וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטיחות בדרכים לקראת החזרה ללימודים: הכירו את מסייעי ההורדה

שי ארז

22.8.2011 / 18:19

כשעשרות הורים לחוצים מסיעים את ילדיהם לבית הספר, ועוצרים באותה נקודה, זהו מתכון לאסון. הכירו את "מסייעי ההורדה" שישלפו את ילדיכם מהרכב בבטחה, ושננו (שוב) כללי זהירות

סיקור מיוחד: חזרה ללימודים

בקרוב יסתיים החופש הגדול, הילדים יחזרו אל הכיתות, וההורים - לשגרת החיים. אל הכבישים והרחובות הפנויים של חודשי הקיץ מצטרפים החל מה-1 בספטמבר מאות אלפי ילדים ועשרות אלפי מכוניות שהמכנה המשותף לכולם הוא לחץ בזמן. הורים רבים מסיעים את ילדיהם אל בית הספר או אל הגנים וגם מחזירים אותם. הכוונה טובה, אבל הבעיה היא שכולם מתנקזים לאזור שער בית הספר באותו רגע, כולם ממהרים, כולם לחוצים, סף העצבים עולה ושיקול הדעת יורד, והנתון המחריד - 13 הרוגים השנה בקרב ילדים בגילאים 5-14 נכון להיום - נשכח.

מסייעי ההורדה

כביש מתחת לבניין עזריאלי. שרון בוקוב
לילדים אסור לאחר לבית ספר, ההורים לא רוצים לאחר לעבודה. לחץ בכבישים מזמין אסון/שרון בוקוב

בלא מעט מקומות התארגנו הורים לשמש בהתנדבות כ"מסייעי הורדה". כך, ההורים הנוהגים עוצרים, מסייעי ההורדה שבחוץ מורידים בזריזות ובבטיחות את הילדים והנהגים יכולים להמשיך בלב שקט. "הורים לחוצים, נורמטיביים ככל שיהיו ובעלי תפקידים בכירים ואחראיים, הופכים לחיות בג'ונגל כשהם מביאים את ילדיהם לבית הספר בבוקר", אומר אבי אביטל, יו"ר ועד ההורים של בית הספר "הרצוג" במזכרת בתיה, ומרכז תוכנית "סע לשלום". "כולם מביאים את הילדים יחד, ותנאי ההורדה בעייתיים. גם אנשים שומרי חוק מורידים את הילדים באמצע כיכר, על מעבר חציה, באדום-לבן, מאפשרים לילד להזדחל מתחת לגדר כדי להיכנס לבית הספר.

"כדי להבהיר להורים את רמת הסיכון שהם גורמים לילדיהם ולילדים אחרים, צילמתי בווידאו מדי כמה ימים את חצי השעה הלחוצה של הבוקר. גיליתי שהבעיה הרבה יותר קשה ממה שתיארתי לעצמי, וכל הזמן יש 'כמעט תאונות'. זו היתה שאלה של זמן עד שיקרה משהו".

"החלטנו להתארגן, ולמדנו הרבה מעמותת 'עיניים בדרכים', ומאוחר יותר חברנו ל'אור ירוק' שנתנה את המטרייה המקצועית. בפועל, מדי בוקר מתייצבים שלושה הורים מתנדבים, לבושים בשכמיות מסומנות, במפרץ החניה מול בית הספר, מכוונים את המכוניות, עוזרים לילדים לצאת מהרכב ומלווים אותם לכניסה".

לדברי אביטל, היענות ההורים היא כ-80%, כולל אלה שילדיהם מגיעים לבית הספר ברגל או אלה שמורידים את הילדים מוקדם בבוקר. "הערך המוסף, מלבד הבטיחות", הוא מספר, "הוא הקשר הקהילתי החזק שנוצר, זיקת ההורים לבית הספר, לפעילות הכיתתית ולהורים אחרים. לפרויקט גויסה גם מנהלת בית הספר, השוטר הקהילתי ורשויות ממשלתיות המעורבות בנושא בטיחות בדרכים, והוא מיושם בכל בתי הספר היסודיים במזכרת בתיה".

מדובר ביוזמה ברוכה, ואם בבית הספר בו לומדים ילדיכם היא עדיין לא נהוגה, זה הזמן לפנות לוועד ההורים ולארגן זאת. מדובר בתורנות של שעה אחת בבוקר פעם בשבועיים-שלושה – לא משהו שאי אפשר לעמוד בו.

אילוסטרציה. ShutterStock
אם הילדים שלכם הולכים לבית הספר ברגל זה הזמן לתרגל את הדרך/ShutterStock

מגיעים ברכב

אם אין בבית הספר שבו לומדים הילדים סידור שכזה, יש מספר כללים שחובה להקפיד עליהם כשמסיעים את הילדים אל בית הספר. ראשית, נסיעה קצרה ככל שתהיה מהבית לבית הספר היא נסיעה לכל דבר, לכן אל תוותרו על הושבת הילד במושב בטיחות מתאים, ובטח שלא על חגירת חגורת בטיחות.

חובה להקפיד על עצירה במקום בטוח, גם אם זה לא בדיוק בפתח בית הספר או הגן. הורים רבים מרשים לעצמם לעמוד על נתיב הנסיעה ומסכנים בכך את עצמם ואת התנועה. חשוב לדעת כי חסימת נתיב היא עבירת בריונות הנאכפת בקפידה על ידי משטרת התנועה. מעבר לסכנה, אתם עלולים למצוא את עצמכם מקבלים דו"ח וקנס גבוה. הקפידו שהילדים ייצאו מהרכב דרך הדלת הפונה אל המדרכה. אסור בתכלית האיסור לאפשר לילדים לצאת מהדלת הפונה אל הכביש.

עדיף לחנות באופן בטוח במרחק כמה עשרות מטרים מבית הספר וללוות את הילד ברגל. זה ייקח אולי עוד כמה דקות, אבל יבטיח את שלומו. תכננו את הבוקר שלכם כך שלא תצטרכו לצאת בדקה ה-90 מהבית ולא תהיו לחוצים בזמן. מרווח ומקדם הזמן יאפשר לכם לנהוג בזהירות ולהוריד את הילד במקום בטוח מבלי להיות עצבניים ולחוצים ולהפעיל שיקול דעת פזיז.

אילוסטרציה. ShutterStock
אל תוותרו על הושבת הילד במושב בטיחות גם בנסיעה של שתי דקות/ShutterStock

מגיעים ברגל

אם הילדים הולכים ברגל אל בית הספר, שננו איתם כללי זהירות בסיסיים. לכו איתם לפחות פעם אחת מהבית לבית הספר, ומצאו את הנתיב הקצר והבטוח ביותר בו יש כמה שפחות כבישים לחצות. זה גם הזמן להזכיר לילדים איך חוצים כביש בבטחה:

מעבר חציה: חוצים רק במעברי חצייה, עדיף בכאלה שבהם ישנם משמרות זה"ב.
שדה ראייה גדול: אם אין בקרבת מקום מעבר חצייה, מחפשים מקום בו ישנו שדה ראייה גדול ככל הניתן, כלומר מקום שבו גם הנהג יוכל לראות את ילדכם חוצה.
אסור לחצות בין מכוניות: לעולם אין לחצות או לרדת מהמדרכה לכביש בין שתי מכוניות חונות.
להביט ימינה ושמאלה: לפני שחוצים את הכביש חשוב להסתכל היטב לשני הצדדים ולוודא כי אין מכוניות מתקרבות.
אסור לחצות בריצה: אסור לחצות את הכביש בריצה עם ילקוט כבד על הגב או תיק שנגרר.
אלכסון הוא אסון: חוצים את הכביש בקו ישר ולא באלכסון.

אילוסטרציה. ShutterStock
חוצים רק במעבר חצייה, זו לא קלישאה/ShutterStock

מגיעים בהסעות

יש מוסדות חינוך בהם מונהגת הסעה מאורגנת לתלמידים. מומלץ ללוות את הילדים אל תחנת האיסוף ולוודא שהרכב בו מסיעים אותם בטיחותי ומיועד להסעות תלמידים כחוק. אל תאפשרו לנהג ההסעות להכניס לרכב יותר ילדים ממספר המקומות המורשה בו. ודאו שיש ברכב ההסעות חגורות בטיחות בכל מושב, ואם אתם חושבים שההסעה אינה בטוחה, אל תהססו להסב את תשומת לבו של הנהג או להתלונן ולהתריע במידת הצורך בפני הנהלת המוסד או הגורמים האחראיים. שלום ילדיכם חשוב יותר מכל תחושת עימות או אי נעימות.

הרכבה על אופנוע

לא מעט הורים נוהגים להרכיב את הילד לגן או אל בית הספר על האופניים, האופנוע או הקטנוע שלהם. לעתים נעשה הדבר כאשר הם ממשיכים משם לעבודה ולכן הנטייה היא לאפשר לילד לרכוב בלי קסדה כדי שלא יצטרכו להיסחב איתה כל היום. מדובר בזלזול חמור בחיי הילדים וברשלנות פושעת. אל תוותרו לעצמכם או לילד - דין נסיעה של דקה וחצי למרחק של רחוב או שניים כדין נסיעה ארוכה. מלבד העובדה שמדובר בעבירה חמורה על החוק שקנס גבוה בצדה, מדובר בסיכון חיי הילד שלא לצורך. זה גם המקום להזכיר גם כי החוק אוסר להרכיב ילד שרגליו אינן מגיעות למדרכים המיועדים לכך.

הניסיון מלמד כי ילדים שעוברים הדרכה בנושא בטיחות בדרכים והוריהם מקפידים על בטיחות הנסיעה מעורבים פחות בתאונות דרכים. נותרו לכם שבועיים כדי להקדיש כמה דקות מזמנכם ליקרים לכם מכל. קחו אותם ברגל בדרך בה יילכו מדי יום, שננו איתם את חוקי הזהירות והקפידו בכל זמן על הסעה בטוחה ברכב. לא רק את הקיץ צריך לעבור בשלום, אלא את כל השנה.

סיקור מיוחד: חזרה ללימודים

צילומים: ShutterStock

אילוסטרציה. ShutterStock
אם הילדים הולכים ברגל אל בית הספר, שננו איתם כללי זהירות בסיסיים/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully