וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסיעה מוזיקלית

ארז בן-ארי

30.9.2007 / 12:58

ארז בן-ארי מסביר כיצד תוכלו לשמוע קבצי מוזיקה ברכב, גם אם אין באפשרותכם להחליף את המערכת המובנית

בעלי רכב רבים לא מהססים להוציא עשרות אלפי שקלים על מערכת סאונד מורכבת ומשוכללת עבור רכבם – לעיתים קרובות הרבה יותר ממה שהיו מוציאים על מערכת ביתית. ערכה טיפוסית כזו תכלול רמקולים אימתניים, מגבר שהנו יותר גדול מהמנוע, וגולת הכותרת: "טייפ" משוכלל במיוחד המסוגל ללעוס כל סוג של דיסק. אך מה אם אתם רוצים סתם לשמוע באוטו את אוסף ה – MP3 שלכם? למרבה הצער, זה לא כל כך פשוט...

יש כסף, יש מבחר

במכונית ממוצעת, אין שום בעיה להחליף את הרדיו-דיסק במשהו משוכלל יותר התומך גם ב – MP3, וכיום זה אפילו לא יקר במיוחד. מי שאוזנו אינה סובלת מרגישות חריפה לאיכות יכול למצוא מכשירים כבר ב – 300 ש"ח, ויש מכשירים מצוינים של חברות מוכרות כבר ב – 500 ש"ח – בהחלט סכום שניתן "להעביר" אצל בן או בת הזוג בלי להגיע לרבנות.

אבל מה עושים בעלי רכבים כמו מזדה 3, בהם אי אפשר לפרק את המערכת המקורית של הרכב בלי דחפור וקצת חומר נפץ? זהו אכן מצב לא קל ומיד נדון בו. בינתיים, למי שמתכנן לגשת לקנות רדיו לרכב, אנו ממליצים להתעקש על דגם שמסוגל לבלוע גם כרטיסי זיכרון. זוהי תכונה שאפשר למצוא בעיקר במכשירים הזולים יותר, והיא נוחה מאוד. אמנם מאוד קל וזול לצרוב תקליטורים, אבל הרבה יותר נוח להשתמש בכרטיס זיכרון מאשר להחזיק אוסף של תקליטורים ברכב. בנוסף – זמני הגישה לכרטיסי הזיכרון נמוכים יותר בדרך כלל (תלוי במכשיר).

יתרון נוסף של הכרטיסונים נעוץ בכך שניתן לשנות את תוכנם, ולכן אם נמאס משיר מסוים, קל מאוד להחליף אותו במשהו אחר. עוד תכונה שכדאי לחשוב עליה היא תמיכה ב – BlueTooth, ההופכת את המכשיר לדיבורית איכותית, ומאפשרת גם לשמוע מוסיקה המשודרת מהטלפון הסלולרי. תכונה-שלילית שכדאי לשים לב אליה הוא הפנל הנתיק. לכל מכשיר יש כזה, אבל יש מכשירים בהם זה כל כך מסובך או קשה (פיזית), שאחרי פעם או פעמיים פשוט מוותרים על זה, והרכב הופך למטרה קלה עבור גנבי הפאנלים.

מסתדרים בלי דחפור

אם גם לכם יש רכב בו קשה או בלתי אפשרי להחליף את המכשיר המשולב, יש גם לזה פתרונות. לפני כן, נציין לשבח את חברת סיאט, שחלק מדגמי טולדו החדישים שלה כוללים תמיכה ב-mp3 גם במכשיר המשולב ברכב - זאת בהחלט הפתעה נעימה. אולי גם נציין לגנאי את שאר החברות, שעוד לא עשו את זה. אכן, צריך סבלנות מכיוון שעברו רק 13 שנה מאז הגיעו קבצי MP3 לשוק (שמעתם על רכבים אחרים המגיעים עם תמיכה ב – MP3 משולבת? ספרו לנו!).

עבור רכבים בהם אי אפשר להחליף את מכשיר הרדיו קיימים שני פתרונות עיקריים. האחד הוא חיבור נגן מוסיקה חיצוני אל כניסת האודיו של המכשיר המקורי. לרוב, פעולה כזו דורשת התערבות של מתקין מקצועי, שיחבר כבל מחלקו האחורי של הרדיו אל לוח השעונים, אך זוהי פעולה סטנדרטית למדי שלא לוקחת הרבה זמן ולא עולה יותר מכמה עשרות שקלים. לאחר תרגיל כזה אפשר לחבר כמעט כל דבר, החל מטלפון סלולארי מוסיקלי ועד אייפוד או Zune, למי שאוהב נפח גדול.

תרגיל אלטרנטיבי הוא משדר המתחבר לנגן כלשהו ומשדר את הצליל אל הרדיו של הרכב בתדר FM. מכשירים כאלה עולים החל מ-50 ש"ח, והם מתחברים ליציאת האודיו של כל נגן סטנדרטי. קיימים גם מכשירים משוכללים יותר שמגיעים למחירים של מאות שקלים ומציעים תכונות נוספות, כגון אפשרות חיבור זיכרון-נייד ישירות למכשיר (במקום נגן mp3 נפרד) או מסך LCD המאפשר לנהל את הגדרות המכשיר ולראות איזה שיר מתנגן. אם מתקן כזה עשוי לשרת את הצרכים שלכם, זכרו כי כמות התדרים הזמינה למכשיר היא קריטית מכיוון שהמכשירים הבסיסיים, להם מעט תדרים, עלולים לא לאפשר לכם להשתמש בהם באזורים מסוימים בהם פעילות תחנות רבות. מעבר לכך, עוצמת השידור של מכשירים אלה נמוכה מאוד, ולכן לעיתים קרובות הצליל חלש וכולל צ'ופרים בצורת רעשים. מוצר משוכלל, יחסית, בתחום הוא ה – Chrono, שמאפשר חיבור USB או אודיו רגיל, ובמידה ומשתמשים ב – USB, הוא מסוגל לנגן את השירים בסדר אקראי וגם לזכור באיזה שיר הוא היה במידה וכיביתם את הרכב.

אם אתם בעליהם הגאים של נגן מוסיקה "מקצועי" כמו אייפוד של אפל, Zune של מיקרוסופט, זן של קריאטיב, סנסה של סנדיסק ואחרים, ניתן להשיג עבורם מוצרים מתקדמים מאוד בתחום. לדוגמא, חברת בלקין מציעה מגוון מוצרים שיכולים לשמש לא רק כמשדר אלא גם כתחנת-עגינה/הטענה שאפשר לחבר לרכב. מודלים מסוימים כוללים חיפוש אוטומטי של תדר פנוי ואחרים כוללים כפתורים הניתנים לתכנות עבור תדרים אישיים למעבר מהיר.

רעיונות נוספים

טכנולוגיית ה – GPS הפכה בשנה האחרונה לנפוצה יותר ויותר, עקב זמינותם הטובה של מכשירים משוכללים בתחום, במחירים סבירים יותר ויותר. אם גם אתם בעליו הגאים של מכשיר GPS המבוסס על מחשב כף יד, למה שלא תנצלו את המכשיר גם לשמיעת מוסיקה? הרי רובם הגדול של המכשירים כוללים גם חריץ הרחבה מסוג SD ויציאה לאוזניות, ולכן כל מה שנשאר לעשות הוא לקנות כרטיס זיכרון, וכבל זול שיחבר את יציאת האוזניות לכניסת האודיו של המכשיר שיש ברכב. היתרון פה הוא במסך הגדול, יחסית, של מחשבים אלה, שיאפשר לך לשלוט במוסיקה בקלות. ניתן אף להתקין תוכנת שליטה-קולית בחלק מהמכשירים וכך להעביר שירים באמצעות פקודות קוליות (אם כי, למען האמת, מערכות אלה עדיין לא ממש אמינות).

ועוד משהו אחד – אם יש ברכב שלכם מכשיר DVD לצפייה בסרטים, חשוב לדעת כי רוב המכשירים הללו תומכים ב – MP3 "מלידה", ולכן סביר מאוד שתוכלו להשתמש בהם גם לשמיעת מוסיקה כזו. אם אינכם בטוחים, פשוט צרבו תקליטור עם שירים ובדקו אם המכשיר שלכם מוכן לסבול אותו, או פולט אותו מיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully