וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צמיחה של 40% לשוק הקטנועים

אייל פרדר

27.11.2007 / 10:19

צחי גילון, מבעלי קבוצת עופר-אבניר, מסביר איך זה קרה ולמה בכל זאת הם הופתעו; גילון: השוק ימשיך לגדול גם בשנה הבאה

שוק הדו-גלגלי בישראל בנסיקה: בקבוצת עופר-אבניר מדווחים כי מינואר עד ספטמבר היה גידול של 40% במכירות הדו-גלגלי, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הזינוק הזה במכירות, מתברר, הפתיע אפילו את יבואני האופנועים והקטנועים בעצמם.

צחי גילון, מבעלי קבוצת עופר-אבניר - יבואנית פיאג'ו, הכולל את קטנועי פיאג'ו, ווספה וג'ילרה, חברת סוזוקי, קימקו, קן-אם וסי-דו, אומר בראיון ל-TheMarker: "עם תקנות רישיונות הנהיגה החדשים (המוגדרים על פי הספק המנוע ולא נפחו, כפי שהיו בעבר א.פ) ציפינו לשינוי בגרף המכירות", אומר גילון, "אך ההבדל הדרסטי משנים קודמות הצליח להפתיע אותנו לגמרי. בעוד אנו ציפינו לעלייה של כ-20% במכירות, לפי נתוני המכירות השנה בין ינואר לספטמבר, נראה שהשוק גדל בכ-40%. כמו כן, לא חזינו את ההתרסקות של שוק הכלים בנפח 50 סמ"ק, שירד במקומות מסוימים עד 70%, וכי שוק הכלים בנפח 125 סמ"ק צמח עד פי חמישה משנה שעברה".

גילון אומר כי "יש ארבע סיבות עיקריות לשינוי הדרסטי בשוק. הסיבה הראשונה היא רישיונות הנהיגה החדשים: אלה הכניסו צרכנים חדשים לשוק שלא נכנסו לפני כן - כמו בני נוער ומבוגרים המתגוררים מחוץ לעיר. בני נוער, שהעדיפו לחכות לרישיון לאופנוע גדול יותר מאשר רישיון לדו-גלגלי בנפח 50 סמ"ק, כעת יכולים לרכוש כלים בנפח 125 סמ"ק, ומבוגרים המתגוררים מחוץ לעיר יכולים להיכנס איתו לעיר.

הסיבה השנייה לעלייה במכירות הדו-גלגלי היא בעיית התנועה והחנייה בערים הגדולות. אנשים מכירים בעובדה כי קשה מאוד לתפקד עם רכב בתוך העיר ולהגיע איתו ממקום למקום. הסיבה השלישית היא המצב הכלכלי המשתפר בישראל, אך מצד שני הסיבה הרביעית היא דווקא חיסכון בעלויות. מחירי הדלק מקשים על אנשים לעמוד בהוצאות הדלק, ולכן אנשים רבים קונים קטנוע, לעתים בנוסף לרכב - שמשמש לנסיעות מחוץ לעיר בעוד הקטנוע משמש לניידות בתוך העיר".

גם אופיו של הצרכן השתנה: "חתך האוכלוסייה השתנה. הקטנוע והאופנוע נהפכו להיות יותר מאופציה זולה למי שלא יכול להרשות לעצמו מכונית - הם נהפכו לפתרון לכל דבר. הפלח במכירות של האופנועים הכבדים לא השתנה, אך עם זאת חתך האוכלוסייה השתנה גם בו. רבים שהחלו את דרכם בגיל מבוגר על קטנוע החליטו בסוף לעשות את המעבר לאופנוע כבד. יש איזו עדנה לקטגוריה הזאת".

לגבי עתיד השוק, אומר גילון: "אנו מקווים ששני דברים שיעזרו לגדילת השוק יקרו בשנה הבאה. הראשון הוא הורדת מחירי הביטוח לדו-גלגלי. איגוד יבואני הדו-גלגלי לצד מועדון האופנועים בישראל פועלים בעניין זה. אנו שואפים להשוות את מעמדו של הרוכב הדו-גלגלי, שלרוב הוא הצד הנפגע בתאונות, למעמדם של הולכי הרגל או רוכבי האופניים. כמו כן, אנו רוצים לתת לרוכב אפשרות לבחור את גובה ההשתתפות העצמית, ובכך להוזיל את מחירי הפרמיות. הדבר השני הוא ההתעניינות של רשויות רבות ברכישת כלים דו-גלגליים - דבר שגם יגדיל את השוק. להערכתי, השוק ימשיך לגדול גם בשנה הבאה. אם בעבר חשבו שקטנוע יפרח רק כשהמצב הכלכלי הוא רע, אנו רואים שהקטנועים פורחים לצד הפריחה הכלכלית ונהפכו למוצר צריכה לכל דבר".

חברת עופר-אבניר היא חברה משפחתית. "אנחנו שלושה גיסים המתפקדים כשותפים שווים לכל דבר, שכל אחד עוסק בתחום ההתמחות שלו. חוץ ממני, שאני האחראי על השיווק, השותפים הנוספים הם עוזי ברנר, האמון על תחום השירות והייבוא וברוך עוזיאל, האחראי על התחום הפיננסי. כעת הדור החדש מתחיל להיכנס אף הוא לתפקידים מכריעים בחברה", אומר גילון.

בתחילת השנה הציגה קבוצת עופר-אבניר את דגמיה ל-2007 במרכז לוגיסטי חדש שהוקם בשוהם. "המעבר הלוגיסטי שיפר מאוד את הקשר עם המפיצים וגם את אופן קליטת המלאי והכנת הכלים למכירה. בנוסף, כמו שנאמר בתחילת השנה, המותגים בקבוצה הופרדו לגמרי ולכל מותג יש מנהל מותג שאחראי על אחד המותגים: פיאג'ו, סוזוקי וקימקו. אנו מנסים לזהות את צרכי הלקוח ולהתאים לו את הכלי המתאים לו ולצרכיו. פתחנו השנה גם סניפים של החברה, בנוסף למפיצים הקיימים, בחיפה, ירושלים וכפר סבא, כאשר סניף חדש ייפתח בקרוב בתל אביב.

"בנוסף, אנו מנסים לחדש את הקשר הישיר עם הצרכן בראייה כי זאת הדרך לפעול במדינה קטנה כמו ישראל, זאת בשיתוף עם המפיצים. כדי להיות בקשר עם הלקוח הסופי הוקמו מספר מועדוני רוכבים של דגמים ספציפיים, כמו הסוזוקי R-GSX בורגמן, ויסטרום ו-DRZ, בתמיכה שלנו, ואלה מארגנים פעילויות לרוכבים על הכלים הספציפיים. פעילויות אלה מחברות את הלקוח למותג ומחייבות אותנו לתת שירות ברמה גובהה יותר כדי לשמר את הלקוחות. בנוסף, אנו מקיימים ימי הדגמות לאופנועי-ים וקטנועים, בהם כל אחד יכול לרכוב על הכלים - וכך אנו שואפים לחבר את הלקוח למוצר.

"כעת אנו יוצאים גם בשיטת תשלום בצ'קים. אנשים רבים נמנעו מלרכוש דו-גלגלי עקב הגבלות במסגרת כרטיס האשראי והלוואה מהבנק לדו-גלגלי וחוק המחייב לבטח את הכלי בביטוח מקיף, שיכול להגיע עד ל-25% מערך הכלי. רכישה על ידי צ'קים תעזור לרבים להתגבר על מכשולים אלה", אומר גילון.

למרות העלייה במספר המכירות של אופנועים בעלי נפח גדול, פלח המכירות שלהם בשוק לא גדל. עם זאת, גילון מודע לכוח השיווקי של כלים אלה: "יש מגוון גדול של אופנועים ולעתים יש לחץ של לקוחות על יבוא של כלי מסוים. יש כלים שהם התדמית של החברה בכל העולם. אתה לא מודד רק את הרווחיות של הכלי, אלא מוסיף לכך את ערך התדמית. אף על פי שחברה כמו סוזוקי מוכרת הרבה יותר קטנועים וכלים אחרים, התדמית שלה נשארת ספורטיווית ויבוא של כלי, כמו R-GSX, הוא הכרחי לשימור תדמית זאת".

עופר-אבניר צפויה לייבא לישראל מספר לא מבוטל של כלים חדשים. מבית פיאג'ו צפוי להגיע הקטנוע גדול הנפח - 800-GP של ג'ילרה, הקטנוע משולש הגלגלים - 400 MP3, שנמכר השנה בישראל בנפח 250 סמ"ק, ודגמו המגביל והספורטיווי - הג'ילרה פואקו. בתחום האופנועים צפויים להגיע הסוזוקי היאבוסה, המתמודד על תואר האופנוע המהיר בעולם, ואופנוע עירום החולק איתו את אותו מנוע הבי-קינג ונציג בקטגוריית ה-125 סמ"ק, DR125SM. גם קימקו זוכה לנציג בקטגוריה זאת עם הקואנון 125. בנוסף, צפוי להגיע טרקטורון חדש של קימקו - MXU400, וטרקטורון עבודה העונה לשם "UXV500". גם הספיידר משולש הגלגלים המעניין של קן-אם צפוי להגיע.

מה צופן העתיד לחברה?

"עופר-אבניר בעלת שורשים של 50 שנה, וכל פעילות שלנו היא עם תכנון לטווח הארוך. אנו עושים פעילות שעתה ניצניה נמצאים על פני השטח. הכיוון, כפי שאמרתי, חיזוק הקשר הישיר עם הצרכן הסופי ועל כך המיקוד. הגידול יבוא מכיוון זה. אנו משקיעים כעת המון בהכשרת כוח אדם כי בסופו של דבר הכל עומד ונופל על כוח אדם, ולכן עליו להיות מיומן ולהכיר את המוצר. בעתיד אנו נשקיע יותר באדם ופחות בחומר".

קימקו רוצה להיות מספר 1

המותג הנמכר ביותר של קבוצת עופר-אבניר הוא קטנועי קימקו שמיוצרים בטייוואן. חברת קימקו, או בשמה המלא קוואנג-יאנג מוטורס, הוקמה בטייוואן ב-1963, מאז החברה הלכה וגדלה וכיום היא מייצרת מוצרים רבים - מגנרטורים דרך קטנועים ועד אופנועים, ונחשבת כאחד מהיצרנים הבולטים בתחום הדו-גלגלי עם מכירות מרשימות באירופה.

מנהל השיווק באגף היצוא של קימקו, ג'ים יאנג, ביקר בישראל בשבוע שעבר והצהיר כי "המטרה של קימקו היא לתפוס את המקום הראשון במכירות בישראל. ישראל היא שוק מיוחד מאוד. אמנם מותגים סינים כבר הגיעו לישראל, אך עושה הרושם כי האנשים בישראל אינם מתלהבים ממחירים נמוכים, אלא שמים דגש רב על איכות המוצר". כדי לשפר את האיכות שיתפה קימקו פעולה עם חברת הונדה היפאנית. ואילו כדי להוזיל את הייצור העתיקה קימקו חלק מהייצור לסין. "האסטרטגיה שלנו היא העברת הייצור לסין ובכך הוזלת המחיר עד 20% ממחיר הייצור בטייוואן. עם זאת, הרעיון הוא לשמור על איכות ייצור זהה, ולכן אנו שולחים את אנשינו למפעל בסין - כך שיקפידו לשמור על איכות הייצור. כעת אנו מייצרים בסין את הקטנוע אג'יליטי, ובעתיד נעבור לייצר בסין גם חלק מהטרקטורונים", מוסיף יאנג.

קימקו הציגה באחרונה קטנוע עם מנוע בנפח אימתני במיוחד - 700 סמ"ק. הקטנוע נקרא "מיירואד 700" (700 MYROAD). הוא הושק לפני חודש בתערוכת מילאנו וצפוי להגיע לישראל. "לפני לא מעט זמן היצע הקטנועים שלנו כלל נפח מקסימלי של 250 סמ"ק. לפני כשנתיים נכנסו לשוק הקטנועים בנפח 500 סמ"ק, בראייה כי כדי לשרוד עלינו להציע קטנוע בנפח זה תחת החברה. יש לנו מתחרים רבים עם קטנועים בנפחים גדולים מ-500 סמ"ק: הונדה, סוזוקי וג'ילרה, והיינו חייבים לתת לכך מענה. לקח לנו שלוש שנים לפתח את הקטנוע. אני לא אומר שהשוק הגדול ביותר הוא קטנועים גדולי נפח, אך אנחנו צריכים קטנוע כזה כדי להציג יכולת טכנולוגית, ולדאוג שיכירו את החברה", אומר יאנג.

יאנג שולל את האפשרות להשקעה במנועים לא קונבנציונליים. יאנג טוען כי "אנו מתמקדים בעמידה בתקנות הזיהום של היורו 3. לצורך כך השקענו רבות בתחום הזרקת הדלק. אין לנו כוונה לפתח כרגע קטנוע היברידי או חשמלי. אנו מאמינים כי הקטנועים, כמו שהם כיום, הם פתרון מעולה לבעיית התחבורה בעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully