וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת - GT5: Prologue

Gran Turismo 5: Prologue הוא משחק המרוצים הטוב ביותר לקונסולת ה-PS3, אפילו שמדובר רק בגרסאת הקדמה

סדרת משחקי Gran Turismo מעולם לא ניסתה להיות סתם סדרת מרוצים מצליחה. המטרה של המפתחים ב-Polyphony digital הייתה אחרת – ליצור את סימולטור הנהיגה הכי מציאותי ומקיף בעולם המשחקים. הם אפילו ויתרו על מודל הנזקים במשחקים שלהם בשביל להתמקד יותר בנהיגה, תחושת הכביש השונה ממכונית למכונית ומבחר עצום של כלי רכב.

מושא ביקורתנו להיום הוא Gran Turismo 5: Prologue, והשם הזה דורש הסבר. נאמר בו, בעצם, שזה לא באמת גראן טוריסמו חמש, אלא רק גרסה מקדימה. ועם זאת, לא מדובר בדמו רגיל, כיוון שהגרסה הזאת נמכרת גם היא בלא מעט כסף. והמשחק המלא? הוא יגיע מתישהו בשנה הבאה. השאלה הנשאלת, אם כך, היא האם יש הגיון בקניית ה"הקדמה" הזו במקום המתנה של שנה לגרסה המלא, ובכלל, האם המשחק הזה שווה משהו?

הקדמה, לא הדגמה

נתחיל דווקא מהשאלה האחרונה – המשחק הזה לא סתם שווה משהו, הוא שווה הרבה מאוד. מדובר בכותר המרוצים הכי מגניב שקיים כיום לקונסולת הפלייסטיישן 3, ובאחד ממשחקי המרוצים הטובים ביותר בהם שיחקתי. ההתלהבות הזו באה לי בהפתעה גמורה, כיוון שציפיתי לסלוד מ-GT5 כפי שסלדתי מקודמיו - אני לא חובב גדול של משחקי מרוצים, וכותרי סדרת GT תמיד היו מסובכים מדי בשבילי. אמנם לא היה בהם מודל נזקים, אבל מנוע הנהיגה הפיזיקלי היה ריאליסטי מדי, והדרישות – כגון זו של השגת רישיון נהיגה וירטואלי – תסכלו אותי.

הצורך להשיג רישיון נעלם לגמרי ב-GT5:P, ואילו החוקים הפיזיקליים הנוקשים הפכו לאופציונליים. בפעם הראשונה בסדרה, ניתן עכשיו לבחור בכל מרוץ בין נהיגה "רגילה" לבין זו ה"מקצועית". גם במצב הרגיל לא מדובר במשחק ילדים, הוא אפילו יוצר עקומת למידה מסוימת בשביל התקדמות אל המצב הריאליסטי יותר. למתחילים יש כאן גם קו מנחה דינאמי שמצוייר על המסלול ומראה לכם מתי ללחוץ על גז ומתי לבלום.

אך על לנו לשכוח שבתוך העטיפה הזאת, יש "רק" 74 מכוניות ו-6 מסלולים. בהשוואה, ל-GT4 בגרסתו האירופאית היו 721 מכוניות ו-51 מסלולים. אך אל תתנו למספר הנמוך-יחסית הזה להרתיע אתכם, יש מספיק דברים אותם ניתן לעשות ב-GT5:P גם בלי מאות מכוניות. מה שכן, כל אחד מכלי הרכב הקיימים מרגיש שונה בנהיגה, מפיק צלילים שונים מהמנוע הוירטואלי ומתנהג, בסך הכל, כמו מכונית ייחודית.

אני רוצה, אני רוצה מכונית

כשתתחילו לשחק בכותר הזה, תתבקשו ללכת לאחת מסוכנויות הרכב ולקנות לעצמכם מכונית ראשונה. היא לא תהיה מהירה במיוחד, וגם לא מרשימה במיוחד, אבל אל דאגה – גם התחרויות יהיו בהתאם. בהתחלה תוכלו להתחרות רק באחת מ-10 התחרויות של C Class – תחרויות פשוטות יחסית שתכרנה לכם את בסיס המשחקיות ותלמדנה אתכם, בהדרגה, מהירות מהי. התחרויות כוללות מרוצים פשוטים, הגעה לזמן הקפה מסויים על מסלול נבחר ומרוצים בהם המטרה שלכם היא לעקוף כמה שיותר אנשים. בנוסף, המשימות האלה תאפשרנה לכם גם לצבור כסף בשביל מכונית קצת יותר מהירה.

לאחר שתצליחו לזכות בגביעים בכל מרוצי ה-C Class, תעברו לסט המרוצים המהיר יותר, ואחריו גם לסט השלישי והמהיר ביותר. כשתסיימו גם אותו – וזה כבר צפוי לקחת לכם 6-8 שעות, ייפתח בפניכם סט מסלולים סודי עם טוויסט מסויים בדמות האפשרות לכוון את הביצועים של המכוניות שלכם.

לא רק מרוצים

אך גם בלי המצב הבערך-עלילתי הזה, אין כאן מחסור בדברים אותם ניתן לעשות. ראשית, יש למשחק מצב ארקייד שמאפשר לכם להתחרות בכל מסלול עם כל אחת המכוניות במוסך שלכם. חוץ מהמרוצים הרגילים, יש במצב הארקיידי גם תחרות דריפט - משהו שאנחנו רואים יותר ויותר במשחקים וסרטי מרוצים.

אם זה לא מספיק, יש כאן גם מצב הנקרא GT-TV – מערכת הזרמת סרטוני וידאו שאמורה לתת לכם מה לראות כשנמאס לשחק. יש בה קדימונים, סרטוני נהיגה ובקרוב עתידים גם לעלות אליה פרקים של התוכנית הבריטית 'טופ גיר. בסופו של דבר, המפתחים רוצים להפוך את המשחק הזה לפורטל המכוניות הגדול של פלייסטיישן 3, אבל זה ייקח זמן.

כיוון שאנחנו חיות מאוד קהילתיות, יש כאן גם מצבים ליותר משחקן אחד. תוכלו להתחרות בחברים שלכם באמצעות מצב של מסך מפוצל, או ללכת לאחד המרוצים המקוונים. אך כאן צפויה לכם אכזבה – המצב המקוון סתמי ביותר. אין כאן אפשרויות קהילתיות או מערכת שמאפשרת לשמור הישגים ולהתקדם בעולם המרוצים האינטרנטיים – כל מה שתוכלו לעשות זה להיכנס ולשחק, בלי השלכות ובלי המשכיות.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

פוטו-ריאליזם

עד כה הצלחתי לא לדבר על אחת הנקודות המעניינות ביותר של המשחק – הגרפיקה. אם בכותר הקודם בסדרה, כל מכונית הייתה מורכבת מכ-4,000 פוליגונים, הפעם מדובר בכ-200,000. וזה, גברותי ורבותיי, הופך את המרוץ לכמעט פוטו-ריאליסטי, בהנחה ויש לכם טלוויזיה שתומכת בשידורי הפרדה גבוהה. זה באמת מדהים, כמה שהמכוניות האלה נראות אמיתיות. וכמו המכוניות, כך גם המסלולים נראים מרהיבים. האספלט אמיתי לגמרי, הנופים מרהיבים והאפקטים הסביבתיים כמו חצץ או ענני אבק ממלאים את המסלול בחיים משלו. GT5 הוא, אולי, המשחק היפה ביותר שראיתי לפלייסטיישן 3, ומעכשיו כדאי שכל אלה שמפתחים לקונסולה הזו יכניסו לראשיהם כי אם ירצו, גרפיקה כזו איננה אגדה.

מה שחסר כאן הוא, כפי שהזכרתי קודם, מודל נזקים כלשהו. קצת צורם כשהמכונית לא ניזוקה גם אם אתם מתנגשים בקיר במהירות של 200 קמ"ש. אבל כדאי לכם לזכור שמדובר בכותר של פלייסטיישן 3, והכונן הקשיח הנמצא בקונסולת המשחק אומר שניתן לעדכן אותו. ב-Polyphony Digital כבר הכריזו כי הם מתכוונים להביא מודל נזקים כעדכון למשחק, ובסופו של יום, ההבדל היחיד שיהיה בין GT5 לבין GT5:P יהיה במספר המכוניות והמסלולים.

סיכום

לסיכום, אל לכם להירתע מכך שמדובר רק בגרסת "הקדמה" למשחק האמיתי. GT5 המלא ייצא רק בשנה הבאה, ובינתיים יוכל ה-Prologue לספק לכם לא מעט שעות של הנאה. המגרעת הכי גדולה שלו, מעבר למצב המקוון הלקוי (שגם הוא יתוקן בעדכונים הבאים, מבטיחים המפתחים) היא הדרישה להתקין את המשחק על כונן הקונסולה לפני השימוש הראשון. זה לוקח לא מעט זמן, ויכול להיות קצת מייגע, אבל המטרה היא טובה – לקצר את זמני ההמתנה במשחק, והם אכן די קצרים. ומעבר לכך, קשה למצוא פגמים בכותר הזה, וקל בהרבה למצוא דברים מהם אפשר להתלהב עד מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully