעת מחיר לתיקון ושקלול המחיר על בסיס גילוי ונתונים מלאים. אילו היה חוק הגילוי נאות בתוקפו במועד העסקה, יש להניח כי בעל המוסך אף היה יכול לתת לצדדים תדפיס היסטוריית הרכב.

כיצד רוכשים רכב משומש בישראל?

לכם קוראינו, כשאתם עומדים בפני רכישת רכב משומש נמליץ:

1. להיזהר מרכישת רכב מסוחרים פיראטיים, המוכרים באמצעות מודעות בעיתונות או באתרי האינטרנט את המכונית של האישה או הדודה מקנדה. בעת רכישת רכב ממגרש/סוחר מורשה יש לוודא כי למוכר יש תו סוחר מטעם המדינה.

2. לדרוש מידע מלא על הרכב, בעליו הקודמים והיסטוריית הטיפולים שלו. יש לוודא האם מספר הקילומטרים שעבר הרכב אכן תואם לרישומים במוסך שטיפל ברכב ולבדוק האם הרכב עבר תאונות בעלות משמעות קריטית (החל מ-40 אחוזים - מומלץ לוותר על העיסקה בכל מחיר).

3. לחדד שוב ולשאול אם הרכב הנו רכב לשעבר מחברת ליסינג/השכרה/חברה פרטית או שימש מורה נהיגה/את הצבא/הממשלה/מינהל הרכב. בדרך כלל עובדה זו לא תצויין או שתתואר כזניחה (וזו שווה הורדה משמעותית במחיר הרכב). רכב שבעליו הקודמים היה מליסינג מצדיק בדיקה נוספת על ידי מוסך מורשה/מכון בדיקה מטעמכם!

4. לבדוק כי הרכב שמתכוונים לרכוש הועבר על שמו של הסוחר! אם לא, אמינות מוטלת בספק! החוק מחייב את סוחר הרכב (החוקי) הרוכש מכונית מלקוח, להעביר את הבעלות על שמו לכל התקופה בה הרכב נמצא ברשותו, ועד למכירה. בעלות זו אינה מופיעה לאחר מכן ברשיון הרכב, אך מבטיחה כי העסקה מסודרת.

5. במועד ביצוע העיסקה – ולא אחריה, יש לוודא כי הבעלות תועבר על שמכם. אין להסכים לדחייה מכל סוג.

6. כאשר קיבלתם לידיכם את טופס הבדיקה של הרכב (ואם לא-דירשו כזה!), שאלו שאלות לגבי משמעות הליקויים בכל סעיף בטופס הבדיקה. זהו טופס אחיד המונפק על ידי משרד התחבורה וקיים בכל מכון בדיקה חוקי. אם כבר לקחתם את הרכב לבדיקה – ביחרו אתם את המכון או לכו למוסך אותו אתם מכירים ועליו אתם סומכים שיבדוק את הרכב.

7. גם אם הבדיקה יוצאת "מצויינת" ומכיוון שאינכם אנשי מקצוע, טרם קניית הרכב – גשו עם טופס הבדיקה למוסך לווידוא נוסף וקבלת הצעת מחיר על תיקון ליקויים שתמיד קיימים ברכב משומש (מה שבדרך כלל במוסך הקבוע שלכם לא יעלה כסף).

8. חשוב מכל, החתימו את המוכר על טופס 'גילוי נאות'. עם הטופס תוכלו לגשת לכל מוסך בו טופל ולכל חברת ביטוח בה היה מבוטח ולקבל את כל המידע בנוגע לרכב. מסירת מידע חלקי או מוטעה בטופס או סירוב למסירתו - מהווים עילה אפשרית לבטל את העסקה וחושפת את סוחרי הרכב לתביעה ולקנס גדול. את הטופס ניתן להוריד בקישור המצרוף.


* הכותבת הינה היועצת המשפטית של 'איגוד המוסכים בישראל' ו'פורום התיקון הבטוח'

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully