וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרומתו של בן לאדן למניעת הקטל בדרכים

רמי היפש

6.1.2008 / 11:02

48 בני אדם נהרגו ב-31 השנים האחרונות בראלי דקאר. איומי טרור מצידה של אל קאעידה ביטלו את המירוץ השנה ומנעו מספר תאונות

לפני 31 שנה, כשתיירי סאבין הלך לאיבוד במדבר והגה את ראלי פאריס-דקאר, הכל היה הרבה יותר רומנטי. כולם היו מודעים לסכנות, שמאז גבו את חייהם של 48 בני אדם - כולל סאבין שנהרג בתאונת מסוק במאלי כשפיקח על הראלי - ולמרות זאת, מאות מקצוענים וחובבנים הסתערו מדי שנה על המסלולים השונים שסיפק הראלי בכל מהדורה.

עד שלשום. הוועדה המארגנת החליטה על ביטול המירוץ, שהיה אמור להתחיל בליסבון ולעבור דרך מרוקו ומאוריטניה עד לסיום בדקאר, בירת סנגל. הסיבה: חשש מפעולות טרור.

ב-24 בדצמבר נרצחו במאוריטניה ארבעה תיירים צרפתים על ידי טרוריסטים שזוהו כאנשי הסניף הצפון אפריקני של אל קאעידה. כעבור שלושה ימים נהרגו בצפון המדינה שלושה חיילים, וב-29 בדצמבר עלו איומים מפורשים על הראלי באתרי אינטרנט איסלמיים שמזוהים עם הארגון, וטענו שהמירוץ הוא דרך "ניאו-קולוניאליסטית" חדשה לכבוש את אפריקה וכי יש להתנגד לראלי.

אז עדיין נקטו המארגנים בגישה אמיצה והבטיחו שהראלי ייערך כמתוכנן, אחרי שבשנה שעברה בוטלו שני קטעים במאלי מחשש שארגון אל קאעידה יחטוף משתתפים. ממשלת מאוריטניה גם הודיעה ש-4,000 אנשי ביטחון גויסו לשמור על המשתתפים בשמונה הקטעים שאמורים היו להיערך במדינה בין 11 ל-19 בינואר. שלשום הכל השתנה: הראלי בוטל.

משיחות בין הנהגים עולה שהסיבה לביטול היא ככל הנראה סרובן של חברות הביטוח הגדולות לבטח את המשתתפים בראלי. גם האזהרות שהוציא משרד החוץ הצרפתי - "אני מקווה שהראלי לא ייצא לדרך, זה פשוט מסוכן מדי", אמר שר החוץ ברנאר קושנר בנוסף להתרעות הרשמיות - והעובדה ש-40% מהמשתתפים המיועדים בראלי הם צרפתים, לא תרמו.

כך או כך, שלשום בצהריים הודיעו המארגנים: "אנחנו מחויבים לביטחון של כולם. של התושבים במדינות בהן אנחנו עוברים, של הנהגים, של אנשי התחזוקה ושל העיתונאים. בגלל האיומים המפורשים, לא נוכל לעשות זאת".

רוב הנהגים התאכזבו וטענו שאפשר היה להתחרות בפורטוגל ובמרוקו ולסיים את הראלי מוקדם. הנזק, בכל מקרה, אדיר. מחצי מיליון הדולר שהושקעו במאמץ של דרור כהן להגיע לליסבון ועד להשקעה האדירה של הקבוצות הגדולות. "ההחלטה התקבלה מסיבות טובות, אבל היא מעצבנת", אמר אנדרה דסו, ראש קבוצת ניסאן. "עבדנו במשך חודשים והשקענו סכומים גדולים. אין לי מושג מה נעשה".

הנהגים הוותיקים יותר ביקרו בחריפות. "זאת נקודת מפנה לאפריקה", אמר ברונו סאבי, אלוף העולם בראלי לשעבר. "אני לא חושב שאנשים נוספים ינסו לארגן משהו כזה ביבשת. אפריקה עלולה להפוך ליבשת נטושה מבחינה ספורטיבית". ואילו ארי וטאנן הפיני, שזכה חמש פעמים בדקאר, סיכם: "הראלי הפך בן ערובה לשודדים, טרוריסטים ופנאטים".

כך חשים גם באפריקה. הם לא מבינים איך אירוע ספורט גדול נדחה בגלל איומים. "מלבד המקרים הבודדים שאירעו, מאוריטניה נותרה מדינה פתוחה ובטוחה", הבטיח דוברו של נשיא מאוריטניה. גם בסנגל ביכו על ההחלטה, שתמנע מתושבי האזור את הפיתוח התיירותי שמגיע עם הראלי. "זו אבידה לסנגל ולמדינות האחרות בהן עובר הראלי", מסר דובר משרד הספורט.

בצרפת מבינים את הטענות, אבל לא משנים את עמדתם. "זו מכה כלכלית קשה מאוד", הודה ברנרד לאפורט, שר הספורט הצרפתי, "אבל לפני הנקודה הכלכלית, צריך להתייחס גם לשאלת הביטחון". מארגני הראלי הבטיחו שהוא יחזור ב-2009, אבל אחרי אירועי הימים האחרונים, יכול להיות שהבטחה כזאת אפשר להוציא רק מאוסאמה בן לאדן.

  • עוד באותו נושא:
  • דקאר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully