וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנה בא החורף: המדריך המלא לנהיגה נכונה

ירון אדרי

18.11.2011 / 8:00

למרות מספר ימים גשומים שכבר קיבלו את פנינו השנה, המבול האמיתי בפתח. וואלה! רכב שוב מזכירים לכם כיצד לנהוג נכון בימים הרטובים. פרויקט החורף של וואלה!

זה תמיד נראה לנו מובן מאליו, אבל האם אנחנו באמת יודעים כיצד להכין את עצמנו כנהגים לקראת עונת החורף? עניין זה תקף שבעתיים באקלים המוזר של ישראל, שיכול להביא לנו גשם זלעפות לאחר מספר ימים שמשיים, אביביים ממש. המעבר החד בין תנאי נהיגה קיצוניים עלול לגרום לתאונת דרכים אם נהגים לא יכינו עצמם לכך.

כבישי ארצנו העמוסים סופגים מדי יום כמויות אדירות של לכלוך כמו אבק, פיח, שמנים וכו', המצטברים בתוכם. גשם המגיע לאחר מספר ימים יבשים, מציף את כל התערובת הזו על פני האספלט ורמת החיכוך יורדת באופן קיצוני. ללא אחיזה מספקת בין הצמיגים לכביש, איבוד אחיזה ושליטה הם מצבים מאוד שכיחים. מזג האוויר גם פוגע בשדה הראייה אם על ידי עריפילים באוויר או אדים על השמשה הקדמית, מה שרק מגביר את הסיכוי להיות מעורב בתאונת דרכים.

כמו שאתם מבינים, זה לא כל כך מובן מאליו לעבור את החורף בשלום עם הרכב במציאות הישראלית. לכל אחד מאיתנו יש סיבה מספיק טובה כדי לשנן שוב את שלל הטיפים שהכנו עבורכם.

שימרו מרחק

על אספלט רטוב, ובעיקר אם הגשם ירד לאחר מספר ימים יבשים, רמת החיכוך בין הצמיגים לכביש יורדת באופן ניכר. יש לקחת זאת בחשבון גם בעת נהיגה וגם בבואנו לעצור. מרחק הבלימה גדל בשל כך, עניין משמעותי אם לפתע חל צורך בבלימת חירום שתדרוש עשרות מטרים לעצירה מלאה במקום מטרים בודדים על יבש. הסיכוי לאובדן שליטה ברכב גדל אף הוא ולפיכך מעלה את הסיכויים להיות מעורבים בתאונת דרכים. לכן, יש להקפיד לשמור על מרחק סביר מהרכב שלפניכם ולהאט בכל פעם שאורות הבלם שלו נדלקים. טיפ קטן נוסף הוא לנסות ולהאט אף קודם לכן, כשדרך שמשות הרכב שלפניכם תראו שהרכב שלפניו בולם.

מערכת ה-ABS נועדה לעזור לכם לעצור בבטחה באם נקלעתם למקרה חירום. בילמו בכל הכוח ואל תרפו, ותנו לה לעשות את עבודתה שהיא מניעת נעילת הגלגלים הקדמיים כך שיכולת ההיגוי לא תאבד. מכוניות ללא ABS מגדילות את הסיכוי לתאונה היות ובבלימת חירום לרוב ננעלים הגלגלים הקדמיים ואיבוד יכולת ההיגוי. על כן, שימרו מרחק אף גדול יותר ובמקרה ונדרש מכם, בילמו באופן חזק ואחיד. שימו לב כי "פמפום" יגדיל באופן ניכר את מרחק הבלימה ואף עלול לגרום לאיבוד אחיזה.

טיפ קטן נוסף בעניין זהו הוא שמירת מרחק גם מהרכב שמאחור. אם הוא קרוב מידי, הפעילו איתות אזהרה למספר שניות ולרוב זה יגרום לנהג להגדיל את הרווח בינכם. לבטחונכם, אל תסמנו לו באמצעות בלימה פתאומית שעלולה להכניס אתכם לסיכון מיותר.

בידקו את הצמיגים

לא אחת סיפרנו לכם כי צמיגים הם הקשר היחיד בין הרכב לכביש כאשר שטח המגע של כל אחד מהם באספלט הוא בסך הכל כגודל כף יד. לתקינותם של צמיגים חשיבות רבה בכל עונות השנה ובימי החורף היא גדולה שבעתיים בשל הירידה ברמת האחיזה כפי שהסברנו. הקפידו לשמור על לחץ אוויר נכון (יופיע במדבקה על סף דלת הנהג, מכסה התדלוק או בספר הרכב) כדי שאחיזת הצמיג בכביש תהיה אופטימלית בתנאי רטיבות וכדי לאפשר ניקוז יעיל של מים למניעת "ציפה".

עוד חשוב להקפיד כי עומק חריצי כל צמיג יהיה לפחות שלושה מילימטרים וכי הצמיג אינו בלוי או מתאריך ייצור העולה על חמש שנים, שכן אז תכונותיו הן כשל פלסטיק יותר מגומי.

בידקו מגבים ונורות

שדה ראייה פנוי ממכשולים יעזור לכם לשמור מרחק ולהיות עירניים לסביבה. הקפידו כי מכל נוזל השמשות יהיה מלא כל הזמן בחומר ניקוי ייעודי שיאפשר הסרת לכלוך שמנוני שיותז עליכם. מים רגילים לא יעשו זאת, הם רק ימרחו את הלכלוך. שימו לב שעם הזמן פתחי ההתזה נסתמים ועל כן יש לבדוק גם אותם ולכוונם אם צריך כדי שלא יתיזו על כלי הרכב שסביבכם. מגבים כמו צמיגים, חייבים גם הם להיות טריים ולא יבשים כדי שעבודת הניקוי תיעשה באופן יעיל. עוד יש להקפיד כי מערכת החימום הפנימית תקינה כדי שתוכל לפזר אדים המצטברים על השמשה (וגם כדי שיהיה לכם נעים).

מערכת התאורה חשובה על מנת שאחרים ישימו לב אליכם. הדליקו את אורות הדרך בכל שעות היממה ואל תשכחו לנקות מידי פעם גם את הפנסים. בידקו שכל הנורות תקינות ונמליץ לכם גם להחזיק סט נורות להחלפה. בעניין תאורת ערפל, אין צורך להשתמש בה כשתנאי הראות סבירים היות והם מסנוורים (וזה גם בניגוד לחוק).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

התאימו עצמכם לסביבה

מהירות נסיעתכם חייבת להיות בהתאם לתנאי הדרך וכמו כן גם לנהגים שסביבכם. מהירות "קייצית" עלולה להיות גבוהה מדי בפניות ותרחיב באופן מסוכן את רדיוס הפנייה ובמצב הקיצוני תביא לאיבוד שליטה. מהירות גבוהה ביחס לדרך גם מצריכה מרחק בלימה גדול בהרבה.

כמו בעת שמירת מרחק, למבט שלכם תפקיד ראשון במעלה. צפו לפנים, רחוק ככל הניתן, נסו לאתר מכשולים ובעיות מבעוד מועד כך שלא תופתעו מהאטה פתאומית של התנועה או כל מצב אחר. תכננו מראש את מסלול נסיעתכם ואת הנתיב הבטוח ביותר עבורכם וזיכרו כי מוטב לפעול באופן מבוקר בעת זיהוי בעיה מאשר לפעול באופן אינסטנקטיבי. מבט נכון והתאמת נהיגתכם לסביבה הם ההבדל הדק בין האטה בטוחה לבלימת חירום מסוכנת.

דבר נוסף שלעיתים נשכח על ידי נהגים הם הולכי רגל. פרט לכך שאתם מסתכנים בפגיעה בהם, אם תנהגו מהר בקרבתם יתכן מאוד שתתיזו עליהם מי שלוליות. תחשבו גם עליהם.

בגדים מחממים, אך מסרבלים

אין אופנה מועדפת לנהיגה (להוציא נהיגת מירוץ כמובן), אך רצוי בכל זאת לשמור על פשטות כשאנו על ההגה. בגדי חורף כבדים ונפוחים מסרבלים את פעולת הנהיגה וכן שכבות רבות עלולות למנוע מחגורת הבטיחות להיצמד לגוף ולעשות את אשר תוכננה לעשות במקרה הצורך. לפני תחילת הנסיעה הסירו את המעיל ואולי גם את הסוודר. מערכת חימום תקינה תעשה את העבודה במקומם.

חום הוא מצרך חשוב בחורף הקריר, אך יחד עם זאת כדאי מאוד שלא לחמם את תא הנוסעים יתר על המידה. זה גורם לירידה ברמת החמצן בתא הנוסעים הגורמת לכאבי ראש או במקרה הגרוע אף מאיצה הירדמות במקרה של עייפות. שימרו על טמפרטורה נעימה ולא חמה מידי והשאירו חרך קטן בחלון הרכב כדי לדאוג לרענון האוויר בתא הנוסעים.

ידיים בשלוש ותשע

להחזקת ההגה חשיבות גבוהה בכל הקשור להנאה מנהיגה ובעיקר לבטיחות. יש לעשות זאת כאשר אגודל יד ימין מונח על החישור בשעה שלוש, אגודל שמאל על החישור בשעה תשע ושאר האצבעות מלפפות את ההגה ברכות. כך תאחזו בהגה בשני קצותיו במקביל מה שיאפשר לסובבו בתנועות מבוקרות וימנע תנועות חדות שעלולות להפר את שלוות המכונית ואחיזתה עם הכביש.

מי שלא שמר מרחק או הביט רחוק לפנים ונדרש לפעולת חירום, החזקת הגה נכונה תאפשר לתמרן ביתר קלות ובצורה יותר בטוחה בין מכשולים בכביש. למרחק מההגה תפקיד חשוב ועל כן יש לשמור על תנוחת נהיגה נכונה. אל תשבו רחוק מדי ושימרו תמיד על מרפקים וברכיים מעט מכופפים.

שימרו על ערנות

ריכוז ועירנות מוגברים הם עוד דברים שחשוב לשמור עליהם בכל יום, על אחת כמה וכמה בחורף. רמת האיומים מסביבכם עולה פלאים - הכבישים חלקים יותר, שדה הראייה לקוי, התנועה איטית וכבדה ואת כולם מעניין רק דבר אחד והוא להגיע למחוז חפצם.

ככלל, הפחיתו ככל הניתן ביצוע פעולות הגורעות מהריכוז בנהיגה כמו התעסקות עם מערכת השמע, הטלפון הסלולרי וכדומה. עייפות משפיעה גם היא בעיקר בחורף ולכן הקפידו לנהוג כשאינכם עייפים ובטח לא לנהוג לאחר ששתיתם אלכוהול. בנסיעות ארוכות הקפידו לעצור מידי פעם כדי למתוח איברים, לנשום אוויר צח והכניסו מעט מזון ושתייה לביטנכם.

הכינו רכבכם לחורף

עשרות אלפי תאונות דרכים, מדווחות או שלא, נרשמות מידי שנה בחודשי החורף בין נובמבר למרץ. בתקופה זו נרשם גם כשליש מהסך השנתי של ההרוגים העומד על כ-150 בני אדם. רק בשליש הראשון של נובמבר הנוכחי נהרגו תשעה בני אדם בכבישים. הקפדה על הטיפים שלעיל, כמו גם רעיונות נוספים מניסיונכם האישי, יעזרו לכם שלא להכנס לסטטיסטיקה. ובכל זאת, יש עוד דבר חשוב שעליכם לעשות והוא לבדוק את תקינות המכונית.

מנתוני משרד התחבורה עולה כי על כבישי ישראל נעים כלי רכב רבים במצב של חוסר תקינות. כדי שאתם תנהגו ברכב תקין ובטוח, בנוסף לבדיקת צמיגים ומגבים חשוב כי תבדקו מערכות נוספות הדורשות תשומת לב של בעלי מקצוע מוסמכים. כנסו למוסך שלכם או כל מוסך מורשה משרד התחבורה ובקשו כי יכינו את רכבכם לחורף. התהליך כולל בדיקת בלמים, היגוי, מערכות חשמל, בקרות בטיחות ועוד. בחלק מהמוסכים זה אף ניתן ללא תשלום כל עוד לא נידרש תיקון.

סבלנות וסובלנות

וכמו תמיד, אנו שוב מדגישים כי בסופו של יום הכל תלוי בכם. המלצתנו האחרונה יכולה להשפיע על כל הסעיפים הקודמים גם מבלי שקראתם או פעלתם לפיהם: הקפידו לשמור על סבלנות וסובלנות כלפי הסובבים אתכם ואל תשכחו לשמור מרחק ולהביט כמה שיותר רחוק. פעולת מנע מבוקרת ובטוחה עדיפה על אינסטינקט פתאומי שרק מגביר את הסכנה.


כל הטיפים לנהיגה נכונה של וואלה! רכב

וואלה! רכב אצלכם גם בפייסבוק

עוד בחורף: רוכבים נכון על כביש רטוב

מדריך לטיולי שטפונות

סיפורו של השלג הראשון בתל-אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully