וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: מדוע לא בוטלו קווי המהדרין בי-ם?

18.2.2010 / 12:28

בג"ץ הורה למדינה לנמק מדוע לא יישמה את החלטות הוועדה שקבעה כי קווי האוטובוס המפרידים בין גברים ונשים עוברים על החוק. השופטים: "הקווים פועלים ללא פיקוח או נהלים"

בג"ץ הורה היום (חמישי) לשר התחבורה, ישראל כץ, לנמק בתוך 60 יום מדוע לא יישם את המלצות הוועדה לבחינת התחבורה הציבורית הייעודית בחברה החרדית, שקבעה שההפרדה בין גברים לנשים בקווי המהדרין אינה עולה בקנה אחד עם החוק ולמעשה מדובר באפליה כנגד נשים, ולכן יש לבטל את פעולת הקווים הללו.

השופטים גם הורו לשר כץ להתייחס לאפשרות של הפעלת קווים פרטיים עבור החברה החרדית, וזאת מכיוון שהוועדה לא ראתה מקום עקרוני לאוטובוסים מופרדים בתחבורה הציבורית, ואילו משרד התחבורה סירב עד כה לאשר קווי אוטובוס פרטיים.

"המכלול הציב בפנינו דילמה קשה", כתבו השופטים בהחלטתם. לדבריהם, בעתירה מתנגשים אינטרסים שונים, מצד אחד מעמד האישה ושוויון בתחבורה הציבורית, ומצד שני צורך בחברה החרדית לקווים מופרדים.

עם זאת, הם הבהירו שלא ניתן לקיים קווים מופרדים ללא פיקוח הולם. "נציין כי השם 'מהדרין' אינו נראה לנו הולם, שהרי אין מדובר בנרות חנוכה או בכשרות בשר או באתרוג, וכנראה – כעולה ממקרים שהובאו לפנינו – לא בהכרח כל המהדר בצניעות גם מהדר בכבוד הבריות. מכל מקום מאז החלו קווים אלה לא הופקו לקחים ולא נקבעו נהלים, והדברים נעשו באופן חופשי, ללא פיקוח הרשויות באשר ליישומם של ערכי השוויון. התוצאה היתה פגיעות עלבון לא מעטות בנשים שביקשו לשבת במקומות המיועדים לגברים לפי חלוקת האוטובוס, כעולה מן התצהירים שצורפו לעתירה", כתבו השופטים בהחלטה.

"בגד בחברה החילונית"

לאחרונה, השיב משרד התחבורה לבג"ץ כי ההפרדה בקווי התחבורה הציבורית לא תהיה בצורה של חקיקה, אולם למשרד אין התנגדות לכך והשלטים המורים על ההפרדה לא יוסרו. בתגובת המשרד נכתב כי "השר אינו מקבל תפיסה לפיה בקווי המהדרין יש אלימות או כפייה מובנים מצד הציבור החרדי, ואין בכוונתו למסד הסדרים של הפרדה בין המינים בתחבורה הציבורית".

עוד מוסבר כי ההפרדה עבור הציבור החרדי ש"עושה שימוש תדיר ביותר בתחבורה הציבורית הינה חיונית", ושהשר כץ סבור שיש לספק מענה לציבור זה במסגרת התחבורה הציבורית "ואין מקום להביא למצב בו יתפתחו חלופות של תחבורה פרטית". לפיכך, קובע משרד התחבורה, כי יש לאפשר למפעילי התחבורה הציבורית לתלות שלטים המורים על ההפרדה.

"השר ישראל כץ בגד בחברה החילונית, הדתית ורוב החברה החרדית", אמרה בעקבות הדברים חברת מועצת העיר ירושלים רחל עזריה. "החלטת השר כץ היא פוליטית לגמרי, לא ייתכן שבגלל שלש"ס יש כך וכך מנדטים, כל אישה תיאלץ לשבת מאחור בקווים האלה. כנבחר ציבור כדאי שהוא יזכור שזה הציבור שיצביע עבורו בבוא היום", הזהירה עזריה.

"ההחלטה מעלה תמיהות רבות, ובין היתר השר יצטרך להבהיר כיצד ההסדר הזה יבטיח את שלומן של נשים המסרבות לשבת מאחורה", אמרה עו"ד עינת הורביץ, מהמרכז לפלורליזם יהודי. "עמדת השר מתעלמת מהצורך להבטיח חלופה הולמת לכל מי שמבקש לנסוע בקו ללא הפרדה, ואינה מתייחסת כלל להבדלים המשמעותיים במחיר שהופכים את קווי המהדרין לזולים הרבה יותר ממה שמוצע לציבור החילוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully