וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנה: צמיגים משומשים

תומר הדר

13.8.2007 / 7:44

בכיר באיגוד המוסכים: "רוב הצמיגים המשומשים לא בטיחותיים". מי אמור לדאוג שהצמיג המשומש שקניתם לא יתפוצץ במהלך הנסיעה?

אלפי צמיגים משומשים נמכרים בישראל מדי שנה, חלקם במצב ירוד שעלול לגרום להתפוצצות הצמיג. מדוע אין פיקוח רשמי על מכירת צמיגים משומשים? ומי קובע אם צמיג משומש שהוסר ממכונית רשאי לחזור לכביש לסיבוב נוסף?

י' מאזור המרכז רכש לפני כמה שנים שני צמיגים משומשים עבור הניסאן ווינר שלו מחנות צמיגים גדולה בפתח תקוה. שלושה שבועות לאחר מכן התפוצץ הצמיג החדש ונקרע לגזרים תוך כדי נסיעה בכביש מהיר. למרבה המזל לא אירעה תאונה והאירוע נגמר בנזק לטנדר בלבד. י' פנה אל חנות הצמיגים ודרש פיצוי כספי, אך לא הצליח לשכנע את הפנצ'ר מאכער באשמתו. לאחר שהעניין הובא לבוררות באיגוד המוסכים, נקבע שעל הצמיגאי לשלם לי' 17,646 שקל - בעבור הצמיג שניזוק ובעבור הנזק שנגרם לטנדר כתוצאה מהתפוצצות הצמיג.

"כ-15% מכלל הצמיגים שנמכרים בישראל מדי שנה הם צמיגים משומשים", מספר יוסי קונפידן, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת קוגול יוניטרייד, יבואנית צמיגי מישלן וקלבר. "אין כמעט צמיגאי במדינה שאינו מחזיק במחסן מיוחד שבו מאוחסנים מאות צמיגים משומשים". באיגוד המוסכים מעריכים ש-30% מצמיגי המשאיות שנמכרים מדי שנה הם משומשים.

"אורך חייו של צמיג חדש הוא כ-60 אלף קילומטר או שלוש שנים", מסביר יוסי אנגליסטר, מנכ"ל צמיגי אליאנס. "במהלך שלוש השנים הצמיג נשחק, נחשף לשמש ומאבד מגמישותו, שהיא הכרחית לאחיזת כביש טובה ובלימה יעילה". לפי יוסי נעים, יושב ראש ועד ענף צמיגים באיגוד המוסכים, "רוב הצמיגים המשומשים עברו את אורך החיים הסביר ומסכנים את בטיחותו של מי שירכוש אותם".

נתנו לחתול לשמור על השמנת

מי האחראי על בדיקת איכות הצמיג המשומש? התשובה היא הצמיגאי, גם אם הוא אינו בהכרח האדם הנכון למשימה. לפי קונפידן, "צמיג משומש הוא מקור לרווח נקי עבור הצמיגאי". הצמיגאי מפרק את הצמיג המשומש ממכונית שמגיעה לצורך החלפת צמיגים ואינו משלם לבעל המכונית עבור קניית הצמיג. "זה כמו לתת לחתול לשמור על השמנת", מסכם אנגליסטר, "נותנים למי שמרוויח מהמכירה לקבוע האם הצמיג ראוי לשימוש".

"בישראל עניין מכירת הצמיגים המשומשים פרוץ לחלוטין, ולכן אין כללים מנחים לתקינות צמיג משומש", מסביר קונפידן. "הכלל היחיד הוא שאסור שעומק החריצים בצמיג יעלה על 1.6 מילימטרים - זהו הגבול החוקי. אם עומק החריצים הוא פחות מ-1.6 מילימטרים יש להחליף את הצמיג". ואולם, עומק החריצים אינו אמת מידה מספקת. קונפידן: "גם לצמיג בן חמש שעמד בשמש כל חייו יכול להיות עומק חריצים תקין. הבעיה היא שעיקר הבלאי של הצמיג מתרחש בחלקים אחרים, כגון קירות הצמיג והדופן, עליהם הצמיגאים כלל לא נותנים את דעתם". לפי נעים, "באמצעות סכין מיוחדת הצמיגאי מעמיק את החריצים בצמיגים בעלי סולייה שחוקה, שייחשבו תקינים. תהליך זה פוגע במבנה הצמיג ומסכן את שלמותו". נעים מוסיף כי "לפני ארבע שנים דרשנו ממשרד התחבורה במכתב רשמי להוציא את מכירת הצמיגים המשומשים מחוץ לחוק, אך במשרד סירבו להיענות לדרישה".

ממשרד התחבורה נמסר: "צמיג משומש הוא צמיג שהיה מותקן כבר על גבי רכב, אפילו אם נסעו עליו 100 ק"מ בלבד או פחות מכך. ככל הידוע לנו, מדינות העולם אינן אוסרות להתקין ברכב צמיגים משומשים. משרד התחבורה מסמיך מנהלי מוסכים בענף הצמיגים. מנהל מקצועי אמור לדעת איזה צמיג ניתן להרכיב ואיזה יש לפסול. מבלי להיכנס להיבטים מסחריים, משרד התחבורה אינו אוסר התקנת צמיגים משומשים ברכב, ובלבד שהצמיג תקין וראוי לשימוש על כל המשתמע מכך. האחריות המלאה למכירת הצמיג, התאמתו, תקינותו והרכבתו ברכב חלה על המנהל המקצועי בשטח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully