וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולנו כאחד

מיקי יואכים

27.11.2007 / 12:35

החלטת ראשי הפורמולה, לפיה החל מהעונה הבאה הקבוצות ייאלצו להשתמש ביחידות בקרת מנוע אחידות, מעוררת סערה ענקית

כולנו מכירים את ההרגשה אחרי רכישת מוצר חדש. ההתרגשות מהחידוש וגם הזמן שלוקח להסתגל לצעצוע החדש. לפעמים גם אומרים בצער: "למה הם לא יכולים לקבוע סטנדרט אחיד?". בפורמולה 1 החליטו לקחת את העניין הזה עוד צעד קדימה ולהפוך את העניין להרבה יותר אחיד. החל מהעונה הבאה הקבוצות ייאלצו להשתמש ביחידות בקרת מנוע (ECU – engine control unit) אחידות.

ראשית, צריך לחפש את ההגיון מאחורי החלטת ה-FIA, למרות שאישית אני מתנגד לשימוש ברכיבים אחידים בפורמולה. לא משנה אם מדובר בצמיגי "ברידג'סטון" או ברכיבי תוכנה של "מייקרוסופט", מדובר בעצירת התחרות בתחום הפיתוח בין החברות לטובת השוואת תנאים. עבור רבים וגם בשבילי, הפורמולה היא לא רק תחרות בין נהגים, אלא גם בין הפיתוחים הטכנולוגיים של הקבוצות השונות. מצד שני, אם התחרות הטכנולוגית תימשך, רמת השליטה של הקבוצות תהיה כזו שהנהגים יהפכו לרובוטים שלעולם לא יפספסו את הכניסה לפנייה, ילחצו על כפתור שגוי על ההגה או ייתקעו בזינוק בגלל מתח נפשי.

אולי התיאוריה על תחרות הטכנולוגיות היא כבר לא רלוונטית והפורמולה של היום היא בעיקר שואו-ביזנס וככזה הוא צריך לדאוג להנאה של אלפי הצופים ולעזאזל הטכנולוגיה?
השאלה הזו גדולה מכדי לדון בה במסגרת הזו, אבל המקרה הפרטי של ה-ECU דורש דיון. מדובר בצעד רע לספורט, אבל מצד שני גם מערכות השליטה האלקטרוניות של הנהגים זה רע לספורט. נותר לבחור ברע הקטן יותר ואז נותר לבחור ב-ECU. אם ב-FIA החליטו שהם לא יכולים לעקוב אחרי עשרות המתכנתים הגאונים של הקבוצות, שמצליחים להחביא את בקרת המשיכה והזינוק ביחידות הבקרה של המנועים ואין להם אפשרות לבקר את יצירת היחידות האלו בשל מורכבות התוכנה, הרי שהפתרון היחיד הוא התקנת רכיב אחיד בכל הרכבים.

העניין הזה כמובן מביא לכך שכל היחידות ייוצרו ע"י יצרן אחיד, שנבחר ע"י בדיקות שנעשו בעונת 2006. לתדהמת רוב העוסקים במלאכה, המנצחת לא הייתה "Magnetti Marelli" – אחת מספקיות הטכנולוגיה העיקריות של הספורט והשותפה של רנו ופרארי, שתי הקבוצות הטובות באותה עונה, אלא פרוייקט משותף של מייקרוסופט ו-MES. באשר לראשונים כבר נוצרו בדיחות בנוסח הודעות השגיאה של "חלונות" השונים ואילו האחרונים נותרו עלומים עד לדצמבר אשתקד, אז התברר שמדובר ב-McLaren Electronic Systems, חברה בת של מקלארן. כאן כבר לא היה מקום לבדיחות והועלו השערות שמקלארן תקבל יתרון רציני בזכות שימוש במערכת שהיא למעשה מתוצרתה. יכול אף להיות שהיתרון לא יהיה חוקי בשל קודים שיוחבאו בין שורות התוכנה ולא יהיו נגישים לקבוצות האחרות.

ביקורות קשות

את מחנה המתנגדים מובילה רנו, שגם שופכת טונות של ביקורת על יחידת הבקרה החדשה. יש טענות על הגודל, הצורה, גרסת התוכנה, הקיבולת, המעבד, הפונקציות, הפורמט ובקיצור על כל הפילוסופיה. יותר מזה, לפי כל הפרמטרים היחידה של מייקרוסופט ומקלארן נחותה מזו שפיתחו המתחרים האיטלקים.

אם להאמין לרנו, בכלל לא ברור איך מקלארן היו בצמרת בעונה שעברה עם טכנולוגיה נחותה שכזו. מנהל הקבוצה, פלאביו בריאטורה, טען בקיץ האחרון שהם בקושי הצליחו להניע את הרכב עם היחידה החדשה! מצד שני, היה זה הניסוי הראשון עם היחידה החדשה וקשה לדרוש שהכל ילך חלק כבר מההתחלה.
גם בסאובר-ב.מ.וו. לא ממש מאושרים מהיחידה החדשה. הם אמנם לא מצביעים על איכות המוצר, אלא פשוט מביעים את מורת רוחם מעצם הרעיון.

לטענת מנהל הקבוצה, מאריו טייסן, הכנסת טכנולוגיות ירוקות לספורט, כגון מחזור אנרגיה, דורשת כוונון עדין וגמישות של המערכות האלקטרוניות. האחדה של אלו לא תאפשר לנצל את מקסימום הפוטנציאל של החידושים ועשויה לפגוע קשות בתחום זה. הוא גם שולל לחלוטין את הטענה של ה-FIA שיחידת הבקרה היחידה תסייע לכניסת מערכות חסכון באנרגיה.

וגם במקלארן אין סיבה לחגיגה. היחידה החדשה היא אמנם מתוצרתם, אך מצד שני מדובר בפיתוח מיוחד ללא רכיב בקרת המשיכה המפורסם. בשל כך הקבוצה צריכה לבצע התאמה מיוחדת ליחידה החדשה. ברור שזמני ההתאמה של מהנדסי מקלארן יהיו קצרים בהרבה מהמתחרים ויתרון הזמן הזה יאפשר לרון דניס וצוותו להתמקד בתחומי פיתוח אחרים ולהשיג יתרון.
יש מי שיראה במצב הזה המשך לפרשת המסמכים הגנובים של פרארי ועל תאורית התוכנה המיוחדת כבר הרחבנו את הדיבור לעיל. אבל נראה שהיתרון היחיד בשלב זה הוא יתרון הזמן. מכאן והלאה, הכל בידיים של הקבוצה עצמה...

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully