וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך לנהג הסביבתי

אביבית שיין

8.8.2007 / 6:49

כלי הרכב אחראים ל-98% מפליטת הפחמן החד חמצני. הדרכים להפחית הזיהום מרכישת אוטו חדש, דרך הפעלת המזגן ועד הליכה ברגל

אין צורך להציג את היתרונות הטמונים בשימוש במכונית: הנהג הוא אדון לעצמו, מגיע לכל מקום שהוא חפץ, בזמן שהוא רוצה ולפי החלטתו. ואולם יש הטוענים כי היקף השימוש במכוניות יצא משליטה.

כ-2 מיליון כלי רכב נעים בכבישי ישראל מדי יום. לפי נתונים של אגודת אדם טבע ודין, המרחק שעוברים כלי הרכב בישראל בשנה אחת הוא 41.7 מיליארד ק"מ. כלי הרכב האלה אחראים לפליטה של 98.16% מכלל פליטת הפחמן החד חמצני בישראל, וגורמים לזיהום סביבתי ובריאותי חמור. ההוכחה הברורה ביותר לכך היא יום כיפור - 24 השעות היחידות בשנה שבהן אין שימוש בכלי רכב - אז יורד זיהום האוויר באופן דרמטי, ביותר מ-80%. עם צאת החג הוא עולה מחדש.

גם מנועי דיזל וגם מנועי בנזין פולטים פחמן דו חמצני (הדיזל פולט מעט פחות) - גז חממה שגורם להתחממות כדור הארץ. עם זאת, הסולר מזהם באופן חמור יותר מבנזין ומזיק לבריאות בני האדם, משום שהוא פולט חלקיקים רעילים. אמנם פחות מ-15% מכלי הרכב בישראל מונעים בסולר, אבל הם אחראים ל-90% מפליטת החלקיקים שגורמים באופן ישיר לבעיות בריאות.

אז מה מעכב את המעבר לשימוש בכלי רכב שאינם מזהמים את האוויר שאנחנו נושמים? נתחיל בסיפור פסימי שעלול להוציא את האוויר מהמפרשים, למי שחרד לאיכות הסביבה. לפני כעשור, השיקה ג'נרל מוטורס כמה דגמים של מכוניות חשמליות לניסוי בקליפורניה. ובכן, הניסוי הצליח אבל החולה מת. על אף התגובות המצוינות והביצועים המוצלחים של המכונית, ב-99' - לאחר שלוש שנים בלבד - הורידה ג'נרל מוטורס את המכונית מהמדפים וגרסה את המכוניות הקיימות. באותה שנה החלה ג'נרל מוטורס למכור את רכבי השטח האמר.

נטישת הטכנולוגיה הידידותית לסביבה לא היתה קשורה, ככל הנראה, לביצועים של המכונית או לשביעות רצונם של הלקוחות. המכונית החשמלית הגיעה למהירות של 128 קמ"ש והיתה בעלת יכולת לנסוע לטווח של עד 200 ק"מ בין טעינה לטעינה. אז מה בכל זאת היתה הסיבה? בסרט של כריס פיין "מי הרג את המכונית החשמלית", שעלה לאקרנים בארה"ב לפני כשנה, נטען כי המניעים היו פוליטיים וכלכליים, ונבעו מאינטרסים של חברות הנפט, הממשל הרפובליקאי, הלובי של יצרני כלי הרכב וכמובן, ג'נרל מוטורס.

אבל לסיפור יש גם זווית אופטימית, משום שהשינוי כבר החל. יצרני המכוניות ואנשי ההון והשלטון אולי לא יעשו זאת מרצונם, אבל המודעות והלחץ הציבורי כבר החלו להשפיע. השוק מציע יותר ויותר פתרונות לבעיית הזיהום ממכוניות, אם כי לא כולם הגיעו לישראל עדיין. כיצד אפשר לנהוג ירוק יותר? הנה המדריך לנהג הסביבתי.

מכונית חדשה

ככל שהמכונית חדשה יותר היא פולטת פחות מזהמים. אם כבר קונים כלי רכב חדש, מומלץ לרכוש אחד בעל טכנולוגיות חדישות, שמזהם פחות. כמו כן מומלץ לרכוש כלי רכב קטן, שהוא חסכוני יותר בצריכת דלק ויפלוט פחות מזהמים.

בישראל, כידוע, מחירי המכוניות גבוהים מאוד. אבי מושל, הממונה על זיהום האוויר של כלי רכב במשרד להגנת הסביבה, מספר על תוכנית שמטרתה לעודד צריכת כלי רכב חדשים. לפי התוכנית, בעלי מכוניות ישנות יקבלו 3,000 שקל מהמדינה תמורת המכונית הישנה שלהם וגרירתה. הוועדה למיסוי ירוק המליצה על התוכנית, אבל בינתיים יש לחכות עד שתאושר.

קטנוע חשמלי

מעבר לעובדה שהיא אינה מזהמת כל כך, יחסית למכונית המונעת בדלק, מכונית חשמלית כמעט שאינה זקוקה לטיפול ולחלקי חילוף; בנוסף, אחזקתה זולה. עם זאת, בישראל אין עדיין מכוניות חשמליות, בעיקר בגלל קשיים רגולטוריים. סיבה נוספת היא בעיה אמיתית שמתעוררת לגבי המכונית החשמלית בכל בעולם: טווח הנסיעה שלה הוא קטן מאוד, משום שהסוללות פשוט נגמרות. מי שכן הצליח לייבא לישראל כלי רכב חשמליים הוא חיים קארו, מנכ"ל אקו כלי רכב חשמליים, שהחל לייבא לפני כחודשיים קטנועים חשמליים של evt.

מדובר בקטנועים שפועלים באמצעות סוללה חשמלית ונטענים בחיבור לחשמל. הם מקבילים ביכולותיהם לקטנועים בנפח של 50 סמ"ק, אך לא עושים רעש ולא מזהמים כלל. המחוקק דווקא מעודד כיום קנייה של קטנועים חשמליים, ומס הקנייה עליהם ירד מ-47% ל-7%. מחירם הוא כ-10,000 שקל. הקטנועים החשמליים יכולים לנסוע מרחק של 50 ק"מ אחרי חמש שעות טעינה.

בשלב ראשון, נפתחו בארבעה חניונים בתל אביב נקודות טעינה לקטנועים חשמליים: שני חניונים באוניברסיטת תל אביב, חניון הרכבת וחניון ברחוב הארבעה. ב-2008 ייכנס לשימוש הדור הבא של הקטנועים - עם מנועים בהספקים גבוהים יותר ומצברי ליתיום, שיאפשרו נסיעה במהירות של 100 קמ"ש.

רכב היברידי

המכוניות ההיברידיות מייצרות פחות רעש וזיהום אוויר ממכוניות רגילות, והן חסכוניות יותר בצריכת הדלק. כיום נמכרים בישראל שני דגמים של מכוניות היברידיות: טויוטה פריוס והונדה סיוויק IMA.

מדובר במכוניות שמשלבות בין מנוע בנזין או דיזל למנוע חשמלי. למשל, בטויוטה פריוס נכנס המנוע החשמלי לפעולה במקום מנוע הבנזין בזמן התנעת המכונית, בנסיעה איטית בתוך העיר או בנהיגה בפקק תנועה. כשנדרשים ביצועים חזקים יותר, מנוע הבנזין נכנס לפעולה. המצברים של המכונית נטענים בעת בלימה של המכונית או שיוט.

החיסכון בדלק מורגש בעיקר בנסיעה בתוך העיר, אז מנוע הבנזין בקושי פועל. בכל עצירה ברמזור המכונית מכבה את עצמה וחוזרת לפעולה עם לחיצה על דוושת הגז. מבדיקה שערך TheMarker עלה כי החיסכון בדלק של הונדה סיוויק ההיברידית, הנוסעת 20 אלף ק"מ בשנה, לעומת סיוויק רגילה שנוסעת אותו מרחק, יהיה 2,369 שקל.

מכיוון שהטכנולוגיה של כלי הרכב ההיברידיים יקרה, גם המכוניות יקרות, אך הן זוכות להטבה במס הקנייה בישראל - 30% מס במקום 84% המוטלים על מכוניות רגילות. וכך זוכות המכוניות ההיברידיות לתמחור גבוה מעט מזה של מכוניות דומות בעלות מנוע רגיל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

דלק צמחי

השימוש בדלק צמחי, כמו ביו-דיזל ואתנול, פותר חלק מבעיית זיהום האוויר. הביו-דיזל מופק משמנים צמחיים, שומן מן החי ושמן משומש ממסעדות, והוא מותאם למנוע דיזל. האתנול, הוא אלכוהול שמופק מסוכר צמחי ומותאם למנוע בנזין. כששורפים דלק צמחי, משחררים לאוויר את כמות הפחמן הדו-חמצני שנקלטה בתהליך הגידול של הצמחים שמהם הופק הדלק. כך, הדלק הצמחי אינו גורם להתחממות כדור הארץ. הדלק הצמחי גם לא משחרר לאוויר חלקיקים, אך הוא משחרר גזים מזהמים אחרים. במילים אחרות: הדלק הצמחי עדיף על הבנזין והסולר, אך הוא לא תחליף מספק לטווח הארוך.

לפני שמתחילים להשתמש בדלק צמחי, צריך לדעת אם מנוע המכונית מותאם לשימוש בו. הבעיה היא שהיצרנים לא מפרסמים את המידע הזה ולא מבטחים שימוש בדלק צמחי. בעיה נוספת הטמונה בשימוש בדלקים צמחיים בישראל, שהופכת את השימוש לשולי, היא שחברות הביטוח אינן מבטחות זאת. כדי לשנות את המצב, יש לשנות את התקן הישראלי, ותהליך זה אורך זמן רב. לפי התקן הקיים כיום, במנוע דיזל מותר למלא 5% מהדלק ממקור צמחי; לגבי בנזין - עדיין אין תקן לכמות האתנול שניתן להוסיף.

בעולם, לעומת זאת, יש לא מעט אנשים שמשתמשים בשמן שבו טיגנו צ'יפס כדי לנסוע במכונית. לשם כך נמכרות ערכות הסבה למנועים. ניתן ליצור הסכם עם דוכן פלאפל או צ'יפס, לאסוף את השמן המשומש שלו, לסנן אותו לפי ההוראות ולהשתמש בו כדלק. כך חוסכים חלק מהזיהום הסביבתי ועושים שימוש נוסף בשמן המשומש - שאחרת היה נזרק. עו"ד אילסר מאדם טבע ודין, מסביר: "אנשים שמשתמשים בדלק צמחי אומרים שהוא מצוין. אין סיבה שהשמן יפגע במנוע, מכיוון שהוא מכיל חומרי סיכה טובים יותר".

נסיעה על גז

השימוש בגז במכוניות ישנות מזהם פחות מהשימוש בבנזין ובסולר, מכיוון שהגז אינו פולט חלקיקים. עם זאת הוא פולט פחמן דו חמצני. הגז גם זול יותר מהבנזין ומהסולר, משום שאין עליו מס והוא עולה כ-3 שקלים לליטר.

מבחינת איכות הסביבה, ההסבה לגז מומלצת בעיקר לכלי רכב ישנים - מתחת לשנת הייצור 95'. דגמי המכוניות החדשים יותר בין כה מזהמים פחות מגז. "הסבה לגז לכל כלי רכב משנת ייצור 95', המונע באוקטן 95 עם ממיר קטליטי שמוריד את רמת הזיהום, אינה משנה משמעותית את רמת הזיהום של הרכב", אומר מושל, "אלא רק יכולה להוזיל לצרכן את השימוש".

כיום ניתן לעשות בישראל הסבה של מנוע בנזין לגז (גפ"מ - גז פחממני מעובה). כדי לבצע את ההסבה פונים למוסך מורשה של ערכות הסבה לגז, בעלות של כ-8,000 שקל. מי שמתקין את הערכה יכול להשתמש בגז או בבנזין, כשהמעבר בין השימוש בגז לבנזין נעשה בלחיצת כפתור.

בעבר, השימוש בגז היה בעייתי, מכיוון שמעט מאוד תחנות תדלוק היו מספקות גז. כיום כבר יש 27 תחנות בישראל שבהן ניתן למלא גז. את הרשימה המלאה ניתן למצוא באתר של משרד התשתיות הלאומיות.

הידעתם?

גם סולר וגם בנזין פולטים פחמן דו חמצני - גז חממה שאחראי להתחממות כדור הארץ. עם זאת, הסולר מזהם הרבה יותר מבנזין כי הוא פולט גם חלקיקים רעילים

שימו לב!

כדי לחסוך בדלק מומלץ לפתוח חלונות בתחילת הנסיעה, לפני שמדליקים את המזגן; בנסיעה במהירות גבוהה השימוש במזגן יצרוך פחות דלק מנסיעה עם חלונות פתוחים

הפתרון הרדיקלי: לכו ברגל

"משפחה ממוצעת בישראל מאמינה שהיא צריכה להחזיק שלושה כלי רכב - אחד לאבא, אחד לאמא, ועוד אחד לשני הילדים, שבמקרה הגרוע נאלצים לחלוק מכונית", אומר עו"ד חנוך אילסר. "אין כאן חשיבה על ההשלכות הסביבתיות". לדבריו, ישראל מובילה בעולם המערבי בכל הנוגע לשימוש ברכב צמוד. "זה אינו דבר מקובל בעולם, אבל בישראל, כשמתחילים לעבוד בחברת הייטק, חלק מהסטטוס הוא לקבל מכונית עם דלקן", מוסיף אילסר.

גם על הדלקן יש לאילסר הרבה טענות: "זו המצאה ישראלית, ומהבחינה הסביבתית היא הדבר הכי נורא שניתן היה לחשוב עליו. המשמעות היא שאתה יכול לנסוע כמה שאתה רוצה, כי המעסיק משלם על הדלק. אין את זה בשום מקום בעולם, וזה באמת לא ראוי".

הנהיגה הירוקה ביותר היא כמובן היעדר נהיגה. עדיף לנסוע כמה שפחות, והדבר המומלץ ביותר, למי שיכול, הוא ללכת ברגל או לנסוע באופניים. כדאי לגור קרוב למקום העבודה, ללכת לקניות במכולת הקרובה ולהעדיף הגעה ליעדים הרצויים ברגל או באופניים כשהדבר אפשרי. אם אי אפשר ללכת ברגל, עדיף להשתמש בתחבורה הציבורית.

בעבר, אומרים באדם טבע ודין, לפני שחלוקת מכונית לכל עובד היתה כה נפוצה, אנשים היו מתארגנים כדי לנסוע לעבודה ביחד. נסיעה משותפת יכולה לחסוך 75% מצריכת הדלק - אם יש ארבעה אנשים במכונית אחת במקום ארבעה אנשים בארבע מכוניות.

בעולם, ישנן מדינות המאפשרות לאנשים לשכור מכונית או אופניים על בסיס יומי - פשוט לוקחים את המכונית או האופניים ברחוב, ומחזירים אותם לאחר השימוש. פרויקט כזה פועל במינכן שבגרמניה ובהולנד. בישראל עדיין לא קיימת אפשרות כזו, אבל באינטרנט קיימים כמה אתרים שבהם מתארגנות נסיעות משותפות.

שני אתרים כאלה, טרמפ ואיזיריידר, מאפשרים לפרסם הצעת הצטרפות לנסיעה מתוכננת או בקשת הצטרפות לנסיעה - באופן חד פעמי או על בסיס קבוע. בדרך כלל, הדבר כרוך בהשתתפות בהוצאות הדלק, אך החיסכון הכספי והאקולוגי כתוצאה מכך הוא משמעותי.

הפתרון הסולידי: מלאו אוויר בגלגלים

אנשים רבים התרגלו לאורך החיים המודרני. הם גרים בפרברים, נוסעים לעבודה בעיר ונתקעים בפקקים, מתנחמים בעובדה שהם יושבים לבד במכונית עם המזגן והמוסיקה, שמביאה אותנו עד לחניון המשרד - ובחזרה הביתה. למי ששינוי רדיקלי בהרגלי הנסיעה נראה לו כמו מדע בדיוני, קיימות אפשרויות פשוטות יותר לצמצם את זיהום האוויר:

* תחזוקה קבועה ברמה גבוהה של המנוע הופכת אותו ליעיל יותר וחוסכת דלק.

* שמירה על לחץ אוויר מתאים בצמיגים חוסכת בדלק ובפליטת המזהמים.

* אימוץ הרגלי נסיעה מסוימים כדי להקטין את צריכת הדלק ופליטת הגזים. כדאי לנסוע בצורה חלקה, לשמור על מרחק ביטחון מהמכונית שלפניך ולהימנע מבלימות מיותרות. כשמאטים אפשר להיפרד מדוושת הגז מוקדם יחסית, ולתת לרכב "לשייט". גם התחלת נסיעה ממצב שיוט, לעומת עצירה מלאה, צורכת פחות דלק.

* נהיגה במהירות של 90 קמ"ש - המהירות החסכונית ביותר לנסיעה.

* הורדת משקל מיותר מהמכונית - כך היא תתאמץ פחות ותצרוך פחות דלק.

* שימוש נכון במזגן. השימוש במזגן במכונית יכול להעלות את צריכת הדלק ב-10%. אם בתחילת נסיעה המכונית רותחת, כדאי לפתוח חלונות כדי שחלק מהאוויר החם ייצא, כך המזגן יתאמץ פחות. שימו לב: השימוש במזגן בנסיעה מהירה יצרוך פחות דלק מנסיעה עם חלונות פתוחים, שמגבירה את התנגדות האוויר.

* נהיגה בהילוך נכון. במכוניות עם גיר ידני כדאי להקפיד על נסיעה בהילוך שאינו נמוך מדי ואינו גבוה מדי - שני המקרים מבזבזים דלק.

* חימום נכון של המנוע. מנוע קר בעת ההתנעה מזהם יותר ממנוע שכבר התחמם.

* תדלוק נכון. לא כדאי למלא את המיכל יותר מדי, אלא רק עד הישמע הקליק הראשון.

* תדלוק בתחנות ירוקות. לפי אדם טבע ודין, ליטר אחד של דלק עלול לגרום לזיהום של מיליון ליטר מי תהום. רשימת תחנות הדלק שנמצאו מזהמות נמצאת באתר yarok.org.il.

חלק מהעצות לקוחות מהאתר של אגודת אדם טבע ודין - www.actcool.org.il.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully