וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש שלישי עם TM-300

13.7.2013 / 7:48

החודש ה-TM התמודד מול שני המתחרים שלו בשוק המקומי, רכבנו עם שני בולמים אחוריים שונים, החלפנו צמיגים, האדמה התייבשה לחלוטין והגענו ל-1,250 ק''מ

נתחיל בכמה דברים שצצו לי בראש אחרי, ששמעתי וקראתי תגובות על המבחן ההשוואתי שביצענו החודש בין ה-TM 300 לבין GAS GAS 300 RACING ו-KTM 300 SIX DAYS. תגובות רבות עסקו בכך, שלא רק ה-TM מיועד למרוצים וגם האופנועים האחרים מתוכננים לאותה מטרה. על מנת להבין את הנושא טוב יותר, צריך לשים לב להבדלים בין האופנועים שהשתתפו במבחן לבין האופנועים שעליהם רוכבים הזוכים לסיוע של היצרן באליפויות השונות.

ק.ט.מ מחליפים את המזלג הקדמי ואת הבולם האחורי בשלמותם בכל האופנועים שלהם ולגבי המנוע מסתפקים לרוב בתאום טוב יותר בין החלקים ולעיתים באגזוז שונה. גאס גאס מחליפים את הבולם האחורי ל-OHLINS TTX ומלפנים מרכיבים מזלג מרזוקי close cartridge(תא אוויר פנימי נפרד). בנוסף מחזקים את המנוע על ידי הרכבת ראש מנוע אחר, אגזוז ושיפורים נוספים, המיועדים לתת למנוע כוח רב יותר ותגובה חזקה יותר לשינוי במצב ידית הגז. TM נשארים עם המתלים המקוריים, המזלג הקדמי הוא כבר מגיע במקור בתצורת close cartridge (תא אוויר פנימי נפרד) וגם שאר החלקים כולל חלקי המנוע לא מוחלפים. ההכנה של האופנועים מסתכמת בתאום ובכיוון טוב יותר של המכלולים הקיימים ובהרכבת ידית משיכה בציר הקדמי כדי להקל על החלפה מהירה של הצמיגים. מי שלא מאמין מוזמן להסתכל היטב על תמונות של אופנועים מאליפות ה-WEC ולהיווכח בעצמו. השאלה היא למה זה כך? והאם זה בכלל מעניין את הלקוח שלא מתכוון להתחרות עם האופנוע?

התשובה לשאלה למה, כמובן מתחילה בעלויות הייצור וממשיכה בתפיסה שיווקית שונה של היצרנים. לגבי השאלה, האם זה מעניין את הלקוח שדגמי המפעל התחרותיים שונים, מהדגמים הסדרתיים? עבור הרוכב התחרותי והספורטיבי התשובה היא פשוטה הרבה יותר. כדי להיות יותר מהיר במסלול ספישל טסט מהיר ובספישל מוטוקרוס צריך מנוע חזק, שלדה קשיחה ומתלים מעולים עם יכולת התאמה למגוון מצבים באותו המסלול. לרוב תחרויות האנדורו מוכרעות בספישלים, שכאלו ולכן במצבים אלו ה-TM במצבו הסדרתי יהיה עדיף על שני האחרים. לרוכב לא תחרותי שלא מחפש מהירות ו"צרות" בדמותם של דרופים, עליות בסגנון ארצברג עם זינוק מהמקום, רכיבת דיונות במהירות, יכולות אלו של ה-TM פחות "מדברות", אבל כל רוכבי השטח מחפשים אדרנלין, שלרוב מגיע עם אתגרים ומהירות.

מבחן השוואתי אופנועי שטח אנדורו. TM EN300 מול KTM סיקס דייז מול גאס גאס 300R. קובי ליאני
מבחן השוואתי אופנועי שטח אנדורו. TM EN300 מול KTM סיקס דייז מול גאס גאס 300R/קובי ליאני

השרידות של האופנוע היא שקובעת

כאן בדיוק בא לידי ביטוי יתרונו של ה-TM. הוא מצליח להקנות בטחון לרוכב לבצע דברים שעל גבי שני האופנועים האחרים הוא היה מהסס הרבה יותר. בק.ט.מ ובגאס גאס רוכבים רבים יזדקקו לפחות להחלפת קפיצים על מנת לקבל מתלים שעובדים נכון עבורם וגם לאחר החלפה זו עדיין לא יקבלו את אותה התחושה הפרוגרסיבית של מתלי ה-TM, ואת זה צריך לקחת בחשבון.

חשוב לזכור שאחד השיקולים העיקריים בבחירת אופנוע שטח צריך להיות האמינות והשרידות של האופנוע ואת זה מוקדם מידי לדעת עבור האופנועים שהשתתפו חדשים במבחן, לשמחתי על אף אחד מהם עדיין לא שמעתי דיווחים על בעיות מיוחדות. לגבי ה-TM, אני בינתיים יכול לומר שלא נתקלתי בשום בעיה שגרמה לי להאט, להסס או חלילה לעצור, פרט לבולם האחורי שהוחלף לפני שתפקודו נפגם ובדיוק בכדי לבדוק נושא זה לעומק, ה-TM נמצא אצלי למבחן ארוך טווח לעוד שלושה חודשים.

החלפת הבולם האחורי הייתה לי לחוויה מאוד מעניינת ומלמדת: לרכב עם שני בולמים שונים המיועדים לאותו אופנוע באותם תנאים. בולם ה-OHLINS השייך ל-TM 2011 נתן תחושה הרבה יותר מפנקת והיטיב מאוד עם רכיבת סלעים במהירויות איטיות ופחות אהב דרופים והתנגשויות אלימות במדרגות וחריצים. לעומתו, בולם ה-TM שחזר מאיטליה מרגיש כמעט הפוך. כמובן שאת שניהם כיוונתי לפי המשקל שלי והוראות היצרן, אבל כנראה שזה עניין של מבנה פנימי ושסתומים פנימיים המתוכננים באופן שונה. את האופנוע ניתן להזמין עם כל אחד מהבולמים, דרך אגב, החלפת הבולם דורשת את פרוק המשתיק ואת תת השלדה האחורית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם צמיגים החלפנו

החלפת צמיגים-צמיגי ה-GOLDEN TYRE המקוריים, המיועדים לאנדורו אקסטרים, עשויים מגומי רך במיוחד לטובת האחיזה. גומי רך אומנם מספק יותר אחיזה על סלעים ובמיוחד בתנאים רטובים ובטמפרטורות נמוכות, אך בחודשי הקיץ בישראל האדמה הופכת להיות קשה מאוד והגמישות של הצמיגים מעבירה לרוכב תחושת חוסר יציבות ופוגמת בדיוק הרכיבה. לכן הצמיגים הוחלפו לאחר 1,100 ק''מ מכובדים, למרות שהקדמי עדיין היה עם קוביות בריאות לחלוטין.

החלטתי להרכיב את הצמיגים, שעימם אני רוכב בשלוש השנים האחרונות כדי לקבל השוואה יותר טובה לעומת האופנוע הפרטי שלי. הצמיגים הם: MICHLEIN S12 140X80/18 ו-M12 90X90/21 שניהם גרסת קרוס קנטרי לטובת אריכות חיים. יחד עם הצמיגים החלפתי את הפנימיות המקוריות לפנימיות ULTRA HEAVY בעובי 4 מ''מ, לטובת עמידות נגד תקרים, אך כמובן שהמשקל העודף והחוזק של הפנימיות השפיע לרעה על האחיזה והגמישות של הצמיג ומקשה גם על פעולת המתלים.

בינתיים האופנוע אכן נעשה קשיח יותר על אבנים וכדי לפצות על כך במידה מסוימת ירדתי ל-12 P.S.I ופתחתי בכמה קליקים את שיכוך הכיווץ במהירויות האיטיות ואת שיכוך ההחזרה. למרות זאת, עדיין לא הצלחתי לחזור לאותה תחושת ספיגה שהייתה לי עם הצמיגים הרכים והפנימיות ה"רגילות", אך צריך גם לזכור שתנאי הקרקע השתנו ולצערי האבנים כבר לא מחוברות לאדמה כמו בחורף.

עוד ועוד רוכבים שמצטרפים אלי לרכיבות יורדים מה-TM עם חיוך ומבט של כבוד כלפי האופנוע. אני סקרן לראות איך יתמודד ה-TM עם חודשי הקיץ החמים וחסרי האחיזה ומתכנן, אם יהיה לי זמן, לפרק את האגזוז ולהציץ אל הבוכנה. בדיקה פשוטה זו במנוע שתי פעימות יכולה לספק אינדיקציה מעולה לגבי מצב הרינג והבוכנה, כמובן שבמקרה זה גם אתם תזכו לראות את הממצאים. סיימתי שלושה חודשים עם ה-TM והוא עדיין מצליח להפתיע אותי במקרים רבים וזה מוסיף הרבה הנאה לרכיבה ומעודד אותי לצאת ולרכב גם בחודשי הקיץ החמים והמאובקים.

חודש ראשון עם TM

חודש שני עם TM

מבחנים ארוכי טווח? רק בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • TM רייסינג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully